۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

وقتی در آسمان دروغ وزیدن می گیرد

چشمان بیدار - مهستی شاهرخی


دیروز در بازگشت از تظاهرات "روز جهانی همبستگی با ایرانیان" که از طرف نهادهای حقوق بشری مطرح و برگزار شده بود، آنقدر خسته بودم که به یک یا چند روز استراحت روح و جسم احتیاج داشتم. هرگز تا این حد نیرو از دست نداده بودم.
فعلاً چند ویدئو از کل مراسم دیروز در پاریس و رونمایی طومار در پاریس/ عکس های رونمایی طومار در پاریس را ببینید. گزارشی سوزناک هم در این مورد وجود داشت که به دلیل اشتباهات فاحش نگارنده اش به حضور بسیار اقوام دیگر و جمعیت پنج هزار نفری (احتمالاً باضافه توریست های عصر شنبه کنار برج ایفل!) و رومانتیسم آبکی و پرتوهمی که داشت خواندنش را به شما توصیه نمی کنم.
به زودی گزارش دیروز (البته یک گزارش خصوصی وبلاگی برای تشریح وقایع پشت صحنه!) را می نویسم تا بماند. به دیگران هم توصیه می کنم گزارش این همبستگی یک روزه را در هر شهری که بوده اند صادقانه بنویسند تا ما در جریان قرار بگیریم، شاید ما داریم تجربه مشترکی را می گذارینم که بایست با دیگر ایرانیان تقسیم شود تا از اشتباهات جلوگیری شود. گمان می کنم وظیفه نویسنده ایرانی در چنین دورانی، بیش از هر چیز "توهم زدایی" است و ما به عنوان ایرانیان خارج از کشور بایست بسیار بسیار هشیار باشیم تا ایرانیان داخل کشور را با نمایش "فانتزی های یک ایرانی در پاریس" دچار توهم نکنیم.
سخنرانی دیروز پیمان اخوان و شیرین عبادی در آمستردام/ چند عکس از ندا آقاسلطان را هم ببینید