۱۳۹۶ دی ۲۰, چهارشنبه

نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر در مورد وضعیت معترضان زندانی در ایران


زندان اوین
Image captionاعلام "خودکشی" افراد حین بازداشت باعث نگرانی شدید در مورد شرایط بازداشت شدگان شده است

سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش‌های مربوط به مرگ مشکوک تعدادی از معترضان بازداشتی در زندان، نوشته است "مقامات مسئول در ایران باید برای جلوگیری از شکنجه بازداشت‌شدگان و مرگ تعداد بیشتری از آنان در زندان سریعا اقدامات لازم را به اجرا بگذارند.." این بیانیه افزوده است که "سایه تاریک پنهانکاری و فقدان شفافیت در مورد آنچه که بر سر این بازداشت‌شدگان آمده نگران کننده است و مقامات ایران باید به جای ابراز داوری شتابزده در این مورد که آنان دست به خودکشی زده‌اند، فورا تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و شفافی را در مورد شرایط منجر به مرگ آنان به جریان اندازند."
عفو بین‌الملل با یادآوری اینکه "ما از دیرباز به طور مستند شرایط کابوس‌وار بازداشتگاه‌ها در ایران از جمله کاربرد شکنجه را ثبت کرده‌ایم" گفته است که افراد مظنون به ارتکاب اعمال منتهی به مرگ بازداشت شدگان باید فورا از مقام خود معلق شده و براساس موازین‌بین المللی محاکمه منصفانه و مجازات شوند.
به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، مرگ سینا قربانی، ۲۳ ساله، در قرنطینه زندان مخوف اوین و گزارش‌های ضد و نقیض درباره علت آن نگرانی در مورد نحوه رفتار مقامات جمهوری اسلامی با معترضان را تشدید کرده است. بیانیه این سازمان می‌افزاید که تا کنون "مرگ دست کم چهار تن دیگر در هنگام بازداشت گزارش شده" که از جمله شامل دو مورد در قرنطینه زندان اوین است. وحید حیدری و محسن عادلی از جمله قربانیانی هستند که اسامی آنان منتشر شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که خویشاوندان افراد بازداشتی گفته‌اند که مقامات مسئول هیچگونه اطلاعی در مورد این افراد در اختیارشان قرار نداده و برعکس، آنان را صرفا به خاطر سئوال و ابراز نگرانی در مورد عزیزانشان تهدید و ارعاب کرده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید دارد که "مقامات جمهوری نه تنها باید خویشاوندان بازداشت‌شدگان را از محل حبس آنان آگاه سازند بلکه موظف هستند امکان ملاقات و دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل مدافع مورد نظرشان را فراهم آورند و هیچکس هم نباد به خاطر پرسش درباره محل و وضعیت عزیزان زندانی خود در معرض اقدامات تلافی جویان قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: