۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

فروردين. جمهوری اسلامی و دادسرای ويژه ايرانيان خارج از کشور/اطلاعيه مشترک کانون نويسندگان ايران در تبعيد و انجمن قلم ايران در تبعيد

جمهوری اسلامی که به خاطر تبه کاری ديرينه بيش از سه دهه خود و ايجاد خفقان، سرکوب و جنايت های بيشمار، با خيزش بزرگ مبارزاتی توده های ميليونی مردم ايران روبرو ست؛ در پی آن بر آمده است که برای جلوگيری از همبستگی ايرانيان خارج از کشور با اين مبارزات، دادسرای ويژه تشکيل دهد و صدای افشاگرانه آنان را خاموش کند.
مرتضی بختياری وزير دادگستری جمهوری اسلامي، روز شنبه گذشته اعلام کرده است که: برای تشکيل اين دادسرای ويژه هماهنگی  های لازم به عمل آمده است و مشکل خاصی وجود ندارد.
اخيرا نيز رژيم جمهوری اسلامی کوشيد که با همکاری پليس بين المللی برخی از فعالين سياسی ايرانی را به عنوان متهم دادگاه های جمهوری اسلامی در تنگنا قرار دهد.
اما اگر تحت تعقيب قرار دادن فعالين سياسی توسط پليس بين الملل به بهانۀ داشتن شاکی خصوصی در ايران مطرح شده است؛ اين بار رژيم می کوشد که فعالين سياسی خارج از کشور را مستقيما به خاطر مبارزات سياسی و افشاگری هايشان در افکار عمومی مردم جهان مورد تعقيب قرار دهد.
افزون بر اين، وزير دادگستری جمهوری اسلامي، در مورد امکان بازگشت پناهندگان سياسی به ايران گفته است: « با توجه به حضور دستگاه های امنيتی در شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور، اين دستگاه ها در اين زمينه تصميم گيری می کنند.»
در پيش گرفتن سياست محکوميت بازداشت شدگان ماه های اخير درايران به زندان و مرگ، تهديد فعالين سياسی خارج از کشور به محاکمه در داسرای ويژه و ايجاد ترس و بيم در ميان ايرانيان مقيم خارج که به کشور بازمی گردند؛ نشانه اوج درماندگی جمهوری اسلامی ست.
اين امر همچنين نشان می دهد که مبارزات فعالان سياسی ايرانی در خارج از کشور تا چه حد در روحيه مردم مبارز ايران تاثير می گذارد و تا چه اندازه رژيم را در برابر افشاگری های جهانی آن ها زير فشار قرار می دهد.
کانون نويسندگان ايران در تبعيد و انجمن قلم ايران در تبعيد، بنا بر پيشينه مبارزاتی خود در دفاع از آزادی انديشه و بيان، هرگونه تلاش رژيم جمهوری اسلامی را برای تداوم سياست خفقان در ايران و دراز کردن دست سرکوب به زندگی ايرانيان خارج از کشور را محکوم می کند و همچنان به دفاع از مبارزاتی بر می خيزد که نشانۀ آزادی انديشه و بيان را بر پيشانی خود دارند.

کانون نويسندگان ايران در تبعيد و انجمن قلم ايران در تبعيد
ششم آوريل ٢٠١٠
www.iwae.org www.iran-pen.com
kanoon_dt@yahoo.com center@iran-pen.com

Iranian Embassy Occupied by Protesters in Den Haag


نتشار ویدیوی کشته شدن عکاس رویتر و چند نفر دیگر توسط نیروهای آمریکایی در عراق + فیلم


بی بی سی : ویدیوی کشته شدن یک عکاس خبرگزاری رویتر و چند نفر دیگر توسط نیروهای آمریکایی در عراق پس از حدود دو سال و نیم به رسانه های گروهی درز کرده است.

نمیر نورالدین، عکاس ۲۲ ساله رویتر در ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۷ میلادی در بغداد به همراه راننده اش در تیراندازی هلیکوپر آپاچی آمریکا کشته شد.

در آن واقعه چند عراقی دیگر که از سوی خلبان های آمریکایی شورشی شناخته شدند هم جان خود را از دست دادند.

وب سایت ویکی لیکس که برای دستیابی به اسناد محرمانه تلاش می کند، روز دوشنبه (۵ آوریل) ویدیوی ۳۸ دقیقه ای آن حمله هلیکوپتر آپاچی که توسط آن هلیکوپتر فیلم برداری شده بود را منتشر کرد.

عکاس رویتر در کنار افرادی دیده می شود که به گفته خلبان ها مسلح هستند و یکی از آن ها آر پی جی داشته است. اثبات این ادعا از روی مشاهده ویدیو ممکن نیست.

هلیوکوپتر به حدود هشت نفر که در گوشه ای جمع شده بودند حمله می کند و سپس خودرویی که برای جمع آوری مجروحان به محل شتافته بود را هدف قرار می دهد.

حداقل دوازده نفر در این حمله جان خود را از دست می دهند و شماری نیز زخمی شدند که در بین آن ها دو کودک بودند.

بر اساس نوار مکالمات خلبان ها یکی از آن ها می گوید: "تقصیر آن هاست که بچه های خود را به میدان جنگ می آورند."

ارتش آمریکا همواره گفته است درباره این واقعه تحقیق کرده است و نیروهای آمریکایی ضوابط درگیری با شورشیان را دنبال کرده بودند.

خبرگزاری رویتر می گوید در سال ۲۰۰۷ میلادی بطور خصوصی این ویدیو را روئیت کرده بود.

با این همه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درخواست رویتر برای انتشار این ویدیو را رد کرده بود.

ویکی لیکس می گوید ویدیوی مذکور کدبندی شده و محرمانه بود و این سازمان مجبور شده برای روئیت کد آن را بشکند.

در صورتی گه نتوانستيد در YouTube نتوانستيد فیلم را ببينيد از این آدرس استفاده کنيد:
http://wikileaks.org/

[تاريخ مطلب: هفدهم فروردين ۱۳۸۹ برابر با ششم آوريل ۲۰۱۰]

تشکيل دادسرای ويژه ايرانيان خارج از کشور

16 فروردین- فارس

کوچه : به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس مرتضا بختياری با اعلام اين خبر افزود: «برای تشکيل دادسرای ويژه ايرانيان خارج از کشور هماهنگي‌های لازم به عمل آمده است و مشکل خاصی وجود ندارد

وی با بيان اين‌که روسای دادگستری و دادستانی تهران در اين زمينه آمادگی خود را اعلام کردند تصريح کرد: «۲ شعبه دادگاه بدوي، ۲ شعبه دادگاه تجديدنظر و تعدادی شعب دادياری با اهتمام دادستان تهران در يکی از نواحی دادسرا به امور ايرانيان خارج از کشور اختصاص خواهد يافت.

اين وزير دولت ايران در ادامه اظهار داشت: « مساله ايرانيان خارج از کشور دارای ابعاد ملی است و بايد آن را به طور جد پي‌گيری کنيم.‌»

اظهارات آقای بختياری در حالی بيان مي‌شود که بر اساس گزارش‌ها پس از وقايع انتخابات رياست جمهوری دهم ايران شمار زيادی از ايرانيان از کشورخارج شدند و مقام‌های قضايی آن‌ها را تهديد به پي‌گرد کرده بودند

نامه پرستو فروهر خطاب به جامعه بین المللی حقوق بشر

خانمها و آقايان بسيار محترم

جامعه بين المللی حقوق بشر در روز جمعه ١٩ مارس
دعتوتنامه ای برای شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتی ماقبل نشست ساليانه خود منتشرنمود. اين کنفرانس مطبوعاتی که می بايستی قبل از نشست ساليانه برگزار می شد. يکی از موضوعات آن می بايستی وضعيت حقوق بشر در ايران باشد. تازه از طريق اين دعوتنامه، بهت زده دريافتم که «شاه زاده رضا پهلوی» اين جلسه را با يک سخنرانی درباره « ايجاد يک جامعه مدنی در ايران» افتتاح خواهد کرد.

من از اين اطلاعات کاملا جديد
حيران و متعجب بودم. بالاخره تصميم گرفتم که قرار قبلی ام داير بر شرکت را لغو نموده و دلايل اين امر را مختصرأ اعلام دارم:

درهفته سوم فوريه دعوتی از شخص من انجام گرفت تا در اين نشست درباره « آزادی هنردر چارچوب جمهوری اسلامی ايران» سخنرانی نمايم.از ابتدا بمن اطلاع داده بودند که چارچوب نشست و سخنرانان دعوت شده مشخص شده اند. اعلام آمادگی ام برای شرکت در اين نشست برپايه اين چارچوب از پيش تعيين شده انجام گرفت.

همچنين اين تغيير مهم در ليست افراد شرکت کننده در کنفرانس از پيش بمن اطلاع داده نشد و من از طريق ديگران از اين تغيير اطلاع يافتم، اين شيوه کار بنظر من در مرز فريب است و اين احساس بمن دست می دهد که مورد فريب قرار گرفته ام.

من در پشت پرده اين عمل جنجالی ، بی توجهی سياسی و کمبود
اعتماد پذيری مشاهده می کنم. چنين عملی اعتبار سخنرانان را بسختی خدشه دار می کند و حق تصميم گيری آزادشان را تضعيف می نمايد.

بدون آنکه بخواهم فضل فروشی
نمايم، می خواهم خاطرنشان کنم که سازمانهای حقوق بشری بخودی خود هدفی نبوده، بلکه مشروعيت خود را با دفاع از حقوق اساسی انسانها و بطور ساده با مراعات ساختارها و روندهای دمکراتيک کسب می نمايند. موضوع نقض حقوق بشر نبايد به لابی ايسم سياسی تنزل يابد.

در راه طولانی و پر درد روشنگری جنايت سياسی در مورد والدينم پروانه و
داريوش فروهر ، شخصأ هميشه مراقب بوده ام تا در خدمت ساختارهای قدرت قرار داده نشوم، و با پافشاری دائمی بر استقلال و شفافيت مانع سوء استفاده سياسی ديگران از شخص خودم شده ام.

از آنجا که طرز رفتار جامعه بين المللی حقوق بشر را در تناقض آشکار با اين اصول مجاز می بينم، از شرکت در اين کنفرانس خود داری خواهم کرد.

بخود اجازه می دهم که اين موضع خود را بصورت بيانيه ای علنی منتشر
کنم.

باميد آنکه اين انتقاد را عميقأ بپذيريد

افشا گری عبدالکریم سروش پس از سی سال