۱۳۹۱ تیر ۱۶, جمعه

جزییاتی درباره شکایت از یک دیپلمات ایرانی به اتهام آزار جنسی

جزییاتی درباره شکایت از یک دیپلمات ایرانی به اتهام آزار جنسی

s


در پی بازداشت کوتاه‌مدت دیپلماتی ایرانی به اتهام آزار جنسی یک کودک در آلمان، سخنگوی دادستانی فرانکفورت اعلام کرد که در حال بررسی شکایت مادری از معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر است.
برخورد پلیس فرانکفورت با یک دیپلمات ایرانی به دلیل استمداد یک مادر می‌تواند به چالشی دیپلماتیک میان ایران و آلمان بدل شود.
در روز گذشته (۱۵ تیر / ۵ ژوییه) اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش داد که «بر اساس یک سناریوی از پیش تعیین شده در روز دوشنبه (۲ ژوئیه/۱۲ تیر) یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت، هنگام عزیمت از محل کار خود به منزل، به بهانه‌ای واهی مورد حمله یک زن آفریقایی‌تبار قرار گرفت و متاسفانه پلیس آلمان به جای برخورد با فرد مهاجم، رفتار خشن، ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیک با عضو سرکنسولگری کشورمان داشته است».
روزنامه پرتیراژ آلمانی “بیلد” در شرح ماجرا می‌نویسد: «ظاهراَ در روز ۲۵ ژوئن [۵ تیر] یک مرد که بعداَ مشخص می‌شود یک دیپلمات ایرانی است، تلاش کرده است به یک دختر ۱۰ ساله تعرض جنسی کند.»
بر اساس این گزارش در ساعت هفت و نیم عصر دوشنبه ۲۵ ژوئن این دختر مشغول بازی بوده که مردی به وی نزدیک می‌شود و او را نوازش می‌کند. دختر سراسیمه می‌خواهد بگریزد، اما مرد مانع از فرار او می‌شود و کمر او را سفت می‌گیرد و می‌خواهد او را ببوسد که با فریاد دختربچه روبرو می‌شود و او را رها می‌کند، اما دیپلمات ایرانی تا درب خانه دختر را دنبال می‌کند.
دختر در خانه برای مادرش جریان را شرح می‌دهد و مادر نیز به پاسگاه ۱۲ پلیس شهر فرانکفورت زنگ می‌زند و ماجرا را با آنان در میان می‌گذارد، اما بدلیل ناشناس بودن مرد متعرض، پلیس نمی‌تواند کاری انجام دهد.
“بیلد” می‌نویسد: «هفت روز بعد دختر مرد متعرض را بار دیگر در خیابان در نزدیکی خانه می‌بیند و این‌بار توسط مادرش بار دیگر پلیس خبردار می‌شود. مادر و دختر با تعقیب مرد در نزدیکی محل بازی بچه‌ها در محله‌ای مرفه به وی می‌رسند. مادر به آلمانی چندین بار فریاد می‌زند “بچه‌باز” (Kinderschänder). مادر با این عمل تلاش می‌کند توجه مادران دیگر را جلب کند تا به کمک وی بشتابند.»
چگونگی بازداشت دیپلمات ایرانی
مقامات ایرانی تنها از رفتار “خشن و ناشایست” پلیس فرانکفورت و بدون ذکر جزییات سخن گفته‌اند، اما بنا به گزارش روزنامه “بیلد”، «دیپلمات ایرانی که می‌بیند جریان به جاهای باریک کشیده از مادر می‌خواهد وی را ببخشد و عمل او را فاش نکند، زیرا وی متاهل و دارای فرزند است».
در همین زمان ماموران پلیس سر می‌رسند. مرد با مشاهده پلیس چند باری با فریاد می‌گوید: “دیپلمات، دیپلمات!” روزنامه “بیلد” می‌نویسد: «ماموران پلیس مرد را به زمین می‌‌اندازند، به وی دستبند می‌زنند و او را به پاسگاه پلیس می‌برند. پلیس حین بازجویی و تفتیش بدنی از وی، کارت شناسایی‌ای مبنی بر اینکه او دیپلمات است را می‌یابد. پلیس او را به دلیل مصونیت قضایی سریعاَ آزاد می‌کند.»
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران، مدعی است که سازمان مجاهدین با “همکاری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی” کشورهای غربی و اسرائیل به «منظور بدنام کردن دیپلمات‌های ایرانی و در نهایت خدشه‌دار کردن چهره جمهوری اسلامی ایران به اشکال مختلف و سوژه‌سازی‌های متنوع، دسیسه‌هایی را طراحی کرده‌اند».
تحقیق دادستانی پیرامون اتهام آزار جنسی
دوریس مولر شوی، سردادستان و سخنگوی دادستانی شهر فرانکفورت، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرده که دادستانی شهر فرانکفورت به شکایت خانمی از سنگال رسیدگی می‌کند که می‌گوید دختر ۱۰ ساله‌اش حین بازی مورد تعرض مردی قرار گرفته است.
سخنگوی دادستانی فرانکفورت در این‌باره گفت: «این مرد ۴۵ ساله و معاون سرکنسولگری ایران در فرانکفورت است. ما اکنون در حال تحقیق از وی به اتهام آزار جنسی کودکان هستیم.»
پیشتر نیز یک دیپلمات ایرانی در برزیل به دلیل تعرض جنسی به دختران جوان در یک استخر از محل خدمت خود به ایران فراخوانده و سپس از کار اخراج شد.
در ابتدا گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی، بویژه نشریات برزیلی، از سوی سفارت ایران در برزیل “نادرست” خوانده شد و مقامات ایرانی آن را «سوء‌تفاهم‌ ناشی از تفاوت‌های فرهنگی» دانستند.


قابل ذکر است این خبر در رسانه های درون مرزی بصورت زیر بیان گشته بود:
خبرگزاری فارس از احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه خبر داد.
حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفته که این احضار در پی «برخورد ناشایست پلیس آلمان با عضو سرکنسولگری ایران در فرانکفورت» صورت گرفته است.
به گفته قشقایی «یکی از اعضای سرکنسولگری ایران در فرانکفورت به هنگام عزیمت به منزل از محل کار خود، به بهانه‌ای واهی مورد حمله یک زن آفریقایی تبار قرار گرفت و متاسفانه پلیس آلمان به جای برخورد با فرد مهاجم، رفتار خشن، ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیک با این دیپلمات داشته است.»