۱۳۹۵ دی ۴, شنبه

چندی پیش مرکز آمار گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است ۷۵ درصد هزینه خانوار شهری صرف امور غیرخوراکی می‌شود و تنها حدود ۲۵ درصد به هزینه خوراکی تخصیص می‌یابد. براساس این گزارش شاخص های ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، ۵۸.۸ درصد هزینه های خانوار روستایی غیر خوراکی است. 

برخی از شاخص های رفاهی نظیر تعیین خط فقر بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید مورد محاسبه قرارگیرد. همچنین در این گزارش آمده است:درصد جمعیت زیر خط فقر شدید (تامین حداقل کالری مورد نیاز روزانه) در نقاط شهری در سال ۱۳۸۴ برابر با ۱۰.۹ درصد بود که در سال ۱۳۸۵ به ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است.  نسبت یاد شده در مناطق روستایی در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵  با افزایش ۲ درصدی  از ۹.۴ به ۱۱.۴درصد رسیده است.

محاسبه شاخص‌های رفاه اجتماعی می تواند نمایی گویا از وضعیت جامعه باشد. این مهم نه تنها توسط یک نهاد بلکه مشارکت برخی از نهادهای رسمی کشور را می طلبد تا بتوان به اطلاعات متقنی دست یافت.

از سوی دیگر مرداد ماه سال جاری بود که علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت آمار مردم گرسنه ایران را ۳۰ درصد اعلام کرد. او تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مردم کشور گرسنه اند و نان خوردن ندارند که این آمار را وزارت رفاه هم تائید می کند. معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: باید شرایط زندگی روزانه مردم را بهبود ببخشیم، زیرا طی چند دهه اخیر شرایط زندگی مردم بر اساس شاخص های مختلف سخت تر شده است. بهره مندی ناعادلانه از قدرت، ثروت، منابع و خدمات، از ریشه های بروز آسیب های اجتماعی است که باید با آن مقابله شود.

پس از اظهارات معاون وزیر بهداشت، احمد میدری در در واکنش به صحبت‌های علی اکبر سیاری، گفت: فکر می کنم یک سوء برداشت عمومی وجود دارد و منظور دکتر سیاری سوء تغذیه است که البته سوء تغذیه دارای علل متعددی است.

او همچنین افزود : خیلی از افرادی که دارای درآمد هستند به دلیل سبک زندگی غلط و نوع خوراکی هایی که مصرف می کنند دچار سوء تغذیه هستند .بر اساس مطالعات وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مطالعات بین المللی خوشبختانه میزان فقر خوراکی در ایران بسیار پایین تر است . فقر خوراکی هم  یعنی اگر کسی کل درآمدش را  به خرید خوراک اختصاص دهد و نتواند نیازش را تامین کند  منظور این فقر خوراکی است.

آمارتکان دهنده از کاهش قدرت خرید و سوء تغذیه

میدری تصریح کرد: به طور متوسط در جهان  ۱۲.۵درصد  یعنی معادل ۸۴۰ میلیون نفر دچار فقر خوراکی هستند . اما بر اساس مطالعه ای که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ از طریق سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد کشاورزی جهانی-  فائو (FAO)  و همچنین موسسه مطالعات بین المللی سیاستگذاری برای غذا ( International food policy research institute)  که شاخص گرسنگی جهانی را  محاسبه می کند صورت گرفته میزان این شاخص که از چند مولفه مثل سوء تغذیه ناشی از فقر تشکیل شده برای ایران در حدود ۴ درصد بوده است.

اما متاسفانه موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد و در سایر کشورها به آن پرداخته شده است، مربوط به شاخص‌های رفاهی افراد جامعه است که در ایران اطلاعاتی در این خصوص در دست برنامه ریزان اجتماعی وجود ندارد.چندی پیش نیز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: باید اقدامات اساسی دراین‌باره انجام شود و هنوز نیز برخی از اقشار جامعه توانایی خرید کمتری دارند.

علی ربیعی پیش اظهار داشت: باید کارهای زیر بنایی در کشور انجام شود تا مشکل کاهش قدرت خرید مردم برطرف شده و شاهد افزایش درآمد مردم باشیم. ربیعی افزود: تاکنون دولت اقدامات بسیار چشمگیری برای کاهش فقر و درآمدزایی اقشار کم‌درآمد کشور انجام داده است اما عمق فقر و کم‌درآمدی تا آن حد زیاد است که این اقدامات خوب دولت به چشم نمی‌آید.
 
او خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کارگر که در حاشیه شهرها زندگی می‌کردند و از هیچ حمایت بیمه‌ای درمان برخوردار نبودند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروزه با اقدامات خوبی که شاهد آن هستیم هزینه درمان در روستاها به ۱۰ درصد رسیده است که در گذشته این قشر باید تا ۷۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کردند.

هیچ نظری موجود نیست: