۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه



شادمانی برای مرگ تاچر + تصاویر

تاچر در دهه هشتاد میلادی از پذیرش عنوان «زندانی سیاسی» برای مخالفان محبوس خود در سرزمین های شمالی بریتانیا خودداری می کرد و در واکنش با اعتضاب غذای این زندانیان رو به رو شد.
انتشار خبر درگذشت مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا سبب برپایی پایکوبی هایی خودجوش در شمال بریتانیا از جمله گلاسکو در اسکاتلند و بلفاست در ایرلند شمالی شد.



به گزارش یورونیوز، همزمان جری آدامز، رهبر حزب ملی گرای شین فن در بلفاست نیز در واکنش به مرگ این چهره سیاسی ملقب به «بانوی آهنین» گفت: «مارگارت تاچر در دوره نخست وزیری اش به طبقه کارگر سراسر بریتانیا و همین طور به مردم اینجا در ایرلند ضربه بزرگی زد. به گمانم بیشتر جمهوری خواهان و ملی گرایان و احتمالا بسیاری دیگر نقش شرم آوری را که وی در طول حماسه اعتصاب غذای سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ میلادی ایفا کرد، به یاد می آوردند.»



تاچر در دهه هشتاد میلادی از پذیرش عنوان «زندانی سیاسی» برای مخالفان محبوس خود در سرزمین های شمالی بریتانیا خودداری می کرد و در واکنش با اعتضاب غذای این زندانیان رو به رو شد.



بابی ساندز، یکی از مبارزان استقلال ایرلند شمالی از بریتانیا که به جرم حمل سلاح گرم و عضویت در سازمان نطامی ارتش آزادی خواه ایرلند بازداشت شده بود، پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در ماه مه ۱۹۸۱ میلادی در زندان بلفاست جان باخت و به یکی از قهرمانان این جنبش جدایی طلبی بدل شد.


همچنین فرارو نوشت: شب گذشته پلیس لندن برای مقابله با افرادی که مرگ «مارگارت تاچر» را در خیابان‌های منطقه «بریکسون» در جنوب لندن جشن گرفته بودند، به این منطقه اعزام شد.



برخی از کسانی که برای جشن گرفتن مرگ تاچر به خیابان‌ها آمده بودند، از سر در سینما «ریتزی» لندن بالا رفته و حروف روی تابلوی سینما را طوری تغییر دادند که عبارت «مارگارت تاچر مرده است! بخندید» ایجاد شد.


برخی دیگر از مخالفان تاچر هم در میدان «ویندراش» تجمع کرده و فریاد «مگی مرده، مگی مرده» سر دادند و مرگ «مارگارت تاچر» را جشن گرفتند.


این میدان در سال 1981 در اولین دوره نخست‌وزیری تاچر صحنه تظاهرات‌ها و زد و خوردهای گسترده مخالفان وی با نیروهای امنیتی بود. در آن دوره سیاست‌های اقتصادی تاچر منجر به بالا رفتن شدید نرخ بیکاری و رکود اقتصادی شد. محبوبیت تاچر در آن دوره به کمتر از 30درصد رسید.



در گلاسکو ایرلند هم تظاهراتی در میدان «جورج» شکل گرفت. 24 سال قبل در همین محل تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه طرح مالیات سرانه «تاچر» شکل گرفته بود. عکس های خبرگزاری فرانسه و رویترز از جشن و پایکوبی مخالفان تاچر پس از مرگ وی را در زیر می بینید.


تصاویر/ فقط 6 ماه از سال می‌توان به این روستا رفت!

روستای محروم حاجی آباد در ۷۰ کیلومتری شهرستان کردکوی استان گلستان واقع شده است. اهالی این روستا از امکانات زیربنایی از قبیل مدرسه و درمانگاه محروم هستند. جاده ارتباطی این روستا تنها 6 ماه از سال قابل استفاده می باشد.






















تصاویرجالب/روزگار سپری‌شده تاچر، دختر بقالی که بانوی آهنین شد

مارگارت تاچر، نخست وزیراسبق انگلستان، براثر سکته مغزی درگذشت.
 
به گزارش فرارو، مارگارت تاچر که به دلیل قاطعیت خود به بانوی آهنین مشهور بود، اولین و تنها نخست وزیر زن انگلیس در دهه 1980 و معروف به بانوی آهنین دیروز در سن 87 سالگی به دنبال سکته مغزی درگذشت.

 
مارگارت هیلدا تاچر رهبر سابق حزب محافظه‌کار انگلیس بود که در سال ۱۹۷۵ به رهبری این حزب برگزیده و چند سال بعد در ۱۹۷۹ با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌کاران نامزد شد و به نخست وزیری انگلیس رسید و تا سال ۱۹۹۰ در هر دو سمت باقی ماند. تاچر تنها زنی در بریتانیا است که تاکنون دارای این دو پست به صورت همزمان بوده است. 

مارگارت هیلدا رابرتز در ۱۳ اکتبر ۱۹۲۵ در «گرانتهام» شهر کوچکی واقع در ۱۵۰ کیلومتری شمال لندن متولد گردید.

 
 
 
 
 پدر و مادر تاچر صاحب یک مغازه خواروبارفروشی بودند ولی مارگارت ابتدا لیسانس هنر از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و سپس در دو رشته شیمی و حقوق تحصیلات عالیه را ادامه داد و از هر دو فارغ التحصیل گردید. بعد از آن به ریاست گروه فارغ‌التحصیلان عضو حزب محافظه‌کار در دانشگاه آکسفورد انتخاب شد.
 
 
در ۱۹۵۱ با «دنیس تاچر» از مدیران ثروتمند صنایع نفت انگلیس ازدواج کرد و از آن پس به «مارگارت تاچر» مشهور شد.
 
 
وی در سال 1951 مدتی را به عنوان کاشناس دادگستری به فعالیت پرداخت. وی در سال ۱۹۵۳ با موفقیت به درجه وکالت ارشد رسید و همزمان فرزندان دو قلوی وی به نام های مارک و کارول متولد شدند.
 
 
وی سال ۱۹۵۱ فعالیت های سیاسی خود را با حضور در انتخابات پارلمانی پیگیری کرد. در عکس فوق وی در جمع کارگران، سرگرم تبلیغات انتخاباتی است.
 
 
در ۱۹۵۹ به نمایندگی مجلس عوام انگلیس انتخاب شد و در دولت حزب محافظه‌کار در ۱۹۷۰ سمت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت. در ۱۹۷۵ به رهبری حزب محافظه‌کار انتخاب شد. این نخستین بار در تاریخ انگلستان بود که یک زن رهبر یک حزب سیاسی عمده این کشور می‌شد.
 
 
در سوم مه ۱۹۷۹ با پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی مارگارت تاچر به سمت نخست‌وزیری انگلستان انتخاب شد. تاچر در نهم ژوئن ۱۹۸۳ برای بار دوم و در ۱۱ ژوئن ۱۹۸۷ برای بار سوم در این سمت ابقا گردید.
 
 
تاچر در ۱۹۷۹ تقریبا یک سال پیش از نخست وزیری اش و به عنوان رییس حزب محافظه‌کار بریتانیا به چند کشور آسیایی از جمله ایران سفر کرد و در کاخ نیاوران تهران مورد استقبال محمد رضا شاه پهلوی قرار گرفت.
 
 
مارگارت تاچر پس از به قدرت رسیدن به سیاست‌های تقویت بازار آزاد و همچنین مقابله با اتحادیه‌های کارگری پرداخت.
 
 



حمله نظامی بریتانیا به جزایر فالکلند اولین حضور جدی وی در عرصه بین الملل بود. پس از این نبرد موقعیت مارگارت تاچر بیش از پیش به‌عنوان رهبری مصمم تثبیت شد.
 
 
در سال ۱۹۸۴، انفجاری توسط ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در هتل محل اقامت تاچر در شهر برایتون رخ داد. او برای حضور در همایش حزب محافظه کار به آن شهر رفته بود. ۵ نفر در این انفجار کشته شدند.


تاچر در سالهای نخست‌وزیری خود تابع و هم‌پیمان سیاست‌های آمریکا در اروپا بود. از همین رو سیاست وحدت پولی اروپا و یا پیمان اتحادیه اروپای بدون مرز با مخالفت وی روبرو بود؛ آنچه در عرصه بین الملل به عنوان «تاچریسم»شناخته می شود.
 
 
او نزدیکترین متحد رونالد ریگان، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده به شمار می‌آمد. بسیاری این دو را به چشم چهره‌های کلیدی که در افول کمونیسم نقش داشتند می‌شناسند. 
 

وی در سال ۱۹۸۴ و پیش از آنکه میخائیل گورباچف رهبری حزب کمونیست شوروی را بدست گیرد، در لندن با او ملاقات کرد و در کنار ریگان روند فروپاشی شوروی را تسریع بخشید. اما رویکرد سیاسی تاچر در قبال تبعات فروپاشی کمونیسم و خاتمه جنگ سرد در اروپا حزب حاکم را در میان احزاب سیاسی به انفعال کشاند و پس از چندی باعث بن‌بست سیاسی و بروز اختلافات داخلی در حزب محافظه‌کار شد.

 
وی سمت نخست وزیری را تا ۲۲ نوامبر ۱۹۹۰ بر عهده داشت و سپس در پی ۱۱ سال نخست‌وزیری و ۱۵ سال رهبری حزب محافظه‌کار از مقام خود استعفا داد و با چشمان گریان از مقر نخست وزیری خارج شد.
 
 
در سال ۲۰۰۷ مارگارت تاچر اولین نخست وزیری شد که در حالی که در قید حیات بود مجسمه ای از او ساخته و در مجلس عوام بریتانیا نصب شد.
 
 
تاچر در سال‌های پایانی عمرش از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و به همین دلیل در مجامع عمومی کمتر ظاهر می شد. وی در سال ۲۰۱۲ تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
 
همسر تاچر در سال 2009 از دنیا رفت و وی از این تاریخ به همراه دخترش کارول زندگی می‌کرد. عکس فوق در مراسم درگذشت همسر تاچر گرفته شده است.
 
 
گرچه پس از برکناری تاچر از قدرت "جان میچر" جانشین وی، خط سیاسی و اقتصادی وی را پی‌گرفت اما در انتخابات 1997 نتوانست بر رقیب خود تونی بلر پیروز شود و پس از 18 سال حاکمیت محافظه کاران بر قدرت را واگذار کرد؛ بسیاری این واقعه را پایان عصر "تاچریسم" می دانند. 
 
 
در پی اعلام خبر درگذشت تاچر دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که در سفر اسپانیا به سر می برد برنامه سفر خود را نیمه کاره رها کرد و به این کشور بازگشت. گفته می شود پرچم بریتانیا در محل اقامت نخست‌وزیر به