۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

متن کامل حکم دادگاه ویژه روحانیت برای احمد منتظرى


احمد منتظری

«در خصوص اتهامات آقای احمد منتظری فرزند حسینعلی دائر به:
الف: اقدام علیه امنیت ملی، افشای اسناد سری نظام و برهم زدن نظم جامعه با اقدامات خود
ب: خیانت در امانت از طریق عدم استرداد اسناد سری و محرمانه نظام
ج: فعالیت تبلیغی علیه نظام اسلامی از طریق مصاحبه با رسانه های ضد انقلاب
با توجه به محتویات پرونده و کیفرخواست های صادره و گزارشات متعدد اداره کل اطلاعات استان قم و تحقیقات انجام شده و مصاحبه های متهم با رسانه ​های بیگانه و ضد انقلاب به شرح صفحات ۱ تا ۵ و ۱۳ تا ۲۱ پرونده و نیز اظهارات وی در مراحل تحقیق به شرح اوراق ۲۶ تا ۳۰ و گزارش معاونت اطلاعات سپاه پاسداران به شرح صفحات ۵۳ تا ۶۳ و تصاویر از متون پخش شده در رسانه های بیگانه که همگی موید اقدامات خلاف امنیت متهم می باشد و نیز اقاریر و اعترافات صریح و ضمنی وی به شرح صفحات ۱۸ تا ۲۳ و تایید سری و طبقه بندی بودن فایل صوتی توسط اداره اطلاعات به شرح صفحه ۱۵ و نیز تصویر متهم به همراه عده ای از عناصر ضد انقلاب و معاندین نظام که به انحای گوناگون در جهت براندازی در فعالیت و تلاشند (به شرح صفحات ۱۶۶ تا ۱۷۵) که به منظور همراهی و بیان تشکر از انتشار چنین فایل صوتی به منزل وی رفته و به اتفاق عکس دسته جمعی گرفته اند؛ همچنین سوابق متهم در تبلیغ علیه نظام در رسانه های بیگانه و معاند به شرح پرونده و متن مصاحبه با درتی وی و متن نامه مرحوم آقای منتظری خطاب به امام خمینی که تصویر آن در فضای مجازی منتشر و از آن برداشت و سوء استفاده شده و پاسخ های بی وجه و غیرقابل استماع و فاقد ادله از سوی متهم و اینکه انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده را صرفا به مناسبت سالروز حادثه مرداد ماه ۶۷ دانسته و اینکه انتشار آن در دفاع از معاندین و ضدانقلاب باشد را رد کرده است و صرفا مستند به نشر خاطرات پدرش دانسته که در یک کتاب غیر مجاز چاپ و نشر یافته است؛ در حالی که اولا آن کتاب به صورت غیر مجاز و مخفی چاپ شده و نمی تواند مطالب مندرج در آن را مستند قرار داد و سند را از سری بودن خارج کند، ثانیا انتخاب زمان انتشار فایل با زمان ادعای معاندین نسبت به اعدام جنایتکاران وابسته به آنها به صورت عمد و با هدف حمایت از آنان می باشد.
آنچه محرز است اینکه متهم اصرار بر ادامه رفتار و اعمال مجرمانه خویش داشته و دارد، به گونه ای که وقتی در جلسه تحقیقاتی دادگاه از وی سوال می شود آیا نادیده انگاشتن شهادت ۱۷ هزار شهید از مردم به دست معاندین و ضد انقلاب ظلم و جفا به انقلاب، نظام، امت اسلامی و مردم مظلوم و خانواده شهدا و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست؟ و آیا اعمال مجرمانه شما به نحوی احیای جنایات و تایید ضد انقلاب و جانیان و تروریست ​ها نمی باشد؟ و عملا اعمال مجرمانه شما در جهت تقویت بنیادهای فکری نفاق و استکبار جهانی و تضعیف نظام اسلامی و بنیادهای فکری و اندیشه ساز و حیات بخش و ظلم ستیزی نظام جمهوری اسلامی نخواهد بود؟ متهم در همه مراحل تحقیق مبادرت به ارائه پاسخ های غیر مستدل و بی وجه نموده است؛ و در نهایت باز هم دفاعیاتش موید اعمال مجرمانه و عدم ندامت وی می باشد. متهم علاوه بر اینکه در مراحل تحقیق در توجیه ارتکاب اعمال مجرمانه خود برآمده، در ادله اصرار بر ارتکاب و تایید آن نموده است.
به خوبی واضح و روشن است که اقدام متهم در نشر فایل صوتی اثرات منفی زیادی در جامعه و دستاویزی در بین معاندین و ضد انقلاب و عناصر نفاق و دشمنان داشته است، چه مطالب توهین آمیز به مقام شامخ ولایت فقیه حضرت امام راحل و رهبری و مسؤولین در سطح وسیع و گسترده در شبکه های گوناگون به کار برده نشده به گونه ای که آن را به (جعبه سیاه گم شده از هواپیمای ساقط شده) تشبیه کرده اند؛ و با عنایت به اینکه مرحوم پدر وی در یک مقطع زمانی مسئولیت قائم مقام رهبری را دارا بوده و با برملا شدن همراهی وی و اطرافیانش با معاندین و ضد انقلاب و دفاع از آنان و خیانت به نظام توسط امام راحل از این سمت عزل گردید و یقینا اسناد بسیاری که دارای طبقه بندی های سری و خیلی محرمانه بوده در اختیار وی قرار می گرفته که پس از عزل می بایست آن اسناد و مدارک را که مربوط به نظام و بیت المال بوده به مسئولین ذی ربط منتقل و مسترد می کردند؛ آیا در زمان حیات ایشان و پس از درگذشت وی، متهم که دسترسی به آن داشته از لحاظ شرعی و قانونی موظف به حفظ و نگهداری و مسترد کردن آنها نبوده است؟ متهم با چه مجوز قانونی و شرعی و اخلاقی اسناد مربوط به نظام را که به هیج وجه جنبه شخصی و خصوصی نداشته است نزد خود نگهداری و در یک مقطع زمانی با اهداف خاصی یکی از آنها را نشر و با عمل خود ضربه جبران ناپذیر به پیکره نظام و جامعه وارد آورده است؟ با انتشار یک فایل صوتی که محتوای آن بر اساس دیدگاه مرحوم آقای منتظری و به صورت غیرواقعی و بنا بر مضمون و مفاد فرموده امام راحل متاثر از اندیشه های لیبرال ​ها و معاندین تهیه شده بود در اختیار دشمنان اسلام و معاندین قرار داده شده که نه تنها در جهت تضعیف نظام بلکه تحریک و تشویق بر مقابله با نظام و براندازی آن مورد استفاده قرار گرفته است؛ و شاهد آن بودیم که صاحبان و مجرمان رسانه های نفاق و بیگانگان برای تشویق و تشکر از وی چه سر و صدایی به راه انداخته و با وی عکس یادگاری گرفته اند؛ و متاسفانه این اعمال و رفتار توسط کسی که در لباس مقدس روحانیت و وابسته به بیت با سابقه انقلابی است صورت گرفته است.
با عنایت به مراتب فوق و نظر به دلایل و مستندات موجود در پرونده ارتکاب جرایم مذکور توسط متهم موصوف محرز و مسلّم می باشد و منطبق است با مواد ۵۰۱ و ۵۰۰ و ۴۹۸ همگی از قانون بخش تعزیرات با رعایت ماده ۱۳۴ ق م ا مصوب سال ۱۳۹۲ از دادگاه در خصوص اتهام مشار الیه اقدام علیه امنیت ملی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و به جهت انتشار فایل صوتی دارای طبقه بندی سری به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری جمعا به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم می نماید. لکن با توجه به ارزش و حرمت خون برادر بزرگوار و شهیدش و با عنایت به سن و سال و وضعیت خاص وی و فقد سابقه محکومیت کیفری (موضوع بند ث ماده ۳۸ ق م ا) و با رعایت تبصره ۳ ماده ۱۳۴ همان قانون در خصوص تعدد جرم با وجود جهات تخفیف و با احصاء میانگین حداقل و حداکثر مجازات ​ها و اینکه میانگین مجازات های مورد حکم ۶ سال می باشد، در مقام اجرا فقط ۶ سال از حبس های مورد حکم اجرا می گردد. و نظر به اینکه مجموع اقدامات متهم خلاف شان روحانیت تشخیص داده شده، لذا به استناد ماده ۴۳ آیین نامه دادسراها و دادگاه ویژه روحانیت متهم مذکور را به خلع لباس روحانیت محکوم می نماید؛ النهایة با توجه به انتساب متهم به خانواده شهید و بر اساس مواد ۵۴ و ۴۹ و ۴۶ همگی از قانون مجازات اسلامی محکومیت به خلع لباس ایشان به مدت ۳ سال تعلیق می گردد. در صورتی که نامبرده در مدت مزبور مجددا مرتکب یکی از جرائم عمدی حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه ۷ گردد علاوه بر مجازات جرم جدید محکومیت معلق وی اجرا خواهد شد. و در خصوص اتهام دیگر مبنی بر خیانت در امانت به جهت عدم تحویل اسناد سری به مراجع ذی ربط نظر به اینکه تحویل اسناد سری به نحو امانت و نحوه در اختیار داشتن چنین اسنادی در دست متهم محرز و ثابت نیست و به لحاظ عدم اقناع وجدان قضایی و حاکمیت اصل برائت و به استناد ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری برائت وی در این خصوص صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری است بر اساس مواد ۴۸ و ۴۹ آیین نامه دادسراها و دادگاه های ویژه روحانیت ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی در محاکم محترم تجدید نظر ویژه روحانیت می باشد.
رئیس شعبه پنجم دادگاه ویژه روحانیت قم احسان رضایی
۹۵/۷/۲۸ »
تاریخ ابلاغ حکم: ۹۵/۹/۷

دکتر محمد ملکی: به نظر می آید حاکمیت به آخر خط رسیده و نفسهای آخر را می...

دکتر محمد ملکی: به نظر می آید حاکمیت به آخر خط رسیده و نفسهای آخر را می...


درحالی که سرمای شدید، استان گیلان را درنوردیده و چند روزی است بارش شدید برف و یخبندان موجب تعطیلی برخی از مدارس این استان شده، کودکی تنها آرزویش بازگشت به کلاس درس است.

  فومن، این کودک که با خانواده اش در گوشلوندان فومن و در چادری محقر زندگی می کند، از داشتن تمام نیاز های اولیه یک زندگی مانند برق، سرویس بهداشتی، غذای گرم و حتی ساده ترین وسایل گرمایشی محروم است.

او که دانش آموز است و مشق هایش را با دستانی کبود شده از سرمای سخت این روزهای فومن می نویسد، آرزو می کند تا با بازگشایی مدارس(که به دلیل یخبندان تعطیل شده اند) حتی برای ساعتی هم که شده کنار بخاری گرم کلاس بنشیند و به خیالی شیرین فرو برود.

مادر او در تشریح دلیل زندگی این خانواده در این شرایط اسفناک می گوید: شوهرم مریض است و پولی برای اجاره حتی یک اتاق کوچک نداریم و به ناچار و با دادن سفته زمینی را برای برپایی چادر کوچک خود اجاره کرده ایم.

وی افزود:حتی در حالیکه در تأمین یک وعده غذای گرم برای فرزند خود ناتوان هستیم؛ یکسالی است یارانه ما به اشتباه قطع شده است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا به کمیته امداد فومن مراجعه کرده اید؛ می گوید: بارها به نهادهای حمایتی شهرستان فومن مراجعه کردیم و حتی مسئولان کمیته امداد از چادر ما بازدید کردند.

وی افزود: آنها (مسئولان کمیته امداد فومن) می گویند اگر زمینی داشتید برای شما خانه می ساختیم!

فاجعه بارتر اینکه مسئولان کمیته امداد فومن علیرغم بازدید از شرایط بحرانی زندگی این خانواده با بارش شدید برف در خانه های گرم خود ماندند و آنان را به فراموشی سپردند تا از ترس یخ زدن در خواب، شب های برفی تا صبح بیدار بمانند و یکدیگر را در آغوش بگیرند!

دوشنبه 8 آذر 1395

احمد منتظری: می‌خواهند فشار بیاورند فایل‌های بعدی منتشر نشود

۲۱ سال زندان و خلع لباس، حکم سنگین دادگاه ویژه روحانیت برای احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری به دلیل انتشار یک فایل صوتی است. حکمی که هرچند به دلیل “برادر شهید” بودن او شامل تخفیف قرار گرفته اما احمد منتظری چنین حکم و تخفیفی را غیرقانونی خوانده و می‌گوید که این حکم را فشار در راستای بازداشتن از انتشار دیگر فایل‌های مربوط به آیت الله منتظری می‌داند اما در این زمینه اگر وظیفه‌ای احساس کند بدان عمل خواهد کرد.
فرشته قاضی ـ آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه و قائم مقام آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸ به دلیل اختلاف نظر با او برکنار شد. از مهم‌ترین موارد اختلافی او با آیت الله خمینی، اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بود. ۱۹ مرداد ماه سالجاری وب سایت و کانال تلگرام رسمی بیت آیت الله منتظری برای اولین بار فایلی صوتی منتشر کردند که به جلسه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۷ آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی با حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی، ۴ مقام مرتبط با اعدام‌های دهه ۶۰ مربوط بود.

