۱۳۹۸ مهر ۱, دوشنبه

ترامپ: قصد دیدار با ایرانی‌ها را ندارم


محدودیت‌های هیأت همراه روحانی در سفر به نیویورک

حسن روحانی در حالی رهسپار نیویورک می‌شود که حق تردد محدودی دارد و آمریکا به معاونان دفاتر و تیم‌ رسانه‌ای‌ دولت نیز ویزا نداده است. ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر گفت قصد ندارد با مقامات ایرانی در نیویورک ملاقات کند.

Bildkombo - Trump und Rohani
رئیس جمهور ایران قرار است دوشنبه اول مهر عازم نیویورک شود تا روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی داشته باشد. این بار، کسانی که روحانی را در سفرهای قبلی همراهی کرده‌اند، ویزا نگرفته‌اند. آمریکا برای معاونان دفتر و نهاد ریاست جمهوری و هم‌چنین تیم رسانه‌ای روحانی، روادید صادر نکرده است.
خبرگزاری ایسنا می‌نویسد ویزایی که برای روحانی صادر شده محدودیت تردد دارد و او صرفا می‌تواند بین محل اقامت و مقر سازمان ملل و نمایندگی ایران در این سازمان رفت و آمد کند. ایسنا افزوده که محدودیت یاد شده در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز که جمعه به نیویورک رفته، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته که مقامات آمریکایی به او گفته‌اند، ویزایش را با اغماض صادر کرده‌اند وگرنه واجد دریافت آن نبوده است.
نام ظریف در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. او در سفر قبلی به نیویورک نیز تنها حق رفت و آمد به مقر سازمان ملل و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی را داشت.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر گفته که دیپلمات‌های آمریکایی دور تهران نمی‌چرخند. برای همین هم ما دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در اطراف نیویورک پرسه بزنند.»
ایسنا ادعا کرده که تعداد درخواست‌هایی که "رهبران کشورهای مهم" برای ملاقات با روحانی داده‌اند، به نسبت شش دوره گذشته بی‌سابقه است. این خبرگزاری می‌نویسد: «همین موضوع شکست سناریوهای آمریکا برای انزوای سیاسی جمهوری اسلامی و سفیران دیپلماتیک‌اش را نشان می‌د‌هد.»
ترامپ: قصد دیدار با ایرانی‌ها را ندارم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر بار دیگر تاکید کرد که قصد دیدار با هیچ مقام ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را ندارد. او در عین حال گفت که هیچ گزینه‌ای درباره ایران، به طور کامل از روی میز برداشته نشده است.
ده روز قبل، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که ترامپ گرچه آماده ملاقات بدون پیش شرط با روحانی است اما عجالتا برنامه‌ای برای این دیدار ندارد.
در آن زمان، هنوز به تاسیسات آرامکو حمله نشده بود و اخراج جان بولتون، گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد نرم‌تر ترامپ در قبال ایران را تقویت کرده بود. اما تنش بین تهران و ریاض بر سر نقش احتمالی ایران در حمله به آرامکو، پایانی بر پیش‌بینی‌های خوشبینانه بود. وزیر خارجه آمریکا گفت نقش ایران در این حملات قابل تردید نیست. ترامپ نیز دستور داد تحریم‌ها علیه ایران افزایش قابل توجهی بیابند.
روحانی یک روز پیش از عزیمت به نیویورک، در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق اعلام کرد که با شعار "ائتلاف امید، هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز" به مجمع عمومی می‌رود. این در حالی است که تنش بین ایران و کشورهای عرب منطقه بیشتر از همیشه و مناسبات فیمابین تیره‌تر از سابق است.

روز تلخ توماس کوک؛ غول خدمات مسافرتی در بریتانیا بعد از ۱۷۸ سال ورشکسته شد


توماس کوکحق نشر عکسGETTY IMAGES
با شکست مذاکرات برای نجات شرکت خدمات مسافرتی 'توماس کوک ' بریتانیا، این شرکت بعد از ۱۷۸ سال فعالیت رسما ورشکسته شد.
سازمان هواپیمایی کشوری در بریتانیا با تائید این خبر اعلام کرده رسما فعالیت تجاری این شرکت پایان یافته است؛ این خبر در تابلوی اعلانات فرودگاه‌هایی نظیر "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان درج شده.
بحران مالی توماس کوک، باعث سرگردانی بسیاری از مسافران بریتانیایی شده است؛ حدود ۱۵۰ هزار مسافر باید به کشورشان بازگردانده شوند. بازگرداندن چنین جمعیتی با این تعداد، در زمان صلح بی‌سابقه بوده است.
در یک مورد گزارش شده بود تعدادی از مسافران در هتلی در تونس اقامت داشتند که از توماس کوک طلب دارد؛ به آنها گفته شده بود تا زمانی که این بدهی تسویه نشود آنها حق خروج از هتل ساحلی را ندارند.
بعضی مسافران این هتل گفته‌ بودند به دلیل "آینده نامشخص" این شرکت مسافرتی، از خروج مسافران جلوگیری می‌شود و برای خروج، باید آنها پول بیشتری بپردازند.
وزارت خارجه بریتانیا دیروز اعلام کرد دولت این کشور آماده است به مسافران کمک کند تا به کشورشان برگردند.
بر اساس اطلاعاتی که بی‌بی‌سی به دست آورده حدود ۱۶۰۰۰ مسافر قرار است امروز (دوشنبه اول مهر) به بریتانیا برگردند؛ دولت این کشور برای بازگرداندن مسافران از ۴۵ جت چارتر استفاده کرده است و شرکت‌های هواپیمایی بزرگی نظیر "ایزی جت" و "ویرجین" در این عملیات مشارکت دارند.

تابلوی اعلانات فرودگاه‌هاه "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان که خاتمه فعالیت تجاری شرکت توماس کوک بر روی آن نمایش داده شدهحق نشر عکسPA MEDIA
Image captionتابلوی اعلانات فرودگاه‌هاه "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان که خاتمه فعالیت تجاری شرکت توماس کوک بر روی آن نمایش داده شده
پیتر فنکهاوزر، مدیر عامل شرکت توماس کوک خاتمه فعالیت این شرکت مسافرتی را مایه "تاسف بسیار" خوانده است.
شرکت توماس کوک از دولت بریتانیا تقاضای کمک ۲۵۰ میلیون پوندی برای ادامه فعالیت کرده بود که این درخواست رد شد.
گرنت شپس، وزیر حمل و نقل این کشور گفته: "ترس من از این است که با این کار (کمک مالی) این شرکت برای مدت کوتاهی به فعالیت خود ادامه دهد؛ ولی ممکن است به جایی برسیم که دوباره نیازمند بازگرداندن مردم شویم."
شرکت توماس کوک در شهرهای مختلف دفاتر فروش بسیاری داشت که از اواخر اسفند ماه سال پیش برای کاهش هزینه‌ها اقدام به بستن بعضی از این دفاتر کرد؛ اما در زمان فعالیت حدود ۵۰۰ شعبه فعال داشت.
توماس کوک، که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مسافرتی در دنیا بود که در سال ۱۸۴۱ میلادی با نام تجاری "توماس کوک و پسران" تاسیس شد؛ فروش سالانه این شرکت تا پیش از ورشکستگی به ۹ میلیارد پوند می‌رسید.
فعالیت این شرکت که ۹۴ هواپیما در اختیار داشت، با سفرهای یک روزه شروع شد و با گذر زمان خدمات آن گسترش یافت.
توماس کوک برای کاهش هزینه‌ها از فروردین ماه اقدام به بستن بعضی از دفاتر خود کردحق نشر عکسAFP
Image captionتوماس کوک برای کاهش هزینه‌ها از اواخر اسفند ماه سال پیش اقدام به بستن بعضی از دفاتر خود کرد
مشکلات مالی توماس کوک که به دلیل زیان‌های انباشته از پارسال تشدید شد، ریشه‌های مختلفی داشته است.
تابستان سال پیش (۲۰۱۸ میلادی) بریتانیا گرمای کم سابقه‌ای را تجربه کرد که این موج گرما به کاهش سفر شهروندان این کشور منجر شد و تعداد خریدها هم کاهش یافت.
از سوی دیگر، بی‌ثباتی سیاسی در بعضی کشورهای مقصد، نظیر ترکیه در سال پیش هم عاملی شد تا از تعداد سفر مشتریانی که قصد سفر به چنین کشورهایی را داشتند کاسته شود.
به همه اینها باید احتیاط در خرج پول‌های "غیر ضروری" توسط شهروندان بریتانیایی در شرایطی که خروج "بی‌توافق" بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از احتمال‌های قویست، را هم باید اضافه کرد.
سال پیش، این شرکت در توافقی با سهامدارانش (که بزرگترین آنها شرکت بین‌المللی فوسون است) برای نجات از بحران، یک برنامه تعریف کرد.
در این برنامه گفته شده بود به ۹۰۰ میلیون پوند ( یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار) نیاز است؛ منبع تامین کننده این اعتبار شرکت بین‌المللی "فوسون" اعلام شد که گروهی از سرمایه‌گذاران آن را تشکیل می‌دادند.
ارائه دهندگان وام و سرمایه‌گذاران، بعدا با انجام یک بررسی مستقل به این نتیجه رسیدند که به غیر از ۹۰۰ میلیون پوند گفته شده، توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر نیاز دارد که مجموعا پول مورد نیاز را به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار) می‌رساند.
در نهایت پس از کش و قوس فراوان تهیه ۲۰۰ میلیون پوند میسر نشد و این شرکت اعلام ورشکستگی کرد

نفس‌هایی که به شماره افتاد؛ روایت یکی از بزرگترین شرکت‌های مسافرتی جهان با ۲۲ هزار کارمند

نفس‌هایی که به شماره افتاد؛ روایت یکی از بزرگترین شرکت‌های مسافرتی جهان با ۲۲ هزار کارمند


توماس کوکحق نشر عکسREUTERS
شاید کمتر کسی باور می‌کرد که شرکت مسافرتی "توماس کوک" بریتانیا، که زمانی یکی از غول‌های صنعت توریسم در بریتانیا بشمار می‌رفت به وضعیت کنونی دچار شود.
قرار است امروز یکشنبه (۳۱ شهریور/ ۲۲ سپتامبر) این شرکت در آخرین لحظات برای نجات از ورشکستگی با سهامداران و وام دهندگان مذاکره کند، بلکه بتواند زندگی را از سر بگیرد.

اگر امکان تهیه ۲۰۰ میلیون پوند (حدود ۲۴۹ میلیون دلار) مهیا نشود؛ عملا تا چند روز دیگر این شرکت به پایان عمر خود می‌رسد.
توماس کوک حدود ۲۲ هزار کارمند در استخدام دارد که فقط ۹ هزار نفر آنها در بریتانیا مشغول به کارند؛ این شرکت سالانه ۱۹ میلیون مشتری در ۱۶ کشور مختلف دارد.
این وضعیت مسافران را هم سردرگم کرده است؛ در یک مورد تعدادی از مسافران در هتلی در تونس اقامت داشتند که از توماس کوک طلب دارد.
به آنها گفته شده تا زمانی که این بدهی تسویه نشود آنها حق خروج از هتل ساحلی را ندارند.
بعضی مسافران این هتل گفته‌اند به دلیل "آینده نامشخص" این شرکت مسافرتی، از خروج مسافران جلوگیری می‌شود و برای 
خروج باید آنها پول بیشتری بپردازند.
این وضعیت شاید گریبانگیر سایر مشتریان هم بشود؛ که به این نگرانی‌ها دامن زده است.
در حال حاضر، حدود ۶۰۰ هزار مشتری توماس کوک در سفر هستند که دست‌کم ۱۵۰ هزار نفر آنها بریتانیایی هستند؛ البته دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته در صورت ورشکستگی توماس کوک، کشورش آماده است به مسافران کمک کند تا به کشورشان برگردند.
آقای راب البته کمک برای نجات این شرکت را محتمل ندانسته.
توماس کوک، که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مسافرتی در دنیاست، در سال ۱۸۴۱ میلادی با نام تجاری "توماس کوک و پسران" تاسیس شد؛ فروش سالانه این شرکت هم‌اکنون به ۹ میلیارد پوند می‌رسد.
این شرکت مسافرتی از زمان تاسیس خود (۱۸۴۱) فراز و نشیب زیادی داشته است؛ مثلا بیش از صد سال بعد از تاسیس این شرکت ملی شد و بعنوان بخشی از راه‌آهن دولتی بریتانیا معرفی شد.
فعالیت این شرکت که امروز ۹۴ هواپیما در اختیار دارد، با سفرهای یک روزه شروع شد و با گذر زمان خدمات آن گسترش یافت.
از سال گذشته و با تشدید بحران مالی توماس کوک ارزش سهام این شرکت به شدت افت کرده است؛ بعضی از فعالان بازار این سهام را اساسا "بی‌ارزش" می‌خوانند.
در ماه مه، این شرکت بزرگ مسافرتی اعلام کرد در شش ماهه اول سال حدود ۱/۵ میلیارد پوند (حدود یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار) ضرر متحمل شده است.
توماس کوک در سال ۱۸۴۱ میلادی تاسیس شد و بیش از صد سال بعد با ملی شدن به راه‌آهن دولتی بریتانیا پیوستحق نشر عکسHULTON ARCHIVE
Image captionتوماس کوک در سال ۱۸۴۱ میلادی تاسیس شد و بیش از صد سال بعد با ملی شدن به راه‌آهن دولتی بریتانیا پیوست

مشکلات از کجا شروع شد؟

مشکلات مالی توماس کوک که به دلیل زیان‌های انباشته از پارسال تشدید شده، ریشه‌های مختلفی داشته است.
تابستان سال پیش (۲۰۱۸ میلادی) بریتانیا گرمای کم سابقه‌ای را تجربه کرد که این موج گرما به کاهش سفر شهروندان این کشور منجر شد و تعداد خریدها هم کاهش یافت.
از سوی دیگر، بی‌ثباتی سیاسی در بعضی کشورهای مقصد، نظیر ترکیه در سال پیش هم عاملی شد تا از تعداد سفر مشتریانی که قصد سفر به چنین کشورهایی را داشتند کاسته شود.
به همه اینها باید احتیاط در خرج پول‌های "غیر ضروری" توسط شهروندان بریتانیایی در شرایطی که خروج "بی‌توافق" بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از احتمال‌های قویست، را هم باید اضافه کرد.
سال پیش، این شرکت در توافقی با سهامدارانش (که بزرگترین آنها شرکت بین‌المللی فوسون است) برای نجات از بحران، یک برنامه تعریف کرد.
در این برنامه گفته شده بود به ۹۰۰ میلیون پوند ( یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار) نیاز است؛ منبع تامین کننده این اعتبار شرکت بین‌المللی "فوسون" اعلام شد که گروهی از سرمایه‌گذاران آن را تشکیل می‌دادند.
تخمین قبلی این شرکت برای نجات از بحران ۱۵۰ میلیون پوند بود.
ارائه دهندگان وام و سرمایه‌گذاران، بعدا با انجام یک بررسی مستقل به این نتیجه رسیدند که به غیر از ۹۰۰ میلیون پوند گفته شده، توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر نیاز دارد که مجموعا پول مورد نیاز را به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار) می‌رساند.
توماس کوک یک خط هوایی ثبت شده به نام خود دارد و در کشورهایی نظیر چین و فرانسه با همین نام شعباتی دارد.
این شرکت در مقاطعی به دلیل قدرت مالی مناسب، حامی مالی باشگاه فوتبال منچستر سیتی و همچنین بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن هم بوده است.

صدارت :سحر خدایاری(بوعزیزی ایران)جرقه‌ بیداری وژدانهای منفعل و مشارکت در...

خودسوزی سحر خدایاری (محمد بوعزیزی ایران)، جرقه‌‌ای برای  بیدار شدن وژدانهای منفعل و مشارکت در جنبش خودجوش رهایی از خفقان و استبداد. 
شرح این قصه مگر شمع برآرد به زبان—ورنه پروانه ندارد به سخن پروایی!  
خودسوزی بوعزیزی در تونس، شمع خاموش وژدان مردم منفعل را در کشورهای عرب، روشن کرد و ’بهار عرب را شاهد بودیم، و امروز سودان و الجزایر هم به پا خاسته‌اند!
برای رهایی از سرنوشت بد امروزمان، باید هرکدام از همه ما مردم، به سهم خود و به نوبه خود، با بکار انداختن خلاقیت و با شکوفا کردن استعداد ابتکار خود، از هر موقعیتی استفاده کنیم و آنرا به عنوان جرقه‌ای، برای روشن کردن شمع خاموش وژدان ایرانیان منفعل، بکار ببرد. 
هرگونه از تلاش‌هایی که من، شما، وهرکدام از همه ما در مسیر حق‌وندی و حقوق‌مداری انجام می‌دهیم، بدون تردید در کاستن خشونت، و در حرکتی در جهت مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر، موثر خواهد بود…. هرکدام به سهم خود… و به نوبه خود…هرچقدر هم که آن حرکت در ظاهر به نظر کوچک بیاید.
و هر کدام از این فعالیت‌ها، می‌تواند، به شکلی پیش‌بینی نشده و بسیار دور از انتظار، در زمان و در مکان مناسب، اثرات عظیمی داشته باشد. در آگوست۲۰۱۸، وقتی که گرتا تانبرگ فقط ۱۵سال داشت، به تنهایی در مقابل پارلمان سوئد ایستاد و به آلودگی محیط زیست اعتراض کرد.  در آن هنگام، گرتا تانبرگ هیچ حتی تصور این را هم نمی‌کرد که فقط یک سال و یک ماه بعد، در سپتامبر۲۰۱۹، در تمام قاره‌های دنیا (به غیر از قطب جنوب!) بیش از ۳میلیارد نفر برای مجبور کردن قدرت‌ها به کاستن از آلایش محیط زیست، به او بپیوندند. 
مصاحبه آقای حسین #جوادزاده از رادیو #عصرجدید با علی #صدارت
جمعه ۲۹شهریور۱۳۹۸ برابر با ۲۰سپتامبر۲۰۱۹
آدرس لینک مطلب در سایت علی صدارت برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی:

Iran : au cœur des tensions - Le Dessous des cartes | ARTE

Entretien avec l'homme derrière le procès Balkany

La grenouille et la licorne : la fable de la valorisation

Pétrole : une semaine après

Législatives en Israël : «Il n’est pas impossible que Netanyahou soit ex...

Arabie saoudite : un colosse aux pieds d'argile ? - Je réponds à vos que...

Thomas Cook collapse: 600,000 fear being stranded abroard | DW News

Protesting in Hong Kong shopping malls a new tactic

Hong Kong: Demonstration in Suburb Turns Violent

Hong Kong protesters desecrate China flag & ransack Sha Tin shopping mall

Arnaque et abus de pouvoir des banques : quand vous n'êtes plus maître d...

Nos Banques ont PEUR. Pourquoi la FED injecte des milliards comme en 200...

خطوط چهل ساله رژيم!سرکوب داخلی!تشنج آفرينی خارجی

Le britannique Thomas Cook fait faillite, des milliers de touristes bloqués