۱۳۹۵ تیر ۱۹, شنبه

انفجار بغداد: بچه‌هایش همه دنیای او بودند


Image copyrightGETTY
Image captionمرکز خرید منطقه پر رفت و آمد کراده در قلب بغداد. بیشتر قربانیان در این ساختمان حبس شده بودند
"وارد کراده که شدم، زنی گریان و هراسان دیدم. و جسد دختری کوچک بدون سر. مبهوت بودم. گریه می‌کردم. می‌خندیدم. چیزی را که می‌دیدم باور نمی‌کردم. به دولت ناسزا می‌گفتم؛ به دین؛ به خدا."
این روایت مصطفی شکرجی، دانشجوی ۲۲ ساله کامپیوتر است که هفته گذشته، هفت دوست خود را در انفجار مقابل مراکز خرید 'هادی' و 'لیث' در منطقه مرکزی کراده در پایتخت عراق از دست داد.
دو نفر از دوستانش، عدنان ۲۴ ساله و علی ۲۲ ساله، به همراه پدرشان کشته شدند.
مصطفی، که به‌تازگی از مراسم خاکسپاری آنها در نجف برگشته، می‌گوید: "عدنان موقع انفجار در مغازه لباس‌فروشی پدرش بود؛ علی جایی رو به روی پاساژ نزدیک انفجار؛ چون جز دست‌ها و موبایلش چیز دیگری از او پیدا نکردند. هر سه مردند و من در فکرم مادرشان که همسر و دو پسرش را از دست داده با این مصیبت چه می‌کند. همه دنیای او بچه‌هایش بودند."
Image copyrightMGSIRAQ
Image captionعکسی که مصطفی از مراسم خاکسپاری عدنان و علی در نجف برای بی‌بی‌سی فرستاده است
عدنان چهار روز قبل از انفجار فارغ‌التحصیل شده و کارنامه‌اش را در صفحه فیسبوکش منتشر کرده بود.
کرار، یکی دیگر از کشته‌ها، دوست زمان بچگی مصطفی بود: "شب قبل انفجار با هم نشسته بودیم. عکس نامزدش را نشانم داد. عاشقش بود. پنج سال با هم بودند. اینقدر ذوق داشت که دایم درباره او حرف می‌زد. قصد داشتند به‌زودی ازدواج کنند."
در جای دیگری از شهر، دختری به سوگ کرار نشسته است. و صدها خانواده به سوگ صدها جوان.
در میان مراسم خاکسپاری کشته‌های کراده، تصویر زنی دیده می‌شود که عکس پسر جوان خود را در آغوش گرفته است. در جمع تشییع‌کنندگان کت و شلواری را روی دست می‌برند که قرار بود رخت عروسی پسر این زن به نام اکرم باشد.
"اکرم همکلاس دبیرستان من بود. خانه‌اش در همین خیابان کراده بود و در سال سوم دانشگاه بیولوژی می‌خواند. عید فطر روز عروسی او بود."
بیشتر کشته‌شدگان جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند؛ و شماری دیگر کودک و گاهی همه اعضای یک خانواده.
Image copyrightGETTY
Image captionروز بعد از انفجار، رسانه‌ها تصویر مردی را ثبت کردند که روی خاکسترهای به جا مانده نشسته بود و زار می‌زد

چرا تعداد کشته‌ها زیاد است؟

شنبه، دوم ژوئیه، یکی از روزهای گرم رمضان بود که دما به طور معمول در بغداد از ۴۵ درجه می‌گذشت. بعد از افطار که هوا خنک‌تر شد، در آن منطقه از خیابان شلوغ بغداد، بعضی در کافه مثل شب‌های قبل مسابقات جام ملت‌های اروپا را می‌دیدند، بعضی از جوان‌ها در کافی‌نت بازی می‌کردند، عده‌ای در رستوران بودند و شماری دیگر مشغول خرید برای عید فطر.
چند دقیقه بیشتر از نیمه شب نگذشته و بازی آلمان و ایتالیا هنوز به پنالتی نکشیده بود که آن کامیون یخچال‌دار منفجر شد. انفجار به اندازه‌ای بود که تمام مرکز خرید سه طبقه هادی، مرکز خرید لیث و فروشگاه‌های اطراف در یک لحظه آتش گرفت.
آدم‌ها بیش از انفجار، از آتشی که در آن گرفتار شده بودند، جان دادند. شمار کشته‌ها به ۲۹۰ رسیده و هر روز با شناسایی اجساد بیشتر بر تعداد کشته‌ها افزوده می‌شود.
بعضی از رسانه‌های عراقی می‌گویند موادی در این انفجار به کار رفته که شدت اشتعال را بیشتر کند؛ در حادثه‌ای که مرگ‌بارترین انفجار عراق در ۱۳ سال گذشته لقب گرفته است.
Image copyrightGETTY
Image captionتصویر و آگهی ترحیم دو جوان کشته شده از جمله ذوالفقار عریبی٬ فرزند فوتبالیست مشهور عراقی

مقصر کیست؟

مراکز خرید برای فرار از آتش پله اضطراری نداشتند و به گفته بعضی از رسانه‌های عراق، راه‌پله‌‌ای که وجود داشته به دری روی بام ختم می‌شده که برای جلوگیری از ورود دزدها قفل بوده است.
اما بیش از سازندگان پاساژ، مردم از دولت حیدر عبادی خشمگین هستند و نفوذ نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شهر و ورود کامیون پر از مواد منفجره به قلب بغداد را از "بی‌کفایتی" سیستم امنیتی می‌دانند.
نخست‌وزیر عراق که خود از اهالی منطقه کراده است، وقتی برای بازدید از محل بمبگذاری آمد، با سنگ و آجر و ناسزا از او استقبال شد.
او که این خشم را به چشم دیده بود، گفت عصبانیت مردم را درک می‌کند؛ سه روز عزای عمومی اعلام کرد و بلافاصله دستور داد دستگاه‌های بمب‌یاب تقلبی، که یک بازرگان بریتانیایی به آنها فروخته بود، کنار گذاشته شوند.
وزیر کشور عراق بعد از این بحران استعفا کرد و نخست‌وزیر جمعه، هفتم ژوئیه، سه مقام امنیتی دیگر را هم برکنار کرد. اما کم‎‌تر کسی اطمینان دارد که این تغییرات وضعیت امنیتی شهر را بهتر کند.
انفجارهای دوگانه بغداد نشان داد داعش همچنان می‌تواند در پایتخت نفوذ کند؛ درست بعد از آن‌که دولت آقای عبادی اعلام کرده در فلوجه داعش را شکست داده است.
شماری از مردم عراق طوماری امضا کرده‌اند تا از سازمان ملل بخواهند که درباره کشتار کراده به طور مستقل تحقیق کند.
Image copyrightGETTY
Image captionشمع‌هایی که مردم در مرکز خرید هادی برای قربانیان روشن کردند. تا چند روز هنوز اجساد کشته‌ها را از طبقه زیرین این مرکز بیرون می‌آوردند
مصطفی در طول چند روز گذشته، عکس‌ها و فیلم‌های مختلفی از جاهایی که رفته برایم فرستاده است. از سوگواری‌ها و خانواده‌های عزادار و عکس‌هایی که به دلیل آزاردهنده بودن قابل انتشار نیست.
می‌گوید در مراسم سوگواری عدنان و علی همه دوستانشان بهت‌زده بودند: "این بار با دفعات قبل کمی تفاوت دارد. شاید به خاطر تعداد زیاد کشته‌ها. مردم از دست همه خشمگین هستند. داعش، دولت عراق، ایران، آمریکا، بریتانیا....به همه دشنام می‌دهند."
در یکی از عکس‌هایی که فرستاده روی پارچه نوشته شده است "اول داعش بعد دولت عراق."
مصطفی مانند سایر مردم بغداد با مرگ بیگانه نیست. او شش انفجار را پشت سر گذاشته یا به قول خودش "جان سالم به در برده است." در هر حادثه دوستانی را از دست داده و از همه مهم‌تر پدرش، که سال ۲۰۰۶ با ۳۲ گلوله نیروهای القاعده کشته شد "چون شیعه بود."
می‌گوید شهر او غم‌زده است. صدای گریه می‌آید و عید وجود ندارد؛ برای مردمی که تصور می‌کنند دولت‌ آنچنان که باید از آنان حفاظت نکرده است.
Image copyrightGETTY
Image captionعزاداری مردی که دو پسرش را در انفجار کراده بغداد از دست داده است

سران ناتو بر ادامه ماموریت افغانستان تا ۲۰۲۰ توافق کردند


Image copyrightAP
Image captionدومین روز نشست سران ناتو در ورشو به ماموریت این سازمان در افغانستان اختصاص داشت
سران ناتو در دومین روز نشست خود در وارسا/ورشو توافق کردند تا شمار نیروهای این سازمان در افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ در سطح کنونی نگه دارند و سالانه ۴.۵ میلیارد دلار به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند.
در حال حاضر ۱۳ هزار سرباز ناتو که بیشترشان آمریکایی اند، در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند و ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز اعلام کرد "ناتو تا زمانی که نیاز باشد، در افغانستان حضور خواهد داشت."
او گفت: "دلیلی وجود ندارد که در مورد زمان پایان این ماموریت گمانه‌زنی کنیم. چیزی را که ما امروز شاهد بودیم، تعهد دراز مدت ناتو در قبال افغانستان است."
هزینه ماموریت ناتو در افغانستان سالانه ۵ میلیارد دلار است که براساس نتایج نشست امروز، ۳.۵ میلیارد دلار را آمریکا، ۱ میلیارد دلار را دیگر کشورهای عضو ناتو و ۵۰۰ میلیون دلار را هم دولت افغانستان فراهم می‌کند.
ادامه کمک ناتو به افغانستان، از روی رغبت یا ناچاری؟
براساس اعلامیه نشست ورشو، ناتو نیز در برابر کمک‌هایش از دولت افغانستان خواهان اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور است.
در این اعلامیه آمده که دولت افغانستان باید اصلاحات در زمینه ریشه‌کن ساختن فساد، ایجاد شفافیت و حسابدهی و تقویت توسعه اقتصادی را پی‌گیری کند و اقدامات بیشتری را برای حفاظت از کودکان، حقوق بشر و حقوق زنان انجام بدهد.
Image copyrightREUTERS
Image captionدر نشست سران ناتو رئیس جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان شرکت داشتند و سخنرانی کردند
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که همراه عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور در نشست سران ناتو شرکت داشت، در سخنرانی خود از تعهد مجدد ناتو به افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت: "ممنونم از سرمایه‌گذاری روی نهادهای امنیتی افغانستان. من و داکتر عبدالله با اطمینان می‌توانیم بگوییم که نقش رزمی ناتو در افغانستان به صورت کامل و برای همیشه پایان یافته است."
ماموریت رزمی ناتو در آخر ۲۰۱۴ پایان یافت ولی آمریکا در کنار حضور نیروهایش در ماموریت حمایت قاطع، شمار کوچک نیروهایش را برای مبارزه با "گروه‌های القاعده، داعش و شبکه‌های بین‌المللی تروریستی" در افغانستان نگه داشته است.
در یک سال گذشته نبرد نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان شدت بی‌سابقه یافته است و تلفات نیروهای امنیتی افغانستان نیز پس از گرفتن مسئولیت کامل امنیت افغانستان در سطح "نگران‌کننده" افزایش یافته است.
باراک اوباما گفته است که دلیل ادامه حضور ناتو و آمریکا در افغانستان "متزلزل" بودن وضعیت در این کشور است و جامعه جهانی دیگر هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان دوباره به "پایگاه تروریستان" تبدیل شود.
Image captionهرجیت ساجن، وزیر دفاع کانادا در گفت‌وگویی اختصاصی به بی‌بی‌سی گفت که ناتو به این نتیجه رسیده که استراتژی این سازمان در افغانستان نتیجه بخش بوده، به همین دلیل بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تاکید دارد
جمال موسوی، گزارشگر اعزامی بی‌بی‌سی در ورشو می‌گوید با توافق سران ناتو برای ادامه کمک به افغانستان، اکنون تحلیلگران بدین باورند که "توپ در میدان دولت افغانستان" قرار گرفته و حالا این عملکردهای دولت افغانستان خواهد بود که روی ادامه همکاری ناتو و افغانستان تاثیر می‌گذارد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی به جمال موسوی گفته که رهبران ناتو از روی ناچاری با دولت افغانستان همکاری نمی‌کنند، بلکه برخلاف دولت گذشته، حالا دولت افغانستان مورد اعتماد ناتو است.

