بارندگی‌های شدید در خوزستان اهواز را غرق در آب و فاضلاب کرده است و مردم این شهر با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی در این شهر بر مصیبت‌های مردم اهواز افزود.
آب‌گرفتگی در خیابان‌های اهواز بر اثر بارندگی شدید. ـ عکس از مهدی پدرام‌خو ـ خبرگزاری تسنیم
در حالی‌که اهواز با سیلاب ناشی از باران دست به‌گریبان است، یک مجتمع مسکونی در خیابان ادهم این شهر پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ آذر دچار حریق شد.
ابراهیم قنبری، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز اعلام کرد که شماری از اهالی مجتمع در خانه‌های خود محبوس شده‌اند و چون این منطقه دچار آب‌گرفتگی است، تردد خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها دشوار است.
این حادثه مصدومانی بر جای گذاشت و پنج نفر از آن‌ها از میان شعله‌های آتش خارج شدند.
هنوز علت وقوع حریق و میزان خسارات احتمالی اعلام نشده است.
دو روز پیش نیز در خیابان دو غربی کیان‌پارس اهواز یک مجتمع مسکونی دیگر دچار حریق شده بود. در این حادثه چند خودرو ساکنان مجمتع در آتش سوختند اما آتش‌نشان‌ها موفق شدند آتش را خاموش و ساکنان ساختمان مسکونی را خارج کنند.
این حوادث در حالی رخ می‌دهند که چند روز است شهرهای خوزستان از جمله اهواز و آبادان به دلیل بارندگی‌ها غرق در آب و فاضلاب هستند.
Video Player
00:38
01:00
در این مدت به‌دلیل بارش‌های بی‌سابقه و نوسانات شدید برق در اهواز، در بیمارستان خمینی این شهر چهار زن که در بخش آی‌سی‌یو بستری بودند، دچار مشکل شدند که با وجود عملیات احیا از سوی تیم پزشکی، جان خود را از دست دادند. همچنین دو کودکِ دو و چهار ساله ساکن کوی سیاحی اهواز در کانال روباز فاضلاب منطقه سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.
پیش از این نیز حوادث مشابهی در کوی سیاحی اهواز رخ داده بود. به‌گفته ساکنان منطقه سیاحی سه سال پیش استاندار خوزستان قول داده بود ۱۰ ماهه زیرساخت‌های فاضلاب شهری این منطقه را درست کند اما تا امروز این مشکل برطرف نشده است و مسئولان می‌گویند بودجه نداریم.
بارندگی‌های سیلابی که طی دو روز گذشته در خوزستان بارید باعث فرونشست بسیاری از مناطق اهواز شد. روز گذشته (سه‌شنبه) در منطقه پردیس که حفاری‌های زیادی انجام شده به دلیل فرونشست زمین یک وانت به‌طور کامل داخل زمین فرو رفت.
هفته گذشته نیز مردم شاهد سقوط شماری خودروی سبک و سنگین به داخل چاله‌هایی بودند که به دلیل نشست زمین ایجاد شده بود.
بارندگی‌های شدید چند روز اخیر در معابر آب‌گرفتگی ایجاد کرد و خیابان‌ها مملو از آب باران و پس‌زدگی‌های فاضلاب شدند، دریچه‌های فاضلاب کاملاً باز بودند و امکان تردد به‌صورت پیاده تقریباً در بسیاری خیابان‌ها و معابر وجود نداشت. گل‌ولای و زباله‌های رهامانده در آب نیز در سطح شهر دیده می‌شد.
همه مقاطع تحصیلی، مراکز آموزش عالی، سازمان‌ها، بانک‌ها و ادارات و دستگاه‌های اجرایی اهواز تعطیل اعلام شدند. مدارس و ادارات اهواز امروز (چهارشنبه) نیز به‌دلیل آب‌گرفتگی معابر تعطیل بودند.
Video Player
00:15
00:15
سیدمحسن موسوی‌زاده، نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید جمع شدن فاضلاب و فرونشست‌های خیابان‌های اهواز به دلیل ترمیم نشدن آسفالت است. او می‌گوید: «حفاری‌هایی که توسط سازمان آب و فاضلاب در بسیاری از مناطق شهرستان اهواز انجام شده به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز ترمیم نشده و با بارندگی‌های اخیر وضعیت بدتری پیدا کرده است.»
به‌گفته او بیش از ۲۰۰ نقطه اهواز از جمله مناطق محروم و حاشیه‌ای تا مراکز شهری از جمله کیان‌پارس، چمران و پاداد برای تعمیر و تعویض لوله‌های فاضلاب حفاری شده‌اند و هنوز بسیاری از آن‌ها بعد از اقدامات تعمیراتی آسفالت نشده‌اند.
سید یاسر مزرعی، نماینده دیگر خوزستان در شورای عالی استان‌ها نیز می‌گوید: «۴۰ سال از عمر فاضلاب شهرستان اهواز می‌گذرد و متأسفانه تمامی زیر ساخت‌های آن از بین رفته و به جای آن‌که اساسی این مشکل را برطرف کنند می‌آیند و مناطقی که ریزش می‌کند را ترمیم می‌کنند.»
به‌گفته او کار زیرساخت‌های خیابان‌های اصلی اهواز را تازه شروع کرده‌اند و خیابان‌های فرعی هنوز مشکلاتشان پابرجاست.
در آبادان نیز با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از پایان بارش، آب در برخی از محله‌های مناطق دو و سه شهرداری این شهر همچنان وجود دارد و خانه‌های مردم در محاصره آب قرار دارند یا دچار آب‌گرفتگی هستند.
بارش باران ۱۱۲,۵ میلی‌متری در کمتر از سه ساعت باعث سرریز شدن فاضلاب شهری و رواناب‌ها به منازل مردم در بسیاری از محله‌ها از جمله کوی‌ ذوالفقاری‌، فیه، شهرک دریا و امیرآباد ،احمدآباد، جمشید آباد، امیرکبیر و اروسیه آبادان شد و ضمن اختلال در رفت و آمد شهروندان، موجب مسدود شدن راه‌های اصلی منتهی به این مناطق شد.
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان امروز (چهارشنبه) در اهواز و منطقه کوت عبدالله واقع در جنوب این شهر حاضر شد و به مردم وعده داد و گفت خسارت خانه‌هایی که در جریان آب‌گرفتگی اخیر در خوزستان دچار آسیب شدند، جبران خواهد شد.
مردم خوزستان مدت‌ها است با مشکل فاضلاب شهری دست به گریبانند. این مشکل با سیل اوایل سال جاری تشدید شد و مردم همچنان با تجمع فاضلاب در سطح خیابان‌ها روبه‌رو هستند که باعث مختل شدن کار و تحصیل بسیاری از آن‌ها شده است.
مردم می‌پرسند استان خوزستان که بر روی نفت، سرمایه ملی کشور، خوابیده چرا چنین محروم مانده است.