به جنبه‌های گوناگون سفر بشار اسد به ایران و دیدارهایی که با مقامات نظام اسلامی داشت پرداخته شد اما هیچ‌یک از طرفین اشاره‌ای به موضوع عمل جراحی بشار اسد توسط پزشکان ایرانی و تشکر بشار اسد از آنان در تهران و نقش هماهنگ قاسم سلیمانی و جواد ظریف در کل ماجرا نکرد. همین نقش است که دلخوری وزیر خارجه جمهوری اسلامی را از نحوه انجام آن سفر توضیح می‌دهد. از انتظار قدرشناسی داشت، اما بی‌قدر شد.
۷ اسفند ۱۳۹۷: بشار اسد در حضور خامنه‌ای. محمدجواد ظریف‌ وزیر خارجه جمهوری اسلامی غایب است.
در زمستان ۱۳۹۵ اخبار و شایعات متعددی در مورد تومور مغری و سکته‌ی مغزی بشار اسد منتشر شد.[1] که از صحت و سقم آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
اما بشار اسد در سال ۱۳۹۷ به علت بیماری دیسکوپاتی کمری و تنگی کانال نخاعی، زمینگیر شد و نمی‌توانست حتی چند قدم راه برود.
موضوع بیماری بشار اسد از طریق قاسم سلیمانی که امور سوریه را زیرنظر داشت به اطلاع دکتر سهراب صادقی که جراح مغز و اعصاب و از بستگان قاسم سلیمانی است، رسید.[2]
دکتر سهراب صادقی
دکتر سهراب صادقی
دکتر صادقی که خودش دیگر قادر نیست عمل جراحی مغز انجام دهد، کار را به دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه “شهید بهشتی” محول کرد و او، دوست و یار صمیمی‌‌اش دکتر رضا جلیلی خشنود را در جریان گذاشت.
دکتر علیرضا زالی
دکتر علیرضا زالی
قاسم سلیمانی، جواد ظریف را مأمور کرد تا امور لجستیکی و هماهنگی کارها را انجام دهد. جواد ظریف حداقل سه بار به بیمارستان شهدای تجریش رفت تا شخصاً ترتیب اعزام و انتقال تیم پزشکی و تجهیزات جراحی به سوریه را بدهد. بشار اسد که خود جراح و چشم‌پزشک است به دلیل دغدغه‌های امنیتی که داشت حاضر نبود کار بیهوشی و جراحی را پزشکان سوری انجام دهند چرا که می‌ترسید هنگام عمل او را بکشند.
دکتر علیرضا زالی و دکتر رضا جلیلی خشنود که هردو جراح مغز و اعصاب بیمارستان شهدا تجریش هستند [3] و از سال‌ها پیش روابط نزدیکی با هم دارند با رایزنی‌هایی که ظریف انجام داد تحت حفاظت قاسم سلیمانی مخفیانه به دمشق رفتند و بشار اسد را عمل کردند.
سفر بشار اسد به تهران و بی‌اطلاع گذاشتن جواد ظریف موجب خشم وی و استعفایش از وزارت خارجه شد. او که به لحاظ امنیتی آنقدر مورد اطمینان بود که مسئولیت بخشی از پروژه‌ی عمل جراحی بشار اسد را به عهده داشت نمی‌توانست بپذیرد که نه تنها در ملاقات‌های رسمی با بشار اسد حضور نداشته باشد بلکه به عنوان وزیرخارجه از سفر وی به تهران نیز بی‌خبر مانده باشد.
