۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه


5/2/1391

فعالان حقوق بشر و حقوقدانان در جمهوری آذربایجان از نقض گسترده حقوق بشر و افزایش جو پلیسی و خفقان در این کشور خبر می دهند.
از رسانه های جمهوری آذربایجان خبر می رسد که با افزایش فشار "الهام علی اف" بر نیروهای مخالف ، فعالین جامعه مدنی و خبرنگاران ، تعداد زندانیان سیاسی  و رسانه ای در این کشور افزایش یافته و به 62 نفر رسیده است.
"لیلا  یونس" حقوقدان و مدیر انستیتوی صلح جمهوری آذربایجان ، با اعلام این خبر به خبرنگاران گفته است که وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان در آستانه برگزاری مسابقه موسیقی "یوروویژن" متاسفانه روز به روز بدتر می شود.
همچنین مطبوعات باکو در این روزها گزارش های متعددی از نقض حق مالکیت ، تخریب منازل و محل کسب در این کشور که به بهانه برگزاری "یوروویژن" انجام می گیرد خبر داده اند.
در پیوند با این خبر ، چند روزنامه صبح باکو نیز گزارشی از حمله به منزل یک فعال اجتماعی و حقوق بشر منتشر کرده اند.
بر پایه این گزارش نیروهای امنیتی "علی اف" ، در اقدامی غیرقانونی منزل مسکونی خانم "شیرین باجی  رضایف" را که در راهپیمایی 22 آوریل امسال در مورد نقض حق مالکیت در آذربایجان سخنرانی  کرده بود (از صبح امروز) محاصره کرده و علیرغم وجود اثاثیه در داخل منزل اقدام به تخریب منزل این فعال اجتماعی و حقوق بشر نموده اند.
همچنین  بسیاری از فعالین و سازمان های حقوق بشری و مدافعان حقوق رسانه ها و روزنامه نگاران مستقل در کشورهای غربی از افزایش دریافت شکایت ها و گزارش های متعددی از نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و تشدید سرکوب آزادی بیان و قلم توسط رژیم "علی اف" خبر داده و از روند رو به رشد جو امنیتی و خفقان در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.