۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۶, پنجشنبه

خون هزاران" ندا"را بپای خوکان نريزيم!


طرح کنگره آمریکا برای بیرون راندن ایران از بازار جهانی نفت

روزهایی سخت‌تر در انتظار اقتصاد ایران
Tue 14 05 2013

USA-Congress.jpg
دویچه له:‌ برخی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن تمامی کشورهای دنیا از خرید نفت ایران منع می‌شوند. در غیر این صورت ارتباطشان با بانک‌های آمریکایی قطع خواهد شد.

تعدادی از نمایندگان کنگره امریکا به دنبال طرحی برای تحریم کامل خرید نفت از ایران هستند. به گزارش نیویورک تایمز، بعد از اینکه تحریم‌های اقتصادی نتوانست جلوی برنامه اتمی ایران را بگیرد، تعدادی از حقوقدانان و تحلیل‌گران آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران را از بازار جهانی نفت حذف کنند.

طراحان این طرح می‌گویند افزایش تولید نفت و گاز در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند اولین قدم برای عملی کردن بایکوت جهانی نفت ایران باشد. این طرح در صورت موفقیت می‌تواند ایران را از فهرست چهار کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان خارج کرده و به این ترتیب این کشور را به توقف برنامه اتمی‌اش وادار کند.

برخی از اقتصاددانان و دولتمردان که بعضی از آنان هم نماینده کنگره آمریکا هستند، با این طرح موافق نیستند چرا که به نظر آنان این برنامه می‌تواند بازار جهانی نفت را مختل کند، بین ایالات متحده و متحدانش اختلاف بیندازد و قیمت انرژی را ناگهان بالا ببرد.

کاخ سفید می‌گوید به دنبال گزینه‌هایی برای کاهش خرید نفت ایران توسط مشتریان خارجی است تا درآمد حاصل از فروش نفت این کشور تنزل یابد. در عین حال اعضای کابینه دولت اوباما و نمایندگان کنگره در حال پیدا کردن راه‌هایی هستند تا جلوی دریافت طلا و پول در قبال فروش نفت و گاز توسط ایران را بگیرند.

تحریم‌هایی که تا کنون علیه ایران اعمال شده درآمد حاصل از فروش نفت این کشور را تا ۴۰ درصد کاهش داده است با این حال هنوز نتوانسته برنامه اتمی ایران را متوقف کند. اعضای کنگره که طرفدار این طرح پیشنهادی هستند معتقدند تحریم‌ها کافی نبوده و درآمد حاصل از فروش نفت ایران باید ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کند.

دیپلمات‌های آمریکایی بیم آن دارند که ایران به سرعت به طرف تولید سلاح هسته‌ای پیش برود.

یک سناتور آمریکایی که نامش فاش نشده گفته: «اگر ما به دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانند به اقتصاد ایران یک ضربه واقعی بزنند، خروج کامل ایران از بازار جهانی نفت در بالای این لیست قرار دارد».

وی درباره طرح پیشنهادی کنگره گفته در این طرح تمامی کشورها از خرید نفت ایران منع شده‌اند و کشورهایی که این تحریم را اجرا نکنند ارتباطشان با بانک‌های آمریکایی قطع خواهد شد.

این سناتور تاکید کرده که طرح مزبور یک طرح "دوحزبی" است و نمایندگانی از هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از آن حمایت کرده‌اند.

روزهایی سخت‌تر در انتظار اقتصاد ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقتصاد این کشور با کاهش فروش نفت و محدودیت در مبادلات بانکی خارجی و حمل و نقل کالا روبرو است. وی این مشکلات را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی ارزیابی می‌کند.

پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تایید کاهش فروش نفت ایران تصریح کرد که بر اثر این مشکل درامد ارزی ایران کاهش یافته و افزایش قیمت ارزهای خارجی را در پی داشته است.

وی همچنین از تعمیم یافتن تحریم‌های بین‌ا‌لمللی به صادرات پتروشیمی ایران به عنوان چالش دیگری پیش روی دولت ایران نام می‌برد و تصریح می‌کند که این اتفاقات موجب کاهش چشمگیر صادرات پتروشیمی ایران نسبت‌ به سال‌های قبل شده است.