سرنوشت دکتر جلیلی‌خشنود پس از انجام مأموریت در دمشق
دکتر رضا جلیلی‌خشنود
دکتر رضا جلیلی‌خشنود
دکتر رضا جلیلی خشنود که در پرونده‌اش مسائل اخلاقی متعددی است بعد از انجام عمل جراحی موفقیت‌آمیز در دمشق به سطح فعالیتش افزود و با همسر یک کارمند شرکت تهیه تجهیزات پزشکی بیمارستان شهدا رابطه برقرار کرد. در پی شکایت همسر آن خانم به دادگاه، جلیلی خشنود دستگیر شد و به زندان افتاد. دولت روحانی، سیدمحمود طباطبایی مشاور وزیر بهداشت و نماینده‌‌ی تام الاختیار او در بخش خصوصی را که خود جراح مغز‌واعصاب است مسئول پیگیری این پرونده کرد. با مداخله‌ی دولت، جلیلی خشنود با قرار وثیقه‌ی ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
مشاوران حقوقی اطلاعاتی جلیلی خشنود پس از بی‌نتیجه‌بودن اعمال فشار بر شاکی خصوصی جهت اخذ رضایت، راه حل دیگری اندیشیدند. آن‌ها با در اختیارگذاشتن اسلحه به خشنود آموزش دادند که چگونه پرونده‌ی سنگینی برای همسر بخت‌برگشته درست کند تا مجبور به دادن رضایت شود.
براساس طرح آن‌ها، جلیلی خشنود نزد مراجع قضایی شکایت کرد که شاکی قصد داشته او را با اسلحه مزبور به قتل برساند اما او توانسته مهاجم را خلع سلاح کند.
قاضی که آدم کارکشته‌ای بوده درخواست بازسازی صحنه را می‌کند و از حرکات خشنود متوجه می‌شود که دروغ می‌گوید و این بار وی را به به جرم حمل اسلحه غیرمجاز و اتهام بی‌اساس به زندان می‌اندازد. بار دیگر دولت دست به کار شد و این بار با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، خشنود را از زندان بیرون آورد! او در حال حاضر با ۶۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد و در حال خدمت به اسلام و مسلمین در بیمارستان‌های شهدای تجریش و ایران مهر و نیایش است.

پانویس‌ها
[2]   دکتر سهراب صادقی گوغری فوق تخصص جراحی مغز و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی متولد روستای گوغر در شهرستان بافت کرمان است. گفته می‌شود وی دایی یا پسر دایی مادر قاسم سلیمانی است. او به خاطر حضور در جهبه‌های جنگ از رانت ویژه رزمندگان برخوردار شد. او در بیمارستان امام حسین وابسته به سپاه پاسداران فعالیت می‌کند و مرکز گامانایف ایران توسط او اداره می‌شود. او که به دروغگویی و حقه‌بازی مشهور است ادعا می‌کند فلوشیپ خود را از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا دریافت کرده است.
او دوره‌های تخصصی جراحی لاپاراسکوپی را در بیمارستان Diacones فرانسه دیده و سپس دوره تخصصی لاپاراسکوپی پیشرقته را در بیمارستان لاپاراسکوپی دهلی نو دیده است. او همچنین یک دوره تخصصی تکنیک‌های جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته در شهر پورت، پرتال هند دیده است. سوابق اجرایی و دانشگاهی او عبارتند از: عضو هیأت علمی، دانشگاه شاهد، مدیر گروه بخش جراحی بیمارستان مصطفی خمینی، عضو مجمع تحقیقاتی، عضو کمیته انتقال خون، عضو کمیته اتاق عمل، عضو هیت ناظر پایان‌نامه دانشگاه شاهد است و در بیمارستان های خاتم‌الانبیا، شهدای تجریش، لقمان حکیم و امام حسین مشغول کار است. از آن‌جایی که او به دستگاه امنیتی و گروه‌های فشار نزدیک است به توصیه‌ آن‌ها و فشارهای جانبی، بخشی از سهام بیمارستان دی به او واگذار شده است.
[3]   دکترعلیرضا زالی رئیس اسبق نظام پزشکی نفر اول چهار دوره ارتقای کشوری جراحی مغز و اعصاب بوده و بورد تخصصی‌اش را در سال ۱۳۷۷ دریافت نموده است. او در مقام دبیر کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سال‌ها علیه دانشجویان پرونده‌سازی می‌کرده است. دکتر رضا جلیلی خشنود دارای بالاترین نمره کتبی تاریخ بورد جراحی مغز و اعصاب است چرا که سوالات امتحانی را از دوستش علیرضا زالی دریافت کرده بود