۱۳۹۸ فروردین ۵, دوشنبه


نامه سپیده قلیان در آستانه سال جدید از زندان سپیدار

پنجشنبه, 21 مارس 2019بلاگ میهمان
در آستانه سال نو، سپیده قلیان، فعال مدنی که  در جریان اعتاراضات کارگران نیشکر هفت تپه به همراه اسماعیل بخشی بازداشت شد از زندان سپیدار اهواز این نامه را به همراه یک نقاشی ارسال کرده است. متن نامه را در ادامه بخوانید.
دلم از مشعل‌های نور فروزان شد
شماره‌ام را به دیوار‌ها نوشتند
دیوارها به چمنزارهای سبز بدل شد
سلام،
حس می‌کنم یک لایه از قلبم را برداشته‌ام. امروز آفتاب به صورت عمود به چشمانم تابید و یک آن همه چیز سیاه شد. من از دنیای صداها به سپیدار آمدم …
صدای تق تق دمپایی و باز شدن در سلول و کسی که می‌گوید: «ببین! کُلمنت رو به حال خودش نذار. دو سه روزی یه بار بشورش …»
حالا تمام این صداها جای خودشان را به تصاویر داده‌اند. دلتنگ می‌شوم اما به هیچ عنوان اندوهگین نیستم؛ البته نه به این معنی که شادمانم. بیش از هر چیز واهمه دارم. ترسی عین بختک به جانم افتاده است که مبادا به واسطه اتهام یا مسائلی از این دست خود را تافته‌ای جدا بافته بدانم و مرزی بین خود و خواهران گرفتار در بندم ایجاد کنم. تمام تلاشم این است که در رنج‌شان سهیم باشم و برای همین نه دیگر آزادی به قید وثیقه برایم اهمیت دارد نه اصلا به این مسئله فکر می‌کنم.
فرصت گریستن ندارم. با تمام توانم سعی می‌کنم برخیزم. البته که در این مدت ننشسته‌ام اما انتظارم از خودم بیشتر از این حرف‌هاست. حالا دیگر یقین دارم که زندگی ابدا در دل خانه و دانشگاه جریان ندارد. زندگی همین سفره‌ی شام با سه متهمی است که برای هیچ‌کداممان اهمیت ندارد به چه جرم و اتهامی در سپیدار شب را به صبح می‌رسانیم. زندگی دقیقا در راهروی زندانی جاری‌ست که زنی با شکم برآمده از آن خندان و آرام عبور می‌کند (مبادا لیز بخورد) یکهو قهقهه‌اش بلند می‌شود و زیر لب می‌گوید: «لگد می‌زند …»
من درست در قلب زندگی در بندی که نامش نرگس است شعری از محمود درویش را برای هم‌بندی‌ام می‌خوانم. سپس برای نوزادی لالایی می‌خوانم که چند ماه پیش همین جا به دنیا آمده است.

‌ای بهترین رنگ در سیاهی ممتد، این‌ها را نوشتم تا بدانی حالم بد نیست. به زودی بهار از راه می‌رسد. همه‌تان را به طبیعت و گل‌های لاله و بنفشه می‌سپارم.
سپیده از سپیدار
۹۷/۱۲/۲۰ – بند گل نرگس
سال ۹۵ برای اولین بار موضوع «حساب‌های شخصی رییس قوه قضاییه» رسانه‌ای شد.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی،  نخستین فردی بود که موضوع حساب‌های شخصی صادق لاریجانی را به‌صورت رسمی  از تریبون مجلس مطرح کرد.

به گفته‌ی صادقی شماری از  ماموران سازمان بازرسی کل و چند نفر از کارمندان بانک ملی  که به «مبالغ بالای» موجود در این حساب‌ها مشکوک شده بودند، از سوی قوه قضائیه بازداشت و تحت پیگرد قرار گرفتند‌.

به گزارش وب‌سایت «رادیو فردا» آن‌طور که این نماینده روز یکشنبه ۱۴ مرداد در جریان سوال خود از کرباسیان، وزیر اقتصاد، درباره حساب‌های قوه قضائیه مطرح کرد، بازداشت این افراد در سال ۹۵ رخ داده و در این حساب‌ها مبلغی حدود «۲۰۰ میلیارد تومان» وجه بود که به نظر «سود» ناشی از سپرده‌های آنهاست.

فشای این خبر منجر به صدور حکم بازداشت برای این نماینده مجلس و کارمندان بانکی شده که وجود این حساب‌ها را افشاکرده بودند.

اما موضوع به همین جا ختم نشد.

بر اساس اسنادی که به دست «زیتون» رسیده است٬ حساب‌های بانکی خارج از روال اداری قوه قضاییه به حساب‌های صادق لاریجانی محدود نمی‌شود.

به‌عنوان نمونه، در مجموع ۲۳۰ فقره حساب بلند مدت به نام قوه قضاییه در شعبه کاخ دادگستری بانک ملی با جمع مبلغ ۲۱۶۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان ( ۲/۱۶۸/۴۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) وجود دارند.این شعبه از بانک ملی اما تنها میزبان «حساب‌های رسمی» قوه قضاییه نیست.

یکی از این حساب‌های شخصی به اسم عباس جعفری دولت آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران است که در زمان تهیه‌ی این اسناد موجودی  آن ۴۳ میلیارد و پانصد میلیون تومان (۴۳/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰تومان) بوده است.

این تنها حساب بانکی دادستان عمومی و انقلاب تهران در این بانک نیست. پنج فقره حساب مشترک دیگر نیز به صورت مشترک به نام عباس جعفری دولت آبادی و مرتضی تورک با جمع مبلغ ۳۳۰ میلیارد و هفتصد میلیون تومان (۳۳۰/۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) در شعبه کاخ دادگستری بانک ملی وجود دارد.

حساب‌های رسمی قوه‌ قضاییه و حساب اکثر کارمندان رسمی این قوه در شعبه کاخ دادگستری بانک ملی است.اما پس از انتشار خبرهای مربوط به حساب‌های شخصی صادق لاریجانی، اکنون حساب‌هایی در این شعبه به‌نام قوه قضائیه اما با ماهیت «حقیقی» وجود دارد. حساب‌هایی که نشان می‌‌دهد  در اصل به نام شخص یا اشخاص خاصی هستند اما برای آشکار نشدن هویتِ صاحب حساب و  یا نحوه بهره‌برداری از آن، با نام قوه قضائیه و با ماهیت برداشت شخصی (حقیقی) تعریف شده‌اند تا در اسناد رسمی و حسابرسی‌های  رسمی ردی از آن‌ها دیده نشود.

اسناد رسیده به «زیتون» همچنین نشان می‌دهد در شعبه «ولایت» بانک ملی حساب‌های بلند مدتی سپرده‌گذاری با سود ۲۲ درصد  بدون نام و هیچ‌گونه مشخصانی وجود دارند که اصالتا به قوه قضاییه تعلق دارند؛  از جمله حسابی با شماره

۰۴۱۷۴۲۹۱۴۰۰۰۲  با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان ( ۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) و چند حساب صد میلیاردتومانی و چند ده میلیاردی  دیگر وجود دارند که زیتون در آینده به آن‌ها خواهد پرداخت.

در همین شعبه «ولایت» بانک ملی همچنین حساب‌های بلند مدتی با نام خزانه داری کل- مدیریت (مربوط به بیت رهبری) با مبالغ هزار، هشتصد و هفتصد میلیارد ریالی وجود دارند.

شعبه ولایت در محوطه بیت رهبری مستقر بوده و فقط امورات مربوط به رهبری و افراد و کارکنان مربوطه را انجام می‌دهد و افراد عادی اجازه ورود به این شعبه را ندارند.

مبالغ سود ماهیانه مربوط به حسابهای بلندمدت قوه قضاییه در شعبه کاخ دادگستری و تعدادی از حسابهای بلندمدت بدون نام در شعبه ولایت، به حسابی بدون نام و مشخصات در شعبه ولایت با شماره ۰۲۹۹۹۹۰۹۹۹۰۰۰ واریز می شود.

مبلغ تقریبی واریز ماهیانه حدود ۳۶۳ میلیارد تومان است.

این حساب در تاریخ ۱۳۸۸/۰۸/۱۰ یعنی همزمان با شروع به کار لاریجانی در قوه قضاییه، افتتاح شده است‌.

اما سود واریزی ماهیانه، بعد از انتشار اخبار مربوط به «حساب‌های شخصی رییس قوه قضاییه» از مهرماه ۱۳۹۵، به این حساب واریز شده است.

یعنی نزدیک به هفت سال سود ماهیانه ۳۶ میلیارد و سیصد میلیون تومان «گم» شده یا حداقل سرنوشت آن نامعلوم است؛ در نتیجه نحوه هزینه کرد آن نیز مشخص نیست.

در صورتی که از این مبالغ برای مصارف قوه قضاییه استفاده می‌شد و افراد شاغل در این قوه از این حساب برداشت می‌کردند، به صورت منطقی باید این حساب در شعبه کاخ دادگستری و نه در شعبه ولایت افتتاح می‌شد، همانند تمامی حساب‌های دیگر قوه قضاییه.

«خرج مسکن و مزایای قضات»

پیشتر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که قوه قضائیه سودهای ناشی از حساب‌های «شخصی رییس قوه قضاییه» را «خرج مسکن و مزایای قضات می‌کند»٬ اما با توجه به این اسناد جدید که در اختیار «زیتون» قرار گرفته است٬ مبلغ این سود هنگفت‌تر از این حرف‌هاست.

از سوی دیگر اگر قرار بود سود ناشی از «حساب‌های شخصی رییس قوه قضاییه» یا دیگر حساب‌های بدون نام یا به نام مسئولان بلندپایه قوه قضاییه صرف هزینه‌های «سنددار» شود٬‌ چرا حساب‌ها به جای شعبه کاخ دادگستری بانک ملی در شعبه دیگری از این بانک٬ سپرده گذاری شده است؟

صادق لاریجانی همین روزها ردای قاضی‌القضاتی را از تن به در می‌کند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود، اما مشخص نیست که تکلیف «حساب‌های شخصی‌اش» یا «حساب‌های بدون نام» چه خواهد شد.

بر اساس این اسناد٬ در مجموع ۴۵۴ میلیارد و دویست میلیون تومان پول فاقد سند یا با سند مخدوش توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی تنها در دو شعبه از بانک ملی سپرده گذاری شده است.

پولی که معلوم نیست همراه با رییس سابق قوه قضاییه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و یا می‌ماند تا دست رییس جدیدی که به خزانه پر و پیمان آستان قدس عادت دارد٬ خالی نماند.

ابراهیم رئیسی٬ رییس جدید قوه قضاییه اگرچه با منصوب شدن به عنوان رییس قوه قضاییه دسترسی‌اش را به منابع بی‌پایان آستان قدس رضوی از دست می‌دهد٬ اما با نشستن بر مسند ریاست قوه قضاییه به منابع «در اختیار» این نهاد وصل خواهد شد.

رییس سابق، اما به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود و باید دید که آیا آن‌جا نیز می‌تواند چنین منابع مالی هنگفتی داشته باشد یا خیر.

حساب‌های بانکی نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی

گذشته از حساب‌های خارج از روال معمول و قانونی قوه قضاییه و مسئولان آن٬ شعبه ولایت بانک ملی میزبان سپرده گذاری‌های هنگفت دیگر چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی نیز هست.

در شعبه ولایت یک حساب جاری مشترک به نام غلامحسین محمدی گلپایگانی رییس دفتر خامنه‌ای و علی اصغر حجازی از چهره های موثر بیت رهبر جمهوری اسلامی وجود داشته که  اخیرا و پس از بازتاب گسترده اخبار فساد‌های مالی، به «دفتر مقام معظم رهبری» تغییر نام داده شده است. این حساب هم اکنون دارای مانده ای حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است.

همچنین حدود ۸ میلیارد ریال سود سپرده بلندمدت نیز به این حساب واریز می شود. این سود مربوط به یک حساب بلند مدت ۵۰۰ میلیارد ریالی به نام محمدجواد ایروانی و سید عباس طباطبایی است.

خرین اخبار سیل در نقاط مختلف کشور 17 کشته و 74 زخمی ‌در سیل شیراز/وضعیت سیل در شهرهای لرستان بحرانی شد

سیل
در پی بارش‌های فراوان بهاری، سیل چندین استان کشور را فرا گرفت و باعث زیر آب رفتن برخی شهرها و روستاها و مسدود شدن برخی از راه های ارتباطی شد.
ب، در پی بارش‌های فراوان بهاری در سطح کشور در چندین استان و شهرها و روستاها شاهد طغیان رودخانه‌ها و ایجاد سیلاب‌ها و زیر آب رفتن روستاها هستیم که در این گزارش به تشریح آنها می‌پردازیم:

شیراز

بارش شدید باران که از بامداد امروز در استان فارس آغاز شده بود، از حوالی ساعت ۱۱ منجر به وقوع سیلاب شدید در منطقه دروازه قران، میدان ابوکلام، هفت‌تنان و مسیرهای منتهی به این مناطق شده بود.

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس با اشاره به وقوع سیلاب در برخی مناطق شیراز اظهار داشت: حجم زیاد بارندگی سبب سیلاب در برخی مناطق شیراز شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است، افزود: در مسیرهای منتهی به دروازه قرآن، میدان ابوالکلام و خروجی شهر شیراز از تردد غیرضروری خودداری شود چراکه ازدحام خودروها و آبگرفتگی در این نقاط زیاد است.
استاندار فارس گفت: منزل‌ها و خودروهایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند توسط نیروهای شهرداری و آتش نشانی در حال امدادرسانی هستند.
وی با اشاره به اینکه بر اثر این طغیان خودروهای فراوانی در آب گرفتار شدند، تصریح کرد: تاکنون تلفات جانی برای این حادثه گزارش نشده اما پیگیری‌های پلیس و عوامل امدادی برای نجات خودروهای گرفتار در این سیلاب ادامه دارد.
جاری شدن آب در خیابان‌های شیراز بر اثر بارش‌های امروز
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با توجه به شدت بارندگی و آبگرفتگی معابر از شهروندان و مسافران خواست از تردد در کنارگذرها خودداری و از مسیرهای جایگزین عبور کنند و از سفرهای غیر شهری و غیر ضروری، خودخوداری کنند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز گفت: در مسیرهای منتهی به دروازه قرآن، میدان ابوالکلام و خروجی شهر شیراز از تردد غیرضروری خودداری شود چراکه ازدحام خودروها و آبگرفتگی در این نقاط زیاد است.
سیل در بازار وکیل شیراز
قانع تاکید کرد: منزل‌ها و خودروهایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند توسط نیروهای شهرداری و آتش نشانی در حال امدادرسانی هستند.
ورودی شیراز از سمت پل شهید اسکندری به سمت اصفهان مسدود است
رئیس پلیس راه شمال استان فارس در پی این حادثه از برخورد تعداد ۱۰۰ خودرو در ورودی دروازه قرآن خبر داد و گفت: به دلیل آب گرفتگی ورودی شیراز از سمت پل شهید اسکندری به سمت اصفهان مسدود است و تا اطلاع ثانوی تردد از این مسیر امکانپذیر نخواهد بود.
سرهنگ عبدالهاشم دهقان با تاکید بر اینکه عبور و مرور از منطقه دروازه قرآن غیر ممکن شده و در تلاش هستیم تا پایان امروز این مسیر بازگشایی شود، گفت:دیگرمحورهای مواصلاتی استان فارس باز و تردد در آنها جریان دارد.
رئیس پلیس راه شمال استان فارس ادامه داد: مسافران با توجه به شروع بارش برف و باران از شب گذشته و احتمال سیلابی شدن در مسیرهای مواصلاتی استان از سفرهای غیر ضروری از این مسیرها خودداری کنند.
.
ا
مدیرکل پزشکی قانونی فارس با اشاره به جانباختگان حادثه سیل دروازه قران شیراز گفت: اجساد جان‌باختگان سیل شیراز به پزشکی قانونی فارس انتقال یافت‌.

تعداد قربانیان سیل به ۱۷ نفر رسید
پیرحسن کولیوند سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد:جان باختند و تاکنون ۷۴ مصدوم به‌جای گذاشته و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۶ دستگاه آمبولانس درحال امدادرسانی به سیل‌زدگان است. 

اجساد به پزشکی قانونی استان تحویل شده است که از این تعداد، ۳ نفر کودک، ۶ نفر مرد و ۸ نفر زن بودند.

خوزستان
آسیب دیدن ۱۸۰ خانوار در آبادان به دلیل طغیان رودخانه
علی خدادادی اظهار کرد: فرمانداری آبادان شب گذشته به جمعیت هلال احمر شهرستان اعلام کرد که سیل بندهای روستاهای دهستان اروندکنار شکسته شده و روستاها دچار سیل شدند.
وی با اشاره به آسیب دیدن ۱۸۰ خانوار در آبادان افزود: سیل در اثر مد دریا و ورود به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: متأسفانه دو کودک ۳ و ۶ ساله در اثر سقوط در نهر قصر، جان خود را از دست دادند.
خدادادی با اشاره به گزارش ورود آب به برخی منازل بیان کرد: روستاهای نهر قصر شامل ۴۰ خانوار، نهر دایر شامل ۶۰ خانوار، ابوچنبه شامل ۵۰ خانوار، ابودگل شامل ۲۰ خانوار و عریض شامل ۱۰ خانوار دچار آسیب ناشی از سیل شدند.
وی یادآور شد: شب گذشته دو تیم ارزیاب به اروندکنار اعزام و ارزیابی مناطق آسیب دیده هنوز ادامه دارد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در پایان بیان کرد: عوامل امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در سراسر استان به حالت آماده باش درآمده‌اند.

لرستان

بارندگی‌های اخیر موجب طغیان کم سابقه رودخانه کشکان در حاشیه جاده خرم‌آباد_پل‌دختر و مسدود شدن این مسیر شده است.
سیل همچنین باعث مسدود شدن راه ارتباطی حدود ۲۰ روستا در جنوب استان شده و به پل «افرینه» نیز آسیب زده است.
مسؤولان از شهروندان درخواست کرده‌اند تا اطلاع ثانوی از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان با اشاره به بالا آمدن سطح آب خرم رود اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به بارش‌های شدید باران در استان، رودخانه خرم‌آباد طغیان کرده است.
وی افزود: در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و سلسله نیز وقوع سیلاب را داریم که نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سطح شهرستان‌ها اقدامات امدادی را انجام می‌دهند.
صارم عنوان کرد: وضعیت در شهرستان خرم‌آباد بحرانی است و نیروها مستقرشده‌اند و با کمک سایر دستگاه‌های خدمات رسان اقدامات لازم انجام می‌شود.
سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار داشت: به دلیل بارش شدید باران در لرستان، در حال حاضر تمامی محورهای استان به‌شدت لغزنده است و در محورهای شمالی استان بارش سنگین برف را داریم.
وی بابیان اینکه در محورهای رازان، زالیان، گشور و گاماسیاب نیز بارش شدید برف وجود دارد افزود: محور جنوب استان لرستان به علت طغیان رودخانه در پل‌دختر تا اطلاع ثانوی مسدود است.
سیل شدید در پل دختر لرستان
رئیس پلیس‌راه استان لرستان عنوان کرد: در محور آزادراه خرم‌آباد- پل زال نیز ریزش کوه وجود دارد که احتمال می‌رود این محور نیز در صورت ریزش‌های مجدد بسته شود.
وی بیان کرد: به هم‌وطنان توصیه می‌شود در محورهای استان لرستان تردد نکنند و مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
قطع برق ۵۰ روستا در پی سیلاب لرستان
مدیرکل دفتر بحران وزارت نیرو گفت: به دلیل سیلاب به وجود آمده در استان لرستان، حدود ۵۰ روستا در شرایط بی‌برقی و تقریباً ۶۰ روستا در قالب مجتمع آبرسانی در شرایط بی‌آبی قرار گرفته‌اند.احتمالاً رفع مشکل ۴۰ روستای دیگر طولانی خواهد بود.
وی درباره آخرین وضعیت استان گلستان و مازندران نیز گفت: در حال حاضر برق تمام بخش‌های گلستان و مازندران وصل شده است و فقط در هشت روستای استان گلستان مشکل تأمین آب داریم که این مساله نیز با تجهیز تانکرهای آبرسانی و آب‌های بسته‌بندی برطرف شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز ما روی استان لرستان و حوزه کرخه و دز است، گفت: از یک ماه پیش پیش‌بینی‌هایی لازم را در این حوزه داشته‌ایم و به همین دلیل سد کرخه و دز به حد کافی خالی بودند تا بتوانیم مدیریت مخازن را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در ۱۰ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال بختیاری، لرستان، فارس، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، کردستان، همدان، کرمان، آذربایجان غربی، زنجان و خراسان رضوی که برای سیل هشدار داده شده بود، تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ایم.

گلستان

این روزها استان گلستان و روستاهای اطراف درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده و مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبرو شده‌اند. سامانه بارشی که از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.
با این بارش‌ها ۱۴ رودخانه اصلی در بالادست گنبد و بین راه هم رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان طغیان کردند.
سیل نوروزی مردم نجیب ترکمن‌صحرا را آواره کرده است. دستگاه‌های مختلف به‌دلیل گستردگی مناطق سیل‌زده قادر به امدادرسانی مطلوب نیستند اما در عین حال تجهیزات لشکر ۳۰، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و همه نیروهای مسلح پای کار آمده است تا بخشی از رنج مردم سیل‌زده را کم کند.‌
روستاهای این استان از مراوه‌تپه و گنبدکاووس تا آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان یکی یکی تخلیه شدند، بخش اعظمی از شهرها زیر آب رفته، دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان نابود شده و آن ۳۷ هزار هکتار زهکشی نیز به کمک مردم نیامده است‌.
آغاز بارش باران در مناطق سیل‌زده
محمدرضا رحمان‌نیا ظهر با اشاره به آغاز بارش‌ها در مناطق مختلف استان اظهارداشت: سامانه ناپایداری از امروز وارد استان شده که منجر به افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق، بارش برف و پدیده مه در مناطق مرتفع و کوهستانی، وزش شدید باد موقتی و مواج شدن دریا می‌شود.
وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه سبب کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در استان شده است، گفت: شدت بارش‌ها از اواخر وقت امروز و فردا در استان خواهد بود و تا روز چهارشنبه نیز به تناوب ادامه خواهدداشت.
رحمان‌نیا ادامه داد: با توجه به تداوم بارش‌ها آب‌گرفتگی برخی معابر شهری و همچنین در مناطق کوهستانی به دلیل برودت هوا، ریزش برف و کولاک و مه غلیظ اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به بارش باران در مناطق سیل‌زده نیز اظهارداشت: این سامانه همه استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما عمده هسته بارش‌ها در نواحی کوهستانی و کوهپایه‌ای است. در مناطق میان‌دشت، گرگانرود و شمال استان بارش‌ها چندان قابل ملاحظه نخواهد بود.جاده‌ها مسدود شده است، حضور دارند.

 از امروز یک بیمارستان فوق تخصصی سپاه در منطقه سیل‌زده ایجاد می‌شود که ۱۲۰ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و نیروهای متخصص در این منطقه حضور دارند و به مردم سیل‌زده خدمات می‌دهند. همچنین هشت اکیپ سیار پزشکی نیز در منطقه حضور یافته‌اند و آماده خدمات‌رسانی هستند.
 اقدامات برای پیشگیری از ورود سیلاب و طغیان رودخانه به مناطق سیمین‌شهر و گمیشان در حال انجام است.
 یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و با امکانات ارتش و سپاه انجام شود، لایروبی گرگانرود در محل اتصال به دریا از مسیر چارقلی تا خواجه‌نفس است. با این کار زمان تخلیه سیلاب به سمت دریا افزایش می‌یابد. از طرفی چون بارش داریم و امدادرسانی با بالگردها برای امروز ممکن نیست، روز گذشته از ظرفیت بالگردها برای خدمات‌رسانی به روستاهای سیل‌زده استفاده کردیم و آذوقه کافی به این روستاها رساندیم.
وی گفت: گاهی تصمیمات محلی از سوی برخی گروه‌ها و مردم گرفته می‌شود که امدادرسانی را مختل می‌کند. برای همین تصمیمات مشترکی گرفته شد تا فعالیت‌های مهندسی دستگاه‌ها به گونه‌ای انجام شود که مسئولان محلی توجیه و از تبعات این اقدامات مطلع شوند تا ممانعت در محل صورت نگیرد و اقدامات سریع به نتیجه برسد.
: بخشی از سیلاب به فرودگاه گرگان است. تلاش می‌کنیم با بازگشایی مسیر به سمت رودخانه قره‌سو بخشی از آب را هدایت کنیم.
تنها مسیر ارتباطی گمیشان براثر سیلاب مسدود شد
وی افزود: این مسیر در ۶ روز گذشته به دلیل بارش باران و رواناب تخریب شده بود اما روز گذشته تلاش کردیم بخشی از جاده برای انتقال ماشین‌آلات و بیل مکانیکی به شهرستان گمیشان ایمن شود. با اینکه سرعت سیلابی که از سمت آق‌قلا به شهرستان گمیشان وارد شده، کم است اما براساس پیش‌بینی‌ها شهر گمیش تپه دچار آب‌گرفتگی خواهد شد.
فرماندار گمیشان اظهارداشت: بخشی از مسیر بندرترکمن به گمیشان در چند نقطه نیاز به ایجاد شکاف دارد تا بتوانیم بخشی از سیلاب را به سمت دریا هدایت کنیم. با استفاده از ماشین‌آلات سنگین توانستیم بخشی از مسیر گمیش‌تپه به سمت چارقلی و ورودی مصب دریا را برای هدایت آب، بازگشایی کنیم.

 قسمتی از جاده گرگان به آق‌قلا بنا به ملاحظاتی از بین رفته و راه دسترسی به آق‌قلا دچار مشکل شده است. برای تداوم خدمات‌رسانی به احداث دو پل شناور در این مسیر نیاز داریم. سیلاب از سدها فروکش کرده و حجم آب پایین آمده است. در بخش سدها ما نگرانی خاصی نداریم. در حال حاضر دبی آب رودخانه اترک با ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه به سمت دریا در حرکت است.
در انتهای رودخانه اترک به دریا دو روستای خواجه نفس و چپاقلی قرار دارد که مسیر رودخانه در حوالی این روستاها چند سالی لایروبی نشده و نگرانی ما آب‌گرفتگی کامل این روستاها است. باید با تمام امکانات و تجهیزات این مسیر لایروبی شود تا مسیر باز و آب رودخانه با سرعت بیشتری به دریا سرازیر شود.

.

در حالی چند ماه از مطرح شدن موضوع واگذاری جزیره کیش در قالب قرارداد بلند مدت به چینی ها می گذرد که در این بین مدیران ارشد سازمان مناطق آزاد در این

کیش

در حالی چند ماه از مطرح شدن موضوع واگذاری جزیره کیش در قالب قرارداد بلند مدت به چینی ها می گذرد که در این بین مدیران ارشد سازمان مناطق آزاد در این باره سکوت کرده اند.
، اول اسفندماه سال گذشته بود که عضو هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی نسبت به واگذاری جزیره کیش به چینی ها به رئیس جهموری تذکر داد. یک روز بعد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش واگذاری جزیره کیش به چینی ها را تکذیب کرد.
محمدرضا سعیدی با بیان اینکه عده ای در داخل و خارج با سو استفاده از حس وطن پرستی و ملی گرایی به دنبال فضاسازی هستند، گفه بود: هرگز اجازه نمیدهیم با این جوسازی ها ارامش مردم خدشه دار شود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین هیچ شخص حقیقی و حقوقی اجازه فروش زمین به خارجی ها را ندارد در عین حال افزود: البته از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در جزیره کیش استقبال کرده و می کنیم.
در فاصله حدود یک ماه بعد یعنی ۲۹ اسفند ۹۷ همان نماینده ای که به رئیس جمهوری درباره واگذاری جزیره کیش به چینی ها تذکر داده بود یکبار دیگر تاکید کرد دولت حق واگذاری کیش به چینی‌ها را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنین مذاکرات و واگذاری‌هایی بخواهد صورت بگیرد باید در مجلس نیز بررسی شود، افزود: دولت حق انعقاد چنین قراردادهایی را ندارد. معاهداتی که مربوط به واگذاری بخشی از سرزمین است باید در مجلس بررسی و بحث شود و دولت نمی‌تواند مستقیم به چنین موضوعاتی ورود کند.
وی بیان کرد: دولت مخفیانه کارهایی انجام می‌دهد، مخفیانه ۲۰۳۰ و «FATF» را امضا می‌کنند یا مخفیانه امتیاز صید ماهی در آب‌های جنوب را به چینی‌ها واگذار می‌کند، همچنین درباره دریای خزر نیز بحث‌هایی انجام داده است که گزارشات آنها را هم تاکنون ارائه نکرده‌اند و کشور از همه این مسائل متضرر شد.
نوروزی تاکید کرد: اگر مذکراتی در این خصوص انجام شود قطعاً جلوی آن را خواهیم گرفت و مسئولان چینی هم باید بدانند چنین واگذاری‌هایی صورت نخواهد گرفت.
، چند ماهی است که موضوع واگذاری جزیره کیش به چینی ها مطرح شده و نکته جالب توجه در این رابطه عدم اظهارنظر از سوی مدیرعامل منطقه آزاد کیش بوده است. دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز در این زمینه اظهارنظری نداشته است. گرچه معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش این واگذاری را تکذیب کرده اما پیگیری ها حاکی از آن است که اتفاقات پشت پرده و "مخفیانه ای" در حال وقوع است. مشخص نیست راز سکوj مدیران ارشد مناطق آزاد در خصوص واگذاری جزیره کیش به چینی ها چیست.

