۱۳۹۵ دی ۱۴, سه‌شنبه

نام‌آورترین کسانی است که به نحوی با تاریخ اتحاد شوروی مربوط شده‌اند

یر دیوار کاخ کرملین و در کنار آرامگاه لنین ساخته شده است و دربرگیرنده‌ی نام‌آورترین کسانی است که به نحوی با تاریخ اتحاد شوروی مربوط شده‌اند. دیدن آن در صورتی ممکن است که در ابتدا آرامگاه لنین را ببینیم و سپس هنگام بیرون آمدن از آرامگاه لنین و بازگشت به میدان سرخ از کنار دیوار کرملین گذر کنیم. نیم تنه‌های گرانیتی یا پلاک‌های برنجی، نشان از شخصیت‌هایی دارد که تاریخ اتحاد شوروی را ساختند.

 
ژوزف استالین  josef Stalin                    
1879 تا 1953. ژوزف جوگاشویلی در شهر گوری در جمهوری گرجستان کنونی به دنیا آمد و از 1913 نام «استالین» ( به روسی پولادین) را برگزید. در 1899 از مدرسه علوم دینی به دلیل فعالیت های چپ گرایانه اخراج شد و به گروه های انقلابی قفقاز پیوست و تا پیروزی انقلاب اکتبر همیشه تحت تعقیب بود. از آغاز فعالیت های سیاسی تا انقلاب اکتبر 7 بار دستگیر و به سیبری تبعید شد ولی از تمام تبعیدها گریخت.
در 1917 و پس از پیروزی انقلاب اکتبر «کمیسر امور خلق ها» شد و در 1922 پس از برد مبارزه حزبی بر تروتسکی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست شوروی انتخاب شد. از1930 تسویه بزرگی را آغاز کرد که پس از پایان آن هیچ یک از مخالفانش زنده نماندند. هنگامی که در سال 1953 درگذشت روسیه به یکی از دو ابر قدرت جهانی تبدیل شده بود.

 
لئونید برژنف Leonid Brezhnev
1906 تا 1982. برژنف از 1964 تا 1982 دبیر کل حزب کمونیست شوروی بوده است. با آن که توسط خروشچف به مقام‌های بالای حزی کمونیست رسید با همکاری همفکرانش خروشچف را برکنار کرد. سیاست‌های او یکی از دلایل فروپاشی شوروی در سال‌های بعد بود.

 
یوری آندروپف Yuri Andropov
1914 تا 1984. آندروپوف از 1982 تا 1984 دبیرکل حزب کمونیست اتحاد شوروی بوده است.

 
یوری گاگارین Yuri Gagarin
از 1934 تا 1968. فضانورد روس و نخستین کسی که در 12 آوریل 1961 با وستوک 1 به فضا رفت و مدار زمین را به مدت 108 دقیقه دور زد، عصر فضا با این پرواز او آغاز شد. خلبان نیروی هوایی ارتش سرخ بود و در 1968 در پرواز با یک میگ 15 کشته شد.  شب 12 آوریل هر سال با عنوان «شب یوری» جشن گرفته می‌شود.

 
گئورگی  ژوکوف Georgi Zhukov
1896 تا 1974. او در روسیه به مارشال ژوکوف معروف است. در ابتدا سرباز ارتش تزار بود و در 1919 به هنگام جنگ‌های داخلی روسیه به بلشویک‌ها پیوست. از فرماندهان عالی ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم بود که به استالین پیشنهاد عدم تخلیه مسکو را داد. ارتش سرخ به رهبری او محاصره مسکو، لنینگراد و استالینگراد را شکست و به برلین رسید. در تصویرهای چهار ژنرال متفقین که پس از سقوط هیتلر در برلین گرفته شده است او حضور دارد. در تاریخ اتحاد شوروی دو نفر چهار بار قهرمان اتحاد شوروی شده اند و او یکی از آن دو نفر است. این جمله در باره‌ی او در شوروی گفته می‌شد «جایی که ژوکوف را می‌یابی پیروزی را پیدا می‌کنی».

