۱۳۹۶ دی ۲۰, چهارشنبه

نامه گروهی از هنرمندان، کوشندگان سیاسی و ...به علی خامنه ای (لیست اسامی) آقای خامنه ای، همین امروز استعفا دهید و حکومت را به دست معتمدین مردم برای تشکیل مجلس مؤسسان و برگزاری رفراندوم بسپارید سه شنبه، نوزدهم دی مای 1357 آقای سید علی خامنه ای، ولی مطلقه فقیه نظام جمهوری اسلامی

نامه گروهی از هنرمندان، کوشندگان سیاسی و ...به علی خامنه ای (لیست اسامی)
آقای خامنه ای، همین امروز استعفا دهید و حکومت را به دست معتمدین مردم  برای تشکیل مجلس مؤسسان و برگزاری رفراندوم بسپارید

 
سه شنبه، نوزدهم دی مای 1357
 
آقای سید علی خامنه ای، ولی مطلقه فقیه نظام جمهوری اسلامی،
 
ما ایرانیان میهن دوست امضاء کننده این بیانیه، پشتیبانی کامل خود را از خواسته های هم میهنان معترضمان در ایران که خواهان گذار از جمهوری اسلامی و دستیابی به یک نظام دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت هستند اعلام می داریم.

ما حق هر ایرانی می دانیم که بتواند آزادانه نسبت به نظام کشورش و لزوم تغییر آن در چهارچوب اصل جهانی آزادی بیان و اجتماعات ابراز نظر نماید. این حق سی و نه سال است که از ایرانیان سلب شده است. اکنون هم میهنان ما و به ویژه جوانان که به حق از ستم و فساد گسترده و انحصار طلبی کاربدستان نظام اسلامی جانشان به لب رسیده، برای استقرار یک حکومت بر خاسته از اراده مردم فریاد اعتراض و خشم خود را به خیابان ها آورده اند. شما چاره ای جز درخواست بخشش از ملت ایران و استعفاء ندارید.
آقای خامنه ای،
پیام مردم ایران روشن است. آنها شما و کلیت نظام آپارتاید اسلامی را نمی خواهند. شما هیچگاه بوسیله مردم انتخاب نشده اید و در بیست و هشت سال گذشته به هیچ مرجعی پاسخگو نبوده اید. ولی در مقابل با اتخاذ سیاست های ضد ایرانی، کشور ما را در عرصه داخلی به ورطه سقوط کشانده اید و در عرصه خارجی بدنام و درگیر مناسبات زیان آور کرده اید. در حکومت مطلقه شما، ستم کردن، شلاق زدن، شکنجه و زندانی کردن دگراندیشان امری است رایج، متداوم و گسترده.

ماموران شما، شمار بزرگی از منتقدان را در منزلشان یا در کوچه بازار دستگیر و سلاخی کرده اند. این عاملان حتی ایرانیان خارج از کشور را به قتل رسانده اند. فساد مالی، ارتشاء، رانت خواری و پولشویی بوسیله شما و بیت رهبری، ملایان، فرماندهان سپاه و آقا زاده ها، خزانه مملکت را تهی کرده و حق مسلم همه مردم ایران، بویژه کارگران، کشاورزان، آموزگاران، کارمندان دولت و بازنشستگان را از ثروت و درآمد ملی، با مستولی کردن فقر بر کشور پایمال کرده است.

در حکومت شما، نه تنها رفاه شهروندان به هیچ شمارده می شود، بلکه مساوات برای زنان و پیروان دین های دیگر از جمله سنی ها، بهاییان، یهودی ها، زرتشتی ها و مسیحیان وجود ندارد. تبعیض علیه همه مردم و بویژه اقوام ایرانی شدید و رایج است.

قوه قضاییه که رییس و مسؤلان آن را شما تعیین می کنید، غیرمستقل و ناعادل است و به جای دادرسی و دادخواهی برای قربانیان و مظلومان، مدافع قاتلین، ظالمان و غارتگران بوده است.
رییس جمهوران برگزیده شما بجای اینکه جوابگوی خواسته های مردم باشند، بصورت تدارکات چی و مباشر شما رفتار کرده اند.

احزاب، اجتماعات و نشریات ممنوع بوده اند، و انتخابات جنبه انتصابات داشته است.

قوه مقننه که با داشتن نام «مجلس شورای اسلامی» بجای «مجلس شورای ملی» آشکارا به ملت ایران اهانت می کند، زیر نظارت نهادی است به نام شورای نگهبان که دست چین خود شماست و دارای استقلال رای و عملکرد نیست.

در عرصه خارجی نیز با ماجراجویی های شما و فرماندهان سپاه قدس، ایران مبدل به کشوری مداخله جو و سلطه گر در خاورمیانه شده است. در جایی که ایران بنابر مصلحت منافع کشور و مردم اش، می بایستی با همه کشورهای جهان ارتباط سالم و سازنده داشته باشد و عامل صلح در خاورمیانه باشد، شما بنا را به ستیزه جویی دایم با کشورهای غربی و منطقه گذاشته اید.
کارنامه حکومت شما از هر جنبه سیاه و ننگین است.

در ده روز گذشته، مردم و جوانان ایران نسبت به همه سیاست های داخلی و خارجی شما ابراز انزجار کرده اند. در مقابل شما نیروهای انتظامی حکومت را روانه کرده اید تا پاسخ دادخواهی مردم را با اعمال زور و خشونت بدهید.

حکومت شما تاکنون دست کم بیست و دو نفر از تظاهر کنندگان را کشته و دهها نفر را مجروح و صدها نفر را بازداشت کرده است. مسؤل همه این کشتارها و بازداشت شدگان شما هستید.
مردم مخالف دخالت نظامی و به هدر دادن ثروت ملی ایران در سوریه، لبنان، غزه و سایر کشورها هستند. فریاد مردم برای آزادی، دادخواهی و یک حکومت برخاسته از اراده مردم برای برقراری عدالت، تساوی حقوق قانونی، تولید کار، برخورداری از تامین اشتغال، بهداشت و توزیع عادلانه ثروت است.

آقای خامنه ای،
دست خارجی در کار نیست. مردم شما و نظام جمهوری اسلامی را دشمن و بیگانه با ایرانیت و ملت ایران می شناسند. بنابر شعار مردم، این خدایی کردن شما و به گدایی کشاندن ملت است که مردم نجیب ایران را به خیابان آورده است. ایرانیان آزادیخواه و وطن دوست بدون دخالت خارجی آزادی خود را با حراست  از تمامیت ارضی کشور بدست می آورند. ملت ایران چند صدایی نیست که ایران سوریه شود. مردم یک صدا می خواهند که شما و نظام جمهوری اسلامی تان کنار روید.

بیش از این مملکت ایران را در ورطه سقوط نگه ندارید. از سرنوشت همه دیکتاتورها و مستبدین تاریخ درس بگیرید. بدانید که شما و نظام تان مسؤل همه خشونت و خسارت و صدماتی هستید که به مردم و کشور ما وارد آمده است. همین امروز به اتفاق دست نشاندگانتان استعفا دهید و حکومت را تحویل معتمدان مردم بدهید تا آنها فوری با نظارت مردم، مقدمات تشکیل مجلس موسسان و برگزاری رفراندم را تدارک ببینند.
امضاء کنندگان:
مونا آفاری، کالیفرنیا
شاهرخ احکامی، نیو جرسی
بابک ادیبیان، تگزاس
هنگامه افشار، تگزاس
آذر اکبری، ایلینوی
حمید اکبری، مینه سوتا
علی بابا زاده، ایلینوی
منصور بختیار، هلند
میثاق پارسا، نیو همپشایر
سهراب چمن آرا، ایلینوی
فرامرز خدایاری، کالیفرنیا
رضا دقتی، فرانسه
سیامک زرین قلم، کالیفرنیا
خسرو سمنانی، یوتا
امیر سلطانی، یوتا
پرویز صیاد، کالیفرنیا
یوسف عبدالله زاده، تگزاس
سیاوش عبقری، جورجیا
شهلا عبقری، جورجیا
بهمن فرهبخش، آلمان
پیام فرهی، کالیفرنیا
فرهنگ فرهی، کالیفرنیا
منوچهر قنبری، کالیفرنیا
مسعود کاظم زاده، تگزاس
حسین کبریت چی، ایلینوی
ناصر کاخساز، آلمان
همایون مبصری، کالیفرنیا
آزیتا مهاجر، آلمان
داریوش مجلسی، هلند
رضا مهاجری نژاد، کالیفرنیا
محسن نادری نژاد، اورگان
نیما ناصر آبادی، آلمان
کامران نیاکان، واشنگتن دی سی

برای سینا قنبری و تمام کشته شدگان اعتراضات سراسری مانا نیستانی

برای سینا قنبری و تمام کشته شدگان اعتراضات سراسری
مانا نیستانی



سهم ایران از دریای خزر قربانی معادلات سیاسی می‌شود؟

وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر اواخر پاییز امسال در مسکو جلسه‌ای برگزار کردند

سهم ایران از دریای خزر قربانی معادلات سیاسی می‌شود؟

ز دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته "ایران حاکمیت کامل بر سهم ۲۰ درصدی خود در دریای خزر دارد".
پیمانی بدون معیار تقسیم دریا؟
برخی از مقامات عالی رتبه دولت های ساحلی دریای خزر اعلام کرده اند که پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اکنون آماده است و در اجلاس بعدی سران این کشورها که احتمالا در بهار سال ۱۳۹۷ برگزار می شود، تصویب خواهد شد. واقعیت این است که پیش نویس مزبور هیچ مطلبی درباره مهم ترین موضوع مربوط که همان معیار تقسیم دریای خزر بین دولت های ساحلی است، ندارد. بیش از ۵۰ اجلاس کشورهای حاشیه خزر در سطح رهبران، وزرای خارجه و معاونین آنان در سال های اخیر منجر به تهیه پیش نویس پیمانی شده است که هیچ ماده ای درباره معیار تقسیم دریای خزر ندارد. علت این امر عدم توافق دول حاشیه خزر درباره این موضوع مهم است.
در حال حاضر هیچ علامتی از تغییر در مواضع دولت های ساحلی خزر وجود ندارد و تنها موضوعی که می توان آن را روند حاکم در منطقه دریای خزر دانست تلاش برای تحمیل روش پیشنهادی روس ها تحت عنوان خط منصف اصلاح شده به ایران است. بر اساس این روش کف دریای خزر بر حسب خط منصف (طول ساحل) تقسیم می شود و آب های بالای آن (غیر از یک محدوده کوچک) بین همه کشورهای خزر آزاد مشترک خواهد بود.
معاون وزیر خارجهٔ ایران در اظهارات اخیر خود پس از نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی در مسکو گفته "مساله تجدید حدود دریای خزر خارج از کنوانسیون نظام حقوقی دریای خزر دنبال خواهد شد". سؤال این است که اگر کنوانسیون به مهمترین موضوع اختلافی نخواهد پرداخت، توافق بر سر آن چه مشکلی را حل می کند؟ بدون مبنایی برای تجدید حدود مناطق دریایی، مرزها بر چه اساسی تعیین می شوند؟
بنظر می رسد که تسریع در توافق بر سر پیش نویس کنوانسیونی که حتی معیار تحدید حدود هم در آن درج نشده، می تواند متوجه اهداف سیاسی باشد.

تسریع در تهیه پیش نویس با اهداف سیاسی؟

وارد کردن مواردی در کنوانسیون راجع به عدم اجازه به دول غیر حاشیه ای (به خصوص آمریکا) جهت حضور در دریای خزر. این نکته بسیار مورد علاقه ایران و روسیه است و در جریان جلسات گذشته سران دریای خزر هم ایران و روسیه بیشتر روی این نکته متمرکز بوده اند تا مسائل دیگر. در واقع این نکته که مربوط به معادلات سیاسی است. فایدهٔ اصلی کنوانسیون برای اهداف سیاسی ایران و روسیه است نه تعین واقعی سهم ایران از منابع دریای خزر.
انگیزه دیگر می تواند آماده کردن افکار عمومی در ایران برای پذیرش کوچکترین سهم از دریای خزر و قبول فرمول خط منصف اصلاح شده باشد که پیشنهاد روسیه برای تقسیم کف دریای خزر بر حسب طول ساحل و آزاد گذاشتن سطح آب برای کشتیرانی همگانی است.
البته مقایسه کشورهایی که فقط چند قایق ساحلی دارند با ناوگان عظیم تجاری و نظامی روس ها در دریای خزر (که از آنجا حتی موشک هایی به سوی مواضعی در سوریه شلیک کرد) نشان می دهد که این فرمول بیش از همه منافع چه کشورهایی را تامین می کند.
دول حاشیه دریای خزر موفق نشده اند که به یک فرمول قابل قبول عمومی برای همه (ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) برسند. برخی از آنها توافقات دوجانبه ای دربارۀ برخی مناطق مجاور خود بدست آورده اند ولی هنوز مسأله رژیم کلی دریای خزر، به خصوص معیار تقسیم کف و آب های دریای خزر باقی مانده است. طولانی شدن حل و فصل این مسأله، همراه با نیاز کشور های حاشیۀ خزر به بهره برداری از منابع خود، به آنها فشار می آورد که راهی برای حل این مشکل پیدا کنند. روند موجود در منطقه حاکی از آن است که به احتمال زیاد مسألۀ معیار تقسیم دریای خزر می تواند به محافل قضائی بین المللی کشانده شود.

ارجاع موضوع به داوری به نفع ایران نیست

ارجاع مسأله خزر به داوری بین المللی مستلزم توافق همۀ طرف های ذینفع است، مگر اینکه یکی از دولت های حاشیه دریای خزر به شورای امنیّت ملل شکایت کند که ادامۀ ابهام در این قضیه باعث "به خطر افتادن صلح و امنیت" می شود. اگر شورای امنیت موافقت کند، می تواند خواستار ارجاع مسأله به دیوان بین المللی دادگستری شود.
در صورت ارجاع موضوع دریای خزر به داوری بین المللی، ایران در مقابل چهار دولت دیگر حاشیه دریای خزر قرار خواهد گرفت زیرا دول دیگر (غیر از ایران) فرمول روسیه را که معروف به "خطّ منصف اصلاح شده" است (طبق این فرمول کمتر از ۱۳ درصد از کف دریای خزر به ایران می رسد) و دسترسی به آب های سطح دریای خزر برای همۀ دول حاشیۀ آن آزاد است.
نظر ایران در حال حاضر این است که دریای خزر بر پایۀ اصل حقوقی انصاف، به پنج قسمت منصفانه بین کشورهای ساحلی تقسیم شود و این تقسیم شامل کف و آب های دریای خزر با هم باشد.
تاکنون هیچ کدام از دول دیگر حاشیۀ دریای خزر حاضر نشده اند حتی این موضوع را جدی بگیرند. ایران به عنوان یکی از دو کشوری که در اصل و پیش از فروپاشی شوروری در حاشیۀ دریای خزر بوده و براساس روح و مفاد قراردادهای بین‌المللی صاحب تمامی این واحد آبی با روسیه بوده ، و نیز سابقۀ تاریخی ارتباط ایران با دریای خزر مواضعی دارد که به دور از حقیقت و انصاف نیست، اما با توجه به ملاحظات زیر، ارجاع مسأله به محافل قضائی یا داوری بین المللی می تواند به ضرر ایران تمام شود:
۱.اتفاق نظر دول حاشیه دریای خزر به غیر از ایران در حمایت از فرمول اصلاح شده که طول ساحل را مبنای تقسیم قرار می دهد.
۲.روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای و جهانی در صف مقابل ایران قرار می گیرد. منافع ایران با روسیه (با وجود نزدیک شدن دو طرف به دلیل خصومت با غرب) در دریای خزر متضاد است.
۳.فقدان حمایت از مواضع ایران توسط دولت های مهم و غیر حاشیه دریای خزر راجع به این مسأله. حتی تشکیلاتی مثل سازمان همکاری اسلامی تاکنون از مواضع ایران در دریای خزر حمایت نکرده است. ایران از این لحاظ نمی تواند روی حمایت هیچ کشور همسایه خود حساب کند.
۴.گر چه مواضع ایران خالی از زمینه های مناسب نیست، اجرای این مواضع و جلب حمایت دیگران، مستلزم برخورداری از قدرت و پرستیژ (اعتبار) بین المللی و مانورهای دیپلماتیک و بده و بستان های سیاسی است که ایران در حال حاضر فاقد این قدرت ها و مهارت ها می باشد.
۵.گرچه در صحنۀ بین المللی، کشورهایی با پایه های حقوقی و مستندات حتی کمتر از این ها در پی کسب حقوق خود بوده اند و برخی از آنها به این حقوق دست یافته اند، دولت ایران در یک دعوای بین المللی که یک طرف آن ایران و طرف دیگرش همۀ دول حاشیۀ دریای خزر (بخصوص روسیه) و غیرمنطقه ای (خصوصا آمریکا) باشد، بخت زیادی در محافل بین المللی قضائی و داوری نخواهد داشت.

نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر در مورد وضعیت معترضان زندانی در ایران


زندان اوین
Image captionاعلام "خودکشی" افراد حین بازداشت باعث نگرانی شدید در مورد شرایط بازداشت شدگان شده است

سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش‌های مربوط به مرگ مشکوک تعدادی از معترضان بازداشتی در زندان، نوشته است "مقامات مسئول در ایران باید برای جلوگیری از شکنجه بازداشت‌شدگان و مرگ تعداد بیشتری از آنان در زندان سریعا اقدامات لازم را به اجرا بگذارند.." این بیانیه افزوده است که "سایه تاریک پنهانکاری و فقدان شفافیت در مورد آنچه که بر سر این بازداشت‌شدگان آمده نگران کننده است و مقامات ایران باید به جای ابراز داوری شتابزده در این مورد که آنان دست به خودکشی زده‌اند، فورا تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و شفافی را در مورد شرایط منجر به مرگ آنان به جریان اندازند."
عفو بین‌الملل با یادآوری اینکه "ما از دیرباز به طور مستند شرایط کابوس‌وار بازداشتگاه‌ها در ایران از جمله کاربرد شکنجه را ثبت کرده‌ایم" گفته است که افراد مظنون به ارتکاب اعمال منتهی به مرگ بازداشت شدگان باید فورا از مقام خود معلق شده و براساس موازین‌بین المللی محاکمه منصفانه و مجازات شوند.
به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، مرگ سینا قربانی، ۲۳ ساله، در قرنطینه زندان مخوف اوین و گزارش‌های ضد و نقیض درباره علت آن نگرانی در مورد نحوه رفتار مقامات جمهوری اسلامی با معترضان را تشدید کرده است. بیانیه این سازمان می‌افزاید که تا کنون "مرگ دست کم چهار تن دیگر در هنگام بازداشت گزارش شده" که از جمله شامل دو مورد در قرنطینه زندان اوین است. وحید حیدری و محسن عادلی از جمله قربانیانی هستند که اسامی آنان منتشر شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که خویشاوندان افراد بازداشتی گفته‌اند که مقامات مسئول هیچگونه اطلاعی در مورد این افراد در اختیارشان قرار نداده و برعکس، آنان را صرفا به خاطر سئوال و ابراز نگرانی در مورد عزیزانشان تهدید و ارعاب کرده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید دارد که "مقامات جمهوری نه تنها باید خویشاوندان بازداشت‌شدگان را از محل حبس آنان آگاه سازند بلکه موظف هستند امکان ملاقات و دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل مدافع مورد نظرشان را فراهم آورند و هیچکس هم نباد به خاطر پرسش درباره محل و وضعیت عزیزان زندانی خود در معرض اقدامات تلافی جویان قرار گیرد.
مجلس نمایندگان ظهر سه‌شنبه ۱۹ دی به قطعنامه‌ای در حمایت از مردم معترض ایران رای داد. براساس این قطعنامه، که توسط اد رویس و یکی دیگر از اعضای ارشد مجلس نمایندگان پیشنهاد شده بود، ایالات متحده آمریکا در کنار ایرانیان که خواهان صلح، آزادی و زندگی بهتر هستند، می ایستد.
در این رای‌گیری ۲۳۲ عضو جمهوریخواه و ۱۸۲ عضو دموکرات مجلس نمایندگان رای مثبت دادند.
ساعتی بعد از تصویب قطعنامه حمایت مجلس نمایندگان #آمریکا از مردم ایران، رهبران کمیته روابط خارجی در کاخ سفید با معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کردند. مایک پنس از آنها تشکر کرد.
دقایقی قبل از این رای گیری، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در دفاع از قطعنامه حمایت از مردم ایران، گفت: مردم ایران تاریخی درخشان دارند، کوروش کبیرشان اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشت اما رژیم جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارد.
وی گفت: این بر ما واجب است از مردمی که زندگی شان را به خطر انداخته اند و با رژیم ایران مبارزه می کنند، حمایت کنیم.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: رژیم ایران، کشور ایران را از مردمش دزدیده است. قطعنامه ما ضمن حمایت از مردم، از همه کشورهای دموکرات می خواهد که از این مردم حمایت کند.
رویس همچنین گفت از شرکت های فعال تکنولوژی و شبکه های اجتماعی می خواهیم به مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی کمک کنند.
وی در پایان سخنانش گفت با تصویب قطعنامه حمایت از مردم ایران، نشان می دهیم که ایالات متحده در کنار مردم ایران است.
جزئیات قطعنامه حمایت از مردم ایران
قطعنامه ای که امروز به تصویب رسید، از سوی دو جمهوریخواه ارشد مجلس یعنی «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی و «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس پیشنهاد شد که جمعه پیش پیشنهاد و برای اقدام به کمیته روابط خارجی مجلس ارجاع شد.
پیش از این رویس و مک کارتی با صدور بیانیه ای گفته بودند: در حالیکه مردم شجاع ایران علیه بیرحمی و فساد رژیم در خیابانها تظاهرات می کنند، ایالات متحده نمی تواند اشتباهات گذشته را تکرار کند. این قطعنامه سرکوب اعتراضات مشروع مردم را توسط رژیم محکوم و روشن می کند که آمریکا در کنار ایرانیان که خواهان صلح، آزادی و زندگی بهتر هستند، می ایستد.
در متن خلاصه قطعنامه ذکر شده این قطعنامه، نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران، فساد عمیق و فعالیتهای بی ثبات سازی آن را در خارج از جمله حمایت از گروههای تروریستی مانند حزب الله و حمایت از رژیم جنایتکار اسد توسط تهران را محکوم می کند.
همچنین این قطعنامه از دولت آمریکا می خواهد با اعمال تحریمهای هدفمند، نقض مداوم حقوق بشر از سوی تهران را پاسخ دهد و از دولتها و سازمانهای دمکراتیک بخواهد بطور شفاف، حق مردم ایران را برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت کنند.
پیش از این، در سنای آمریکا نیز تلاش هایی برای حمایت از مردم ایران صورت گرفت. از جمله، مارکو روبیو و باب مناندز دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات روز دوشنبه، در نامه ای به رکس تیلرسون وزیر خارجه واستیو منوشن وزیر خزانه داری آمریکا خواستار فشار آمریکا بر متحدانش برای حمایت از حق ایرانیان در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز شدند.
این دو همچنین خواستند دولت آمریکا از طریق شرکت های فعال در امور تکنولوژی ترتیبی بدهد که مردم در ایران بتوانند به اینترنت و رسانه های مجازی دسترسی پیدا کنند.

لیست کامل واکنش اعضای کنگره آمریکا به اعتراض‌ها در ایران: حمایت از مردم ایران

 
لیست کامل واکنش اعضای کنگره آمریکا به اعتراض‌ها در ایران: حمایت از مردم ایران
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ایران 

لیست کامل واکنش اعضای کنگره آمریکا به اعتراض‌ها در ایران: حمایت از مردم ایران

با ادامه اعتراض‌های مردم ایران در شهرهای مختلف، شمار دیگری از قانونگذاران آمریکایی نیز در پیام‌های جداگانه در توئیتر با مردم ایران ابراز همبستگی کرده‌اند.
الیوت ال انگل، عضو بلندپایه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه ای همبستگی اش با معترضان ایران را اعلام کرد.
نماینده دموکرات از ایالت نیویورک در این بیانیه گفت: «امروز، من در کنار معترضان ایران می ایستم. این تظاهرات نشان می دهد که رهبر ایران با افزایش مخالف در بین شهروندانش روبروست. این امر، با توجه به فساد سازمان یافته و نقض حقوق بشر که از مشخصه های رژیم ایران است، جای تعجب ندارد. این نظر کلی مردم ایران نشان می دهد که آنها خواهان آینده ای بهتر برای خود و میهنشان هستند.»
آقای انگل افزود: «چشم جهان به ایران دوخته شده. رژیم ایران نباید حقوق بشر تضمین شده از سوی جامعه جهانی را زیر پا گذاشته و باید به مردم اش اجازه اعتراض صلح آمیز و بیان عقایدشان را بدهد.»
عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با صدور بیانیه ای از معترضان ایرانی حمایت کرد.
بن کاردین، سناتور دموکرات از ایالت مریلند در این بیانیه گفته است: «همزمان با ادامه اعتراضات در ایران، من از عزم قانونی مردم ایران برای دستیابی به بزرگی، آزادی های اولیه، موقعیت های اقتصادی و دولتی که در برابر شهروندان‌اش مسئول است حمایت میکنم. قابلیت اعتراض مسالمت آمیز یک حق جهانی بوده و من شجاعت و تعهد شهروندان ایران در سرتاسر این کشور را که به رغم خطر خشونت و سرکوب دولتی پای به خیابان‌ها گذاشته اند ستایش می کنم.»
اد رویس رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: شجاعت ملت ایران در مطالبه آزادی و فرصت‌ها و در مخالفت با دولتی که به جای بهبود زندگی آنها تروریسم جهانی را تامین مالی می‌کند، الهام بخش است.
آدام شیف عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: تحولات ایران را با نگرانی در مورد خشونت و بازداشت‌ها در جریان تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران نظاره می‌کنم. ما در حمایت از حق مردم ایران برای گردهمایی صلح آمیز، و خواست آنها برای انتخاب دولت و رهبرانشان در یک روند دموکراتیک و عاری از تقلب و به دور از دخالت می‌ایستیم.
لی زلدن نماینده جمهوریخواه کنگره هم نوشت: اگر ایران یک انتخابات براستی دموکراتیک می‌داشت، رژیم فعلی سرنگون می‌شد. اکثر ایرانیان خواهان صلح، ثبات، کامیابی و آزادی هستند.
سناتور دموکرات کریس کونز در توئیتر گفت: انجمن فراجناحی حقوق بشر سنا در همبستگی با اعتراض‌های مردم ایران می‌ایستد و از دولت و کنگره آمریکا می‌خواهد به حمایت از ارزش‌های جهانی در ایران ادامه دهد.
برد شرمن نماینده دموکرات مجلس هم نوشت: خبرهای مثبت از خاور میانه پیام آور آن است که مردم شجاع ایران برای رد رژیم استبدادی که حقوق اولیه آنها را انکار می‌کند در خیابان‌ها دست به تظاهرات صلح آمیز زده‌اند.
پیشتر در روز یکشنبه و در چهارمین روز تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، برخی اعضای کنگره آمریکا ضمن موضع‌گیری درباره آن خواستار حمایت از مردم ایران شدند.
برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمانت هم از مردم ایران حمایت کرد. سندرز با نتشار توئیتی گفت: «این حق همه مردم است که علیه دولتشان صحبت کنند. دولت ایران باید به این حق احترام گذاشته و به صدای هزاران ایرانی که در سرتاسر کشور برای زندگی و آینده ای بهتر تظاهرات می کنند احترام بگذارد.»
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین موضع گیری درباره اعتراض ها در ایران، در توئیتر خود نوشت: مهم است که ما از معترضان بدون خشونت در ایران حمایت کنیم.
وی افزود: این نتیجه رژیمی است که بیشتر بر حمایت از گروه‌های تروریستی تمرکز کرده، تا گرفتاری های مردم خودش.
واکنش عضو با سابقه سنای آمریکا
از سوی دیگر «اورین هچ» سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا در سنای آمریکا در موضع گیری درباره اعتراضات گسترده ایران نوشت من در کنار مردم ایران و درخواست شان برای شفافیت و آزادی ایستاده ام و از همکارانم در کنگره آمریکا می خواهم با من همراه شوند.
آقای «هچ» از اعضای قدیمی سنای آمریکاست و برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ به سنا راه یافت.
موضع گیری سناتور تام کاتن
تام کاتن سناتور جمهوریخواه و از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی ایران، به این اعتراض ها واکنش نشان داد و خواستار حمایت از این مردم معترض شد.
آقای کاتن روز جمعه در واکنش به اعتراضات در ایران گفت: رژیم ایران با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد.
سناتور کاتن همچنین افزود: آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دلار ناشی از خلاصی از تحریم ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.
مقام های ارشد کنگره
ایلیانا راس-لتینن نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا از جمله دیگر نمایندگان ارشد کنگره آمریکا بود که جمعه شب به وقت واشنگتن در توئیتر خود درباره اعتراضهای گسترده در ایران موضع گیری کرد.
خانم راس-لتینن نوشت: مردم ایران به اعتراض به رهبر و رژیم فاسد و رادیکال او ادامه می دهند.
ایالات متحده نباید همان اشتباهی را بکند که در سال ۲۰۰۹ مرتکب شد. ما باید از مردم (ایران) حمایت کنیم و برای تهران روشن کنیم که ما همه ناقضان خقوق بشر را تنبیه خواهیم کرد.
مایک گلگر، نماینده ویسکانسین در مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی اعلام کرد: «در سال ۲۰۰۹ ما در حمایت از مردم ایران ناموفق بودیم، در عوض در راه دستیابی به توازنی جدید به رژیم ایران تسکین دادیم.»
وی افزود: «ما نمیتوانیم آن اشتباه را تکرار کنیم.آنهایی که به دنبال پایان این رژیم سرکوبگر هستند نیازمند آرزوهای گرم ما هستند. آنها به کمک ما نیاز دارند.»
«ران دی سانتیس» عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا نیز جمعه شب در توئیتر خود نوشت ایالات متحده نیاز دارد که پشت معترضان در ایران بایستد.
این عضو جمهوریخواه افزود: مردم ایران علیه یک استبداد اسلامی بیرحم راهپیمایی می کنند و این می تواند فرصتی تاریخی برای مردم ایران باشد.
اعتراض‌ها در ایران از چه زمانی شروع شد
از روز پنجشنبه ۷ دیماه، اعتراض های در شهرهای ایران آغاز شد. ابتدا این اعتراض ها شعارهای اقتصادی داشت اما به تدریج از مشهد، به کرمانشاه و سایر شهرهای ایران کشیده شد. در اعتراض های گسترده در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، مردم معترض شعارهایی علیه نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.
تجمع روز پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ در مشهد
تجمع روز جمعه ۸ دی ۱۳۹۶
دولت آمریکا از روز دوم این اعتراض ها بیانیه هایی در حمایت از مردم ایران و مطالبات شان صادر کرد. چهره های سرشناس کنگره آمریکا هم اعلام کردند که ایالات متحده باید در کنار مردم ایران بایستد.


    در اعتراضات روزهای گذشته مردم شهرهای مذهبی همچون قم نیز علیه خامنه ای وحکومت جمهوری اسلامی ایران شعار دادند.
    در لرستان گزارش هایی از کشتن معترضان مخابره شد.
    مردم معترض و عصبانی به برخی ساختمان های دولتی از جمله فرمانداری، دادگستری و دفتر برخی ائمه جمعه حمله کردند.
    شدن برخورد بین معترضان و ماموران | تظاهرات شنبه ۹ دی
    مخالفان جمهوری اسلامی از اعتراض گسترده مردم ایران استقبال کرده اند. شهبانو فرح پهلوی ابراز امیدواری کرده مردم ایران در اعتراضات خود پیروز شوند. شاهزاده رضا پهلوی و مریم رجوی از چهره های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران نیز از این اعتراض ها حمایت کرده اند