۱۳۹۶ دی ۱۵, جمعه

رسانه‌های غربی در نهمین روز اعتراضات ایران، چه می‌گویند

سید علی حیاکن ممکلتو رها کن ؛ تظاهرات مردم شیراز جمعه شب ۱۵ دی ماه

بسیجی بی غیرت نمی‌خوایم ، ایرانی ایرانی حمایت حمایت؛ شعار مردم به جان آم...


مقام سازمان ملل خواستار تحقیقات «مستقل و بی‌طرف» درباره حوادث ایران شد

۱۳ دی ۱۳۹۶
زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد - 
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار خویشتن داری نیروهای امنیتی ایران در برخورد با معترضان، به منظور پرهیز از خشونت بیشتر و احترام به حق تظاهرکنندگان برای بیان آزادانه نظراتشان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در هفتمین روز اعتراض‌های ایران، زید رعد الحسین در بیانیه‌ای با اشاره به این که بیش از ۲۰ نفر کشته و صدها نفر در طول هفته گذشته در سراسر ایران دستگیر شده‌اند، خواستار تحقیقات «جامع، مستقل و بی‌طرفانه» در این ارتباط شد.
وی با تاکید بر این که حق معترضان است صدایشان شنیده شود، گفت «باید تلاش‌هایی هماهنگ از سوی مسئولان ایران، برای اطمینان از آن که نیروهای امنیتی در صورتی که واقعا ضروری باشد و به طرز متناسب و کاملا مطابق با قوانین بین المللی واکنش نشان دهند، انجام شود.»
آتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه از جان باختن برخی در جریان ناآرامی های اخیر ایران ابراز نگرانی کرد و از دو طرف خواست از دامن زدن به خشونت‌های بیشتر خودداری کنند.
روز شمار اعتراض‌های گسترده در ایران
شش روز اعترا‌ض‌ گسترده در ایران با خشونت نیروهای پلیس روبرو شده و تا کنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته است.
از روز پنجشنبه ۷ دیماه، اعتراض های در شهرهای ایران آغاز شد. ابتدا این اعتراض ها شعارهای اقتصادی داشت اما به تدریج از مشهد، به کرمانشاه و سایر شهرهای ایران کشیده شد. در اعتراض های گسترده در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، مردم معترض شعارهایی علیه نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران سخنرانی نیکی هیلی سفیر آمریکا

 
نشست اضطراری شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران + سخنرانی نیکی هیلی سفیر آمریکا
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ایران ۰۰:۴۲

نشست اضطراری شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران سخنرانی نیکی هیلی سفیر آمریکا

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه ۱۵ دیماه به درخواست آمریکا و برای بررسی اعتراضات خیابانی در ایران نشست اضطراری برگزار کرد.
در این نشست نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل سخنرانی کرد. خانم هیلی با انتقاد از اقدامات جمهوری اسلامی ایران، گفت: آمریکا بر عکس اعتراضات سال ۸۸، اینبار در کنار مردم ایران می ایستد.
وی گفت: حقوق بشر، یک هدیه از سوی حکومت ها نیست.
خانم هیلی با انتقاد از اقدامات ایران در حمایت از گروه های تروریستی گفت: حکومت ایران شش میلیارد دلار به بشار اسد و دولت اسد کمک کرده است.
سفیر آمریکا افزود: حکومت ایران در قبال مردم خودش کوتاهی می کند. شاهدیم ایران حتی در خانه سازی برای مردم خود کوتاهی کرده و در زلزله اخیر چه اتفاقی افتاد.
خانم هیلی با تکرار حمایت از معترضان ایرانی گفت: مردم ایران لیاقت روزهای خوبی را دارند و آنها به دولت خود می گویند از قاتلان و دیکتاتورها حمایت نکنید.
وی در پایان افزود: اگر به شعارهای اولیه سازمان ملل باور داریم، باید الان از مردم ایران حمایت کنیم.
سه روز پیش، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل وعده داده بود، پرونده سرکوب مردم در ایران توسط جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت و حقوق بشر سازمان ملل مطرح می کند.

پاسخ تند پائولو کوئلیو به رضا پهلوی در توئیتر

پاسخ تند پائولو کوئلیو به رضا پهلوی در توئیتر

Inline images 1

تبریز

آتش زدن پایگاه بسیج در جوی آباد اصفهان در قیام شبانه

فریاد بی شرف ، بی شرف در ورزشگاه تبریز جمعه ۱۵ دیماه

اصفهان- تظاهرات ۱۵ دی

به زیر کشیدن پرچم خرچنگ نشان جمهوری اسلامی در سفارت ایران بروکسل ۱۵ دی ...

اعتراض‌ها در ایران و واکنش‌ها به آن؛ (۱۵ دی) هشت روز از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد. این اعتراض‌ها به‌رغم تدابیر شدید امنیتی هنوز فروکش نکرده است. واکنش‌ها به این اعتراض‌ها نیز کماکان ادامه دارد.

اعتراض‌ها در ایران و واکنش‌ها به آن؛ (۱۵ دی)

هشت روز از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد. این اعتراض‌ها به‌رغم تدابیر شدید امنیتی هنوز فروکش نکرده است. واکنش‌ها به این اعتراض‌ها نیز کماکان ادامه دارد.
Proteste im Iran (dolatebahar)
معاون دادستان کل: فضای مجازی را در اختیار دشمنان و آشوبگران قرار دادند
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، در یادداشتی در پیام‌رسان "سروش" نوشته است: «دستور مسدودسازی تمام کانال‌های تلگرامی که در چند روز اخیر دعوت به خشونت و ترور و اغتشاش می‌کردند از مدتها قبل توسط مراجع قضایی صادر و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده بود. ولی متاسفانه اقدام موثری به عمل نیامد.»
او می‌افزاید: «بخش عمده‌ای از فتنه و آشوبگری‌ها و اغتشاشات روزهای اخیر حاصل اشغال فضای مجازی کشور و بی‌توجهی مسئولین ذیربط به این موضوع بوده است، بنابراین کسانی که فضای مجازی کشور را بدون هیچگونه کنترلی در اختیار دشمنان و آشوبگران قرار داده‌اند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.»
به گفته‌ی معاون دادستان کل کشور "برخی عمدا یا سهوا به هنجارشکنان اطمینان دادند که دستی برای جلوگیری از اقدامات هنجارشکنانه و غیرقانونی آنها بر روی دکمه‌ی فیلترینگ نخواهد رفت".
خرم‌آبادی خواستار آن شده که اگر مسئولان ذیربط عمدا اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت پایگاه‌های اینترنتی مربوط به "اغتشاشگران و معاندین و تروریست‌ها" به عمل نیاورده‌اند "وفق مقررات مجازات شوند" یا "بابت قصور خود از مردم عذرخواهی کنند".

مشاور روحانی: دولت‌ستیز کردن جامعه به نفع امنیت ملی نیست
حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری، در توئیتی در واکنش به اظهارات امروز  احمد خاتمی در نماز جمعه تصریح کرده: «دولت‌ستیزکردن جامعه به نفع امنیت ملی نبوده؛ و راه‌حل مشکلات مزمن کشور، سوق دادن کنش‌ها و لایه‌های نارضایتی به سمت دولت نیست. همه باور دارند تمام تحولات پس از انتخابات به هم مرتبط‌‌ند.»
احمد خاتمی در بخشی از سخنان خود در نماز جمعه امروز به دولت انتقاداتی کرده و از جمله گفته بود: «شروع اغتشاشات از اعتراضات بحق مردمی بود، اعتراضات مردم بحق بود. مال باخته‌هایی بودند که می‌گفتند اگر موسسات مالی مجوز داشتند که باید پول‌هایمان را بدهید؛ بعد می‌گفتند اگر این موسسات مجوز نداشته چرا جلوی چشم شما چندین سال کار می‌کردند.... حرف مردم بالاخره باید شنیده شود. در این شلوغی‌ها نباید حق گم شود.»

فیلترینگ تلگرام به سود چه کسی بوده است؟
یکی از طرفداران جمهوری اسلامی در کانال تلگرامی خود اعتراف کرده که "به‌رغم فیلترینگ تلگرام، کانال‌های مخالف جمهوری اسلامی نه تنها کمیت بازدید و رشد اعضایشان متوقف نشده، بلکه با هجومی بیشتر روندی صعودی گرفته‌اند".
او همچنین درباره شبکه‌های طرفدار حکومت تصریح کرده که "فارس نیوز بازدیدهایش به نصف رسیده"، "رجانیوز به زحمت مطلبی از آن به ده هزار بازدید می‌رسد"، "کانال رهبر انقلاب چند روز است که به روز نشده" و "اغلب کانال‌هایی که به نام ارزشی فعالیت می‌کردند سر در گم و گیج میان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های گوناگون در رفت و آمدند".
او در پایان نتیجه گرفته: «فیلترینگ تلگرام دقیقا چه کمکی به کنترل جریان اطلاعات و حذف اخبار دروغین کرده است؟ این کج‌‌راهه پیشتر در فیلترینگ توییتر امتحان شده است. ضرر این کار تنها برای رسانه‌های انقلاب است.»

روسیه: رویکرد آمریکا درباره ناآرامی‌ها نقض حاکمیت ایران است

به گزارش "اینترفاکس" سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه‌ی روسیه، روز جمعه اعلام کرد که تلاش آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی ناآرامی‌های اخیر در ایران، نقض حق حاکمیت ایران است. 
ریابکوف افزود که اظهارات تهران بی‌اساس نیست که تاثیرات خارجی به اعتراضات دامن می‌زنند و ایالات متحده از همه‌ی روش‌های ممکن استفاده می‌کند تا دولت‌های نامحبوب خود را بی‌ثبات کند.
سرگئی ریابکوف پیش‌تر نیز ایالات متحده آمریکا را از دخالت در امور داخلی ایران برحذر داشته و این کشور را به بهره گرفتن از ناآرامی‌های فعلی در ایران برای بی‌اعتبار ساختن برجام متهم کرده بود.

آماری از دانشجویان بازداشتی در اعتراضات 
سایت "دانشجو آنلاین" روز جمعه (۱۵ دی) شمار دانشجویان بازداشتی در قیام‌ها و اعتراض‌های دی ماه در ایران را بیش از ۳۶ تن اعلام کرد. این سایت با اشاره به اعتراضات و تجمعاتی که از ۷ دی‌ماه در مشهد و سپس سراسر کشور آغاز شد، تصریح کرده که تعدادی از دانشجویان توسط "نیروهای سرکوبگر و بسیج و حراست و اطلاعات دانشگاه‌ه"ا دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شده‌اند. 
این پایگاه خبررسانی اسامی دانشجویانی را منتشر کرده که از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه کرمانشاه و تبریز و نیز دانشگاه تربیت مدرس دستگیر شده‌اند.
در این گزارش همچنین آمده که در پی دستگیری دانشجویان سراسر کشور؛ شوراهای صنفی دانشجویی از ۳۰ تشکل کشوری، طی نامه‌ای به منصور غلامی "وزیر علوم" خواستار آزادی بی قید وشرط دانشجویان شده‌اند. 

جلودارزاده: اعتراضات مانند زلزله ۲ /۵ ریشتری بود'
سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگویی با "اعتماد آنلاین"، به راهکار حل مشکلات مردمی که در تجمعات حاضر شدند پرداخته و گفته است: «مهمترین اقدامی که مسئولان ما باید انجام دهند انجام وظایف قانونی‌شان است. متاسفانه وزارتخانه‌های ما بعضا در خواب خرگوشی هستند و خروجی مهمی برای مردم ندارند.»
به گفته‌ی او، بخش عظیمی از بودجه حتی برای نمایندگان مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این شرایطی که به وجود می‌آید باعث می‌شود مردم در فقر قرار گیرند.
جلودارزاده با اشاره به تاثیرگذاری اعتراضات مردم گفت: «تاثیر این اعتراضات به اندازه یک زلزله ۲ /۵ ریشتری بود یعنی ممکن است که زود فراموش شود. اما همه ما باید این موضوع را بدانیم که این اعتراضات یک هشدار بود و اگر ما مجددا به مسیر قبلی خودمان ادامه دهیم و حرکت کنیم متعاقب این زلزله ۲ /۵ ریشتر که آسیبی نرساند حرکت‌های اجتماعی حتی اگر کور هم باشد ضررهای زیادی خواهد داشت.»

علم‌الهدی: از زمان هخامنشیان پرچم ایران به دست ایرانی به آتش کشیده نشده بود
امام جمعه‌ی مشهد در خطبه‌های نماز جمعه‌ی (۱۵ دی) این شهر "جمع شدن آبرومندانه‌ی اغتشاش" را نتیجه‌ی "تدابیر نیروهای نظامی و انتظامی" دانست. علم‌الهدی بی‌توجه به دست‌کم ۲۱ نفری که به گفته‌ی مقامات رسمی جمهوری اسلامی در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند افزود: «نیروهای نظامی و انتظامی بدون سرکوب و بدون اینکه گلوله‌ای شلیک شود مساله را جمع کردند.»
امام جمعه‌ی مشهد خاطر نشان ساخت: «از زمان هخامنشیان تا به امروز سابقه نداشته پرچم ایران به دست ایرانی به آتش کشیده شود. این‌ها که این ساختارشکنی را راه انداختند پیاده‌نظام آمریکا و انگلیس بودند ولو شناسنامه ایرانی داشته باشند.»

 
تعدادی از دانشجویان همچنان بازداشت هستند
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، در گفت‌وگویی با "ایلنا" درباره‌ی ناآرامی‌های اخیر در خیابان‌های روبروی دانشگاه تهران گفته که از تعداد دانشجویان بازداشتی آماری ندارد. به گفته‌ی او در روزهای اول ناآرامی‌ها تعداد زیادی دانشجو بازداشت شدند که شماری از آنان آزاد شده‌اند و آزادی افراد باقیمانده هم در حال پیگیری است.
غفاری در این باره که آیا از سلامت و آسیب دانشجویان اطلاعی دارد یا نه، گفته است: در این رابطه گزارشی دریافت نکردیم و آماری از تفکیک دانشجویان بازداشتی و اینکه چه تعداد دختر یا پسر هستند نداریم.
 
افزایش قیمت  VPN در ایران
به گزارش ایلنا، بعد از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و به‌رغم رفع محدودیت در دسترسی برای شبکه اجتماعی اینستاگرام، مردم همچنان به دنبال استفاده از تلگرام هستند. طی روزهای اخیر، افزایش فروش VPN و درخواست بالا برای خرید از سوی مردم به خصوص صاحبان گوشی‌های آیفون به دلیل قطعی VPN های رایگان باعث شده تا فروشندگان قیمت VPN را در بازار افزایش دهند و از این راه سود بیشتری ببرند.

 
درخواست پلیس برای شناسایی "آشوبگران"
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، پلیس با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است که فیلم و تصاویر "پیرامون رفتار‌های آشوبگران" را به نشانی اینترنتی بفرستند که پلیس در این رابطه تهیه کرده است.

سرنوشت کسانی که "راه خود را از ولی فقیه جدا کنند"
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان قرچک درباره‌ی حوادث اخیر ایران گفت: «این‌گونه فتنه‌ها باعث نفوذ آشوب در کشور می‌شود، امتی که امام خود را گم کند شایسته حمایت خداوند نیست و هر کس راه خود را از ولی فقیه جدا کند، فتنه‌گر اعم از حصرنشین و یا بست‌نشین می‌شود.»

 احمد خاتمی: می‌خواستند در منطقه اسرائیل جدید درست کنند
آیت‌الله احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران، اعتراض‌های اخیر در ایران را "جلوه‌ای از عقده‌گشایی آمریکا" خواند و گفت: «می‌خواستند در منطقه اسرائیل جدید درست کنند اما ملت ایران ناکام‌شان گذاشت.»
احمد خاتمی درباره‌ی نقش فضای مجازی در حوادث اخیر گفت: «فضای مجازی امکان خوبی است و ما با آن موافقیم. اما فضای مجازی که کلیدش دست آمریکا باشد مخالف هستیم.»
به گفته‌ی خطیب نماز جمعه "وقتی فضای مجازی محدود شد فتنه فروکش کرد. اینکه رهبری می‌گویند در فضای مجازی هزاران توپخانه به سمت ملت ایران شلیک می‌کنند، معنایش این است که این توپخانه‌ها را از کار بیندازیم".

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی: آقای خاتمی! اعتبار تو از همین آشوبگران است 

 


اعتصاب نفتگران پارس جنوبی در حمایت از تظاهرات سراسری

در این نامه آمده است که در برخی دانشگاه‌ها، این تجمعات صنفی با «دخالت نیروهای امنیتی روبه‌رو و به بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی در فضای خارج از اجتماعات، به اتهامات واهی و خلاف واقع ختم شده است».

در این نامه آمده است که در برخی دانشگاه‌ها، این تجمعات صنفی با «دخالت نیروهای امنیتی روبه‌رو و به بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی در فضای خارج از اجتماعات، به اتهامات واهی و خلاف واقع ختم شده است».
در این نامه افزوده شد که فعالان دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی به نام‌های سما درخشانی، فائزه عبدی‌پور، مجید مسافر، محمد خانی، سیاوش امجدی، محسن شاهسون و سینا غفاری بازداشت شده‌اند.
بر اساس این نامه،‌ لیلا حسین‌زاده، سینا ربیعی، محسن حق‌شناس، میکائیل قلی‌راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیر حسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، عارف فتحی، محسن میرمحسنی و محمد جواهری از فعالان دانشجویی بازداشتی در دانشگاه تهران هستند.
در این بیانیه گفته شده بود: «در حالی که صدها دانشجوی دانشگاه تهران هم صدا با مطالبات به حق و مترقی فرودستان و سرکوب‌شدگان سراسر کشور، شعار "نان، کار، آزادی" سر دادند، عده‌ای وابسته به جناح‌های قدرت در بیرون دانشگاه، ... برای شکستن این همبستگی تاریخی، دست به دامان برچسب‌زنی‌های دروغین و فرصت‌طلبانه به نهاد مستقل شورای صنفی شده‌اند».
نویسندگان بیانیه خواستار رسیدگی تا آزادی فوری، بدون وثیقه و بدون تشکیل پرونده قضایی و خروج نیروهای امنیتی و لباس شخصی از فضای دانشگاه و خوابگاه‌ها، پایان دادن به تهدیدها و بازداشت دانشجویان شدند.
در این میان، شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ایران از بازداشت تعدادی دیگر از دانشجویان خبر داده است.
بر اساس این گزارش، سها مرتضایی، محمدامین اصانلو، یاسمن محبوبی، حسام حسین‌زاده و تارخ ملکی از دانشگاه تهران، امین خسروی از دانشگاه تربیت مدرس و‌ علی اسدی از دانشگاه امیرکبیر از جمله دانشجویانی هستند که در یکی دو روز اخیر بازداشت شده‌اند.
در این میان، به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، سهیل آقازاده، دانشجوی سینما در دانشگاه تهران به دست مأموران امنیتی بازداشت شده است.
در عین حال گزارش شده دو دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، از جمله لقمان ویسی، و نیز میثم شریفی دانشجوی دانشگاه تبریز در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.
او گفت که روز دوشنبه ۱۱ دی، « تعدادی از دانشجویان در پی تجمعات بازداشت شده بودند که با دخالت بنده و رئیس دانشگاه تهران این افراد آزاد شدند، اما اگر در سطح خیابان‌ها دانشجویی دستگیر شده باشد هنوز آماری به وزارت علوم نرسیده و در جریان آن نیستیم».

اهواز نيروهاى امنيتي بعد از تظاهرات مسالمت آميز در ، كوى علوى ، خيابان ف...

تهران چهارراه توحید ۱۴ دی تظاهرات هزاران نفر با شعار مرگ بر خامنه ای و ر...