 
فلیکس دزرژینسکی Felix Dzerzhinsky
1877 تا 1926. معروف به فلیکس آهنین. رییس پلیس سری روسیه. بنیانگذار و رییس «چکا» از 1917 تا 1921. چکا سازمان امنیت اولیه اتحاد شوروی بود که او به فرمان لنین آن را ایجاد کرد، چکا بعد به ان.کا.و.د(NKVD) و سپس به کا.گا.ب(KGB) تبدیل شد. او بنیانگذار حزب سوسیال دموکراسی لهستان بود و در جنبش‌های انفلابی روسیه و لهستان فعال بود. به دلیل فعالیت‌های انقلابی در 1897 و 1900 دستگیر و به سیبری تبعید شد و هر دو بار فرار کرد. در عکسی که از حمل تابوت لنین وجود دارد او در شمار چند نفری است که جنازه را حمل می کنند. سال 1361 در ایران کتابی با نام «فلیکس یعنی خوشبختی» نوشته‌ی یوری کورولکوف در باره‌ی این شخصیت چاپ شده است.

جان رید     John Reed
از 1887 تا 1920. یکی از دو آمریکایی که در دیوار کرملین دفن شده‌اند(دیگری ویلیام هیوود). کمونیست و نویسنده‌ی کتاب معروف «ده روزی که دنیا را لرزاند». کتاب او با توجه به حضور او در ده روز نخست انقلاب اکتبر اهمیت دارد. کتاب او سوژه یکی از فیلم‌های سرگئی آیزنشتاین با همین نام شده است.

ماکسیم گورکی Maxim Gorky
از 1868 تا 1936. داستان‌نویس، مقاله‌نویس، نمایشنامه‌نویس و انقلابی روس و از بنیان‌گذاران سبک رئالیسم سوسیالیستی. معروف ترین آثار او که به پارسی ترجمه شده است: مادر، چلکاش، قلب فروزان دانکو، خرده بورژواها، دانشکده‌های من، ییلاق نشینان، در جستجوی نان، در اعماق، کلیم سامگین، واسکا سرخه.

 
سرگئی کارالیف    Sergei Korolev
1906 تا 1966. مهندس، بنیان‌گذار و رییس برنامه‌های فضایی شوروی که فضاپیماهای اسپوتنیک، لونا، ورنا، وستوک و سایوز را به فضا فرستاد. تا روزی که کارالیف زنده بود شوروی در برنامه‌های فضایی از آمریکا جلوتر بود.

 
کلارا زتکین  Clara Zetkin
1857 تا 1933. زن سوسیالیست آلمانی و فعال حقوق زنان. از دوستان رزا لوکزامبورگ که در 1907 کنگره‌ی بین‌المللی زنان سوسیالیست و در 1911 نخستین «روز بین‌المللی زنان» را سازماندهی کرد. در برگزاری روز زن که هر ساله در هشتم مارس برگزار می‌شود نقش اصلی را داشت. پس از انفلاب اکتبر روسیه به عنوان هوادار کمونیسم در مسکو ماند.

 
نادژدا کروپسکایا Nadezhda Krupskaya
1869 تا 1939. سیاستمدار، معلم و نویسنده که در 1898 با لنین ازدواج کرد. در 1933 کتاب «خاطرات لنین» را نوشت

 
میخاییل فرونزه  Mikhail Frunze
1885 تا 1925. ژنرال و انقلابی روس و از بنیاینگذاران و فرماندهان اصلی ارتش سرخ. در کریمه، روس های سفید به فرماندهی بارون پیوتر رانگل را به سختی شکست داد و در 1920 خیوه و بخارا را تسخیر کرد. شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان از 1926 تا 1991 به نام شهر فرونزه خوانده می‌شد. یک آکادمی نظامی و نیز سه ایستگاه مترو در مسکو، سن پترزبورگ و مینسک به یاد او نامگذاری شده‌اند.

 
ویلیام هیوود  William Heywood
1869 تا 1928. معروف به بیگ بیل(Big Bill). کمونیست آمریکایی که سازماندهی و رهبری کارگران را به عهده داشت. پس از مرگ جسد او سوزانده شد و نیمی از خاکستر آن در آمریکا باقی ماند و نیمی دیگر در دیوار کرملین جا گرفت.

آرش صادقی با مرخصی همسرش از زندان اعتصاب غذایش را شکست


گلرخ ابراهیمی ایرایی در کنار آرش صادقی
Iگلرخ ابراهیمی ایرایی در کنار آرش صادقی
آرش صادقی، زندانی سیاسی، با مرخصی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی از زندان، اعتصاب غذای خود را پس از ۷۱ روز شکست. مقام‌های قضایی برای خانم ابراهیمی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کرده بودند که پس از سپردن این وثیقه خانم ابراهیمی از زندان مرخص شده است.
امیر رئیسیان، وکیل آقای صادقی، ابراز امیدواری کرده است که او تا ساعاتی دیگر به بیمارستان منتقل شود. او به خبرگزاری ایسنا گفت امیدوار است "گلرخ ایرایی تا پایان درمان آرش صادقی در بیرون از زندان باشد و دیوان عالی کشور هم دستور توقف حکم را بدهد."
گلرخ ابراهیمی به جرم توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده است. به گفته فعالان حقوق بشری یکی از مستندات اتهامی او نوشتن داستانی منتشرنشده درباره سنگسار بوده است.
پس از از انتقال خانم ابراهیمی به زندان، آرش صادقی، همسر او که ۱۹ سال محکومیت خود را در اوین می‌گذراند، در اعتراض به حکم زندان گلرخ ابراهیمی ایرایی اعتصاب غذا کرد.
آرش صادقیImage copyrightTWITTER/MAMLEKATE
Image captionوضعیت آرش صادقی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است
طولانی شدن اعتصاب غذای آرش صادقی باعث نگرانی بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی شد. روز دوشنبه شماری از حامیان آرش صادقی مقابل زندان اوین تجمع کردند.
+ تجمع حامیان آرش صادقی مقابل زندان اوین
+ آرش صادقی، زندانی سیاسی ترند اول جهانی در توییتر شد
+ اعتصاب غذای طولانی هفت زندانی در ایران
به جز آقای صادقی چند زندانی سیاسی دیگر نیز در ایران اعتصاب غذا کرده‌اند. علی شریعتی و سعید شیرزاد دو نفری هستند که در روزهای اخیر فعالان سیاسی از آنها خواسته‌اند به اعتصاب غذایشان پایان بدهند.
علی شریعتی
Image captionهمسر علی شریعتی عکسی از او را پیش از اعتصاب غذا در کنار عکسی در حال اعتصاب غذا منتشر کرده. آقای شریعتی بیش از ۶۰ روز اعتصاب غذا کرده است
علاوه بر این دو نفر محمدرضا نکونام، روحانی منتقد، مهدی کوخیان، فعال سیاسی اهل استان آذربایجان شرقی و محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه زندانیان سیاسی و عقیدتی دیگری هستند که گروه‌های حقوق بشری در روزهای اخیر از اخبار اعتصاب غذایشان ابراز نگرانی کرده‌اند.
گزارش‌‎هایی از اعتصاب غذای حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه‌ای ایرانی تبار و نزار زکا، شهروند لبنانی هم منتشر شده است.

علام تجمع دوباره حمایت از آرش صادقی مقابل اوین

اعلام تجمع دوباره حمایت از آرش صادقی مقابل اوین
اعلام تجمع دوباره حمایت از آرش صادقی مقابل اوین

اعلام تجمع دوباره حمایت از آرش صادقی مقابل اوین

کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی در اعتصاب غذا برای دومین روز متوالی اعلام تجمع اعتراضی در مقابل زندان اوین کرد. در پی کارشکنی های دستگاه قضایی برای ممانعت از آزادی گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی و با توجه به وضعیت خطرناک آرش صادقی در هفتادو یکمین روز از اعتصاب غذا ٬ کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی در اعتصاب غذا با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که روز سه شنبه ۱۴ دی ماه در حمایت از زندانیان در اعتصاب غذا در مقابل زندان اوین تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد. متن کامل بیانیه به شرح زیر می باشد:
با توجه به اینکه هفتاد و یک روز از اعتصاب غذای آرش صادقی میگذرد و هنوز خبری مبنی بر آزادی ایشان نیست.و از آنجا که حال ایشان رو به وخامت میباشد و هیچگونه اقدامی در جهت رسیدگی به وضعیت بحرانی ایشان نشده و هر لحظه ممکن است ایشان جان خود را از دست بدهند ،لذا اعضای کمپین حمایت از زندانیان سیاسی در اعتصاب آمادگی خود را در جهت حمایت از آرش صادقی در قالب تجمع مسالمت آمیز اعلام میدارد .
لذا از تمامی مردان و زنان آزاده و اصناف،انجمن ها،و سازمانهای مدنی میخواهیم که در روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ساعت ۱۰در مقابل زندان اوین در حمایت از آرش صادقی،علی شریعتی،محمد علی طاهری،سعید شیرزاد و دیگر عزیزانی که این روزها در شرایط بد جسمانی در اعتصاب غذا بسر میبرند حضور بهم رسانیم .