کشورهای غربی در چند سال اخیر مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه‌ای را به اجرا درآورده‌اند که توان مالی دولت ایران را نشانه می‌رود. هدف از این تحریم‌ها توقف و یا کاهش سرعت برنامه هسته‌ای ایران اعلام شده‌است.

جامعه جهانی، از این موضوع نگران است که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود، اهدافی نظامی را دنبال می‌کند. حکومت جمهوری اسلامی با رد این نگرانی‌ها، تاکید می‌کند که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

محدودیت در ارتباطات بانکی خارجی

به گفته آقای سلطانی ارتباط بانکی خارجی در سال گذشته خورشیدی به حداقل خود رسیده است به شکلی که ایران در پایان سال ۱۳۹۱ تنها می‌توانست با چهار کشور تبادلات بانکی داشته باشد.

وی از کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ترکیه به عنوان تنها کشورهایی که انتقال اعتبارات بانکی با آن‌ها ممکن بود، نام می‌برد. سه کشور اول به همراه ژاپن از مشتریان اصلی نفت خام ایران محسوب می‌شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند که گرچه مبادلاتی هم با روسیه و ژاپن صورت گرفته است، اما به دلیل برخورد محتاطانه ژاپن و نداشتن معامله نفت با روسیه، این مبادلات بسیار ناچیز بوده است.

سیاست‌های متناقض دولت در قبال تحریم‌ها

پدرام سلطانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق ( سه‌شنبه ۲۴ ،۱۴ مه) با اشاره به این‌که در ماه‌های ابتدائی سال ۱۳۹۱ مسئولان دولتی تاثیر تحریم‌ها را مورد توجه نداشتند و با این موضوع خوشبینانه برخورد کردند، می‌گوید: «درحالی‌که دولتمران و مسئولان دولتی تحریم‌ها را جدی تلقی نمی‌کردند و سیاست‌های مناسب با شرایط را به اجرا نگذاشتند، همه فعالان تجارت خارجی بر وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها اذعان داشتند».

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بروز مشکلات و بالا رفتن قیمت ارز، دولتمردان به این باور رسیدند که تحریم‌ها اثرگذار و مشکل‌ساز بوده است. وی می‌افزاید: «عدم ‌وحدت‌نظر در دولتمردان و مراجع دولتی باعث آشفتگی در تصمیمات شد. این اختلاف نظرات در تصمیم‌گیری‌های بعدی هم مانع از حصول نتیجه شد».

آقای سلطانی معتقد است که آشفتگی در تصمیم‌گیری و ارائه دیدگاه‌های متناقض از سوی مقامات دولتی منجر به افزایش شکاف میان نرخ ارز آزاد و دولتی شد. تصمیماتی که به‌باور این فعال اقتصادی "عملا شرایط را بدتر کرده است".

سواستفاده از شرایط اقتصادی ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که مشکلات سال گذشته رو به افزایش است و اقتصاد ایران در ماه‌های آینده نه تنها با محدودیت‌های بانکی بیشتری مواجه خواهد بود، که با بالا رفتن قیمت انرژی در ایران و افزایش تحریم‌ها در حمل و نقل دریایی، مشکلات تشدید می‌شوند.

پدرام سلطانی تصریح می‌کند:«محتمل است که در سال جدید خطوط کشتیرانی خارجی کمتری تمایل به حمل‌ونقل کالا به ایران داشته باشند. اگر این احتمالات رخ دهند، با محدودیت به وجود آمده، نرخ حمل بار و محموله‌ها افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد».

به باور این فعال اقتصادی، کشورهای معدودی نیز که با ایران تجارت دارند از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند: «این کشورها قیمت فروش کالاهای خود را برای ایران در مقایسه با دیگر کشورها ۲۰ درصد بالا برده‌اند».

از سوی دیگر محدودیت‌هایی نیز در پذیرش مسافران ایرانی در کشورهای خارجی به وجود آمده و کشورهایی که پیش‌تر "دوست و شریک تجاری" ایران محسوب می‌شدند، شرایط سختگیرانه‌‌تری را برای صدور ویزا اعمال م
ی‌کنند.


۲۵.۰۲.۱۳۹۲

فروش طلا به ایران از دهم تیرماه ممنوع می شود

مقام های ارشد وزارتخانه های خزانه داری و امور خارجه آمریکا طی سخنان خود در کنگره آمریکا درخصوص ایران، به اثرات عمیق تحریم های اقتصادی علیه ایران بر ارزش ریال و وضعیت اقتصادی آن کشور اشاره کردند.

دیوید کوهن، معاون اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا، طی سخنان خود در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گام بعدی اعمال تحریم های شدیدتر اقتصادی علیه ایران را تشدید فشار بر ارزش ریال خواند، و افزود که این گام شامل ممانعت از فروش طلا به دولت و شهروندان ایرانی نیز می شود.

کوهن به تمایل شدید ایرانیان به خرید طلا برای صیانت از ثروت خود اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این نشانی از سقوط  بیشتر ارزش ریال و موثر بودن تحریم های اقتصادی علیه ایران است.

آقای کوهن اضافه کرد که از روز اول ژوئیه (یک ماه و نیم دیگر)، مطابق قانون تازه آمریکا پیرامون تحریم ایران، واشنگتن به هیچ یک از کشورهایی که با آنها رابطه دارد، اجازه نخواهد داد به دولت یا شهروندان ایران طلا بفروشد، و این شامل فروشندگان طلا در ترکیه و امارات متحده عربی نیز می شود.

وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا نیز طی سخنان خود در سنای آمریکا به ادامه کوشش آمریکا برای مسدود کردن صادرات نفت ایران و اثرگذار بودن این اقدام اشاره کرد.

خانم شرمن اضافه کرد که چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، و تایوان میزان قابل توجهی از واردات نفتی خود از ایران را کاهش داده اند.

معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود در کمیته روابط خارجی سنا افزود که دولت آمریکا به اعمال فشار بر این کشورها برای کاهش بیشتر خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

http://ir.voanews.com/c

سخنی با عاشقان سینه چاک سینمای جمهوری اسلامی

سخنی با عاشقان سینه چاک سینمای جمهوری اسلامی

 
 اعتصاب غذای مدیرهنری انجمن هنردرتبعید
به آگاهی عزیزان میرسانیم که جواد دادستان مدیر هنری انجمن هنر در تبعید٬ به اعتراض به حضور اصغر فرهادی نماینده ی رسمی سینمای جمهوری اسلامی در شصت و ششمین جشنواره ی سینمایی کن٬ بی اعتناعی مسئولین این جشنواره به اعتراضات پیاپی و هرساله ی انجمن هنر در تبعید به حضوردائمی آرایشگران رﮊﻳم و تبعیضات آشکار و پنهان مسئولین فرهنگی وهنری فرانسه در مورد هنرمندان تبعیدی واقعی ایرانی٬ یک اعتصاب غذای نامحدود را ازساعت یازده سه شنبه چهاردهم ماه مه ٬2013 در مقابل ساختمان تلویزیون کانال پلوس در پاریس

85, quai André Citroën
75015 Paris
Tel: 0171353535
آغاز میکند
انجمن هنر در تبعید – پاریس
با سپاس از همه ی عزیزانی که از این اعتصاب غذا حمایت می کنند و به همه ی آن خارجه نشینان بی غم که اهمیت نقش اصغرفرهادی و دیگرتاجران کلاهبردار فیلم سازشده درآرایش چهره ی رﮊیم را آگاهانه به هیچ می گیرند با این که به خوبی می دانندکه درایران هزاران هنرمند (با شرف) دیگر هم هستند که چون با جمهوری اسلامی راه نمی آیند از همه ی تسهیلاتی که برای برخی کلاهبردارهنرمند شده فراهم است، محرومند، انتقاد از باصطلاح چند هنرمند خودفروش را هم عیب می دانند، گویی هنرمند تافته ای جدا بافته است! و از ما هم انتظار دارند که به این گونه تاجران بی اخلاق و بی پرنسیپ هنرمند شده برخوردی دوستانه داشته باشیم و با آنهاهمراهی کنیم٬ خواندن نوشتار

سخنی با عاشقان سینه چاک سینمای جمهوری اسلامی
و چندین مقاله ی دیگر را بر روی سایت انجمن

توصیه می کنیم
- آیا این ها هیچ گاه برحسب اتفاق شنیده اند یا خوانده اند که پناه جویانی در کنار گوششان پس ازجواب رد کشورها به درخواست شان خودسوزی کرده اند؟ چه می شود اگر این دلسوزان سینمای رﮊیم یک لحظه خودشان را جای این پناه جویان بگزارند که حاضر نشده اند به ایران بازگردند و مرگ را در کشورهای غریب به بازگشت به دامان پر مهر و عطوفت ج.ا. که امثال فرهادی٬ کیا رستمی وو راپرورانده ترجیح داده اند. این خانمها و آقایان ظاهرا فراری ازجمهوری اسلامی که در تعطیلات دایمی شان مرض فراموشی هم گرفته اند چرا به جای تبلیغات برای محصولات تبلیغاتی رﮊیم از هنرمندان تبعیدی واقعی دفاع نمی کنند؟؟
انجمن هنر در تبعید فقط به حمایت انسان های آزاده و بی مدعا متکی است

از فیلمسازی برای سپاه پاسداران تا اتحادیه اروپا

فیلم قبلی‌ اصغر فرهادی، " جدایی نادر..." - که تمامی فستیوالهای ریزو درشت دولتهای غربی تا اسکار با جایزها و هیاهو تلاش کردند به همه بقبولاند که یک فیلم "بی نظیر تاریخ سینما" و "مستقل" مقابلشان دارند نه‌ فیلمی که بانک پاسارگاد وابسته به مهمترین ارگان سرکوب جمهوری اسلامی یعنی‌ سپاه پاسداران تهیه کننده آن بوده- فیلمی است که پیش از صدور به خارج در فستیوال سینمایی فجررژیم بیشترین جایزه‌ها به آن اهدا شد و با تلاش دولت احمدی نژاد با همکاری دولت آمریکا راهی‌ اسکار گشت و چند ماه بعد اوباما در پیام نوروزی خود به مردم ایران مستقیما اعلام کرد که اهدای جایزه اسکار به این فیلم نشان دهنده حسن نیت دولت آمریکا در برخورد با رژیم جمهوری اسلامی بوده است.


از آن طرف هم جواد شمقدری رئیس امور سینمأیی رژیم اعلام می‌کند؛
"...ما طراحی کردیم و حتی لابی‌گری کردیم تا این اتفاق بیفتد و برای همه ایرانیان مهم بود که یک فیلم ایرانی اسکار بگیرد. فیلمساز برای ما مهم نبود بلکه مهم این بود که فیلم از سینمای ایران جایزه بگیرد"

نمایش دیگر آنکه فیلم جدید فرهادی "گذشته"- که در بخش مسابقه فستیوال کن شرکت دارد - پیش از ساخت توسط بخش رسانه ی اتحادیه اروپا جایزه نقدی دریافت می‌کند و همان زمان خبرگزاری‌ها با پخش خبر همچنین اعلام می کنند که "این برای نخستین بار است که به فیلمی ساخته نشده جایزه اهدا میشود"


اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که این جایزه را به دلیل اینکه موضوع فیلم درباره مهاجرین در اروپاست و بیانگر "هویت فرهنگی قوی اروپا و بلند نگری این قاره" به فرهادی اهدا کرده است.

روشن است که امروزه پیش از هر دوره‌ای آثار فرهنگی‌ و هنری را حکومت‌ها به عنوان یک ابزار در حل و فصل مسائل سیاسیشان و معماری افکار توده مردم به کار گرفته اند و هر هنرمندی و اثری که در خدمت بازی سیاسیشان و افکارسازی به کار بیاید در مرکز توجه مراکز اصلی‌ تبلیغاتی قرار می‌گیرد

درست به همین دلیل فیلمسازانی مثل فرهادی نه به عنوان یک هنرمند یا حتا فیلمساز که بیشتر به عنوان کارمندان و سرسپردگان دولت‌ها ارزیابی می‌ شوند. نقش این‌گونه افراد به عنوان فیلمساز به مراتب از مهره‌های سرکوب سپاه پاسداران برای حکومت‌ها کارایند تراست چرا که مهره‌های امنیتی و دستگاه های سرکوب حاکمیت ها به خاطرعملکردشان مورد نفرت مردمند اما این گونه افراد- به اصطلاح هنرمندان و روشنفکران- توجیه گر عملکرد آن مهرهای سرکوب و تعدیل نفرت مردم از انها هستند و به همین دلیل نقش این هنر و هنرمند نمایان به مراتب کثیف‌تر از مهره‌های سرکوب می‌‌باشد

بدون شک در طی سالهای عمر ننگین جمهوری اسلامی، فستیوال کن -در چارچوب همکاریهای اقتصادی دولت فرانسه با جمهوری اسلامی- بیشترین همکاری را با سینمای رژیم حاکم بر ایران داشته و یکی‌ از پایگاه های تبلیغاتی تولیدات فرهنگی‌ جمهوری اسلامی در سطح جهانی‌ بوده است. به همین دلیل
همکاری فستیوال سینمأی کن با رژیم حاکم بر ایران را به شدت محکوم می‌کنیم
بی‌ شک مضحکه اهدای جایزه صلح به اتحادیه اروپا و جایزه اتحادیه اروپا به فیلم ساخته نشده فیلمساز صادراتی دولت احمدی نژاد، تصویری روشن از وقاحت صاحبان این رسانه ها و نهاد‌های فرهنگی‌ و هنری دوران حاضر است.

  جمعی ازهنرمندان در تبعید- کانادا
-----------------------------------------------------------------------------
شكل گيري حكومت هاي خودكامه بدون حضور روشنفكران كوته بين و حقير ممكن نيست. اين گونه روشنفكران در عمل به رژيمي خدمت مي كنند كه مدعي مبارزه با آنند.”   (هانا آرنت انديشمند آلماني ضد نازي)تکثیراز جهانگیر م

عباس عبدی: از حمله به سفارت آمریکا پشیمانم/ معصومه ابتکار مقصر اصلی حمله و طولانی شدنِ گروگانگیری بود




عباس عبدی: از حمله به سفارت آمریکا پشیمانم/ معصومه ابتکار مقصر اصلی حمله و طولانی شدنِ گروگانگیری بود

۱۳ فروردین ۱۳۹۲ | محمود فرجامی
عباس عبدی، یکی از طراحان اصلی حمله به سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ سرانجام پس از نزدیک به ۳۲ سال از آن حرکت عذرخواهی کرد و پرده از بعضی عوامل پشت پرده‌ی آن برداشت.
به گزارش آسوشیتد نیوز عباس عبدی روی دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت از حمله به سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ پشیمان است و برای طراحی آن حرکت که منجر به سقوط دولت موقت و تحریم‌های اقتصادی سنگین علیه ایران شد از ملت ایران پوزش می‌خواهد.
عباس عبدی که در آن زمان به همراه گروهی از دانشجویان موسوم به “خط امام” دست به این عمل زده بود در پاسخ به خبرنگار ایتارتاس گفت «واقعیت آن است که آقای موسوی خوئینی‌ها از یک بگو مگو در شورای انقلاب با آقای دکتر یزدی از ایشان دلخور بود و با من و خانم ابتکار و آقای بیطرف مشورت کرد که چطور می‌شود آنها (نهضت آزادی و لیبرال‌ها) را سر جایشان نشاند. گزینه‌های متفاوتی از حمله‌ی خیابانی به آقای یزدی تا آتش زدن یکی از دفاتر نهضت آزادی را ما به ایشان پیشنهاد کردیم که اتفاقا حمله به سفارت آمریکا هم یکی از آنها بود. این پیشنهاد توسط خانم ابتکار مطرح شد که در آن زمان به کلاس های زبان انگلیسی موسسه‌ی “ایران و آمریکا” می‌رفت که در محل سفارت برگزار می‌شد و در نتیجه به ژئوپولتیک محل، معلم‌های آمریکایی و فایل‌های نمرات کاملا آشنایی داشت. آقای خوئینی‌ها حمله به سفارت را پسندیدند و قرار شد ما به آنجا حمله کنیم و تا پایان امتحانات میان‌ترم در آنجا بمانیم.»
عبدی خاطرنشان کرده است که اگر حمایت‌های بعدی آقای خوئینی‌ها و امام خمینی از این حرکت نمی‌بود نهایتا این گروگان‌گیری چهار روز طول می‌کشید و با موجه شدن غیبت از امتحانات خاتمه می‌یافت.
وی همچنین معصومه ابتکار را در طولانی شدن مدت گروگانگیری مقصر دانست و اظهار داشت «ایشان از اینکه به جای معصومه خانم، “خواهر مری” نامیده شود بسیار خوشحال بود و از اینکه می‌توانست در گفتگو با گروگانها و رسانه‌های خارجی به تمرین زبان انگلیسی بپردازد نهایت استفاده را می‌کرد و به همین خاطر اصرار عجیبی داشت که گروگان‌ها آزاد نشوند. البته این حقیقتی بود که ما بعدا، وقتی ایشان در آزمون تافل نمره‌ی عالی گرفت، فهمیدیم.»
مهندس عبدی به سایر دوستانش از جمله حبیب‌الله بی‌طرف، معصومه ابتکار و محسن میردامادی توصیه کرده است به جای لجاجت، صادقانه به اشتباه خود اعتراف کنند و از مردم ایران عذرخواهی کنند.
عباس عبدی همچنین در پاسخ به عکاس این خبرگزاری که از وی پرسیده است الان چه احساسی دارد گفته است ای کاش با جدیت بیشتری برای امتحانات میان‌ترم درس می‌خواند.
این گفته‌ها در حالیست که تا پیش از این عباس عبدی با حفظ سمَتِ تئوری‌پردازی عدم خشونتی، همواره از حمله به سفارت آمریکا دفاع می‌کر

