خشکسالی سیستان و بلوچستان تشدید شده اما ساکنان این استان جنوب شرقی ایران فقط با مشکل بی‌آبی مواجه نیستند. حالا خشکی به وزیدن طوفان‌های شن گسترده،‌ گردوغبار شدید،‌ آتش‌سوزی، گرسنگی و شیوع سل انجامیده.
طوفان‌ شن در سیستان و بلوچستان
دولت حسن روحانی تا کنون برنامه موفقی برای مقابله با این خشکسالیِ شدید اجرا نکرده است. یکی از آخرین تمهیدها را علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر چنین توصیف می‌کند: «راه‌اندازی کمپین نذر آب».
به گفته پیوندی، علاوه بر نذر آب که جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است،‌ بسته‌های غذایی نیز بین مردم توزیع خواهد شد.
همزمان محسن حیدری، سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در خبری هشداردهنده اعلام کرد که «گردوغبار گسترده حداقل ۴۰ شهر و هشت هزار روستا را فراگرفته است».
برخاستن این میزان گردوغبار به خاطر وزیدن بادهای ۱۲۰ روزه با سرعتی معادل ۱۰۴ کیلومتر بر زمین‌های خشکیده سیستان و بلوچستان،‌ به‌ویژه تالاب‌های خشکیده هامون است.
شدت گردوغبار چنان شدید است که میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل به ۲۲ برابر استاندارد جهانی و در هوای زاهدان، به ۱۵ برابر رسیده. به بیماران،‌ سالخوردگان و کودکان توصیه شده است که از خانه‌ها بیرون نروند.

بیماری‌ها

گردوغبار به شیوع بیماری‌های تنفسی و چشمی و قلبی دامن زده.
شیوع سل در سیستان و بلوچستان افزایش یافته ـ عکس:‌ایرنا
رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان سه‌شنبه به خبرگزاری «مهر» گفته بود که بر اثر طوفان شن در منطقه سیستان ۱۵۷ تن روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز از شیوع بیماری سل بر اثر خشکی هامون خبر داده است.
هرچند سل در بسیاری نقاط جهان ریشه‌کن شده است،‌ سیستان و بلوچستان بالاترین آمار ابتلاء به این بیماری را در ایران دارد. ایرنا می‌نویسد که زمینه رشد این بیماری در سیستان و بلوچستان به خاطر همجواری آن با کشور جنگ‌زده افغانستان مساعد است.
اربابی می‌گوید به خاطر وزش شدید طوفان شن همه بیمارستان‌ها، مراکز خدمات درمانی و نیروهای امدادرسان در حال آماده‌باش هستند.

آتش‌سوزی نخلستان‌ها

خشکی و گرمای هوا نخلستان‌ها را نیز قربانی کرده است. شیرزاد کمالی، مدیر جهاد کشاورزی سراوان به مهر می‌گوید که ۱۱ تیر آتش‌سوزی در شهرستان سراوان بیش از ۱۰ هکتار نخلستان را در کام خود فرو برد.
شن در منطقه سیستان همه‌جا را فرا گرفته است
به گفته او، این آتش‌سوزی یک هزار و ۷۰۰ اصله درخت نخل را سوزاند. هزار درخت از میان این درختان بارده بودند.
علت اصلی این آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است.
ایران به خاطر بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان در حال مذاکره با افغانستان است. تهران پیش از این کابل را به خاطر پرداخت‌نکردن حق‌آبه هیرمند و هریرود تهدید کرده بود اما به تازگی دو کشور بر سر این مسئله به توافق‌های کلی دست‌ یافته‌اند.
ایران یکی از دلایل خشکی دریاچه هامون را عدم تأمین حق‌آبه این دریاچه از رودخانه هیرمند می‌داند.