احمد منتظری

حکمی که از جای دیگری دیکته شده
این فایل صوتی یک روز بعد از انتشار با درخواست وزارت اطلاعات از وب سایت رسمی آیت الله منتظری حذف شد اما احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار و متهم به افشای اسرار نظام شد. او در مصاحبه با “زمانه” می‌گوید که تصور او بر این بوده که حکم برائت صادر خواهد شد و اتظار چنین حکمی را نداشته.
آقای منتظری می‌گوید:
«امروز حکم را ابلاغ کردند و تا ۲۰ روز هم می‌شود تقاضای تجدیدنظر کنم. من اعتراض خواهم کرد و ظرف ۲۰ روز لایحه دفاعیه اعتراضی ارائه خواهم داد تا ببینم چه می‌شود. دادگاهی که مرا محاکمه کرد قاضی محترمی داشت و صحبت کردیم و از جوابهایی که می‌دادم من فکر کردم قانع شده و برائت می‌دهد. اعلام حکم که طول کشید گفتم شاید برائت است و نمی‌خواهند بگویند. ولی ظاهرا حکم از جای دیگری دیکته شده والا آن قاضی با آن خصوصیات نمی‌توانست چنین حکمی بدهد.»
احمد منتظری به اقدام علیه امنیت ملی و افشای فایل صوتی دارای طبقه بندی سری و تبلیغ علیه نظام متهم شده است. او می‌گوید:
«در دادگاه فقط فایل صوتی مطرح بود و اینکه کار من افشای اسرار نظام بوده یا نه و در حالی که آیت الله منتظری در خاطرات‌شان مطالب این فایل را گفته‌اند آیا این کار من افشا محسوب می‌شود یا نه. اما در متن حکم مسائل خیلی نامربوطی ابلاغ شده مثلا اقای نوری زاد با دوستان‌اش آمدند اینجا خانه ما و تشکر کردند؛ در متن حکم یکی از جرم‌های من همین ذکر شده که آنان عکس گرفته و منتشر کرده‌اند. مصاحبه‌های من با شما و دیگران در متن حکم آمده. همه را ردیف کرده و نتیجه گرفته‌اند که بله ایشان پشیمان نشده و و در سالروز پدرش در نجف آباد هم از انتشار فایل صوتی دفاع کرده و هم از سران فتنه دفاع کرده است. چیزهایی که اصلا در دادگاه مطرح نبود در متن حکم است و متن حکم دقیقا مثل مقاله‌های کیهان است.»
تخفیف هم مانند خود حکم غیرقانونی است
“ارزش و حرمت خون برادر شهیدش و با عنایت به سن و سال و وضعیت خاص وى و فقدان سابقه محکومیت کیفرى” و “انتساب به خانواده شهید” در متن حکم باعث کاهش حکم ۲۱ سال زندان به ۶ سال و تعلیق خلع لباس روحانیت به مدت سه سال برای احمد منتظری شده است او اما این تخفیف را هم چون خود حکم غیرقانونی می‌داند و می‌گوید:
«کدام قانون نوشته برادر شهید را ۱۵ سال تخفیف بدهید. اینها مسائل من درآوردی است و اگر قضاوت اسلامی این باشد واقعا خیلی عجیب است. جوان‌هایی که بی دین می‌شوند حق دارند واقعا؛ می‌گویند اگر دین این است که ما چنین دینی را نمی‌خواهیم.»
برای جلوگیری از انتشار فایل‌ها و اسناد بیشتر
احمد منتظری صدور چنین حکمی را درراستای فشار برای عدم انتشار فایل‌ها و اسناد دیگر می‌داند و می‌گوید:
«من فکر می‌کنم بیشتر می‌خواهند فشار باشد که فایل‌های بعدی منتشر نشود. وگرنه ما یک فایل منتشر کرده ایم گفته‌اند هم اقدام علیه امنیت ملی است هم افشای اسناد است. مثل اینکه یک نفر مثلا بگویند هم فلان آدم را کشته، هم چاقو هم حمل کرده، هم چاقو کشی کرده. خیلی عجیب است. وکلا و حقوق دان‌هایی که می‌بینند این حکم را خیلی برای شان مسخره است.»
اما آیا صدور چنین حکمی باعث خواهد شد احمد منتظری و بیت آیت الله منتظری از انتشار فایل‌ها و اسناد احتمالی دیگر خودداری کنند؟ احمد منتظری می‌گوید:
«من اگر وظیفه‌ای احساس کنم وظیفه را انجام می‌دهم حالا بستگی دارد که ببینیم در زمان‌های آینده چه شرایطی است و صلاح است فایل‌ها منتشر شود یا نه و چه بسا که اگر ما زندان برویم فایل‌ها زودتر توسط جایی که هست منتشر شوند. نمی‌دانم زمان مشخص می‌کند که چه تصمیمی گرفته شود.»
فایل صوتی پربازتاب
در فایل صوتی پربازتابی که انتشارش منجر به احضار و محکومیت احمد منتظری شده آیت الله حسینعلی منتظری خطاب به حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان وقت) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت اطلاعات در اوین) از اعدام‌های زندانیان سیاسی با عنوان جنایت یاد کرده و می‌گوید: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»
آیت الله منتظری می‌گوید: «من نه پسرخاله ام جزو منافقین (سازمان مجاهدین خلق) است که زندان باشد نه پسر عمویم و نه با اینها رفاقتی داشته ام. بیش از همه من از اینها ضربه خورده ام هم در زندان هم بعد از زندان. پسر مرا همین‌ها به شهادت رساندند، بزرگان ما را همین‌ها به شهادت رساندند ولی آنچه که برای من مهم است آبروی اسلام و انقلاب و آینده کشور و آینده شخص آقای خمینی و اینکه تاریخ چگونه قضاوت می‌کند. می‌خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود و به نظر من بزرگترین جنایتی که از اول انقلاب تا حالا در جمهوری اسلامی شده است و در تاریخ ما را محکوم می‌کنند، این کاری است که به دست شما چهره‌های خوب و متدین در دستگاه قضایی انجام شده است. و شما را در آینده جزء جنایتکاران تاریخ می‌نویسند.»
او خطاب به ۴ مقام مسول وقت در این جلسه که به عنوان هیات مرگ از انها یاد می‌شود می‌گوید: «شما با این کار خود دستگاه قضایی را زیر سوال بردید. چندین سال شخص آقای نیری، و قضات یکی را محکوم کرده به پنج سال یکی را محکوم کرده به شش سال، یکی ده سال، یکی پانزده سال. اینکه ما بیاییم بدون اینکه فعالیت تازه‌ای باشد اینها را اعدام کنیم معنی‌اش این است که همه ما گه خوردیم، همه دستگاه قضایی ما غلط بود.»

٢٥ آبان (١٢٩٣)؛ سالروز درگذشت «ستارخان»، مبارز آزادیخواه نهضت مشروطه، معروف به «سردارملی»


می‌گفت: «من هیچ وقت گریه نمی‌کنم؛ چون اگر اشک می‌ریختم آذربایجان شکست می‌خورد و اگر آذربایجان شکست می‌خورد، ایران زمین می‌خورد... اما در جریان مشروطه دو بار آن هم در یک روز اشک ریختم. حدود ٩ ماه بود تحت فشار بودیم، بدون غذا، بدون لباس، از قرارگاه آمدم بیرون... چشمم به زنی افتاد با بچه‌ای در بغلش... دیدم که بچه از بغل مادرش پایین آمد. چهار دست و پا رفت به طرف بوته علف. علف را از ریشه درآورد و از شدت گرسنگی شروع کرد خاک ریشه‌ها را خوردن... با خود گفتم الان مادر آن بچه به من فحش می‌دهد و می‌گوید لعنت به ستارخان که ما را به این روز انداخته است. اما... مادر کودک آمد بچه‌اش را بغل کرد و گفت: عیبی ندارد فرزندم، خاک می‌خوریم اما خاک نمی‌دهیم و آنجا بود که اشکم درآمد». برای ستار قره‌داغی دیدن سربازان روسی که در داخل شهر و کشورش رژه می‌روند و حرف حرف محمدعلی قاجار است، سخت بود. با دوست و همفکرش باقرخان بنای مقاومت را پی‌ریزی کردند و در کنار مردم قرار گرفتند. ستارخان به محمدعلی شاه نوشت: «شاه به جای پدر و توده به جای فرزندان است. اگر رنجشی میان پدر و فرزندان رخ دهد، نباید همسایگان پا به میان گذارند. ما از آن درمی‌گذریم و شهر را به اعلی‌حضرت می‌سپاریم. هر رفتاری که با ما می‌خواهند بکنند و بی‌درنگ دستور دهند که راه خواربار باز شود و جایی برای گذشتن سپاهیان روس به ایران باز نماند.» در میان دود و صدای شلیک چیزی به چشم نمی‌آمد و صدایی به گوش نمی‌رسید جز مقاومت مردم تبریز.
٢٥ آبان (١٢٩٣)؛ سالروز درگذشت «ستارخان»، مبارز آزادیخواه نهضت مشروطه، معروف به «سردارملی»