La face cachée du Qatar


ای در لجن فتاده ...
 .....................................................


ای در لجن فتاده ز اصلاح دم مزن
وینگونه دیگ مطبخ دین را به هم مزن 

گنداب زیر پای تو جاری ست سالهاست
قرآن به کف گرفته در آنجا قدم مزن
مردم نفور از اینهمه پَستی ست، بیش ازین
در منجلاب ، خیمه به باغ اِرم مزن !

آن وعدهء بهشت تو جز دام ِ ره نبود
کرم است قوتِ خوان تو لافِ کَرَم مزن
خون کسان به دست تو در جامِ دین در است
ای جامِ خون به دست ، دم از جام جم مزن !
دیریست میر قافله و شیر پرده ای 
تیر عرب میفکن و راه عجم مزن !
تمساح گون مگری بر احوال زار خلق
بر جبهه مُهر طاعت و بر دیده نم مزن !
دست ِ دراز جهل ، عَلَم در کفت نهاد
طبل تهی به قافله زیر عَلَم مزن !
نامردمی دوات نهاده ست پیشِ تو
زین بیش بر دواتِ تباهی قلم مزن !
تاریخ را به ننگ و ندامت رقم زدی
تاریخ را به ننگ و ندامت رقم مزن !
زین ره برون خزیدن توست آرزوی خلق
کم گو ی ناتوانی و با خویش کم مزن !
از پارگین که غرقه درآنی دمی درآی 
تا فرصتی ست پای بر این مغتنم مزن



م.سحر
13/5/2013

۱۱ مهٔ ۲۰۱۳

دزدی پرومته

دزدی پــرومتــه




دزدیدم آتش از خدایان لیک اینان

با زمهریر ِ خویش سرگرمند بر خاک
گویند ما را گرمی و آتش نزیبد
نز کورهء خورشید ، نز آغوش ِ افلاک

نی بیمِ تاریکی کند ما را پریشان
نی روشنایی مان دهد شوری طربناک
زین روی درما برنینگیزد سروری
این پرتو اهدایی ات بر بامِ ادراک
ما را همین سرما و ظلمت کارسازند
شادی ز ما هرگز نخواهی دید ، اِلاک ؛
هیزم نهیمت در میان ، تا خوش بسوزی
خود در میان ِ شعله ات با چشمِ نمناک !




م.سحر
پاریس
11/5/2013

سرّ سی ساله


سِـــرّ ســی ســالــه

همچو خر قصه در چمن گفتم
بس به گوش ِ کر از وطن گفتم
جمله در بندِ بند شلوارند
نشنوند آنچه را که من گفتم
سوده گشت این زبان به سنگ سکون
سنگ بر سر زنان سخن گفتم
دل خود را به سیخ پیوستم
نام خود را به گورکن گفتم
پیش نقش قبای اطلس خویش
به کفن دوزم از کفن گفتم
سّر ِ سی ساله را بدین ابیات !
آخرالامر در عَلَن گفتم !

م.سحر
11/5/2013

چند شعر تازه حول و حوش انتخابات و ...ـ


چند شعر تازه
حول و حوش بازار مکّاره انتخاباتی و ...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ     م.سحر
انتخابات در یک نظام استبدادی *
این گفته ام از سخنوری در یاد است :
آنجا که  وطن  اسیرِ  استبداد است ،
گر رأی کسی منشاء تغییری بود  ،
کِی حاکم ، حُکمِ رأی دادن داده ست؟
..............................................

*  سخنی ست منسوب به مارک تواین ، نویسنده آمریکایی
□□□

می گویند:« هاشمی می آید!»
چنین  که کارِ  جهان،  جمله ریش  در ریش است
بگو به  کوسه که  گُرگِ  تو  بهتر از میش  است
بیا بیا  که  ازین  گلّــه  داد  بستانی
که دیگِ قیمه به بارست و سور در پیش است !
نام نویسی
طبق اخبار رسانه ها ، نیرو های نظامی و امنیتی سید علی ، اطراف خانه سید محمد را محاصره کرده اند تا مانع نام نویسی او در انتخابات شوند :ـ


چون پیرزنی که چرخ ریسی نکند
این مرتبه  خاتمی  رئیسی   نکند
عُمّالِ  علی  راهِ  عبورش  ندهند
تا بارِ  دگر  نام نویسی  نکند  !


□□□


من رأی می دهم

من رأی می دهم به الاغی که قبل ازین

او را الاغ های دگر رأی داده اند
افسار او کشیده و آورده اند پیش
پالان بادکرده به پشتش نهاده اند
ریشی دراز بر زنخش بسته اند و بند
از پوزه اش به هرزه دُرایی گشاده اند
من رأی می دهم به سگ زرد یا شغال
کاین هردو تخم یک خر و یک خانواده اند

***
این رأی من وظیفهء تاریخی من است
وز روشنای رأی من این خانه روشن است
سی سال رأی داده و خر برگزیده ام
وینگونه استراتژی من مدون است
من رأی می دهم که شود رهنمای خلق
گرگی که در کمین و امینی که رهزنست
محجورم و صغیر م و در کشتزار دین
خارم خلیده در دل و خاکم به خرمن است
***
تا کاروان به شبرو دین واسپرده ایم
خوشبخت خیل رهزن و بیچاره میهن است



................................................................ 

پاریس 8.4.2009
*   این قطعه هم در سال 2009  برای انتخابات پیشین سروده شده اما همچنان مناسب روزا ست 
□□□

این شعر هم سرودهء همین روزهاست :
حفظ نظام
تا حفظ نظامشان شعاراست

فرمان خدا طناب ِ دار است
تزویر و ستم خلیفة الله
نامردمِ دون ، طلایه دار است
انسان به لجن نشسته کشتی ست
ایران به بلای دین دچار است 
طاعون و فنا مشاور الملک
بیداد مدّبر الدیار است
دین آلتِ قهر و کین مِن المَهد
در چنگ ِ ددان اِلی المزَار است
قران تبری ست بسته بر فقه
زان نانِ فقیه در تغار است !
انسان به نظام می فروشند
تا دیگِ نظامشان به بار است
ایران لب پرتگاه تاریخ 
جولانگه شیخ ِ نابکار است

ایرانی اگر به پا نخیزد
آینده او تباه و تار است !

9/5/ 2013


□□□

این شعر هم با اندیشیدن به همین حال و هوا و همین اوضاع زمانه ما و کشور ما سروده شد
و نقل آن در همین صفحه بی مناسبت نیست  :

گــــورتــــان را گـــُم کــنیـــــد....


ای که کردستید بازارِ ستم ، دین و خداتان را
«کس به چیزی یا پشیزی برنگیرد سکه هاتان را» *
فقه وجدانسوزتان جز دام تزویر و رذالت نیست
گرچه بی وجدان ، روا دارید ننگ ِ نارواتان را
هرچه بیماری ست از ذات شما ساری ست بر این خاک
مرگ حوشتر باد اگر بیمار بپذیرد دواتان را !
دین تبر کردید و سرو افکن به جان جنگل افتادید
خون فروپوشانده در بیداد گاهان جای پاتان را
مردم ایران ندیده ست از مغول آنچ از شمایان دید
برنخواهد تافتن زین بیشتر جور و جفاتان را

گورتان را گم کنید از عرصه ء تاریخ این کشور
بیش ازین با خون مگردانید سنگ آسیاتان را



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*   ــ  وام از اخوان ثالث