هزاران نفر در اعتراض به خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان راهپیمایی کردند


Image copyrightAFP
هزاران نفر در آمریکا در با شرکت در راهپیمایی های اعتراضی تیراندازی پلیس به دو مرد سیاهپوست و کشتن آنها در هفته جاری را در شهرهای لوئیزیانا و مینه سوتا محکوم کردند.
براساس گزارش‌ها این اعتراضات در آتلانتا، نیواورلئان، نیویورک و چند شهر دیگر برگزار شد.
این اعتراضات درحالی برگزار شده که روز گذشته یک مرد مسلح در شهر دالاس در جریان راهپیمایی اعتراضی در این شهر با تیراندازی به سوی نیروهای پلیس پنج نفر از آنها را کشت و تعدادی دیگر را مجروح کرد.
Image copyrightAFP
Image captionمیکا جانسون حدودا هفت سال در ارتش آمریکا خدمت کرده بود
ضارب که مایکا جانسون ۲۵ ساله شناسایی شد بعدا توسط پلیس کشته شد.
پلیس دالاس اعلام کرده در جستجو از محل سکونت مایکا مواد منفجره، اسلحه و مهمات پیدا کرده است.
به گفته پلیس مایکا همچنین مجلات مرتبط با تیراندازی و نبرد مسلحانه در خانه خود داشته است.
سه مظنون دیگرهم در جریان این ماجرا دستگیر شدند اما هنوز معلوم نیست که آنها نقش مهمی در تیراندازی‌های دالاس داشته اند یا خیر، چرا که پلیس می‌گوید به احتمال زیاد مایکا جانسون تک تیراندازی بوده که پلیس‌ها را هدف قرار داده است.

واکنش کلینتون و ترامپ

Image copyrightREUTERS
هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که خشونت های اخیر باید برای هر آمریکایی نگران کننده باشد.
خانم کلینتون افزود آمریکا باید در مورد توسل به زور نیروهای پلیس دستورالعملی داشته باشد. او همچنین تاکید کرد که این کشور باید در جهت حفاظت از نیروی پلیس اقدامات بیشتری انجام دهد.
همزمان دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به حوادث اخیر خواستار اتحاد مردم آمریکا در جهت اجرای قانون شده است.
آقای ترامپ در عین حال تاکید کرد که مرگ دو سیاهپوست به دست نیروهای پلیس نشانگر ضرورت اقدامات بیشتری است تا هر آمریکایی احساس کند که در امنیت است.
Image copyrightGETTY
آکسیون مادم را پس بده در فرانسه در حمایت از نرگس محمدی+عکس پسر نرگس در آکسیون

آکسیون مادرم را پس بده در فرانسه در حمایت از نرگس محمدی+عکس پسر نرگس در آکسیون
یکی از فرزندان زندانی سیاسی نرگس محمدی در یک آکسیون در فرانسه، خواهان آزادی مادرش در شکنجه‌گاه اوین شد و گفت: مادرم را آزاد کنید.
خانواده این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند از وضعیت نرگس محمدی در یازدهمین روز اعتصاب‌غذا بی‌اطلاع هستند.
زندانی سیاسی نرگس محمدی از روز هفتم تیر در اعتراض به ممانعت از تماس با فرزندانش دست به اعتصاب‌غذا زده است. این زندانی سیاسی مبتلا به بیماریهای آمبولی ریه و فلج عضلانی است و خانواده وی از این امر بسیار نگران هستند.
عفو بین‌الملل نیز در روز 16 تیر در بیانیه‌یی نسبت به وضعیت وی اعلام نگرانی کرده و خواهان اقدام فوری برای نجات وی و عملی شدن خواسته‌اش شده است.
نرگس محمدی در ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ دستگیر و به اتهام تأسیس کمپین لگام به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین به اتهام های «اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به 6سال دیگر محکوم شد. مجموع حبس این زندانی سیاسی 16سال می‌باشد.

تونی بلر: جهان بدون صدام حسین "با ثبات تر" است!


تونی بلر: جهان بدون صدام حسین "با ثبات تر" است

mediaواکنش تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیابه انتشار گزارش "چیلکوت". ۱۶ تیر/ ۶ ژوئیه ٢٠۱۶تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا از اشتباهات این کشور هنگام حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ عذرخواهی کرد اما در همین حال گفت، جنگ عراق جهان را «باثبات‌تر» کرده است. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا و جون هوارد، نخست وزیر پیشین استرالیا نیز از شرکت هردو کشور در جنگ عراق دفاع کردند.
 تونی بلر روز چهارشنبه ۶ ژوئیه، در واکنش فوری به انتشار گزارش "چیلکوت" و تأکید آن بر اشتباهات عملیات نظامی بریتانیا، اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن تصریح کرد که در جنگ عراق «با کمال صداقت» و در راستای «منافع علیای» بریتانیا عمل کرده است.
او در این اعلامیه گفت تصمیم حمله به عراق دشوارترین تصمیم زندگی او بوده و ضمن پذیرفتن مسئولیت آن، اظهار تأسف و عذرخواهی می کند.
 نخست وزیر پیشین بریتانیا بااین حال از اصل تصمیم حمله به عراق دفاع کرد و گفت «در صورت باقی ماندن در قدرت، صدام حسین میتوانست همچنان صلح جهانی را تهدید کند».
او با تأکید روی این نکته که «جهان بدون صدام حسین با ثبات تر شده» این موضوع را رد کرد که مداخله بریتانیا و متحدانش در عراق تهدید تروریسم را افزایش داده است.

همزمان با تونی بلر، جوج دبلیو بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که رهبری حمله به عراق را به دوش داشت نیز روز گذشته گفت «جهان بدون صدام حسین در قدرت، وضع بهتری پیدا کرده است».
آقای بوش با انتشار اطلاعیه ای از اقدامات و «فداکاری نیروهای آمریکایی و ائتلاف در جریان جنگ علیه وحشت» در عراق اظهار سپاس کرد و گفت بریتانیای تحت رهبری تونی بلر، نیرومندترین متحد آمریکا بوده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید بعد از انتشار گزارش "چینکوت" در مورد حمله بریتانیا به عراق، مقام های کاخ سفید از اظهار نظر در مورد آن خوددداری کرده اند. با این حال جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته گفت باراک اوباما، در تمامی دوره ریاست جمهوری خود، عواقب تصمیم فاجعه بار حمله به عراق را مدیریت کند.

جوج هوارد، نخست وزیر پیشین استرالیا نیز که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ رهبری کشورش را در دست داشت، نسبت به بهای انسانی جنگ عراق اظهار تاسف کرد اما از تصمیم شرکت کشورش در جنگ عراق دفاع کرد و گفت در آن زمان این بهترین تصمیم بود.

تقی روزبه: دبواربلندحاشای بلر و بوش ، حتی پس از خرابی بصره!

تقی روزبه: دبواربلندحاشای بلر و بوش ، حتی پس از خرابی بصره!


این دو نفر- بلر و پوش- پس از خرابی بصره و در شرایطی که مهارنظم جهان از دست اربابان جهان و قدرت های بزرگ هم خارج شده و تلاش جانشینان آن ها برای راست و ریس کردن اوضاع بهم ریخته جهان ناکام مانده است. حتی اوباما، علیرغم وعده های آغازین ریاست خود، در سال پایانی ریاست جمهوری اش در افعانستان در بازگشتی معکوس، به تجدیدنظر در جدول زمانی خروج سربازان آمریکا در افغانستان تجدیدنظرکرده و عمیقا درگیر جنگ های منطقه ای ازطریق هوا و زمین و در معیت نیروی زمینی متحدین منطقه ای و یک ائتلافی جهانی فرورفته است تا دست جانشین احتمالی او، خانم کلینتون که طرف راست ساست های او قرار دارد خالی نماند. با این همه، حضرات بلر و پوش هنوزهم حاضرنیستند مسئولیت فجایع به بارآمده سیاست های خود را لااقل درحد زبانی هم به عهده بگیرند. البته ابعادفاجعه و پی آمدهای ویرانگرآن رویکردها آنقدربزرگ هستند آنها بتوانند نتایج فاجعه بار تصمیمات خود را نه بینند و نفهمند، بلکه درست بدلیل بزرگی فاجعه است که پذیرش وعذرخواهی را دشوار و عملا برای آن ها ناممکن ساخته است؛ چرا که آن را شلیک به سرمایه سیاسی و افتخارات خود می دانند. روشن است که با پذیرش خطائی(جنایتی) چنین بزرگ دیگر افتخاری برای یک رهبرسیاسی باقی نمی ماند! و این یعنی تبدیل شدن به یک مرده سیاسی که تنها باید هرچه زودتر دفن شود. همانطور که آمریکا هیچ گاه مسئولیت فاجعه هیروشیما و ... را هم نپذیرفته و بابت این بزرگترین جنایت تاریخ بشر، حتی لفظا هم از مردم جهان و مردم ژاپن عذرخواهی نکرده است، اوباما شق القمرکرد و یک دسته گل برای یادگاری به گوردسته جمعی آن ها نهادد. بدیهی است که تبعات چنین عذرخواهی برای ابرقدرتی که هم چنان از طریق تهدید روزگار می گذراند، بدیمن، دردناک و نپذیرفتنی است!
البته درمورد این نوع گزارش ها هم باید گفت که اولا پس از افتادن آب ها از آسیاب و سترون سازی مدیریت شده صورت می گیرد تا به عنوان یک خبرشوک آورو برانگیزاننده وجدان و افکارعمومی، به مقدارزیادی بی مصرف شده و از حیزانتفاع افتاده باشد که مبادا نان کسی از قماش خودشان را آجربکند! در حقیقت این نوع گزارش یا "افشاگری" ها مرده و سقط شده بدنیا می آیند. همانطور که مثلا درموردنقش عربستان در 11 سپتامبر و فروبستن چشم دولت آمریکا ازنقش متحدشیرده خود، که اکنون بدلیل شکاف های درونی اندکی از آن 22 صفحه حذف شده به شکل بهداشتی و سربسته منتشرشده است. در موردکودتای مصدق هم که ما ایرانی ها با معنای این گونه باصطلاح اعترفات دیرهنگام و سترون شده آشناهستیم. از سترون سازی و انتشاردیرهنگام آنهم زیرفشارفعالان اجتماعی و افکارعمومی که بگذریم، تازه می رسیم به بهره برداری دولت ها و حاکمان از این نوع فتوت بخشی ها، که جزبرای جلب اعتمادعمومی به بادرفته و بازسازی صفوف به ریخته خود و ایجادسپرحفاظتی برای تداوم همان گونه اقدامات و تصممیات در شرایط تازه و زمامدارانی تازه نیست. هم چنین باید به این واقعیت هم اشاره کرد که امثال بلر و بوش فقط شخص نیستند بلکه در عین حال نمادو کارگزاریک سیستم هستند که امتناعشان ازاعتراف به جنایت ها فقط بخاطرنجات سرمایه سیاسی خودشان نیست بلکه حتی مهمتر از آن، با طفره رفتن از پذیرش عمق فاجعه و عذرخواهی، دارند از کیان سیستم و حیثیت نظام دفاع می کنند. اگر قرارباشد گذشته هم چون آواری فرودبیاید، دیگر سرپناهی برای سیاستمداران کنونی هم باقی نخواهد ماند. بهمین دلیل آنها می دانند که چگونه باید این دمل های چرکین را نیشتر بزنند تا با جلب اعتمادمتزلزل شده جامعه راه پیشروی جدیدی برای آن سیاست ها بدست آید و هم به گونه ای بهداشتی باشد که دردی جانگاه در پیکرسیستم نه پیچد و نظام متهم به نخبه کشی و قربانی کردن سیاستمداران خود نشود. البته اگر لازم افتاد، نیشگون گرفتن بخشی از این ترفندهاست....
تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا از اشتباهات این کشور هنگام حمله به عراق