۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

گفتگو با پدر محمد رضا حدادی نوجوان محکوم به اعدام

THIS IS GAZE!اين است غزه

Mosadegh 22/17=مراسم بزرگداشت دکترمحمد مصدق درپاریس

به دلیل وخامت اوضاع جسمانی اش در بیمارستان بستری شد.


نرگس محمدی پس از آزادی از زندان در بیمارستان بستری شد


يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۴ ژوييه ۲۰۱۰
مدرسه فمینیستی:

نرگس محمدی، فعال حقوق زنان و حقوق بشر، روز 12 تیرماه به دلیل وخامت اوضاع جسمانی اش در بیمارستان بستری شد.
رگس محمدی شب 10 تیرماه با تودیع وثیقه و در حالی که از وضعیت بد جسمانی رنج می برد از زندان آزاد شد، اما وخامت حال این مدافع حقوق زنان، وی را سرانجام راهی بیمارستان کرد. محمدی از زمانی که آزاد شده است هر چند ساعت یک بار، دچار فلج عضلانی شده و قادر به انجام کارهای روزانه و حتا حرف زدن نیست. به گفته تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فلج عضلانی محمدی در زندان شروع شده و تاکنون ادامه داشته است. به رغم آزمایشات متعدد اما هنوز پزشکان موفق به کشف علت فلج موضعی دست و پا و عضلات بدن نرگس محمدی نشده اند.
محمدی که در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد، روز پنج شنبه ۲۱ خرداد بازداشت شد. در آن شب ماموران وارد منزل مسکونی نرگس محمدی و تقی رحمانی شدند و پس از دو ساعت تفتیش منزل، خانم محمدی را در مقابل چشمان دو فرزند خردسالش بازداشت کردند.

قاتل پسرم بسیجی بود: مصاحبه با پدر اولین جان باخته جنبش سبز- فرشته قاضی




meisam-b9c0d6bebb

روز/

میثم عبادی، اولین شهید است که روز ۲۳ خرداد بر اثر اصابت گلوله جان باخت. پدر این نوجوان به "روز" می گوید قاتل فرزندش از نیروهای بسیجی بود که ابتدا بازداشت و مشخص شد گلوله از اسلحه او شلیک شده است اما بعد آزاد شد و گفتند او قاتل نبوده است.

میثم عبادی به گفته پدرش، برای کمک به دختری که از سوی نیروهای بسیجی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود وارد شد اما با شلیک گلوله ای بر شکمش به شهادت رسید.

اصغر عبادی، پدر این نوجوان که تنها ۱۶ سال و سه ماه داشت به "روز" می گوید خواهان معرفی قاتل فرزندش است اما هیچ جا پاسخی به او نمی دهند.

آقای عبادی همچنین، سخنان منتشر شده به نقل از او در خبرگزاری فارس را تکذیب می کند. خبرگزاری نظامی، وابسته به نهادهای امنیتی، نظامی به نقل از آقای عبادی نوشته بود موسوی و کروبی باید تقاص خون فرزندش را بدهند. اما آقای عبادی می گوید از این خبرگزاری شکایت می کند.

"روز" پیش از این و به نقل از مادر احمد نعیم آبادی، او را اولین شهید جنبش خوانده بود. احمد نعیم آبادی در اصل اولین شهید روز ۲۵ خرداد و راهپیمایی میلیونی و مسالمت آمیز مردم بود و میثم عبادی، اولین شهید بعد از انتخابات که دقیقا یک روز بعد از انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد به شهادت رسید.

گفتگوی "روز" با اصغر عبادی، پدر میثم عبادی را در ذیل بخوانید.

آقای عبادی، شما چگونه از شهادت میثم مطلع شدید؟

روز ۲۳ خرداد و ساعت حدود ۹ شب بود که از موبایل خود میثم به ما زنگ زدند و گفتند میثم گلوله خورده و در بیمارستان جواهری است. به ما گفتند حالش خوب است اما وقتی به بیمارستان رفتیم میثم تمام کرده بود.

روز ۲۳ خرداد چه اتفاقی افتاد؟ میثم چگونه گلوله خورد؟

میثم از سر کار که خارج شده بود، رفته بود تظاهرات؛ آن روز هنوز درگیری ها شدید نبود و ماموران حکم تیر هم نداشتند. خواهر میثم حدود ساعت ۶ با او تماس گرفت، قرار بود بروند و برای مادرشان، هدیه ای بخرند. میثم گفته بود تا یک ساعت دیگر می آید اما هرگز نیامد. آنطور که دوستان میثم که از نزدیک شاهد تیر خوردن او بودند، گفته اند بسیجی ها، دختری را با باتوم می زنند واو به زمین می افتد و بعد پای این دختر را می گیرند و روی زمین می کشند، میثم اعتراض می کند و می رود سراغ بسیجی و می گوید: زورت به یک دختر می رسد؟ چرا او را روی زمین می کشی و... اما آن فرد می گوید: برو وگرنه تو را هم می زنم. میثم هم می گوید: این دختر را رها کن بیا بزن ببینم چه جوری می زنی... اما تا میثم این را می گوید آن بسیجی اسلحه اش را در می آورد و یک گلوله به شکم میثم می زند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟ آیا شما خبر دارید؟

میثم که روی زمین می افتد مردم جمع می شوند. جلوی یک ماشین رهگذر را می گیرند و آن ماشین، میثم را به بیمارستان می رساند. به ما که زنگ زدند گفتند حالش خوب است ولی وقتی ما رفتیم با جنازه اش روبرو شدیم. پرستاران هم هیچ کمکی نتوانسته بودند بکنند. جنازه اش همین طور روی تخت افتاده بود و هر کسی می دید گریه می کرد، حال پرستاران و دکترها هم خیلی بد بود. کسی باور نمی کرد چنین اتفاقی افتاده باشد. ما هم شوکه بودیم. میثم سنش خیلی کم بود.او فقط ۱۶ سال و سه ماه داشت که از دست ما گرفتند و نه دادمان به جایی رسید نه فریادمان، نه حرفمان را کسی گوش کرد.

شما پیکر میثم را دیدید؟ گلوله کجا خورده بود؟

بله رفتم دیدم. گلوله دقیقا به بغل ناف میثم خورده و خارج هم نشده بود. یعنی در شکم میثم مانده بود.

پیکر میثم را چگونه تحویل گرفتید؟

من شب تا صبح در بیمارستان نشستم؛ صبح با آمبولانس پیکر میثم را بردند پزشکی قانونی و ما را هم بردند کلانتری و هماهنگ کردند و گفتند بروید خانه ما به شما زنگ می زنیم که بیایید جنازه را تحویل بگیرید. ۲۳ خرداد شهید شد اما ۲۵ خرداد، او را به ما دادند. جنازه اش را باز دیدم؛ شکمش را کاملا پاره کرده و گلوله را در آورده بودند؛ از بالا تا پایین شکمش دوخته شده بود. گرفتیم و دفنش کردیم. بعد خواستیم مراسم ختم بگیریم. آمدند و گفتند باید بدون سر و صدا مراسم بگیرید. مرا بردند پاسگاه و گفتند اگر می خواهید برای مراسم مشکلی پیش نیاید، سر و صدا نکنید. ما هم در سکوت کامل مراسم گرفتیم ماموران هم در مراسم بودند. من هم به همه گفتم پاره تنم را دادم، نگذاریم یک جوان دیگر را هم بگیرند از ما و...

شما شکایت کردید؟

بله رفتم شکایت کردم. بعد گفتند یک نفر را به عنوان قاتل گرفته اند. قاضی آقای شاملو بود و گفت که قاتل را گرفته ایم و از نیروهای بسیج است. پوکه گلوله در محلی که میثم را زده بودند پیدا شد و گفتند که گلوله از همان اسلحه ای شلیک شده که دست این فردی که بازداشت کرده بودند، بود و به ما گفتند بروید انحصار وراثت کنید! من رفتم و این قضیه سه ماه طول کشید اما کردم. بعد از سه ماه مرا خواستند. قاضی پرسید با قاتل می خواهی چیکار کنی؟ گفتم قصاصش می کنم همانطور که بچه بی گناه مرا کشته است. گفت بنویس و من هم همین را نوشتم و دادم. بعد که برای پیگیری رفتم گفتند قاتل، او نبود و اشتباه گرفته بودیم و آزادش کرده ایم. این در حالی است که همان فرد اعتراض کرده و نامه ای نوشته بود که من آن روز تهران نبودم و من نزده ام اما بعد از تحقیق اعتراض او رد شده بود و گفته بودند گلوله از اسلحه او شلیک شده است. من کپی همه اینها را دارم.اما اینکه چرا آزادش کردند قاضی می داند و خدای او.

بعد شما پی گیری کردید؟ در نهایت چه پاسخی به شما دادند؟

گفتند چون قاتل مشخص نیست، پرونده را به اداره آگاهی برگردانده ایم. به قاضی گفتم الان من چیکار باید بکنم. گفت برو بنشین و دعا کن یک روزی پیدا شود. همه جا پی گیری کردم؛ همه جا سر زدم؛ حتی بیت رهبری رفتم و شکایت نوشتم اما هیچ جوابی ندادند. شروع کردند به اذیت کردن ما؛ حتی به در خانه می امدند و اذیت می کردند. می گفتند پسر شما آشوب گر بود. گفتم بچه من فقط ۱۶ سال و سه ماه از زندگی اش گذشته بود. بچه بود چه می دانست آشوب گری یعنی چه؟ چرا اسم آشوب گر روی او می گذارید؟ قاتل او را معرفی کنید. پسرم رفت و اعتراض کرد که برادرم را کشتید و چرا این پیرمرد را اذیت می کنید. بعد از آن دیگر به اداره آگاهی هم راهمان ندادند. قبل از آن هر موقع می رفتم، تا اسم میثم را می گفتم راهمان می دادند اما بعد دیگر راهمان هم ندادند. ده بار می روم التماس می کنم تا راهم دهند. گاهی مامور آنجا دلش می سوزد و می گذارد داخل بروم اما هیچ جوابی نمی دهند.

آقای عبادی، خبرگزاری فارس، در مصاحبه ای که گویا با شما انجام داده به نقل از شما نوشته است میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید تقاص خون پسرتان را بدهند. آیا شما آقای موسوی و آقای کروبی را قاتل میثم می دانید؟

نه به هیچ عنوان. این خبرگزاری کاملا دروغ نوشته است. از خودشان در آورده اند. من از آنها شکایت می کنم. اصلا گفته های خود من را ننوشتند و رفتند حرف های خودشان را از زبان من نوشتند. اگر می خواهند مصاحبه کنند آن چیزی را که ما می گوییم بنویسند و اگر نمی خواهند حرف های ما را منتشر کنند و حرف های خودشان را می نویسند چرا ما را اذیت می کنند؟ به خدا اگر بدانم کدام دادگاه شکایت مرا قبول می کند، میروم و شکایت می کنم اما هیچ جا به حرف ما گوش نمی دهند. یک سال است می گویم قاتل بچه ام را معرفی کنید اما هیچ جواب نمی دهند، بعد می آیند و دروغ می نویسند.

در این مدت کسی از مسئولان به دیدن شما آمده؟

نه؛ هیچ کسی نیامد. حتی آقای موسوی و آقای کروبی هم نیامدند. کسی نیامد حتی حال ما را بپرسد. فقط از بنیاد شهید آمدند. گفتند میخواهیم میثم را شهید اعلام کنیم. گفتم میثم شهید است چه اعلام بکنید چه نکنید. فتوکپی شناسنامه و عکس گرفتند و رفتند. دوباره آمدند گفتند برای میثم کارت بنیاد شهید می دهیم. گفتم نمی خواهم. گفتند هر ماه می خواهیم ماهی ۳۰۰ هزار تومان حقوق بدهیم. گفتم نمی خواهم. به ما ندهید درست است دست ما تنگ است و نداریم اما بچه من شهید شد و رفت و من اجازه نمی دهم چنین پول هایی به خانه ام بیاید.

گفتید میثم ۱۶ سال و سه ماه داشت. درس نمی خواند؟ در جایی خواندم که در فرش فروشی کار می کرد.

نه فرش فروشی نبود. خیاطی بود. میثم تا ۵-۶ ماه قبل از شهادتش محصل بود. اما مجبور شد درس را رها کند تا کمک خرج خانه باشد. من راننده کامیون بودم. روی کامیون مردم کار می کردم. گردنم آرتروز شدید گرفت. استخوان های گردنم فاصله پیدا کردند. دکتر گفت ادامه بدهی فلج می شوی. یک ساعت رانندگی می کردم گردنم بی حس می شد. ناچار شدم رها کنم. رفتم در آژانس کار گرفتم اما خرجمان نمی گذشت. میثم به خاطر من درس را ول کرد. رفت در یک خیاطی کار می کرد. هفته ای بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می گرفت و خرج خانه را در می آورد. خیلی کمک من بود.

آقای عبادی یک سال از شهادت میثم می گذرد. این یک سال به شما و خانواده تان چگونه گذشته است؟

زندگی ما، یک دنیا درد است. هر روز برای ما یکسال بوده است. نمی توانیم دیگر تهران بمانیم. خانه و همه جا، خاطرات میثم است. اما پولی هم نداریم بتوانیم برویم جای دیگر و... یک دنیا خاطره و یک دنیا درد. مادر میثم که اینقدر گریه کرده چشمانش کم سو شده است. کار هر روزه اش، فقط گریه است. من غیر از میثم دو پسر و سه دختر دارم. همه به هم ریخته اند. برادر میثم، اینقدر به هم ریخته است که یک سال است هر روز از صبح می رود بهشت زهرا، سر مزار میثم و می نشیند. نه کار میکند. نه ریش اش را می زند، نه غذای درستی می خورد، نه با کسی حرف میزند. با اینکه دست تنگ ام اما حاضرم همه زندگی و دار و ندارم را بفروشم و بدهم تا قاتل بچه ام را معرفی کنند و بیاورند دادگاه، محاکمه اش کنند. من قاتل بچه ام را می خواهم و اگر مملکت، مملکت باشد قاتل را معرفی می کنند نه اینکه بگویند بچه من آشوبگر بوده است. من میدانم که خون بچه بی گناه من دامن شان را می گیرد و بالاخره تقاص پس خواهند داد. حالا در این دنیا نشد در آن دنیا اما تقاص پس می دهند. ما هم خدایی داریم و حقمان را می گیریم و می دانیم که ظلم زمین نمی ماند. خیلی به ما ظلم کردند؛, حتی لباس ها و وسایل بچه ام را هم ندادند. هیچی ندادند اما ما سپرده ایم به خدا و خدا با آنها معامله خواهد کرد.

اصلاح طلبان داخلی و نوستالژی بهشتی


beheshti

محمود دلخواسته-

هدف این نوشتار بررسی انتقادی دیدگاه های اصلاح طلبان سازمان دهی شده داخلی در باره صلح طلبی و آزادیخواهی مرحوم بهشتی است. مدعای این نوشتار، بر خلاف ادعای اصلاح طلبان، این است که عنصر اقتدارگرایی در مرحوم دکتر بهشتی ویژگی بارز شخصبت او در عرصه عمومی بود و با مرور هر چه بی طرفانه تر رویدادهای دوران مرجع انقلاب در می یابیم نام این شخصیت سیاسی بیش از آن که با دموکراسی خواهی و آزادی خواهی تداعی شود، با خشونت گرایی، استبداد گرایی و انحصار طلبی تداعی می شود

تحلیل شخصیت سیاسی دکتر سید محمد حسین بهشتی از این نظر اهمیت دارد که می تواند گزارشی از یک دوره تغییر و تحول را در تاریخ ایران بدست دهد. تحولات خرداد ۱۳۶۰ شاید یکی از مهمترین نقاط این تحول تاریخی باشد. بنابراین تحلیل هر یک از شخصیت های مؤثر و نقش آفرین آن دوره، نشان می دهد که سره از ناسره حقیقت کودتای خرداد ۱۳۶۰ – به زعم بعضی- و یا یافتن راست راه انقلاب – به زعم بعضی دیگر- چیست؟ پرسش اساسی این مقاله این است که آیا مرحوم دکتر بهشتی، آنگونه که غالب اصلاح طلبان ادعا می کنند، فردی آزادی خواه و مخالف خشونت بود؟ً این گونه پرسش ها کهنه نمی شوند، زیرا تحقیق در باره موضوع خشونت هرگز کهنه نخواهد شد. چه آنکه ایران و جهان همچنان اسیر خشونت طلبی است. پژوهش در باره ریشه های خشونت های پس از انقلاب و عاملان اصلی آن، به ویژه برای جامعه ای که بیش از یک سده است کوشش دارد تا از راه خشونت زدایی، تجربه دموکراسی و زندگی در آزادی و رشد را پشت سر بگذارد، همواره امری لازم و ضروری است. از همین رو، برای روشن شدن حقیقت، راهی جز بازخوانی خاستگاه تاریخی و فکری ادواری که خشونت باب شد، نداریم. و این شدنی نیست، مگر اینکه با صراحت و صداقت، به نقش همه عوامل فکری و سازمانی زایش و توسعه خشونت توجه کنیم.
هدف این نوشتار بررسی انتقادی دیدگاههای اصلاح طلبان سازمان دهی شده داخلی در باره صلح طلبی و آزادیخواهی مرحوم بهشتی است. مدعای این نوشتار، برخلاف ادعای اصلاح طلبان، این است که عنصر اقتدارگرایی در مرحوم دکتر بهشتی ویژگی بارز شخصبت او در عرصه عمومی بود و با مرور هر چه بی طرفانه تر رویدادهای دوران مرجع انقلاب در می یابیم نام این شخصیت سیاسی بیش از آن که با دموکراسی خواهی و آزادی خواهی تداعی شود، با خشونت گرایی، استبداد گرایی و انحصار طلبی تداعی می شود. کوشش دارم دلایل این ادعا را در زیر فهرست وار ارایه کنم، اما نویسنده همزمان با وجود دلایلی که شرح آن خواهد گذشت، واقعاً متاسف است که چرا هنوز جریان اصلاح طلب می کوشد تا با وارونه سازی پس زمینه های فکری و سیاسی جریانهای انقلاب، سره و ناسره آزادی را در خاستگاه استبدادی خود، محو و ناپدید سازد. در این میان شاید ادعاهای کسانی چون ابوالقاسم سرحدی‌زاده و یا هادی غفاری و دیدگاه های بنیاد گرایان روزنامه کیهان یا به قرموده نوشته های سابت هایی همجون بازتاب، چندان اهمیت نداشته باشد. اما اظهار نظراتی که از قول شخصیت های برجسته اصلاحات در این باره بیان می شود که چنان در وصف آزادی خواهی آن مرحوم داد سخن می دهند که گویی جریان اصلاحات و جامعه مدنی ایران، اسطوره آزادی خود را از دست داده است، رویدادی تأسف انگیز و در عین حال قابل تأمل است.
قابل ذکر است که در همین چند روز گذشته آقای ابوالقاسم سرحدی زاده عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، طی سخنانی که به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ترور بهشتی در موسسه مطالعات دین واقتصاد در تهران انجام شده است، به روشی از آقای بهشتی سخن می گوید که گویی او مهاتما گاندی ایران بوده و اندیشه اش نیز سرشار از ایده های خشونت زدایی بود. ایشان بی محابا در تحریف واقعیت چنان پیش می روند که مخاطب ساده تصور می کند ظاهراً رئیس جمهوری که در آن ایام با تمام وجود، در اندیشه پاسداری از اصل جمهوریت و قانون گرایی بود و سراسر زندگیش حاکی از باور به اندیشه آزادی است، مشوق خلخالی در توسعه خشونت بوده است و در مقابل آقای بهشتی، از چنان لطافت روحی و معنوی ای برخوردار بودند که مگو و مپرس. او از این هم پیشتر رفته و مقایسه بهشتی را با بنی صدر، مقایسه معاویه با حضرت علی می داند. خوب خواننده محترم شاید در اینجا فکر کند که نقد این ادعاها چقدر ارزش دارد؟ اما ارزش دارد که با نشان دادن صفحاتی از آن ایام، به نسل امروز نشان داده شود، که ریشه این حس نوستالوژیک نسبت به آقای بهشتی که نزد اصلاح طلبان امروزی چشمگیر است، در کجاست؟ به این امید که با چنین نقد هایی، آقایان گروه اصلاح طلب به یکی از پاشنه های آشیل نظر و عمل سیاسی خود، که همانا تحریف تاریخ خشونت و عوامل سازنده آن در سال های آغازین انقلاب است، به خود آیند و بیش از این مردم را به سبب بی اعتمادی به آنها، سرزنش نکنند.
باز هم می گویم سخنان آقای سرحدی زاده شاید برای کسانی که به نسل های دوم و سوم انقلاب و از وابستگان جریان قدرت و خشونت هستند، جذاب باشد، اما برای نسلی که خاطره خشونت های آن ایام را (که بنا به گزارش اطلاعات ارتش، هفته ای ۱۲۰۰حمله چماقداران در سراسر کشور گزارش می شده است)، فراموش نکرده است، حکایت دیگری است. در زمان این گزارش ها، آقای بهشتی در مقام ریاست دیوان عالی کشور و ریاست حزب جمهوری قرار داشت. به علاوه او عملاً اختیار مجلس و دولت را نیز به اتفاق هم حزبی های خود، در اختیار داشتند. بنابراین، او نه تنها در کنترل خشونت ها هیچ اقدامی انجام ندادند، بلکه سندی در دست نیست که نشان دهند، مرحوم بهشتی رسماً کوچکترین اظهار نظر انتقادی و یا تقبیحی در این مسائل انجام داده باشد.
در ادامه بحث به بررسی دلایل مدعای خود می پردازم:


۱.
آقای بهشتی؛ عالی ترین قاضی کشور و همزمان رئیس حزب جمهوری
بی توحه به این موضوع که به گواه نزدیکان بیت رهبری و کسانی که به همراه آقای بهشتی به دیدار رهبر می رفتند، آقای بهشتی حتی در نظر آقای خمینی چندان مورد اعتماد نبوده است، نقش او به عنوان رئیس دیوانعالی کشور و همزمان رئیس حزب جمهوری اسلامی و دیگر سران حزب جمهوری، در تقویت مبانی استبداد دینی و خشونت های روزانه، واقعاً جای هیچ تردیدی در حافظه تاریخی وشنفکران و اندیشه گران نمی گذارد. امثال آقای سرحدی زاده که به شدت دچار نوستالوژی اقتدار حزب جمهوری اسلامی هستند، اگر کمی انصاف به خرج می دادند، می دانستند که پس از ۲۷ سال به یمن انقلاب ارتباطات، امروزه نزد بسیاری از جوانان، چهره های موثر آن دوران شناخته شده تر از توصیف و یا تخریب سلسله گزارش ها و مقالات سفارشی اند، که به قصد تطهیر پی در پی در پاره ای از سایت ها و نشریات همان جریان هایی که از نحله خشونت و قدرت هستند، بیان شود.
اما بسیاری از افراد نسل انقلاب، آنان که همچنان به پیام آزادی خواهانه انقلاب دلبسته اند، نیک می دایند که آقای بهشتی که بود و چه کرد؟ ما از کسی سخن می گوییم که در عین آنکه رئیس یک حزب بود، بالاترین مقام دستگاه قضایی نیز بود. تلفیق این دو عنوان خود از موارد آشکار نقض اصول یک نظام قضایی عادلانه است. هر چند فرزند او اخیرا کوشش کرده است تا نشان دهد، پدر او هیچگاه نقش سیاسی و حزبی خود را دستگاه قضاوت دخالت نمی داد. اما ماهیت دستگاه قضایی ایران به ویژه پس از انقلاب، صرفنظر از شخص آقای بهشتی، اساسا کارکرد سیاسی داشت. وجود دادگاههای انقلاب و اتهاماتی چون ضد انقلاب بودن، التزام قضات در دفاع از نظام سیاسی کشور، وفاداری قضات به استانداردهای سیاسی رهبری و نظام، همه اینها شواهدی آشکار بر ماهیت سیاسی بودن دستگاه قضایی بود. به علاوه و مهمتر از آن، جریانهای بنیادگرا، خشونت گرا و جریانهای وابسته به تشکیلات سیاسی روحانیت، از همان فردای بعد از پیروزی انقلاب، مهمترین هدف خود را اشغال و تثبت خود در کرسیهای دستگاه قضایی دانستند، و به این هدف نیز به خوبی عمل کردند. بی دلیل نیست که شما از آغاز انقلاب، تغییر و تحولات بسیاری می توانید در دولت و مجلس شاهد باشید، اما دستگاه قضایی از همان آغاز یکپارچگی خود را چه در گرایش سیاسی و چه در سرکوب مخالفان و تهدید آزادی ها، از دست نداده است. فرزند آقای بهشتی حتما نیازی نمی بینند پاسخ دهند که به موجب کدام اقدام قانونی دستگاه قضایی یک شبه ۴۰ روزنامه را تعطیل می کند و پدر ایشان توجیه کننده این ادام بودند؟ و حتما لازم نمی داند از خود بپرسد که چرا وقتی ۴ تن از سران چریکهای فدایی خلق توسط تیم رفیق دوست ترور می شوند و آدرس و مشخصات تروریستها را به دستگاه قضایی می دهند، کوچکترین اقدامی و عکس العملی از سوی این اسطوره آزادی و ضد خشونت دیده نمی شود؟ و دهها و صد ها مثال دیگر از این دست واز جمله شکایت رئیس جمهور بنی صدر نسبت به قرار داد الجزایر، همه نمونه هایی آشکار از نحوه وابستگی بی چون و چرای دستگاه قضایی از دستگاه سیاسی بود. بنابراین ادعای فرزند آن مرحوم، بیشتر به کار التیام رابطه فرزند - پدری می خورد و بس.
حتما نوستالوژیست های بهشتی، مقتضیات جامعه مدنی و وجوب استقلال قوا و مهمتر از همه وجوب استقلال حوزه قضاوت را به تازگی از قول اصلاح طلبان شنیده اند. حتما نمی دانند وقتی رئیس جمهور وقت مفاد مربوط به استقلال قضات و قضاوت را در قانون مدنی به ایشان تذکر می داد، ایشان چگونه با اقتدار و پوزخند پاسخ دادند: «مراد رئیس جمهور اشاره به قوانین زمان شاه است». اگر بعضی از نوستالوژیست ها در آن ایام سن و سالشان جواب نمی داد تا این حقیقت را ببینند، نویسنده به اقتضای سن و سال خود و با همه وفاداری که به انقلاب و اصول آزادی و استقلال (و اسلامی که بیان این اصول است) داشت، شاهد ماجرا بود. شاهد بود که او در مقام بالاترین مقام قضایی کشور، چگونه گفته حق را بر کرسی ناحق، به قضاوت برد.
حتما نوستالوژیست ها پاسخ می دهند، مقتضیات انقلاب چنین بود که او چنین کرد. شاید هر چیز را بتوان به مقتضیات انقلاب نسبت داد، اما ناحق شمردن حق و حق شمردن ناحق را جز در انکار انقلاب، چگونه می توان به ضرورت انقلاب نسبت داد؟ آیا رئیس یک حزب بودن و عالی ترین مقام قضایی کشور بودن، آنهم در شرایطی که از همان آغاز حزب متبوع ایشان در معرکه مناقشات و تضادها، چه در درون حاکمیت و چه در بیرون از حاکمیت، یک سر اصلی ماجرا بود، وجوب استقلال قوه قضاییه، به ویژه از گرایشات حزبی، از امهات بدیهیات و انکار حق نبود؟ آیا حتی چنین چیزی با بدیهی ترین آداب قضاوت در همین فقه اسلامی سازگار بود؟ آیا واقعا ً در آن روز فقیهان و حقوقدانان ایرانی در درک این اصل پایه ای قضاوت عاجز بودند و نیاز بود تا منتظر یک دوره تحولات بنشینیم و در وقت رسیدن جامعه مدنی، بگوییم استقلال قضاوت چیست و اقتدار در قضاوت چیست؟ یا نه، قصه نزد اصلاح طلبانی که امروز به درستی منادی استقلال دستگاه قضایی اند، چیز دیگری است. آن روز ادغام سیاست و قضاوت در سود آنان بود و لذا از آن حمایت می کردند، اما وقتی پاشنه قضاوت از سود به زیان آنها چرخید، در بیان و ستایش استقلال قضاوت از سیاست، کورس از منتسکیو هم ربودند. این یعنی منطق منطق فایده گرایی صرف.


۲-
آقای بهشتی و آغاز نقض قانون اساسی
آقای بهشتی نه تنها فلسفه حرفه ای اش که به کار سازماندهی حزبی مشغول بود، با وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته بودند، به کلی در تضاد آشکار بود، بلکه اصل این وظیفه را نیز به غصب بر عهده گرفته بود. زیرا برابر با قانون اساسی، رهبر انقلاب باید با پیشنهاد و مشورت قضات کشور، رئیس دیوان عالی کشور را منصوب می کردند. اما او خود به طور یکجانبه به نصب ایشان همت گماشتند. ممکن است نوستالوژیست های بهشتی باز بگویند، این نصب و عزل ها که تعدادشان هم کم نبود، از ضروریات انقلاب بود؟ حتما اگر یک رشته دراز از همین خلافها را به رخ بگشانیم، همه را یک به یک از ضروریات انقلاب بر خواهند شمارد؟ اما نوستالوژیست ها به خود هم زحمت نمی دهند تا از خود بپرسند، این انقلاب پس چه تصویر دهشتناکی داشت که ما نمی دانستیم؟ و چگونه می توانند آن تصویر دهشتناک را برای این نسل تلطیف کنند؟ اما این حقیقت نیست، حقیقت این است که آقای خاتمی و کروبی و دوستانشان، هر گاه بخواهند ارزش قانون مداری و «میزان رای ملت بودن» را به رخ محافظه کاران بکشانند، امام را مثال می زنند. این اواخر هم از باور بنیادین "امام" نسبت به اصل کرامت انسانی چنان سخن می گویند که آدم بهتش می زند. از تاریخ قتل عام ۶۷ به دستور همین امام کرامت باور بگذریم، اما مگر همو نبود که در آخر عمر خود نوشت: بنا داریم به قانون اساسی برگردیم! این عبارت خود بهترین تصدیق بر این واقعیت بود که پیش از آن قانونی در کار نبوده است. به تحقیق، بیش از ۳۰۰ مورد خلاف قانون اساسی به نام آن امام راحل ثبت شده است. و وقتی مرحوم بازرگان در نامه ای برای ایشان نوشت، چرا با تشکیل انتخابات و چیزهای دیگر، هزینه های اضافی روی دست مملکت می گذارید؟ بیایید یک شورای چند نفره اطراف خودتان درست کنید و مسائل کشور را رتق و فتق دهید، در همان ایام دوستان شما در ائتلاف بزرگ، با طیف رنگارنگ سنتی ها و راستی ها و افراطی ها و ... در نماز جمعه، شعار مرگ بر بازرگان را هر هفته سر می دادند.

۳. آقای بهشتی، بحث آزاد و خشونت
برخی اصلاح طلبان می گویند آقای بهشتی اعتقاد به عدم برخورد خشونت آمیز با مخالفان داشت و اجرای برنامه های بحث آزاد ابتکار او بود. اما چند تحریف و چند حقیقت مهم در این گفته ها وجود دارد که به عرض همه نوستالژیست های بهشتی و سایر هموطنان برسانم.
الف) آیا تا به حال با گروههای چماقدار برخورد کرده اید. و آیا سن و سال شما خاطره ای از چماقداران اوایل انقلاب به یاد می آورد؟ د رمحله ای که من زندگی می کردم یک فرد وجود داشت که به حمید بنزالله معروف بود. حمید یک بنز داشت. می دانید کارش چی بود؟ کارش این بود که با بنز توی متینگ مخالفان حمله می کرد. از این داستان ها بسیار است. اما آیا سن و سال شما به یاد می آورد، چرا یک مرتبه از بعد از کودتای سال ۶۰ گروههای چماقدار محو شدند و یک مرتبه دوباره از سخنرانی های سروش در سال های ۷۲ و ۷۳ و بیشتر از همه، از سال ۷۶ به بعد سروکله شان پیدا شد؟ چرا این مدت نبودند؟ خوب معلوم است، چون چماقداران یکدست حاکم شدند و هیچ کلامی و یادی و میتینگی از مخالف وجود نداشت. در همان ایام مرحوم بازرگان در نامه به خمینی نوشت، شنیده شده است که بسیاری از مقامات ارشد اطراف شما با ادامه جنگ مخالف هستند، اما هر گاه نزد شما می رسند وجه موافق به خود می گیرند. آری، نه تنها مخالفت باب نبود، بلکه از ترس جان، تظاهر به موافقت باب بود. این تظاهر بخشی از زندگی روزانه مردم هم شده بود. از محلات گرفته تا سازمان های کار. و بگذریم از ذکر این حقیقت که اصلاح طلبان، همین رویه را به توهم خود دلیلی بر موافقت مردم با نظام تلقی می کردند و هنوز می کنند. بنابراین نه تنها از فردای بعد از انقلاب، بلکه از قبل از انقلاب جریانهای چماقداری وجود داشتند. راست بخواهید جریان انتگریسم اسلامی سابقه ای یکصد ساله دارد، که جای بحث آن اینجا نیست. در جای جای کشور گروههای چماقدار به نیابت از حزب جمهوری اسلامی ، کمیته های انقلاب، سپاه پاسداران و سایر گروههای هم سو، در حمله به صفوف مخالفان و پاره کردن روزنامه های آنها از روی دکه های مطبوعات، مشغول بودند. آقای خزعلی عضو سابق شورای نگهبان معروف بود که در هر شهر می رفت به قول خودش بساط منافقین را تعطیل می کرد. او پس از هر سخنرانی، به اتفاق چماقداران راه می افتاد و ستادهای منافقین را تخریب و تعطیل می کرد. این سنت او در همین دوران دوم خرداد هم ادامه داشت.
آیا نوستالوژیست های بهشتی از خود پرسیده اند، که این مرغ پرپر شده آزادی و این شیفته خدمت، در آن ایام که چل چله پروازش بود، چه کاری در شناسایی این چماقداران انجام داد؟ مرحوم سید احمد خمینی که او هم بعدها شریک فساد شد، در همان ایام روزنامه ها جمله معروفی از او را تیتر کردند که خیلی جالب بود. جمله این بود که (نقل به مضمون) : چطور شما اگه بخواهید بفهمید که توی خونه فلان کس دمب گربه آنها چه رنگ است، یک روزه می فهمید، اما چطور نمی توانید سرنخ چماقداران را پیدا کنید؟
آیا می شود آماری بدهید که این شهید آزادی خواه، به تعبیر ستایشگرانش، چه اقدامی قضایی برای کشف و مهار چماقداران انجام داده بودند؟ در حالی که در همان ایام، بعضی از نشریات، آدرس جلسات سردمداران چماق کشی و تئوری پردازان خشونت را، در فلان طبقه و فلان اتاق حزب جمهوری اسلامی، مشخص کرده بودند.
ب) آیا زمانی که در یک شب به خواب رفتن و صبح از خواب بیدار شدن، دستور تعطیلی ۴۰ روزنامه توسط دادستان کل مرحوم آیه الله قدوسی صادر شد و پیش از آن، امام راحل زمینه این تعطیلی را با فرمان «بشکند این قلم ها» صادر نمودند، پرنده آزادی شما چه اقدامی در مخالفت با این اقدام ضد آزادی و ضد قانون انجام دادند؟ حتما می گویید اقتضای انقلاب چنین بود؟ اگر چنین بود، چرا در همان ایام وزیر ارشاد وقت دولت مرحوم شادروان مهندس بازرگان، اعتراض و فریاد خود را بلند کرد؟
ج) اما شما و دوستانتان گویی هنوز علیرغم این همه ضربه ای که از سوی همین چماقدران خورده اید، سختتان است که از بنی صدر به عنوان بنیان گذار بحث آزاد در ایران، به مثابه آنتی تز خشونت، یاد کنید. روزی که ایشان وارد ایران شدند، از همان روز اول تحت عنوان سنت امام صادق، روش بحث آزاد را در ایران باب کردند. او در این باب حتی چون آقای سروش یا جوادی آملی، تقسیم بندی نمی کرد که فلانی در اندازه و وزن من نیست و یا نوشته و اثری دارد و یا ندارد، تا بعد به پاسخ بحث آزاد با او، آیا لبیک بگوید و یا نگوید. بلکه با هر فرد ساده ای که با او آماده بحث می شد، بحث می کرد. نمونه آن بحث ها، بحث با بابک زهرایی و بحث با دانشجوی گمنامی به نام بهروز در دانشگاه تهران بود. کافی است به وب لاگ ایشان مراجعه بکنید و ببینید که چگونه است که به هر پاسخگر ساده ای، چنان پاسخ می دهد که گویی یک فیلسوف و یا یک مقام ارشد سیاسی از او پرسیده است. از این گذشته هم او بود که در کتاب خود به نام تعمیم امامت و مبارزه با سانسور و کتاب رابطه مادیت و معنویت، سالها پیش از انقلاب، بحث آزاد را به مثابه سنت امام صادق، تنها راه جریان آزادی اندیشه می شمرد. نمونه ای از بحث آزاد با کارکنان صدا وسیما در باره حجاب در سایت نشریه انقلاب اسلامی موجود است که دوستان را به مطالعه آن دعوت می کنم.
د) اما نوستالوژیست ها یاد می کنند که مرحوم بهشتی، در زمانی که دیگران اسلحه بدست گرفته بودند ، او با نشان دادن روش بحث آزاد، راه آزادی را از راه خشونت تفکیک کرد. این ادعا اگر به قصد فریب گفته نمی شود، ولی بسیار مضحک است. این از آن ادعاهای انتزاعی است که اگر با همه حقایق مرتبط با آن ایام همراه نشود، جز با هدف فریب هیچ کاری از پیش نخواهد برد. اولا، اگر ایشان طرفدار سنت بحث آزاد بودند، چرا زمانی که بنی صدر رئیس جمهور وقت، به ایشان و آقای رفسنجانی و خامنه ای، در زمانی که اختلاف آنها کشور را به سمت بحران پیش برده بود، درخواست بحث آزاد دادند، وی به همراه دو ضلع دیگر مثلث کودتا، با غرولند و تمسخر کامل، این درخواست را علنا رد کردند؟ چرا زمانی که رئیس جمهور کوشش داشت تا از اختیار خود برای حل بحران و بن بست موجود میان طرفداران آزادی و جبهه استبداد استفاده کند و اعلام کرد که : «پیشنهاد می کنم برای خروج از بن بست به آراء عمومی مراجعه کنیم»، آن امام همام، که تا هم امروز گوشها را از نقل قول هزاران هزار بار او، مبتی بر «میزان بودن رای مردم» پر کرده اید، چرا وقتی در آن ایام از سوی بنی صدر پیشنهاد شد، «که برای خروج از بحران بهتر است به آراء عمومی مراجعه شود»، ایشان در سخنرانی معروفشان در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ گفتند : «اگر ۳۶ میلیون نفر بگویند آری، من می گویم نه». چرا این عبارت را هیچ به خاطر مردم نمی آورید؟
ه) حتما نوستالوژیست ها یادشان نمی آید که انجام مناظره در آن ایام، که اخبار آن هنوز از صفحه روزنامه ها پاک نشده است، (به عنوان مثال اعدام روزانه ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر بنا به گزارش های درج شده در مطبوعات روزهای سال شصت)، حضور پرنده آزادی شما مرحوم بهشتی، در کنار آقای مصباح یزدی و رویارویی این دو با دیگران، چیزی جز پوشش ذهن ها از کشتار دستجمعی مخالفان تا حتی دختران ۱۴ ساله ای که به صرف فروختن روزنامه همان منافقین (به زعم آیه الله خزعلی) بیش نبود. آن مناظره ها در شرایطی که حکومت در تدراک جوخه های دار برای افراد باغی بود (به قول آقای محمدی گیلانی "باقی با غین"، یعنی کسی که از حکم امام وقت تمرد می کند. هم او و هم آقای حسین موسوی تبریزی، به استناد فتوای شیخ طوسی که در میان فتاوای مربوط به احکام بغی در اسلام شیعه فقط یک استثنا بود حکم باغی را اعدام می دانستند)، نه تنها علامت آزاد منشی آن مرحوم نیست ، بلکه یکی دیگر از علائم تبهکاری های کسانی است که علیه جریان آزاد اندیشه کودتا کردند. پخش این مناظره در آن ایام (هر چند از قبل ضبط شده بود)، حدیث این مثال شریعتی است که می گفت، اربابی که توی حجره اش نشسته و هر وقت شاگرد او یادش می افتاد که مزد عقب افتاده خود را از ارباب مطالبه کند، ارباب فورا ذکر نماز و ذکر اوراد حمیده را به یاد شاگرد می انداخت که : «ای پسر چرا معطل نشسته ای، پاشو نماز دیر شده است». بنابراین حکم مناظره پرنده آزادی شما، جز پوشش خشونتی که دندانهای خود را به مدد سرباز اسلام (لاجوردی) برای کشتار جوانان و قتل آزادی تیز کرده بود، چیز دیگری در محتوا نداشت.
و) در ارتباط باور یا عدم باور آقای بهشتی به خشونت، شاید هیچ واقعه ای همچون سکوت همراه با رضابت وی از اعدام خانم دکتر فرّخ روی پارسا، اولین وزیر زن در کابینه ایران که در سال ۱۳۴۷ وزیر آموزش و پرورش شده بود گویا نباشد. خانم پارسا در دادگاه وقتی از او در باره محتوای کتابهای دینی مدارس می پرسند، پاسخ می دهد که همه این کتاب ها زیر نظر آقایان بهشتی و باهنر چاپ می شده است. به قول آقای سلامتیان، در حالی که شایسته بود آقای بهشتی که ناظر چنین اعدامی بود و اگر اتهامی بود شریکش بود پادرمیانی کند، تا از اعدام او جلوگیری شود، هیچ اقدامی نکرد. اما این بنی صدر بود که از اول شب تا صبح اعدام کوشیده بود نظر دادگاه را برگرداند، ولی موفق نشد و او با تأیید سران قوه قضاییه تبرباران شد.


۴.
آقای بهشتی و اصول انقلاب
اما می دانید چرا بهشتی در آن ایام و تا کنون به عنوان قهرمانی بی بدیل شهرت پیدا کرد؟ آیا از خود پرسیده اید که این فرد چه ویژگی داشت که او را در ردیف سید الشهدا نامیدند و او را آفتاب عالم تاب نظام دانستند؟ ایا او تئوریسین انقلاب بود؟ تا آنجا که اینجانب اطلاع دارد، دریغ از یک کتاب مکتوب ۵۰ صفحه ای و دریغ از یک مقاله که حتی در اندازه مقالات مقاله نویسان روزنامه کیهان و رسالت امروز باشد؟ آیا سخنرانی و یا کنفرانسی از او هست که نشان دهد، که نه به عنوان تئوریسین، بلکه در حد همانها که ذکر شد، دارای دانش سیاسی است؟ آیا به جز تاسیس مدرسه حقانی (که بعدها این مدرسه به اتفاق فلاحیان ها، اژه ای ها و پور محمدی ها... بخش قضایی کمیته های ترور از آب در آمدند) به اتفاق مصباح و آقای قدوسی (همان که در یک شب ۴۰ روزنامه را تعطیل نمود) چه اقدامی در راستای تبیین و یا عملیاتی کردن و تضمین حقوق و آزادی های مردم نموده است؟ آیا او نبود که در خبرگان قانون اساسی، یک باره در برابر آقای طالقانی و بنی صدر، مدافع ولابت فقیه شد. البته ناگفته نماند که در خاطرات دانشجویان ایرانی مرتبط با مسجد هامبورگ در دوران پیش از انقلاب، آمده است که آقای بهشتی همان زمان که کتاب ولایت فقیه از نجف رسیده بود آشکارا آن را در جمع دانشجویان مسلمان به تمسخر می گرفت و می گفت: آقای خمینی با این کتابش دارد ارتجاعی عمل می کند (نقل به مضمون از آقای مهندس محمد جعفری سردبیر روزنامه انقلاب اسلامی).
از انواع ارتباطات مستند وی با سازمان سیا در پیش و بعد از انقلاب در می گذریم (مستنداتی که برخی معتقدند، یکی از علت های ترس و بی اعتمادی آقای خمینی از او به همین اسناد موجود از او در لانه جاسوسی برمی گشت)، واقع این است که آقای بهشتی، نه در عمل و نه در نظر، هیچ دانشی در اصول انقلاب نداشت. پس آیا او به عنوان یک فقیه و مجتهد با تقوا و عادل که شهره حوزه های علمی بود، یاد می شد؟ مسلما نه، چون کسی نه از تقوای او خبر داده است و نه بنا به ادله های بالا واجد کمترین عدالتی بود و نه در جایی به عنوان مجتهد در سطح حوزه شناخته شده بود؟ و آیا حماسه های مبارزاتی او در پیش از انقلاب، بر تارک تاریخ مبارزه و حماسه های ایران و انقلاب نقشی بی بدیل بسته است؟ مسلما هیچیک از اینها که نبود هیچ ، در میان خود آنها نظرات برعکس هم وجود داشت. به عنوان مثال، مرحوم محمد منتظری تا آخر از ضدیت با او به عنوان عامل فئودال ها و آمریکایی ها و کسی که «حتی یک تار مویش را در راه انقلاب از دست نداده است»، دست برنداشت.
پس چه ویژگی در مرحوم بهشتی وجود داشت که فقدانش این همه رژیم را تا استخوان خرد کرده بود؟ تا حدی که پس از مرگش گفتند و نوشتند که "بهشتی یک ملت بود." حقیقت این است که تنها ویژگی او، چیزی جز "سازماندهی استبداد" نبود و فقدان او، این سازماندهی را تا مدتها دچار آسیب جدی ساخت. اگر بخواهیم از دید خیلی خوش بینانه ای هم به این شخصیت اسطوره ای دکتر سید محمد بهشتی نگاه کنیم، جز سازماندهی نظام سیاسی – حزبی، هیچ ویژگی دیگری در او نمی توان سراغ گرفت. شاید احساس ضعف سازماندهی در همان اوایل، چنان به نظام سیاسی قدرت آسیب زد، که در ناخودآگاه هواخواهان او، مرگ اسطوره ای فرا رسید، که تمامت ایدئولوژی، فرهنگ، اقتصاد و سیاست وامدار شخصیت او بود. چه آنکه در اندیشه قدرت، هیچ ارزشی بالاتر از سازماندهی نیست زیرا قدرت بی سازماندهی هیچ است.

