۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

اسلامی ایران را به حراج گذاشت

جمهوری اسلامی ایران را به حراج گذاشت

ایران آنلاین - روز گذشته ، خبری در رسانه های داخلی منتشر مبنی بر این که از چند روز گذشته ساخت یک نیروگاه جدید برق سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق در منطقه الحیدریه نجف آغاز شده است. هزینه ساخت این واحد نیروگاهی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
به گزارش عصر ایران این در حالی است که با معوق ماندن بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی برقی وزارت نیرو به سازندگان و پیمانکاران ایرانی، وزارت نیرو ساخت این نیروگاه برق سیکل ترکیبی را به صورت رایگان در عراق آغاز کرد.
تا بدین جای کار ، مساله خاصی نیست چه آن که گرفتن پروژه های عمرانی در خارج از کشور ، در همه جای دنیا ، امری متعارف است و باعث درآمد زایی و ارز آوری می شود.
اما قضیه از آنجا شایسته انتقاد می شود که حرف های مدیرکل دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران را در خبرگزاری مهر بخوانیم: ساخت نیروگاه برق الحیدریه نجف هدیه‌ای از طرف ملت ایران به کشور عراق است.ایران یک واحد ۱۶۲ مگاواتی از این نیروگاه را به زائران و اهالی استان‌های کربلا و نجف اهدا می کند و ساخت این واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی از نیروگاه الحیدریه نجف با تمام هزینه‌های جانبی آن توسط وزارت نیرو تامین می‌شود.
حال سوال اینجاست که وزارت نیرو به چه حقی تصمیم گرفته است این واحد نیروگاهی را به مردم عراق هدیه کند؟!
مگر نه این است که خودمان در داخل کشور نیاز مبرم به توسعه شبکه نیروگاهی داریم؟
آیا این ، جایزه خوش حسابی عراقی هاست که تا کنون بابت واردات برق از ایران ، ۵۰۰ میلیون دلار به کشورمان بدهی دارند و برنامه ای هم برای بازپرداخت این مبلغ ارائه نکرده اند؟!
آیا مسوولان وزارت نیرو به این جمع بندی رسیده اند که ایران آغازگر جنگ ۸ ساله بوده و باید به دشمنان دیروز و دوستان امروز غرامت بپردازیم؟!
این در حالی است چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس عراق در اظهاراتی پیش دستانه ، خواستار مطالبه غرامت جنگ از ایران شده بود.
این روزها ، سالگرد حمله هوایی ایران به تأسیسات برق سد دوکان عراق است و جالب این که آن سالگرد ، مصادف شده با هدیه تأسیسات برق به عراقی و آیا وزارت نیرو ، به جبران آن حمله ، این هدیه را می دهد؟!
واقعاً این چه منطقی است که کشوری به ما حمله کند و هشت سال خراب کند و بکشد و سپس ، به جای این که پیگیر غرامت باشیم ، خدمات رایگان هم به متجاوزان دیروز بدهیم؟
واقعاً این قضیه چگونه قابل هضم است که اگر یک شهروند ایرانی ، قبض برقش را به موقع نپردازد ، وزارت نیرو ، برقش را قطع می کند ولی در همان حال برای شهروندان یک کشور دیگر ، نیروگاه رایگان می سازد؟!
درست است که اکنون روابط خوبی بین تهران و بغداد حاکم است – که امیدواریم همواره چنین باشد – اما این دلیل نمی شود که از کیسه ملت ایران به ملت عراق هدایای گوناگون بفرستیم و این دوستی عملاً یک طرفه باشد ؛ به قول باباطاهر : “چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی / که یکسر مهربانی دردسر بی.”
اگر می گویند دولت عراق توانایی پرداخت ندارد ، اولاً این مشکل خودشان است و ثانیاً چگونه این دولت غرامت جنگ کویت را می دهد و با آمریکا قرار داد خرید اف – ۱۶ می بندد ولی به ما که می رسد ، فقیر و ندار می شود که نمی تواند پول برقش را هم بپردازد؟!
جالب است بدانید همین عراقی که آقایان برای کمک به آن ، سر از پا نمی شناسند ، با یک سوم جمعیت ایران ، بیش از کشورمان صادرات نفت دارد و تازه ، مشکلات تحریم را هم ندارد.
از آنجا که طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی ، قراردادهای خارجی باید به تصویب مجلس برسد ، این انتطار به حق نیز وجود دارد که نمایندگان به وظیفه قانونی خود در این باره عمل کنند و اجازه ندهند ثروت و سرمایه ملت ایران ، خرج این و آن شود که گفته اند: “چراغی که منزل رواست ، به مسجد حرام است” ، چه برسد به عراق!
توضیحات وزارت نیرو
در پی انتشار مطلب فوق ، وزارت نیرو توضیحات زیر را به نقل از معوان وزیر نیرو در اختیار رسانه ها قرار داد:
معاون وزیر نیرو در امور برق درباره نیروگاه نجف گفت:این نیروگاه دارای ۳ واحد است که تنها یک واحد آن با سرمایه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در نجف قرار است توسط ایرانی ها تامین مالی شود.
وی تاکید دارد: دو واحد دیگر این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی از زمان وزارت فتاح در نیرو به امضا رسیده و از ماه پیش زمین آن در نجف جانمایی شده است.
براساس اظهارات محمد بهزاد ، کل سرمایه گذاری انجام شده در این نیروگاه ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن قراراست از محل نذورات مردمی توسط مپنا احداث شود.
وی در عین حال در پاسخ به شائبه ایجاد شده توسط برخی از رسانه ها مبنی بر بدهی چند میلیونی عراق به ایران ناشی از صادرات برق به این کشور متذکر شد: عراقی ها ماهانه باید ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار در ازای خرید برق به ایران بپردازند که از ابتدای امسال تا کنون حدود ۴۵۰ میلیون دلار آن به ایران پرداخت شده است.
زمین‌های کشاورزی ایران هشت ماه پیش به قطری‌ها واگذار شد
در حالی برخی مسئولان وزارت جهادکشاورزی از درخواست اجاره زمین‌های کشاورزی ایران توسط دولت قطر ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند که یک مقام مسئول در سفارت قطر اعلام کرد در حدود ۸ ماه پیش این زمین‌ها از ایران اجاره شده است!
به گزارش مهر، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران اخیرا در نامه ای به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانهای تابعه، از آمادگی تجارقطری برای سرمایه گذاری در ایران از طریق اجاره بلندمدت زمین های زراعی در بخش کشاورزی خبر داده و تاکید کرده است: متقاضیان باید تا ۱۵ مردادماه سال جاری برای اعلام درخواست مشارکت خود با قطری ها فرصت دارند.
همچنین از متقاضیان خواسته است که مشخصات مربوط به زمین های کشاورزی (زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و..) را به مدیریت صدور پروانه های سازمان جهادکشاورزی استان تهران اعلام کنند. براین اساس، نسبت به اهمیت موضوع خبرنگار مهر پیگیریهایی انجام داد که در ادامه می خوانید.
براساس این گزارش، یک مقام مسئول در سفارت قطر درخصوص اجاره زمین‌های کشاورزی ایران، اظهارداشت: این کار به سفارت ربطی ندارد وازطریق سایت http://www.aqarcity.comانجام می شود .
وی در عین حال تصریح کرد: شما چرا خبرها را آنقدر دیر می خوانید، چون زمینهای مورد نیاز درحدود ۷ تا ۸ ماه پیش از ایران اجاره شده است!
این مقام مسئول همچنین درخصوص محل جغرافیایی زمین‌های اجاره شده، ضمن ابراز بی اطلاعی گفت: از محل دقیق این زمین‌ها خبر ندارم ولی فقط می دانم که از تهران با هواپیما به آنجا می‌روند.
اظهارات این مقام در سفارت قطر درحالی است که هم اکنون مسئولان وزارت جهادکشاورزی از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کنند و واگذاری بلندمدت زمین به کشورهای دیگر را مغایر قانون می دانند، البته آنها تصمیم گیری دراین رابطه را به بررسی چارچوب قوانین در وزارت اقتصاد محول می کنند.
ارسال به شبکه های اجتماعی: