۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

صدای پای فاشيسم ، علی اصغر حاج سيد جوادی تقرير ، دوم ارديبهشت ۱۳۵۸



مهاجرت نخبگان به روایت آمار + جدول، خبرآنلاین


اختلاف نظر بین کسانی که نگران پدیده مهاجرت نخبگان هستند و موضعگیری جدید وزیر علوم که این پدیده را جنجال رسانه ای می داند، با آماری ارائه شده از سوی مراجعی مانند "صندوق بین المللی پول" قابل بررسی بیشتر است.

برخی از مسئولان، می گویند ایران دارای بالاترین رده مهاجرت نخبگان در دنیاست و بعضی دیگر از جنجال رسانه ای این موضوع خبر می دهند. اختلاف نظر بین کسانی که نگران این پدیده هستند و موضعگیری جدید وزیر علوم که این پدیده را جنجال رسانه ای می داند، با آماری ارائه شده از سوی مراجعی مانند "صندوق بین المللی پول" قابل بررسی بیشتر است.

در جداول زیر، برخی واقعیتها از جامعه نخبه گان کشور ارائه شده است.

(منبع: صندوق بین المللی پول و اداره گذرنامه کشور)
fararMaghsStats89B.gif


Iran Qom 18 Oct 2010 Khamenei's visit, closed shops on Monday morning

Koshtandam/Hesam Faryad به یادبود خونهای ریخته شده در این روزها

Pentagon Whistleblower Daniel Ellsberg on Upcoming Iraq War Wikileaks Do...

افشای اسناد محرمانه ارتش آمریکا درباره جنگ عراق و 'نقش' ایران

عراق

افشای اسناد محرمانه ارتش آمریکا درباره جنگ عراق و 'نقش' ایرانbbc

میدان تایمز نیویورک

ارتش آمریکا می گوید انتشار این اسناد جان سربازان را به خطر می اندازد

بر اساس ۴۰۰ هزار سند محرمانه ارتش آمریکا که وبسایت ویکی لیکس در اختیار رسانه ها قرار داده پنتاگون توجهی به شکنجه هایی که زیر نظر مقام های عراقی می شد نمی کرد و سپاه پاسداران ایران حمایت های زیادی از شبه نظامیان شیعه عراقی کرده است.

این اسناد همچنین حاکی از این است که پس از تهاجم سال ۲۰۰۳ "صدها" غیرنظامی عراقی در ایست های بازرسی ارتش آمریکا کشته شدند.

بر اساس این مدارک، ارتش آمریکا تعداد کشته های عراقی را ۱۰۹ هزار نفر برآورد کرد که ۶۶ هزار و ۸۱ تن از آنها غیرنظامی بودند.

این در حالیست که پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود که آمار قربانیان غیرنظامی را ثبت نمی کند.

آدام بروکس خبرنگار بی بی سی در پنتاگون که اسناد منتشر شده ویکی لیکس را بررسی کرده می گوید این مدارک حاوی شیوه هایی است که مقام های عراقی برای شکنجه استفاده می کردند.

وی می افزاید شوک الکتریکی، سوراخ کردن بدن با مته های برقی و حتی اعدام از جمله این موارد است.

آدام بروکس می گوید بر اساس این مدارک، ارتش آمریکا از این آزارها مطلع بوده اما مقام های بالای ارتش بر روی گزارش هایی که دریافت می کردند مهر "تحقیقات بیشتر لازم نیست" زدند.

یکی از ۳۹۱ هزار و ۸۳۱ سندی که ویکی لیکس منتشر کرده ویدئویی است که نشان می دهد سربازان ارتش عراق یک زندانی را به خیابان می برند، به روی زمین می اندازند و به او شلیک می کنند.

در گزارشی دیگر سربازان آمریکایی احتمال می دهند که مامورین عراقی انگشت های یک زندانی را قطع کرده و او را با اسید سوزانده اند.

ارتش آمریکا می گوید انتشار اسناد محرمانه در وبسایت ویکی لیکس ممکن است جان سربازان آمریکایی و نیروهای ائتلاف و نیز غیرنظامیان عراقی را به خطر اندازد.

این وبسایت شامگاه جمعه صدها هزار پرونده محرمانه ارتش آمریکا در جنگ عراق را منتشر کرد.

آندرس فو راسموسن فرمانده ناتو گفت درز این اسناد ممکن است "نتایج امنیتی بسیار منفی" داشته باشد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که این اسناد شامل گزارشهایی است که واحد های نظامی از "فعالیت های مهم" خود داده اند.

پنتاگون تیمی متشکل از یکصد تحلیلگر برای بررسی و مقابله با انتشار این اسناد تشکیل داده است.

جف مورل سخنگوی پنتاگون گفت اسناد "دزدیده شده" باید بازگردانده شود تا از انتشار اطلاعاتی که بطور بالقوه می توانند مخرب باشند جلوگیری شود.

وی گفت: "ویکی لیکس با انتشار اطلاعات محرمانه همچنان جان سربازان ما، نیروهای ائتلاف و عراقی ها و افغان هایی که با ما کار می کنند را به خطر می اندازد."

وی گفت این اسناد صحنه هایی از حوادث و اتفاقات مهم و عادی را تشکیل می دهد و تصویری از همه ماجرا نشان نمی دهد.

'حمایت ایران'

اسناد منتشر شده ویکی لیکس همچنین شامل گزارش های متعدد و موارد مشخصی است که سپاه پاسداران ایران و به ویژه نیروی قدس متهم به آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی، ارسال سلاح، راکت و بمب های دست ساز پیشرفته می شود.

مطابق این مدارک نیروی قدس با حزب الله لبنان شبه نظامیان شیعه عراقی را در اردوگاهی در نزدیکی قم آموزش می دادند که برخی مقام های عراقی و همینطور سربازان آمریکایی را گروگان گرفته و یا به قتل برسانند.

در برخی موارد گفته شده که منابعی که این اخبار را به ارتش آمریکا داده اند چندان موثق نیستند، اما در موارد متعدد دیگری تاکید شده که مدارک محکمی دال بر دخالت سپاه در این قتل ها، گروگانگیری ها و انفجارها در عراق وجود دارد.

موضوعی که رسانه های آمریکایی بر آن تاکید داشته اند این است که ایران احتمالا بیش از تصور عمومی در عراق حضور و دخالت داشته است.

تحلیلگران آمریکایی می گویند حمایت هایی که ایران متهم است از شبه نظامیان عراقی کرده نه فقط در دوران ریاست جمهوری جورج بوش در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بوده، بلکه حتی ماه ها پس از ریاست جمهوری باراک اوباما و مدتها پس از این که او اعلام کرد که بدنبال تغییر سیاست واشنگتن در قبال تهران و بهبود روابط با ایران است نیز ادامه پیدا کرده است.

ویکی لیکس در ژوئیه گذشته نیز با انتشار بیش از ۷۰ هزار سند محرمانه از جنگ افغانستان خشم دولت و ارتش آمریکا را برانگیخت.

مقام های ارتش آمریکا در آن زمان گفتند که درز این اسناد ممکن است جان سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان را به خطر اندازد زیرا برخی اسناد شامل اسامی افراد محلی است که به نیروهای ائتلاف کمک می کنند.

اما رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نامه ای به رئیس کمیته خدمات نظامی سنا گفت که انتشار این اسناد هیچ "منبع و یا شیوه اطلاعاتی جدیدی" را افشا نکرد.

تحقیقات آمریکا در این ماجرا به دستگیری بردلی مانینگ، تحلیلگر اطلاعات ارتش منجر شد. او متهم شد که ویدئویی محرمانه از حمله یک هلی کوپتر آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷ که طی آن ده ها نفر کشته شدند را به ویکی لیکس داده است.