رئیس سازمان غیردولتی دیده‌بان عدالت و شفافیت ایران می‌گوید که پشت پرده «موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج» افراد صاحب‌نام قرار دارند که از رسیدگی کامل به پرونده این موسسه جلوگیری می‌کنند.
سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج در سه سال گذشته بارها برای دریافت مطالبات خود تجمع کردند. عکس- آرشیو
آبان سال گذشته دادستان تهران اعلام کرد که موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج منحل و اداره امور بدهی و دارایی‌های آن به یک هئیت واگذار شده است.
بانک مرکزی ایران هم به دنبال این خبر از پرداخت تدریجی اصل مبلغ سپرده‌گذاران به صورت تدریجی و در چند مرحله خبر داد و از سپرده‌گذاران خواست که نگران اصل سپرده‌هایشان نباشند.
با گذشت حدود هشت ماه از انحلال این موسسه مالی و اعتباری که بیش از ۲۰۰۰ هزار شاکی دارد، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید که «منابع مالی موسسه برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران ناکافی است».
این اظهارات با واکنش تند احمد توکلی رئیس سازمان غیردولتی دیده‌بان عدالت و شفافیت روبرو شد.
او تهدید کرد که در صورتی که مسئولان بانک مرکزی اقدام لازم را انجام ندهند، «اسامی افرادی که در این زمینه به جهت منافعی کوتاهی کردند را افشاء خواهد کرد».
توکلی بدون بیان جزئیات بیشتر گفت که «برخی از افراد صاحب نام در قالب این موسسه سپرده‌های بانکی سنگین گرفتند اما اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند».
به گفته او رئیس این موسسه نیز در حال حاضر «اموال سپرده‌گذاران را به دیگران منتقل و به اسم افراد و شرکت‌های دیگر حیف و میل می‌کند.»
پیش از این نیز دبیر کل بانک مرکزی ایران گفته بود که «ثامن الحجج یک سری سپرده‌ها را از افراد خاص گرفته بود و نرخ‌های سود ۵۷ درصد، ۵۴ درصد، ۵۲ درصد و ۴۶ درصد به حساب آنها واریز می‌کرد.»

پشت پرده ثامن الحجج؛ داماد امام جمعه سبزوار

بحث و جدل در باره دست‌های پشت‌پرده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج اسفند ۱۳۹۴ نیز بالا گرفت. ۱۳ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی مدعی شدند که ساختمان این موسسه ستاد تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بوده است.
اکبر ترکان از مشاوران عالی حسن روحانی این ادعا را «کذب» خواند و مدعی شد که پس از پایان انتخابات ساختمان مورد نظر به موسسه ثامن الحجج فروخته شده است.
همزمان با انتشار عمومی این نامه یک مقام مسئول در بانک مرکزی که نامش فاش نشد، گفت که نمایندگان پیش از این خواستار مسکوت گذاشتن پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج شده بودند.
به گفته این مقام مسئول مسئولان ثامن الحجج در دیدار با مدیران بانک مرکزی خود را متصل به «نهادهای بالا و بیت رهبری» دانسته و مدعی شده بودند که کسی توان لغو مجوز موسسه را نخواهد داشت.
سهامدار اصلی و مدیرعامل موسسه ثامن الحجج ابوالفضل میرعلی داماد امام جمعه سبزوار – است. او پس از افزایش اعتراض سپرده‌گذاران موسسه بازداشت و پس از مدتی با وثیقه ۵ هزار میلیارد تومانی آزاد شد. دستگاه قضائی ایران نیز میرعلی را ممنوع الخروج کرده است.
بر اساس اعلام مقام‌های قضائی حداقل ۵۰۰ هزار حساب سپرده در این موسسه مالی و اعتباری وجود دارد که تا به حال ۳۵۰ هزار حساب سپرده تعیین تکلیف شده‌اند. بر اساس اعلام بانک مرکزی بازپرداخت بدهی‌هایی ثامن الحجج به بانک پارسیان واگذار شده است.