از زمان وقوع سیل و آب گرفتگی‌های شدید در بیش از ۲۰ استان ایران بعضی از مقام‌های ایرانی بطور پراکنده به ارائه برآوردهایی درباره میزان خسارت

درباره خسارات سیل اخیر چه می‌دانیم؟


سیل در شیرازحق نشر عکسMIZAN
Image captionسیل در شیراز

از زمان وقوع سیل و آب گرفتگی‌های شدید در بیش از ۲۰ استان ایران بعضی از مقام‌های ایرانی بطور پراکنده به ارائه برآوردهایی درباره میزان خسارت پرداخته‌اند که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره می‌شود.
این برآوردها اولیه است و فقط درباره خسارات برخی از مناطق سیل‌زده است که تاکنون مقامات ایران به نوعی درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.
جاده‌های استان گلستانحق نشر عکسTASNIM
  • جاده‌های استان گلستان
بگفته عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در محور‌های استان گلستان بیش از صد میلیارد تومان بوده است.
بر این اساس، از ۲۸ اسفند و با آغاز سفرهای نوروزی رانش زمین به طول بیش از ۱۱ کیلومتر موجب بسته شدن بعضی محورهای مواصلاتی شد که با ریزش سنگ بعضی محورها بطور کامل بسته شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: "بررسی های میدانی، حاکی از آن است، به ۵۰ کیلومتر از محورهای درگیر در سیل و رانش زمین با برآورد اولیه حدود ۱,۰۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده."
  • دام و طیور
بنابر اعلام سازمان دامپزشکی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در استان گلستان حدود ۶۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
علیرضا رفیعی پور، رئیس این سازمان گفته است: "در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبک و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است."
بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی در استان مازندران ۷۶ هزار قطعه مرغ مادر، ۸۷ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۸ هزار قطعه مرغ بومی، ۲۵ راس دام سنگین، ۵۴۰ راس دام سبک و ۲۰۰۰ کلنی زنبور عسل از بین رفته است.
در واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل بودندحق نشر عکسIRNA
Image captionدر واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل هستند
  • خسارت به صنایع استان گلستان
طبق برآوردهای اولیه، خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرک های صنعتی استان گلستان به ویژه در شهرستان آق قلا بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان است.
حجت‌الله خلیل زاده، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفته است: از این میزان (۱۶۰ میلیارد تومان)، ۱۳۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و ۳۰ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، سیستم های تأسیسات برق، مخابرات و آب رسانی وارد شده است.
شهرک صنعتی آق قلا ۱۶۸ هکتار وسعت دارد که در آن ۱۵۸ واحد فعال هستند؛ سیلاب و آبگرفتگی اخیر خسارت زیادی به این واحدها تحمیل کرده است.
در واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل هستند که با این خسارت وضعیت شغلی این افراد روشن نیست.
  • تاسیسات آبرسانی استان گلستان
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ البته این ارزیابی اولیه برای روستا‌های قابل دسترسی بوده است.
عاشورمحمد مرگان‌پور، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفته است: "تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است."
  • خسارت به زیر ساخت‌های استان خراسان‌شمالی
بگفته استاندار خراسان شمالی سیل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و حوزه کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
مازندرانحق نشر عکسTASNIM
Image captionوزیر راه وشهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است
  • خسارت به بخش کشاورزی استان مازندران
وزیر جهاد کشاورزی خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
محمود حجتی گفته: "در بخش زراعی ۱۰۷ میلیارد تومان، باغبانی ۲۶۶ میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی ۱۱۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی مازندران وارد شد."
سیل اخیر در مازندران به استخرهای آبزی‌پروری، خزانه‌های برنج آماده نشاکاری خسارت وارد کرد و محصولاتی از قبیل گندم، جو، کلزا و باغات مرکبات دچار آسیب جدی شدند.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفته: "دو هزار و ۳۳۱ راس دام، ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد پرورش ماهی در استان مازندران دچار خسارت شدند."
این وزارتخانه برآورد کرده در استان گلستان بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا خسارت دیده‌اند.
این ارقام در حالی اعلام شده که وزیر راه وشهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص ده میلیارد تومان تنخواه برای هریک از 

سیل ویرانگر در ایران؛ غافل‌گیری یا پیامد سوء مدیریت؟

گفتگو با کاوه مدنی، کارشناس مدیریت آب و محیط زیست در دانشگاه ییل در تورنتوی کانادا

Social embed from twitter


سیل در ایران؛ در دروازه قرآن شیراز چه رخ داد؟

سیل درکنار دروازه قرآن شیراز ده‌ها خودرو را با خود برد
Image captionسیل درکنار دروازه قرآن شیراز ده‌ها خودرو را با خود برد
با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان ایران، تصاویر زیادی از سیل و آب‌گرفتگی از ده‌ها شهر و روستا در ایران منتشر شده است. اما هولناک‌ترین آنها مربوط به سیلابی است که از کنار دروازه قرآن شیراز می‌گذرد و ده‌ها خودرو را با خود می‎برد.
در این تصاویر دیده می‌شود که تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش‌اند که جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز بر روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سهمگین سپرده‌اند.
شیرازی‌های قدیمی می‌گویند که به یاد دارند که تا چند سال پیش در کنار دروازه قرآن، ورودی اصلی به شهر و درمیان این بنای قدیمی و تپه نزدیکش همیشه خندقی یا دره‌‌ای بوده که مسیر سیلاب‌های فصلی بوده، مسیلی که بین شیرازی‌ها قدیمی به "تنگِ الله اکبر" مشهور بوده است.
اما چند سالی است که دیگر خبری از آن دره یا مسیل نیست و تبدیل به مسیر عبور و مرور خودروها شده است.
یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار حوزه شهرسازی در توییتر خود نوشته است که حدود ۱۵سال پیش شهرداری شیراز این دره را "با پر کردن نخاله و ریخت آسفالت" پر و عملا مسیر عبور سیلاب را مسدود کرد.
پس از بسته شدن این مسیل دست‌کم دو بار دیگر پیش از این -البته نه با این شدت- بارندگی شدید منجر به سیل در کنار دروازه قرآن شیراز شده است.
به گفته کارشناسان شهرسازی علاوه بر اینکه پوشاندن مسیل برای شهرها دردسرساز است، آسفالت و سیمان کردن زمین‌های اطراف آن نیز مشکلی مضاعف در هنگام بازندگی‌های شدید است. سفت شدن زمین باعث می‌شود که زمین حالت آبکشی خود را از دست دهد و آب بجای فرو رفتن در زمین به اطراف سرازیر شود.
علی مدنی‌پور، استاد شهرسازی در دانشگاه نیوکاسل به بی‌بی‎سی گفت که پس از جنگ جهانی دوم و همز‌مان با رشد و توسعه شهرهای ایران، بسیاری از مسیل‌های طبیعی و ساخت بشر بدون توجه و مطالعه پوشانده شدند که به گفته او می‌توانست از بسیاری از سیلاب‌های مخرب جلوگیری کند.
آقای مدنی‌پور دلیل دیگر پوشانده شدن مسیل‌ها را سودجویی می‌داند که در سال‌های گذشته بدون آنکه نظارتی بر آن باشد، مسیل‌ها برای ساختن ساختمان‌های مسکونی پر می‌شدند یا خانه‌ها را در مسیر سیلاب‌ها می‌ساختند.
به گفته آقای مدنی‌پور هر دو دلیل ناشی از عدم مدیریت منابع آبی بوده که در هنگام بارش شدید نه تنها از آن استفاده صحیح نشده، بلکه به دلیل درست هدایت نشدن آن حتی تبدیل به عاملی فاجعه‌ساز نیز شده است.
عده‌ای از شهروندان شیرازی می‌گویند که با وجودیکه بارش‌هایی از این شدیدتر در این شهر دیده‌اند، اما چنین سانحه‌ای برای‌شان بی‎سابقه بوده است.
محسن از شهروندان شیرازی به بی‌بی‌سی گفت که تاکنون چنین سیلی ندیده است و این سانحه بسیار "غافلگیرکننده" و معلوم نیست که منبع این سیل چه بوده، چون به گفته او سد یا مخزن آبی در نزدیکی دروازه قرآن نبوده که سرریز شدن و یا شکسته‌شدنش بر شدت سیل بیفزاید.
هنوز علت اصلی شدت گرفتن این سیل سهمگین مشخص نیست.
دادستان شیراز گفته است که تلفات سیلاب شیراز ناشی از سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی است و پرونده‌ای در این خصوص در دادستانی گشوده شده است.
از زمان وقوع سیل از هفته گذشته تاکنون در استان‌های مختلف ایران، شهر شیراز بیشترین قربانی را داده است.
تاکنون در شیراز ۱۷ نفر کشته‌ و بیش از ۷۰ نفر مصدوم شده‌اند که احتمالا بخشی زیادی از قربانیان گرفتار سیلاب نزدیک به دروازه قرآن شده اند.
زمانی این خیابان میان کوه و دروازه شیراز مسیل بوده استحق نشر عکسIRNA
Image captionزمانی این خیابان میان کوه و دروازه قرآن شیراز مسیل بوده است
عکسی قدیمی از دروازه قرآن و دره کنارش
Image captionعکسی قدیمی از دروازه قرآن و دره کنارش
استانداری های مازندران و را ابلاغ کرده است.