۱۳۹۷ تیر ۳۰, شنبه

در هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو یاد شاعر بزرگ انسان و آزادی را گرامی می­داریم



در هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو
یاد شاعر بزرگ انسان و آزادی را گرامی می­داریم

من
تنها فریاد زدم
               نه!
من از
       فرو رفتن 
             تن زدم.


در روزهایی که رنج و بی عدالتی بر جان و زیست مردمِ بی­ لب‌خند در خانه و خیابان و زندان منتشر است، در هنگامه­ ای که پاسخ اعتراض و ایستادگی گرسنگان و تشنگان گلوله است، در جایی که عشق و هنر ممنوع است، غریو آزادی از زبان اوست که فضا را می­ آکند.

شاملو نه شاعر غار و پستو بود و نه گم­گشته در ازدحامِ سودجویان، هم از اندوه عشق و غم تنهایی می‌سرود و هم از انسانی که به هیئت "ما" زاده شد. روشنفکری که سر بر خط هیچ قدرتی نگذاشت و برای خوشآمد هیچ فرد یا گروهی بیان و شعرش را سانسور نکرد، و این گونه، شاعری مستقل و پیشرو که از بوسه و خون و عشق در جنگل و دشت و سنگفرشِ خیابان می‌سرود، در میان ما و با ما زیست و ماندگار شد.

در سرزمینی که مزد گورکن از بهای آزادی آدمی افزون‌ است، تاریخ آکنده از ستم پیشگانی­ ست که قتل، زندان، تبعید، انزوا یا غم نان را نصیب آزاداندیشان کرده‌اند. حاکمان کنونی نیز بر همین سیاق، با هرگونه فرهنگ انسانی در ستیزند و از جمله بارها از حضور ما بر مزار شاعر بزرگ هراسیده‌ و سعی بیهوده کرده‌اند تا ما را از ارج گذاری به شعر و اندیشه­‌ی آزاد او بازدارند؛ اما ما به روال سالیان گذشته، ساعت پنج عصر سه‌شنبه دوم مرداد ۱٣۹۷ در گورستان امامزاده طاهر کرج، حضور خواهیم داشت تا شعرهایش را بخوانیم و مزارش را گل‌باران ‌کنیم.

حضور تو و من بر مزار شاعر بزرگ ایران، حضوری از جنس امروز است؛ از جنس انسان که آزاد است و به هر اسارتی در تن و زبان می گوید: نه!


کانون نویسندگان ایران
٣۰ تیر ۱٣۹۷ 

قیمت سکه از مرز سه میلیون تومان گذشت

قیمت سکه از مرز سه میلیون تومان گذشت

۳۰/تیر/۱۳۹۷
قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید روز شنبه ۳۰ تیر سرانجام از مرز سه میلیون تومان فراتر رفت و با جهشی ۱۸۰ هزار تومانی به بیش از سه میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید.
وبسایت خبری تحلیلی الف به نقل از محمد کشتی‌آرای، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، دلیل این جهش قیمت را وارد نشدن سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار دانشته است.
دولت ایران با هدف تعدیل قیمت‌ها و مقابله با کمبود سکه در بازار بیش از هفت میلیون سکه پیش‌فروش کرد اما این امر خود بحران‌هایی را به همراه داشت. طبق مقامات ایران، حجم بزرگی از این سکه‌ها را افراد معدودی خریداری کرده‌اند. از جمله رئیس سازمان بازرسی ایران گفته است که ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه پیش‌حرید کرده‌اند و این رقمی معادل پنج درصد کل سکه‌هاست.
محمد کشتی‌آرای با اشاره به عبور قیمت سکه از مرز سه میلیون تومان گفت: «از روز چهارشنبه تصور می‌شد سکه‌های پیش فروش‌شده که تحویل شدند، وارد بازار شوند، اما این اتفاق نیفتاد و تقاضای پنهانی که برای ورود این سکه‌ها به بازار ایجاد شده بود، سبب شد قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کند.»
وی افزود: «در واقع در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد حباب سکه در پایان هفته جاری کاهش پیدا کند، با افزایش همراه بود.»
آقای کشتی‌آرای حباب ایجاد شده روی قیمت سکه را نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان دانسته و عنوان کرده که بهای سکه باید دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان باشد.
خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از فعالان صنعت طلا و سکه، جهش قیمت سکه را تا حدی متوجه نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دانسته است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه وضعیت این اقلیت مذهبی در دولت حسن روحانی «کوچک ترین» تغییری نکرده است، با بیان مثال‌هایی گفت که در برخی از ادارات سیستان و بلوچستان، تنها بین شش تا دوازده درصد کارمندان اهل

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه وضعیت این اقلیت مذهبی در دولت حسن روحانی «کوچک ترین» تغییری نکرده است، با بیان مثال‌هایی گفت که در برخی از ادارات سیستان و بلوچستان، تنها بین شش تا دوازده درصد کارمندان اهل سنت هستند.
مولوی عبدالحمید در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود درباره انتصاب مدیران اهل سنت «خيلی سست عمل كرد» و اهل سنت « پاسخي در خور اعتمادشان نگرفتند».
وی گفت که در مراسم افطار رئیس جمهور ایران به او گفته که «هيچ انتظاري برآورده نشده»، در سيستان و بلوچستان «كوچك‌ترين تغييراتی صورت نگرفته» و در دیگر مناطق سنی‌نشین نیز« تغييری صورت نگرفته است».
به گفته مولوی عبدالحمید، با وجود این که ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند، در یک اداره از ۳۰۰ کارمند، ۱۸ نفر اهل سنت هستند یا در بعضی از ادارات از ۱۵۰ کارمند، تنها ۱۰ یا پنج کارمند اهل سنت هستند.
وی تاکید کرد که این تبعیض در رواج فقر و بیکاری تاثیرگذار است.
بر اساس سخنان مولوی عبدالحمید مشخص می شود که در این ادارات حدود ۶ تا ۱۲ درصد کارمندان اهل سنت هستند.
مولوی عبدالحمید شامگاه یکشنبه ۱۳ خرداد، درمراسم افطار حسن روحانی گفته بود که با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، جامعه اهل‌سنت با مشکل جدی «تبعیض» مواجه است.
در دولت دوم حسن روحانی به خواسته نمایندگان و چهره‌های شاخص اهل سنت برای انتصاب وزیر و استاندار اهل سنت توجهی نشد.
پس از آن حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نماینده سابق مجلس، بدون ذکر نام اعلام کرد که «برخی مراجع تقلید شیعه در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاح‌طلبان، خواستار معرفی نشدن وزیر اهل سنت شده‌اند».
در دولت اول حسن روحانی، عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت و صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شدند.
در دولت دوم آقای روحانی نیز سلیمان پاک سرشت، از کردهای اهل سنت ایران به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منصوب شد.
ممانعت از سفر مولوی عبدالحمید به قطر و ترکیه
مولوی عبدالحمید در این مصاحبه محدودیت‌های « مذهبی» در برخی از استان‌ها مانند یزد و کرمان را از جمله مشکلات اهل سنت ذکر کرد.
وی گفت که اهل سنت در شهرهایی که در اقلیت هستند، برای انجام اعمال مذهبی خود مشکل دارند.
اهل سنت از داشتن نمازخانه در تهران و دیگر شهرها با اکثریت جمعیت شیعه محروم هستند و تعدادی از روحانیون شاخص اهل سنت نیز بارها از اعمال «محدودیت‌های» نهادهای امنیتی برای خود خبر داده‌اند.
در همین حال ﻣﺠﻤﻊ فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران در کردستان ۲۲ تیرماه ۹۶ به دلیل احضار و تهدید اعضای آن از سوی وزارت اطلاعات فعالیت خود را تعلیق کرد.
حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، نیز اردیبهشت‌ماه با اعلام اینکه وضعیت اهل سنت در دولت حسن روحانی «بدتر شده»، خبر داد که روحانیون اهل سنت اجازه سفر به شهرهای سنی‌نشین را ندارند و وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.
مولوی عبدالحمید که شناخته‌ترین چهره اهل سنت در ایران است، پیش از این خبر داده بود که برای سفر به بیشتر استان‌های ایران برای او محدودیت ایجاد شده است تا جایی که چندی پیش ۲۱ نماینده مجلسخواستار رفع محدودیت سفر مولوی عبدالحمید شده بودند.
وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد نیز گفت که همچنان این محدودیت برای سفرهای داخلی برقرار است و در سفر خارجی نیز تنها می‌تواند برای حج عمره سفر کند.
مولوی عبدالحمید خبر داد که اخیرا با سفر او به قطر و ترکیه مخالفت شده است. وی اما اعلام نکرد که کدام نهاد با این سفرها مخالفت کرده.
وجود این محدودیت‌ها در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی شهریور پارسال در اقدامی بی‌سابقه، در پاسخ به نامه انتقادی مولوی عبدالحمید در مورد «تبعیض» نسبت به اهل سنت، نوشت که ارگان‌های جمهوری اسلامی موظفند «بر اساس قانون اساسی» بین ایرانیان تبعیض روا ندارند.
با این حال مولوی عبدالحمید مدتی پس از انتشار این نامه اعلام کرد که از این دستور «هنوز نتیجۀ ملموسی به‌دست نیامده است».
علاوه بر اهل سنت، پیروان ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی ایران به عنوان سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.
بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.

ملتی غارت شده و درمانده و مستأصل و حکومتی بی تفاوت به سرنوشت ملت