دکتر محمود دلخواسته
پژوهشگر چامعه شناسی سیاسی در مدرسه علوم سیاسی و اقتصاد لندن، دانشگاه لندن

هرانا؛ پسرم پس از ده سال یک روز هم مرخصی نداشته/ مصاحبه با پدر یاسر مجیدی

aks-10-100704

خبرگزاری هرانا -

ده سال پیش یاسر مجیدی به اتهام همکاری با یکی از گروه های معاند جمهوری اسلامی از سوی قاضی "رازقندی" با حکم ۲۵ سال حبس تعزیری مواجه و پس از دو سال حبس در زندان اوین و رجایی شهر کرج به زندان بیرجند تبعید شد. خانواده ی این زندانی سیاسی به دلیل زندگی در کرج و مسافت طولانی قادر به ملاقات هفتگی با فرزندشان نیستند.

آقای مجیدی در طول ده سال گذشته به دلیل شرایط بد محیط زندان بیرجند و عدم تفکیک جرایم در زندان دچار بیماری آسم شده است وی مدتی را نیز به دلیل کمبود فضای زندان در سوله ها و کمپ های که برای برخی از زندانیان ساخته شده بود گذرانده است.

گزارشگر خبرگزاری حقوق بشر ایران(هرانا) در راستای اطلاع رسانی و معرفی زندانیان گمنام و فراموش شده از آنچه به خانواده ی مجیدی و فرزندشان در طی این ده سال رفته است به گفتگو نشسته؛ وی می گوید کمتر کسی در طی این مدت برای پیگیری وضعیت یاسر با ما تماس گرفته است.

هرانا: آقای مجیدی؛ وضعیت پسرتان در زندان بیرجند چگونه است؟ آیا میتوانید به طور منظم با او ملاقات داشته باشید؟

وضعیت زندان که از نامش مشخص است چگونه است. به دلیل اینکه ما در کرج زندگی می کنیم نمی توانیم به ملاقاتش برویم و نهایتا سالی ۲-۳ مرتبه پسرمان را می بینیم. قصد ناراحت کردن شما را ندارم گفتن تمامی مسائل هم لزومی ندارد اما هربار که این مسافت طولانی را هم طی می کنیم لااقل یک هفته باید من و مادرش در بستر بیماری باشیم. شرایط یاسر واقعا شرایط سختی است اما هیچ کاری از دست ما برنمی آید...

هرانا: یاسر به بیماری خاصی مبتلاست؟

بهرحال ۱۰ سال زندان زمینه ی هر نوع بیماری را فراهم می کند. خصوصا که یاسر را در بند یک و بین زندانیان عادی نگهداری می کنند، در حال حاضر وی آسم دارد، با اینکه در زمان آزادی هیچگونه مشکل تنفسی نداشت. در بندی که یاسر نگهداری می شود زندانیان عادی نیز هستند و استعمال شدید سیگار و دیگر دخانیات در آنجا رایج است

هرانا: زندان بیرجند از نظر بهداشتی چگونه است؟

متاسفانه این زندان کیفیت غذای نامطلوبی دارد و به دلیل عدم رعایت بهداشت در تهیه غذا، زندانیان مجبور هستند با هزینه خودشان در آنجا غذا تهیه کنند و یاسر نیز از این موضوع مستثنی نیست

هرانا: از چه غذایی استفاده می کند؟

پسر من مجبور است فقط از فروشگاه زندان خرید کند. آنجا هم که جز کیک و رانی و خوراکی هایی از این دست چیز دیگری نیست و حالا شما خودتان حساب کنید شرایط جسمانی یک زندانی که این همه مدت محبوس است با این تفاسیر چگونه می شود.

هرانا: پسرتان طی این مدت طولانی از حق مرخصی هم برخوردار بود؟

شما بگو حتی یک روز. همان طور که گفتم شرایط جسمی و روحی یاسر اصلا شرایط خوبی نیست و حتی زندانبانان بیرجند نیز تاکنون ۲-۳ مرتبه نامه ای مبنی بر نیاز زندانی به مرخصی به ما داده اند که ما آن را به دادگاه انقلاب کرج و تهران بردیم. خوشبختانه مسئولان زندان بیرجند با یاسر رفتار بدی ندارند و به ما گفته اند که اگر او دو-سه مرتبه به مرخصی بیاید شرایط بهتری برای تحمل زندان خواهد داشت. اما مسئولان قضایی اصلا به اینگونه درخواست ها رسیدگی نمی کنند و حتی آخرین دفعه ای که چنین نامه ای را برده بودیم نامه ای به آن پیوست کردند که دادن مرخصی را کم لن یکن می کرد.

هرانا: شما امیدی به آزادی یاسر زودتر از موعد مقرر دارید یا گمان می کنیدوی بایستی پانزده سال دیگر هم در زندان بماند؟

راستش امید زیادی که نیست. ما از طرف خودمان تقاضای عفو هم کرده ایم. یعنی از زمان روی کارآمدن آقای شاهرودی تاکنون این قضیه را دنبال می کردیم. چند وقت پیش وزارت اطلاعات خودش به ما پیغام داد که برای فرزندتان تقاضای عفو کنید ما هم به گفته ی آنان عمل کردیم و خردادماه سال گذشته (۱۳۸۸) در خواستی این چنینی تنظیم کردیم وبه آن ها دادیم. اما با اینکه اکنون بیش از یک سال از آن تاریخ گذشته هنوز هیچ جوابی نگرفته ایم.

هرانا: پیگیر تقاضای خودتان شده اید؟

بله. ما بارها به ارگان های مختلف مراجعه کرده ایم اما می گویند هنوز نوبت رسیدگی به درخواست شما نرسیده!

هرانا: وکیل یاسر برای وی تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

یاسر در حال حاضر وکیلی ندارد. یعنی از همان ابتدا هم نداشت. بسیاری از وکلا بودند که یا به خواست خودشان و یا درخواست ما قصد پیگیری پرونده را داشتند از جمله خانم شیرین عبادی اما به دلیل فشارهای وارده و عدم دسترسی به آن نمی توانستند پرونده را دنبال کنند.

هرانا: یعنی یاسر در زمان صدور حکم هم وکیلی مدافعی نداشت؟

در آن زمان خود مسئولان وکیلی تسخیری را به ما معرفی کردند که اکنون به دلیل گذشت زمان اسمش را به خاطر ندارم اما خب مشخص بود که بودن یا نبودن آن وکیل تفاوت چندانی به حال یاسر ندارد.

اکنون هم ما از وجود وکیلی که بتواند پرونده ی پسرمان را در دست گیرد و لااقل برای او یک مرخصی بگیرد استقبال می کنیم...