۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه



شادمانی برای مرگ تاچر + تصاویر

تاچر در دهه هشتاد میلادی از پذیرش عنوان «زندانی سیاسی» برای مخالفان محبوس خود در سرزمین های شمالی بریتانیا خودداری می کرد و در واکنش با اعتضاب غذای این زندانیان رو به رو شد.
انتشار خبر درگذشت مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا سبب برپایی پایکوبی هایی خودجوش در شمال بریتانیا از جمله گلاسکو در اسکاتلند و بلفاست در ایرلند شمالی شد.



به گزارش یورونیوز، همزمان جری آدامز، رهبر حزب ملی گرای شین فن در بلفاست نیز در واکنش به مرگ این چهره سیاسی ملقب به «بانوی آهنین» گفت: «مارگارت تاچر در دوره نخست وزیری اش به طبقه کارگر سراسر بریتانیا و همین طور به مردم اینجا در ایرلند ضربه بزرگی زد. به گمانم بیشتر جمهوری خواهان و ملی گرایان و احتمالا بسیاری دیگر نقش شرم آوری را که وی در طول حماسه اعتصاب غذای سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ میلادی ایفا کرد، به یاد می آوردند.»



تاچر در دهه هشتاد میلادی از پذیرش عنوان «زندانی سیاسی» برای مخالفان محبوس خود در سرزمین های شمالی بریتانیا خودداری می کرد و در واکنش با اعتضاب غذای این زندانیان رو به رو شد.



بابی ساندز، یکی از مبارزان استقلال ایرلند شمالی از بریتانیا که به جرم حمل سلاح گرم و عضویت در سازمان نطامی ارتش آزادی خواه ایرلند بازداشت شده بود، پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در ماه مه ۱۹۸۱ میلادی در زندان بلفاست جان باخت و به یکی از قهرمانان این جنبش جدایی طلبی بدل شد.


همچنین فرارو نوشت: شب گذشته پلیس لندن برای مقابله با افرادی که مرگ «مارگارت تاچر» را در خیابان‌های منطقه «بریکسون» در جنوب لندن جشن گرفته بودند، به این منطقه اعزام شد.



برخی از کسانی که برای جشن گرفتن مرگ تاچر به خیابان‌ها آمده بودند، از سر در سینما «ریتزی» لندن بالا رفته و حروف روی تابلوی سینما را طوری تغییر دادند که عبارت «مارگارت تاچر مرده است! بخندید» ایجاد شد.


برخی دیگر از مخالفان تاچر هم در میدان «ویندراش» تجمع کرده و فریاد «مگی مرده، مگی مرده» سر دادند و مرگ «مارگارت تاچر» را جشن گرفتند.


این میدان در سال 1981 در اولین دوره نخست‌وزیری تاچر صحنه تظاهرات‌ها و زد و خوردهای گسترده مخالفان وی با نیروهای امنیتی بود. در آن دوره سیاست‌های اقتصادی تاچر منجر به بالا رفتن شدید نرخ بیکاری و رکود اقتصادی شد. محبوبیت تاچر در آن دوره به کمتر از 30درصد رسید.



در گلاسکو ایرلند هم تظاهراتی در میدان «جورج» شکل گرفت. 24 سال قبل در همین محل تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه طرح مالیات سرانه «تاچر» شکل گرفته بود. عکس های خبرگزاری فرانسه و رویترز از جشن و پایکوبی مخالفان تاچر پس از مرگ وی را در زیر می بینید.

هیچ نظری موجود نیست: