۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

دمشق - السنتر منطقة الحجاز أمام قصر العدل 23-11-2011  Damas

Choeurs d'Asie, coeurs d'Asie

Greg Palast Exposes How U.S. "Vulture" Funds Make Millions By Exploiting...

Word of the Day: M2

گیل آوایی-گیلکی کوچی داستان-عروس دامادبازی

انشقاق الرائد خالد يوسف الحمود ورفاقه الأبطال 22-11-2011

LSD Experiment: Research on Acid Trip Effects and Art Drawing - CIA Docu...

The Million Man March for a Civilian Led Government

OWS protesters interrupt Obama's speech

Saif al-Islam Gaddafi warns about Qatar Islamists in Libya سيف الاسلام ا...

Study: Viewers of Fox News Less Informed of World Events Than Those Who ...

آوایِ کولی، زیگونروایزن و قتل‌عامِ سال ۶۷

آوایِ کولی، زیگونروایزن و قتل‌عامِ سال ۶۷
همنشين بهار
 
تابلوی فریاد The Scream  (Skrik)  اثر «ادوارد مونک»باباطاهر عریان در صحرا و دریا و کوه و دَر و دشت، رعنای خویش را می‌دید. حافظ در پیاله، عکس رخ یار را و مولوی در هر کوی و برزن، حسام الدین چلبی را . همو که سال‌ها بی او، «بی او» نبود،
یک موی سگ کوی‌اش را هم به شیران نمی‌داد و کتاب شریف مثنوی را نیز چون او خواست نوشت.
.................................................
 کشف حجاب از «حجاب رکسانا»

هیچ واهمه و ملاحظه ای ندارم که بگویم ناله هر مرغ سحر و هر تصویر و صدایی که روزمَرّگی و بی غم شادی را دُور می‌زند، داغ‌ مرا هم تازه تر کرده، شوریده و بی قرار می‌‌شوم و بیاد جوانان میهنم می‌افتم که در اسیرکشی سال ۶۷ با آن فتوای هولناک و مهیب سر بر دار شدند.

وقتی لشکر برف در هوا به پرواز درمی‌آید و  آسمان و زمین یکی می‌شود.
هنگامی که که باران زمین را در آغوش می‌گیرد و عشق می‌ورزد، وقت طلوع ماه و هر بیگاه، و آنگاه که آسمان با رنگین کمان‌اش چشمک می‌زند و آفتاب را تا غروب بدرقه می‌کند و بعد چشم انتظارش می‌نشیند...
در سوره فجر (سپیده سحر)...
در جیغ «ادوارد مونک»Edvard Munch  و
تابلوی فریاد The Scream  (Skrik)
در سوز و گداز «عاشیقلار» و کمانچه خموش و گویای «هابیل علی‌اف»، در سه‌تار غم‌انگیز احمد عبادی و در تار دل انگیز جلیل شهناز...
در اورتور ویلهم تل (روسینی)... در وبلن سحرانگیز «ونسا می» ‌Vanessa Mae  که از حجاب رکسانا، اثر فناناپذیر «وَنگِلیس» Vangelis  کشف حجاب می‌کند و بالاتر از همه در «آوای کولی» زیگونروایزنZigeunerweisen  ،...
 
در همه جا و همه چیز و همه وقت، همه کسانیکه آزادی برایشان آرمان بود، صف می‌کشند و مرا می‌پایند و هرجا می‌روم هستند. انگار وقنی غایب‌اند بیشتر حاضرند.
در صحرا و دریا و کوه و دَر و دشت و در پیاله، عکس رُخ شان، رُخ چون ماه‌شان پیدا است.
آنان در زمانه ای معانی غائی نهفته در کلمات را پاس می‌داشتند که عسل پوشان سرکه فروش بیداد می‌کردند و از زمین و آسمان دَغل و دروغ می‌بارید. زمانه ای که چون چشم صُراحی خونریز بود و هست.  
***
آن ظلمت شبانه و خونریز که آیت الله خمینی با گوشه چشمی به داستان غبارآلوده یهودیان آیت الله خمینی در سال ۶۷ با گوشه چشمی به داستان یهودیان بنی قریظه  فتوای قتلعام داد. داستانی که خود غبارآلوده است.بنی قریظه، در زندانهای سراسر کشور حاکم کرد با «آوای کولی»، جلوی دیدگانم ظاهر می شود و مرا از خود، بی‌خود می‌کند.
.................................................

« آوای کولی» زیگونروایزن

شعر و رقص آهنگ‌ها در آثار موسیقدانان بزرگ، بیانگر شور و نشاط و نیز درد و رنج آدمی است و من اگرچه هیچ سررشته ای در موسیقی ندارم امّا با ملودی‌های رقصان پُر از شعر، که فرزندان واقعی امثال بتهون و روسینی و وردی و درویش خان هستند، همنشین و رفیقم و اگر ببینم در «وب فارسی» هیچ مطلبی در باره آنها نوشته نشده، این فقر را برنمی‌تابم و به نوعی در نوشته های خودم به آن گریز می‌زنم تا دیگران که صالح و عالم اند، قلم خویش را از زندان روزمَرّگی و شعر و شعار رها کنند و سخن نو آورند.

***
بار نخست که ویدیوی «تاریخ جهان، دادگاه جهان است»....  This Month in History تقویم تاریخ، رویدادهای ماه آبان را در یوتیوب گذاشتم، از زیگونروایزن (آوای کولی) اثر جاویدان «پابلودوساراساته» که یکی از بزرگترین ویلون نوازان تمام اعصار است، یاد کردم.
امّا از آنجا که ویدیوی مزبور بخشی از آهنگ آن را همراه داشت، به لطف غول های رسانه ای (وارنر، سونی میوزیک...) که زیباترین قطعات موسیقی جهان را هم در انحصار خود دارند، بلوکه و مسدود شد.

چون در مورد این اثر زیبا، در وب فارسی مطلب چندانی نیافتم، آن مقدار ناچیزی را که می‌دانستم در ویکیپدیا نوشتم و بار دیگر از ان یاد می‌کنم. با این امید که هنرمندان ایران زمین رنج و شکنج شهیدان راه آزادی را به شعر و رقص آهنگ‌ها بسپارند و زیگونروایزن اسیرکشی سال ۶۷ را بسازند.
 
مبارزه با فراموشی و عوامفریبی یک وظیفه تاریخی است آنهم در روزگاری که عقل به تبعیدگاه رفته و ابتذال به میدان آمده و با «پوئم سمفوني روح الله» به سیمای مطّهر هنر تیغ می‌کشند و همراه با ارکستر ناسيونال اوکراين، به ریش و گیسوی خلق‌الله می‌خندند...
(وقتي واژه پوئم به سمفوني اضافه مي‌شود يعني آهنگساز سوژه يا داستان ویژه ای را دست‌مايه كار خود قرار داده و آن‌را عَلم می‌کند.)
 
***
زیگونروایزن (آوای کولی) Gypsy Airs  که در سال ۱۸۷۸ میلادی ساخته شده، فاخرترین اثر نوازنده مشهور ویولن و آهنگساز عصر رمانتیک «پابلو دو ساراساته» Pablo de Sarasate است.
پابلو دو ساراساته، آثار زیبای دیگری هم آفریده که هر کدام جاذبه های خاص خودش را دارد، امّا زیگونروایزن (آوای کولی) چیز دیگری است. گویی از اعماق وجود آهنگساز سروده شده و با لطافت و ظرافتی معصومانه عجین گشته است.

زیگونروایزن (آوای کولی) بر پایه آوازها و ملودی‌ کولی ها و غربال بندان غربتی بنا شده و انگار درد و رنج آنان را آهنگین کرده است.
پوسته شکنی و عدم پایبندی پابلو دو ساراساته به چهارچوب های کلیشه ای شاخص در آثار تصنیفی ویولون، زیگونروایزن (آوای کولی)، را به اثری جاودان تبدیل کرده است.
 
به نظر می‌رسد آوای کولی به ملودی های فلامنکو و بومی اسپانیا که زادگاه پابلو دو ساراساته است شباهت چندانی ندارد و با نواهای کولی های مجارستان بیشتر می‌خواند. چه بسا وی ار «فرانتس لیست» Franz Liszt آهنگساز شهیر دوره رمانتیک که سال ۱۸۷۰ در بوداپست ملاقات کرده، تأثیر گرفته باشد.
آوای کولی را دهها بار هنرمندان نامدار (با ویلن، پیانو، ساز دهنی...) نواخته اند و چندین ترانه نیز روی آن ساخته شده است.

ویولونیست شهیر اسرائیلی ایتسحاق پـِرلمان Itzhak Perlman   هم که میانه ای با اشغالگران جنگ افروز ندارد و در شمار بزرگ‌ترین ویولونیست‌های قرن بیستم است، آنرا نواخته که در پائین همین صفحه گذاشته ام.
اینگونه آواها را که مثل مناجات رازآلود و حزن‌آلود است باید بارها و بارها نوشید و با گوش جان شنید.
***
ظلمت، حتی اگر ظلمت یلدا باشد، سپری خواهد شد و شب سمور و لب تنور هر دو خواهد گذشت.
حالا هم دارد صبح می‌شود، برخیزم...پرداختن به غنا و مِنا بس است...
برخیزم و با دوگانه ای رو به آن یگانه، از حجاب خودم، کشف حجاب کنم و جامه تقوا و خرقه پرهیز را از هم بدَرم و سجّاده را در می بشویم و در آتش بسوزانم و چون سحوری شب تار به صبح، صبح بخیر گویم.
برخیزم و رو در روی ستمگران آوای کولی سر دهم. ما همه کولیان‌یم.




پانویس:

نت آوای کولیفانتزی کارمن
پابلو دو ساراساته، آثار زیبای دیگری هم آفریده که هر کدام جاذبه های خاص خودش را دارد.
فانتزی کارمن، Fantasy on Carmen  فانتزی رومئو ژولیت Fantasy on Roméo et Juliette  کاپریس باسک، زاپاتیدو Playera y zapateado  و هابانرا Vito y habanera  از مجموعه رقص های اسپانیایی...
.................................................
ریچارد   تائوبر RICHARD TAUBER
ریچارد   تائوبر RICHARD TAUBER   یکی از بزرگترین خوانندگان قرن بیستم  که بوسیدن دست زنان را ارج و احترام نهاد و از آن ترانه ساخت، زیگونروایزن (آوای کولی) را هم سال ۱۹۲۸با آواز حزین خود خواند. ایگور گورین Igor Gorin  معلم موسیقی اطریشی نیز سال ۱۹۴۲ آن را اجرا نمود.
.................................................
فیلم زیگونروایزن
اوچیدا هاکما (هاکِن) 内田 百間  بر اساس رمانی از سیجون سوزوکی 鈴木 清順 فیلم سینمایی زیگونروایزن  ツィゴイネルワイゼン  را در سال ۱۹۸۰ ساخته است. همچنین نام یکی از آلبوم‌های «فرانتس اشمل» Franz Chmel  فلوت نواز اطریشی و از نوازندگان شاخص و صاحب سبک سازدهنی کروماتی، Zigeunerweisen  است که سال ۱۹۸۹ ارائه داده است.
***
همنشین بهار
منبع: سايت ديدگاه

جدول اسامی چند مقام ایرانی در تحریم آمریکا و اروپا

قامات ایرانی، برای تحریم است. پیش از انتشار لیست اتحادیه اروپا، نشریه آمریکایی پولیتیکو از 80 مقام ایرانی نام برد که امکان دارد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گیرند.
لیست نشریه پولیتیکو
نظامی ها
سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرتیپ مسعود جزایری معاون رئیس ستاد کل، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، سرتیپ یدالله جوانی رئیس دفتر سیاسی سپاه، سرتیپ بهرام حسینی مطلق فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران، سرتیپ عبدالله عراقی و سرتیپ حسین همدانی فرماندهان پیشین و فعلی سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ، سرتیپ محمد حجازی فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه شهر تهران، علی خلیلی معاون بهداری قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی فضلی معاون سردار نقدی، حسین الله کرم رئیس گروه انصار حزب الله و عباس کارگر جاوید
مقامات پلیس ایران
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده کل نیروی انتظامی، احمدرضا رادان معاون او، عزیز الله رجب زاده فرمانده پیشین پلیس تهران، حسین ساجدی نیا فرمانده فعلی پلیس تهران، علیرضا اکبرشاهی فرمانده انتظامی استان های تهران و البرز و نبی الله حیدری رئیس پلیس فرودگاه های کشور
وزرا
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، مصطفی محمد نجار وزیر کشور، صادق محصولی وزیر پیشین کشور و رفاه، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری، محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی، رضا تقی پور وزیر ارتباطات و کامران دانشجو وزیر علوم
مقامات قضایی
صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی معاول اول او، سعید مرتضوی دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل و وزیر پیشین اطلاعات، عباس جعفری دولت آبادی دادستان فعلی تهران و غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان ها
قضات
ابوالقاسم صلواتی، محمد مقیسه، پیرعباسی، حسن حداد، علی اکبر حیدری فر، احمد زرگر، حاج محمدی، کاووسی، کابلی، سلطانی، یساقی و هاشم زاده
چهره ها
آیت الله احمد جنتی، آیت الله محمد یزدی، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، آیت الله احمد خاتمی، حسین شریعتمداری و محمدعلی رامین

یک هفته پس از انتشار لیست 80 نفره نشریه پولیتیکو ، اتحادیه اروپا لیست 32 نفره ای از مقامات ایرانی که اموالشان در اروپا توقیف و سفرشان به اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده است را در فروردین ماه 90 منتشر کرد. در این لیست، اتحادیه اروپا برای هرکدام از نام‌ها دلایلی ذکر شده است که بیشتر شامل اتهام‌هایی نظیر برخورد با معترضین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گذشته است. در حالیکه این موضوع صرفا یک مساله داخلی در کشور ما است و ادعاهای آنان نیز هیچگاه ثابت نشد.
لیست افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا
نام
سمت
اسماعیل احمدی مقدم
فرمانده نیروی انتظامی ایران
حسین الله‌کرم
رئیس انصار حزب الله
عبدالله عراقی
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه
علی فضلی
جانشین فرمانده بسیج، فرمانده سابق لشکر سیدالشهدای تهران
حسین همدانی
فرمانده لشکر محمد رسول الله
محمدعلی جعفری
فرمانده کل سپاه پاسداران ایران
علی خلیلی
معاون بهداری قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران
بهرام حسینی مطلق
فرمانده لشکر سیدالشهدا استان تهران
محمدرضا نقدی
رئیس سازمان بسیج مستضعفین
احمدرضا رادان
جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران
عزیزالله رجب‌زاده
رئیس سابق پلیس تهران (تا بهمن 1388)
حسین ساجدنیا
رئیس پلیس تهران و جانشین سابق فرمانده انتظامی ایران
حسین طائب
فرمانده سابق بسیج (تا مهر 1388) معاون اطلاعات سپاه پاسداران
سیدحسن شریعتی
رئیس کل دادگستری استان خراسان
قربانعلی دری نجف‌آبادی
دادستان کل سابق ایران و وزیر اطلاعات دولت اول خاتمی
حسن حداد
قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران
حجت‌الاسلام سیدمحمد سلطانی
قاضی دادگاه انقلاب مشهد
علی اکبر حیدری‌فر
قاضی دادگاه انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی
دادستان کل تهران
محمد مقیسه
قاضی و رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران
غلامحسین محسنی اژه‌ای
دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضاییه
سعید مرتضوی
رئیس ستاد مبارزه با کالا و ارز و دادستان سابق تهران
عباس پیرعباسی
قاضی شعبه های 26 و 28 دادگاه انقلاب
امیر مرتضوی
معاون دادستان مشهد
عبدالقاسم صلواتی
قاضی دادگاه و رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران
مالک اژدر شریفی
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی
احمد زرگر
قاضی شعبه 36 دادگاه تجدید نظر تهران
علی اکبر یساقی
قاضی دادگاه انقلاب مشهد
مصطفی بزرگ‌نیا
رئیس بند 350 بازداشتگاه اوین
غلامحسین اسماعیلی
رئیس سازمان زندان های ایران
فرج‌الله صداقت
معاون مدیر کل زندان‌های استان تهران و رئیس سابق بازداشتگاه اوین
محمدعلی زنجیره‌ای
معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان زندانهای ایران
 
مهر ماه امسال نیز اتحادیه اروپا 29 نفر دیگر از مقامات ایرانی را باز هم به اتهام های حقوق بشری در فهرست تحریم های خود قرار داد که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و صادق محصولی وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی در میان اسامی این 29 نفر دیده می‌شود.
لیست افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا
نام
سمت
محمود عباس زاده مشکینی
مدیرکل سابق دفتر سیاسی‌ و انتخابات وزارت کشور
علیرضا اکبرشاهی
فرمانده سابق انتظامی استان تهران
سید علیرضا آوایی
رئیس کل دادگستری استان تهران
جابر بانشی
دادستان شیراز
سیدحسن فیروزآبادی
فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران
مصطفی برزگر گنجی
دادستان شهرستان قم
محمدرضا حبیبی
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان
محمد حجازی
فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نبی الله حیدری
رئیس پلیس فرودگاه های کشور
یدالله جوانی
رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
مسعود جزایری
معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح
محمد صالح جوکار
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان
بهروز کمالیان
مدیر گروه امنیت سایبری آشیانه
موسی خلیل اللهی
دادستان عمومی و انقلاب تبریز
صادق محصولی
وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی
مجتبی ملکی
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه
مهرداد امیدی
مدیر کل جرایم خاص و رایانه‌ای معاونت آگاهی نیروی انتظامی
محمود سالارکیا
معاون دادستان تهران در امور زندان ها
حسین طلا
فرماندار تهران تا سپتامبر 2010
مرتضی تمدن
استاندار تهران
حسین ذبحی
معاون قضایی دادستان کل کشور
محمد کاظم بهرامی
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح
سید مرتضی بختیاری
وزیر دادگستری
سید محمد حسینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
حیدر مصلحی
وزیر اطلاعات
حجت الله سوری
مدیر بازداشتگاه اوین
عزیز حاج محمدی
قاضی سابق شعبه یک دادگاه اوین و قاضی فعلی شعبه 71دادگاه کیفری استان تهران
محمدباقر باقری
معاون دادگستری استان خراسان جنوبی
حسن آخریان
رئیس بند 1 زندان رجایی‌شهر
 
البته سال گذشته نیز فهرست دیگری از تحریم مسئولان ایرانی از سوی آمریکا در مهرماه سال 89 به این شرح منتشرشد:
لیست افراد تحت تحریم ایالات متحده آمریکا
نام
سمت
محمدعلی جعفری
فرمانده کل سپاه پاسداران
صادق محصولی
وزیر سابق رفاه
غلامحسین محسنی اژه ای
دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات
سعید مرتضوی
دادستان سابق تهران
حیدر مصلحی
وزیر اطلاعات
مصطفی محمد نجار
وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی
احمدرضا رادان
جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی
حسین طائب
معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج
در فروردین سال 89 نیز محمد رضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران به لیست تحریمی های آمریکا اضافه شده بودند.