۱۳۹۱ اسفند ۵, شنبه

چه بد کردم؟چه شد؟که ناگه دامن ازمن درکشيدی


«داد خواهانیم ما بیداد را»

زوايای پنهان سطح سرکوب




 انتقاد مجدد گونتر گراس از اسراییل
«گونتر گراس»، برنده نوبل آلمانی که این سال‌ها بیشتر از کارهای ادبی‌اش به اظهارات انتقادی‌اش درباره رژیم اسراییل در محافل ادبی مطرح شده است به تازگی در جلسه‌ کتابخوانی، بار دیگر ‌اسرائیل را موردانتقاد قرار داد و از گفته‌های پیشین خود دفاع کرد.
به گزارش رویترز گراس که در ماه آوریل 2012 با نشر قطعه شعری با نام «آنچه باید گفته شود» حملات شاعرانه خود را علیه اسرائیل آغاز کرد، در تازه‌ترین صحبت‌های خودش گفته است: «
نمی‌دانم که چه چیز برای من بدتر است، انتقادهای صریح یا این واقعیت که خیلی از کسانی که باید بهتر از من بدانند سکوت پیشه کرده‌اند.»
گونتر گراس در ادامه سخنانش از کتاب شعر خود با نام «فانی» و قطعه شعری به نام «قهرمان دوران ما» دفاع کرد. وی در این شعر، جاسوس هسته‌ای اسراییل را یک قهرمان خوانده است.

این برنده نوبل ادبی در این جلسه شعرخوانی، اشعاری از شش‌دهه گذشته را روخوانی کرد و گفت: این متون الهام‌بخش من برای نگارش آثار حماسی بوده‌اند. بی‌نظمی و آشفتگی‌ها همیشه باید به‌طور خیلی صریح تقبیح شوند.»
گراس برنده نوبل ادبی چندسال پیش به دنبال انتشار کتاب «کندن پوست پیاز» از دوران حضورش در ارتش نازی گفته بود. اظهارنظری که باعث واکنش‌های زیادی شد.

گراس چند ماه پیش در شعری گفت: «چرا سکوت می‌کنم؟ سکوتی طولانی در برابر چیزی که آشکار است و در بازی‌های طراحی شده‌ای تمرین می‌شود که در پایان آن، ما به عنوان زنده‌ماندگان در هر حال پانویس آن هستیم؟ چرا نام بردن از سرزمین دیگری را برخود ممنوع می‌کنم که در آن سال‌هاست، حتی اگر مخفی نگه داشته شده باشد، یک توان هسته‌ای در حال رشد، اما کنترل نشده هست که برای هیچ بازرسی در دسترس نیست؟»

محکومیت محمد سیف‌ زاده به شش سال زندان در پایان سپری کردن دو سال حکم پرونده اول ـ


عکس روز: سامر عیساوی زندانی سیاسی فلسطینی

عکس روز: سامر عیساوی زندانی سیاسی فلسطینی


سامر عیساوی بیش از 208 روز است که در اعتصاب غذا بسر می برد.


متن فارسی در این آدرس:

متن بزبان فرانسوی در این آدرس: