۱۳۹۵ دی ۴, شنبه

جینگل بلز با ریتم فارسی

قاصدان آزادی : یک ساندیس خور خارج نشین با وقاحت تمام جلوی هیچنز درمورد و...

چندی پیش مرکز آمار گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است ۷۵ درصد هزینه خانوار شهری صرف امور غیرخوراکی می‌شود و تنها حدود ۲۵ درصد به هزینه خوراکی تخصیص می‌یابد. براساس این گزارش شاخص های ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، ۵۸.۸ درصد هزینه های خانوار روستایی غیر خوراکی است. 

برخی از شاخص های رفاهی نظیر تعیین خط فقر بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید مورد محاسبه قرارگیرد. همچنین در این گزارش آمده است:درصد جمعیت زیر خط فقر شدید (تامین حداقل کالری مورد نیاز روزانه) در نقاط شهری در سال ۱۳۸۴ برابر با ۱۰.۹ درصد بود که در سال ۱۳۸۵ به ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است.  نسبت یاد شده در مناطق روستایی در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵  با افزایش ۲ درصدی  از ۹.۴ به ۱۱.۴درصد رسیده است.

محاسبه شاخص‌های رفاه اجتماعی می تواند نمایی گویا از وضعیت جامعه باشد. این مهم نه تنها توسط یک نهاد بلکه مشارکت برخی از نهادهای رسمی کشور را می طلبد تا بتوان به اطلاعات متقنی دست یافت.

از سوی دیگر مرداد ماه سال جاری بود که علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت آمار مردم گرسنه ایران را ۳۰ درصد اعلام کرد. او تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مردم کشور گرسنه اند و نان خوردن ندارند که این آمار را وزارت رفاه هم تائید می کند. معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: باید شرایط زندگی روزانه مردم را بهبود ببخشیم، زیرا طی چند دهه اخیر شرایط زندگی مردم بر اساس شاخص های مختلف سخت تر شده است. بهره مندی ناعادلانه از قدرت، ثروت، منابع و خدمات، از ریشه های بروز آسیب های اجتماعی است که باید با آن مقابله شود.

پس از اظهارات معاون وزیر بهداشت، احمد میدری در در واکنش به صحبت‌های علی اکبر سیاری، گفت: فکر می کنم یک سوء برداشت عمومی وجود دارد و منظور دکتر سیاری سوء تغذیه است که البته سوء تغذیه دارای علل متعددی است.

او همچنین افزود : خیلی از افرادی که دارای درآمد هستند به دلیل سبک زندگی غلط و نوع خوراکی هایی که مصرف می کنند دچار سوء تغذیه هستند .بر اساس مطالعات وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مطالعات بین المللی خوشبختانه میزان فقر خوراکی در ایران بسیار پایین تر است . فقر خوراکی هم  یعنی اگر کسی کل درآمدش را  به خرید خوراک اختصاص دهد و نتواند نیازش را تامین کند  منظور این فقر خوراکی است.

آمارتکان دهنده از کاهش قدرت خرید و سوء تغذیه

میدری تصریح کرد: به طور متوسط در جهان  ۱۲.۵درصد  یعنی معادل ۸۴۰ میلیون نفر دچار فقر خوراکی هستند . اما بر اساس مطالعه ای که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ از طریق سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد کشاورزی جهانی-  فائو (FAO)  و همچنین موسسه مطالعات بین المللی سیاستگذاری برای غذا ( International food policy research institute)  که شاخص گرسنگی جهانی را  محاسبه می کند صورت گرفته میزان این شاخص که از چند مولفه مثل سوء تغذیه ناشی از فقر تشکیل شده برای ایران در حدود ۴ درصد بوده است.

اما متاسفانه موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد و در سایر کشورها به آن پرداخته شده است، مربوط به شاخص‌های رفاهی افراد جامعه است که در ایران اطلاعاتی در این خصوص در دست برنامه ریزان اجتماعی وجود ندارد.چندی پیش نیز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: باید اقدامات اساسی دراین‌باره انجام شود و هنوز نیز برخی از اقشار جامعه توانایی خرید کمتری دارند.

علی ربیعی پیش اظهار داشت: باید کارهای زیر بنایی در کشور انجام شود تا مشکل کاهش قدرت خرید مردم برطرف شده و شاهد افزایش درآمد مردم باشیم. ربیعی افزود: تاکنون دولت اقدامات بسیار چشمگیری برای کاهش فقر و درآمدزایی اقشار کم‌درآمد کشور انجام داده است اما عمق فقر و کم‌درآمدی تا آن حد زیاد است که این اقدامات خوب دولت به چشم نمی‌آید.
 
او خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کارگر که در حاشیه شهرها زندگی می‌کردند و از هیچ حمایت بیمه‌ای درمان برخوردار نبودند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروزه با اقدامات خوبی که شاهد آن هستیم هزینه درمان در روستاها به ۱۰ درصد رسیده است که در گذشته این قشر باید تا ۷۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کردند.
روستای غربه، روستایی در منطقه‌ای کوهستانی در ۱۵ کیلومتری شهرستان جم و ۷۰ کیلومتری بندر عسلویه، در استان بوشهر قرار دارد. جمعیت این روستا حدود ۱۵ خانوار است ولی خانه ها در این روستا بسیار پراکنده هستند و فاصله بعضی از آنها از یکدیگر، بیش از ۷۰۰ متر می‌باشد. مردم این روستا، از امکانات اولیه نظیر برق و گاز و آب لوله کشی محروم هستند. برق خانه ها توسط سلول های خورشیدی تامین میشود. ولی اکثر این سلول ها از کار افتاده اند. فقط شب ها توسط یک ژنراتور گازوییلی فرسوده، برق روستا تولید میشود و هر خانه میتواند فقط یک وسیله برقی را با آن روشن کند.

تجمع برای مرتضی مرادپور

شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب ۲۳ دسامبر( سوم دی) در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی خواستار توقف این شهرک سازی‌ها شده است.

 محکومیت اسرائیل در شورای امنیت

  • شورای امنیت سازمان ملل
 شورای امنیت سازمان مللاردن هم از قطعنامه "تاریخی" شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده و گفته است که این اقدام راه را برای عملی شدن راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیل را هموار کرده است.
وزیر اطلاع رسانی اردن گفته است: "این تصمیم تاریخی حاکی از اجماع جامعه بین المللی در مورد غیرقانونی بودن شهرک سازی‌های اسرائیل است و این تصمیم شورای امنیت تایید کننده حق تاریخی مردم فلسطین برای زندگی در بیت المقدس و سرزمین‌های تاریخی است."

شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب ۲۳ دسامبر( سوم دی) در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی خواستار توقف این شهرک سازی‌ها شده است.
آمریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد به این قطعنامه رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این قطعنامه را "شرم‌آور" و "ضد اسرائیلی" خواند و گفت که اسرائیل به این قطعنامه عمل نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را محکوم کرده و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شده است.
آمریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطع‌نامه‌هایی را وتو می‌کرد، به این قطع‌نامه رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.
خیلی از حاضران در تالار جلسه شورای امنیت پس از تصویب این قطع‌نامه دست زدند.
صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، با استقبال از این تصمیم به رویترز گفت: "این روز پیروزی حقوق بین‌الملل، پیروزی برای زبان متمدنانه و گفتگو و رد نیروهای افراطی در اسرائیل است."
ران پروسور، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، از رای ممتنع آمریکا انتقاد کرد و گفت تردیدی ندارد که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و همچنین آغاز به کار دبیر کل جدید سازمان ملل، نقطه عطفی در روابط اسرائیل و سازمان ملل رقم خواهد خورد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در واکنش توییت کرده است: "برای سازمان ملل هم اوضاع از بعد ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود." دوره ریاست‌جمهوری آقای ترامپ از این تاریخ آغاز می‌شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این قطع‌نامه را "شرم‌آور" و "ضد اسرائیلی" خواند و گفت که اسرائیل به این قطع‌نامه عمل نخواهد کرد.
آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: "زمانی که شورای امنیت هیچ کاری برای متوقف‌کردن کشتار نیم میلیون نفر در سوریه نمی‌کند، با بی‌شرمی علیه تنها دموکراسی واقعی خاورمیانه، اسرائیل، دست‌به‌یکی می‌کند و دیوار ندبه را 'منطقه اشغالی' می‌خواند".
نخست‌وزیر اسرائیل گفت که "دولت اوباما پشت‌پرده درباره این قطع‌نامه تبانی کرد. اسرائیل منتظر است با رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ و همه دوستانمان در کنگره، هم از حزب جمهوری‌خواه و هم از حزب دموکرات، همکاری کند تا آثار مخرب این قطع‌نامه نامعقول را خنثی کند."
اسرائیل گفته است سفیرانش را از نیوزیلند و سنگال برای رای‌زنی فرا خوانده است. این دو کشور و هم‌چنین مالزی و ونزوئلا این قطع‌نامه را به شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نهاد داده بودند. اسرائیل با مالزی و ونزوئلا رابطه دیپلماتیک ندارد.
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت آمریکا همچنان خود را به تامین امنیت اسرائیل متعهد می‌داند، اما رای ممتنع به معنی تاکید آمریکا بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، به عنوان راه حل مساله فلسطین است.
خانم پاور گفت مشکل شهرک‌سازی‌ها چنان بد شده که "راه حل دو کشور" را به خطر انداخته است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل در عین حال گفت که کشورش به این قطع‌نامه رای مثبت نداده است چون "فقط بر شهرک‌سازی‌ها تمرکز داشته است" در حالی که حتی با برچیدن همه شهرک‌سازی‌ها، دو طرف باید هم‌چنان به "حقایق معذب‌کننده" اذعان کنند و "تصمیم‌های دشواری بگیرند تا به صلح برسند.
ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی فلسطینی یکی از مسائل عمده‌‌ای است که مذاکرات صلح را با مانع روبرو کرده است.
حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌هایی ساخته است که پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی اشغال کرده است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد.
آمریکا و اروپا از این شهرک‌سازی‌ها انتقاد کرده‌اند اما این قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی‌ها در حدود چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
_________________________________________________________________
باربارا پلت آشر، خبرنگار بی‌بی‌سی در وزارت خارجه آمریکا
این قطع‌نامه نشان‌دهنده اجماع بین‌المللی در این باره است که رشد شهرک‌سازی اسرائیل، امکان تشکیل کشور فلسطین را در توافق‌های آینده تهدید می‌کند.
این دیدگاهی است که در دولت اوباما خیلی قدرت دارد و به همین دلیل است که ایالات متحده درباره این قطع‌نامه، بر خلاف سیاست همیشگی‌اش عمل کرده است که هر قطع‌نامه انتقادی شورای امنیت درباره اسرائیل را وتو می‌کند.
این تصمیم در پی ماه‌ها بحث داخل دولت اوباما گرفته شد؛ بحث بر سر این‌که آیا باراک اوباما می‌تواند پیش از ترک کاخ سفید موضعش را درباره راه‌حل "دو دولت" برای مناقشه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعیین کند یا نه؛ و اگر چنین است، چه زمانی باید این کار را بکند.
ولی کسی که جای او می‌آید، دونالد ترامپ، موضعش را روشن کرده است که قصد دارد از مواضع دولت اسرائیل با قدرت دفاع کند. او حتی در مداخله‌ای که خیلی نامعمول است، پیش از رای‌گیری برای این قطع‌نامه به طور علنی و عمومی از باراک اوباما خواست که آن را وتو کند.