۱۳۹۶ اسفند ۳, پنجشنبه

شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه نتوانست بر روی آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه به توافق برسد. هم‌زمان با نشست بدون نتیجه شورای امنیت، بمباران غوطه شرقی توسط ارتش سوریه ادامه یافت.

روسیه از تصویب قطعنامه آتش‌بس در سوریه جلوگیری کرد

شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه نتوانست بر روی آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه به توافق برسد. هم‌زمان با نشست بدون نتیجه شورای امنیت، بمباران غوطه شرقی توسط ارتش سوریه ادامه یافت.
Syrien FSA Operation Olivenzweig Afrin (picture alliance/abaca/AA/H. Nasir)
نماینده روسیه در شورای امنیت شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که با پیش‌نویس ارائه شده از سوی سوئد و کویت موافق نیست. این پیش‌نویس یک آتش‌بس ۳۰ روزه‌ای را در سوریه پیش‌بینی کرده بود تا امدادگران بتوانند به مناطق گرفتار در محاصره نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن کمک‌های بشردوستانه برسانند.
استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، بمباران غوطه شرقی را "کشتار" مردم این منطقه نامیدند.

پانوس مومسیس، هماهنگ‌کننده نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواستار آن شده بود که همه اعضای این شورا رای به آتش‌بس دهند. روسیه اما اعلام کرده بود که برای وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت شرط‌هایی دارد؛ شرط‌هایی که به موجب آنها باید ادامه برخی حملات مشمول توقف نشوند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود کشورش موافق آتش‌بس ۳۰ روزه است، اما این آتش بس نباید شامل مبارزه با جریان تروریستی "دولت اسلامی" و جبهه اسلام‌گرایان النصره سوریه، شاخه سوریه‌ی شبکه تروریستی القاعده شود. به گفته لاوروف، این گروه‌ها با موشک و خمپاره به محلات مسکونی دمشق حمله می‌کنند.
بمباران بدون وقفه
غوطه شرقی در حومه دمشق، از روز یکشنبه (۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه) زیر آتش نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.  در غوطه شرقی نزدیک به ۴۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره‌اند و هفته‌هاست که نتوانسته‌اند به غذا و دارو دسترسی پیدا کنند.
غوطه شرقی در کنترل مخالفان مسلح رژیم اسد قرار دارد. گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست، اعلام کرده که در نبردهای سه روز گذشته، دست‌کم ۳۶۸ نفر کشته و بیش از ۱۸۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. گفته می‌شود در میان کشتگان بمباران‌های ارتش سوریه ۱۵۰ کودک هستند.
غوطه شرقی آخرین منطقه بزرگ در خاک سوریه است که زیر کنترل نیروهای شورشی قرار دارد. این منطقه از سال ۲۰۱۳ از طرف نیروهای دولتی محاصره شده است. در این منطقه حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته‌اند.
غیرنظامیان این منطقه گرسنگی می‌کشند و به خاطر بیمارستان‌های ویران شده، از تامینات بهداشتی برخوردار نیستند.

صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در نطقی ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس نمایندگان آلمان، "بوندس تاگ"، خواستار پایان کشتار در سوریه شد و گفت: «باید با تمام قوا، هر کاری از دست‌مان بر‌آید انجام دهیم تا کشتار ادامه نیابد.»
شاهدان عینی و شورشیان اعلام کرده‌اند که هواپیماهای روسیه از ارتفاع بالا این منطقه را بمباران می‌کنند. روسیه و دولت سوریه اما تاکید دارند که به مراکز غیرنظامی حمله نکرده‌اند
سیاستهای ترویج نفرت و تفرقه‌افکنانه از دلایل وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ بوده. این نتیجه‌گیری سازمان عفو بین‌الملل است. در این گزارش سالانه مشخصا به صحبتها و فرمانهای رییس جمهوری آمریکا اشاره شده. عفو بین‌الملل همچنین از وضعیت حقوق بشر در ایران و افغانستان هم ابراز نگرانی کرده. جزئیات بیشتر از هادی نیلی.


ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در ایران و افغانستان

سازمان ملل که دبیرکل آن غوطه‌شرقی را "جهنم روی زمین" نامیده می‌گوید ۳۳۹ هزار نفر در غوطه‌شرقی گیر افتاده‌اند

سازمان ملل که دبیرکل آن غوطه‌شرقی را "جهنم روی زمین" نامیده می‌گوید ۳۳۹ هزار نفر در غوطه‌شرقی گیر افتاده‌اند
سازمان ملل که دبیرکل آن غوطه‌شرقی را "جهنم روی زمین" نامیده می‌گوید ۳۳۹ هزار نفر در غوطه‌شرقی گیر افتاده‌اندحق نشر عکسAFP
Image captionسازمان ملل که دبیرکل آن غوطه‌شرقی را "جهنم روی زمین" نامیده می‌گوید ۳۳۹ هزار نفر در غوطه‌شرقی گیر افتاده‌اند
در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست روسیه در حال برگزاری نشستی اضطراری درباره وضعیت در غوطه شرقی است، حملات هوایی به این منطقه در شرق دمشق همچنان ادامه یافته و گزارش شده ۴۶ نفر دیگر در جریان بمباران‌های امروز جان باخته‌اند.
گروه‌های ناظر بر جنگ سوریه می‌گویند با احتساب ۴۶ کشته امروز (پنجشنبه سوم اسفند) شمار جان باختگان حملات هوایی و آتش توپخانه از روز یکشنبه گذشته تا کنون به ۴۰۰ نفر رسیده است.
سازمان ملل که دبیرکل آن غوطه‌شرقی را "جهنم روی زمین" نامیده می‌گوید ۳۳۹ هزار نفر در غوطه‌شرقی گیر افتاده‌اند. این منطقه در شرق دمشق، پایتخت سوریه، تحت محاصره ارتش و نیروهای حامی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری، قرار دارد.
عصر امروز، پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گردهم می‌آیند تا درباره پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای با هدف توقف درگیری در غوطه شرقی رایزنی کنند.
این نشست اضطراری که به درخواست روسیه برگزار می‌شود در پی تصویب قطع‌نامه‌ای است که از طرفین مخاصمه در غوطه‌شرقی می‌خواهد به منظور کمک‌رسانی به غیرنظامیان و خارج کردن مجروحان از مناطق درگیری، آتش‌بسی ۳۰ روزه برقرار شود.
در این قطع‌نامه البته نبرد علیه گروه‌های جهادی باقی‌مانده در سوریه؛ القاعده، داعش و جبهه نصرت را در بر نخواهد گرفت.
با وجود این، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفته هنوز توافقی بر سر پیش‌نویس این قطع‌نامه که سوئد و کویت تهیه کرده‌اند، حاصل نشده و روسیه در حال افزودن متمم‌های اصلاحی به آن است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم پیش تر گفته بود مسکو با تصویب این قطع‌نامه مخالفتی ندارد به شرط آن که اتش بس شامل حال گروه های جهادی مستقر در غوطه شرقی نشود؛ گروه‌هایی چون بقایای داعش و هیات تحریر شام که به ارتباط با القاعده منسوب است و در غوطه‌شرقی پایگاه دارد.
همزمان آمریکا، بریتانیا و فرانسه هم خواستار تصویب فوری این قطع‌نامه شده‌اند.

گروه های ناظر بر جنگ سوریه از کشته شدن ۴۰۰ نفر طی ۵ روز گذشته در غوطه شرقی گزارش داده‌اندحق نشر عکسAFP
Image captionگروه های ناظر بر جنگ سوریه از کشته شدن ۴۰۰ نفر طی ۵ روز گذشته در غوطه شرقی گزارش داده‌اند

زن معترض خیابان قیطریه 'در بازداشت کتک خورده است'

زن معترض خیابان قیطریه 'در بازداشت کتک خورده است'


روز پنج‌شنبه تصاویری از یک زن معترض به حجاب اجباری منتشر شد که روی جعبه فلزی کنار خیابان رفته بود و پلیس ابتدا از او خواست پایین بیاید و بعد او را با لگد به پایین پرت می‌کندحق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionروز پنج‌شنبه تصاویری از یک زن معترض به حجاب اجباری منتشر شد که روی جعبه فلزی کنار خیابان رفته بود و پلیس ابتدا از او خواست پایین بیاید و بعد او را با لگد به پایین پرت می‌کند
نسرین ستوده، وکیل و کنش‌گر حقوق بشری، می‌گوید زنی که در خیابان قیطریه تهران در اعتراض به حجاب روسری‌اش را بر چوب کرد، 'در بازداشت است و ماموران او را در بازداشت کتک زده‌اند'.
تصاویری از اقدام اعتراضی این زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که روسری سفیدی بر چوب زده است. گفته شده این ماجرا روز چهارشنبه و در جایی رخ داده که گزارش شده خیابان قیطریه تهران است.
نسرین ستوده از این زن با نام شاپرک یاد کرده است. در شبکه‌های اجتماعی هم با همین نام به او اشاره شده است.

تصویر زنی که گزارش شد در خیابان قیطریه تهران به حجاب اجباری اعتراض کرده است.حق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionتصویر زنی که گزارش شد در خیابان قیطریه تهران به حجاب اجباری اعتراض کرده است.
این وکیل و کنش‌گر مدنی در نوشته‌اش در فیس‌بوک هم‌چنین درباره برخورد پلیس با زن دیگری که روز پنج‌شنبه در تهران به شیوه مشابهی به حجاب اجباری اعتراض کرد، گفته که پرت‌کردن او "غیرقانونی" و از نظر حقوقی مصداق "سوءاستفاده از مقام دولتی" بوده است.
روز پنج‌شنبه تصاویری از این زن معترض منتشر شد که در آخرین ساعت‌های روشنایی روز، روی یکی از جعبه‌های فلزی مخابرات رفته و روسری‌اش را از سر برداشته و بر دست گرفته است.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از این اعتراض منتشر شده، پیداست که چند مامور انتظامی ابتدا از این زن می‌خواهند پایین بیایند "تا با او حرف بزنند". اما این زن از همان روی جعبه مخابرات از ماموران می‌خواهد اگر حرفی با او دارند "جلوی مردم بگویند". در نهایت یکی از ماموران از پشت به این زن لگد می‌زند و او را از روی جعبه فلزی به پایین پرت می‌کند.
خود نسرین ستوده هم فیلمی از این واقعه در فیس‌بوکش منتشر کرده و گفته است که زمان آن روز پنج‌شنبه و محل آن خیابان انقلاب اسلامی در تهران بوده است.
این وکیل، خودش از مخالفان حکومت است و در روزهای گذشته نامه‌ای برای درخواست "برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای تعیین نوع حکومت در ایران" امضا کرده است.
نسرین ستوده نوشته است که ویدا موحدی و نرگس حسینی، دو تن دیگر از زنانی که در هفته‌های اخیر در اعتراض به حجاب اجباری در ایران روسری‌شان را در خیابان برداشته بودند و تصاویرش منتشر شد، "در انتظار محاکمه اند".
در روزهای گذشته پلیس تهران اعلام کرده بود "۲۹ نفر از فریب‌خوردگانی که کشف حجاب کرده‌اند" را بازداشت کرده است.
در سال‌های بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران قوانینی درباره پوشش زنان اجرا شده است که "حجاب اسلامی" را برای زنان اجباری می‌کند و کسانی که این قوانین را رعایت نکنند در معرض پی‌گرد قانونی و محرومیت از تحصیل یا شغل دولتی هستند.
مطابق "قانون مجازات اسلامی" در ایران، زنانی که بدون "حجاب شرعی" در مکان‌های عمومی حضور یابند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.
کنش‌گران می‌گویند مجازات زنانی که حجاب موردنظر حکومت ایران را رعایت نکنند، در عمل شامل طیفی از اقدامات انتظامی، از تذکر کنار خیابان تا بازداشت، جریمه نقدی و شلاق بوده است.
بخشی از میراث انقلاب در خطر؛ زنان ایرانی چگونه "با حجاب" شدند؟


نورعلی تابنده (ملقب به مجذوب علیشاه) (زاده: ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ گناباد)، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی است.

نورعلی تابنده (ملقب به مجذوب علیشاه) (زاده: ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ گناباد)، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی است.
در شهر بیدخت در بخش مرکزی شهرستان گناباد استان خراسان رضوی زاده شد. جدش ملا سلطان‌محمد گنابادی (سلطان علیشاه) (۱۲۵۱–۱۳۲۷ قمری) قطب وقت سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی بود و به سبب گسترش بسیار زیاد سلسله نعمت الهی در آن زمان (در زمان قطبیت ملا سلطان محمد) این سلسله بعد از او به نام «نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی» مشهور شد.
تعلیم و تربیت اولیه او تحت سرپرستی پدرش «محمد حسن بیچاره بیدختی» ملقب به صالح علیشاه بود. او در موطن خویش، گناباد، مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و همچنین هیئت قدیم و نجوم را نزد پدر آموخت. سپس برای ادامه تحصیلات به تهران آمد و در سال ۱۳۲۴ شمسی از دبیرستان علمیه تهران با رتبه اول دانشنامه دیپلم ادبی دریافت کرد و سال بعد از همان دبیرستان دیپلم طبیعی نیز گرفت. آنگاه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و در سال ۱۳۲۷ در رشته حقوق قضایی به دریافت درجه لیسانس موفق شد و همزمان مطالعه و تحقیق را در معارف اسلامی خصوصاً فقه و اصول نزد استادان فن بالاخص برادر بزرگ خود حاج سلطانحسین تابنده ملقب به «رضا علیشاه ثانی» آموخت و در کلاس‌های درس محمود شهابی و سید محمد مشکوة و شیخ محمد سنگلجی شرکت کرد.
او ابتدا در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد؛ و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۲۹ به وزارت دادگستری منتقل شد و مدت‌ها عهده‌دار شغل ریاست اداره سرپرستی دادسرای تهران و به دنبال آن مستشاری دادگاه استان تهران بود. در اوایل خدمت دادگستری که در دادگستری مشهد مشغول به کار بود، برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت و در آنجا در سال ۱۳۳۶ شمسی درجه دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس اخذ کرد. او همچنین در رشته زبان فرانسه نیز مشغول به تحصیل بود و دیپلم آن را نیز دریافت کرد.
تابنده در ایام اقامت در فرانسه با اسلام‌شناس مشهور هانری کربن که علاقه به عرفان و معارف شیعه داشت، در تماس بود و در کلاس‌های درس وی حاضر می‌شد. کربن که با بزرگان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی آشنایی داشت و اظهار علاقه می‌کرد، به او توصیه و اصرار کرد که دربارهٔ این سلسله مطلبی بنویسد و به این ترتیب رساله‌ای به زبان فرانسه با موضوع «شرح مکتب و طریقه حاج ملا سلطان محمد گنابادی و یک قرن مکتب او» در انستیتوی تحقیقات عالیه زیر نظر کربن را دردست گرفت و به ثبت رسانید و یادداشت‌های تحقیق را فراهم آورد که البته به انجام نرسید.
پس از بازگشت به ایران در مشاغل مختلف قضایی در وزارت دادگستری و تدریس در دانشکده‌های حقوق مشغول شد. بار دیگر در شهریور ۱۳۴۷ با بورس دولت فرانسه جهت مطالعات حقوقی قضایی عازم پاریس شد و در مؤسسه بین‌المللی مدیریت I.I.A.P. مشغول به تحصیل و تحقیق گردید و موفق به اخذ دیپلم مدیریت قضایی از آن مؤسسه شد. پس از بازنشستگی در سال ۱۳۵۵ گاه به شغل وکالت دادگستری نیز اشتغال داشت و در دوران انقلاب ۱۳۵۷، وکالت تعدادی از روحانیون و دانشجویان مورد تعقیب را رایگان پذیرفت. پس از انقلاب هم مدت کوتاهی در دولت مهدی بازرگان به سمت معاونت وزارت ارشاد و معاون وزیر دادگستری منصوب شد و به عضویت هیئت امناء و مدیریت سازمان حج و زیارت درآمد. او دوباره در مهر ۱۳۵۹ خورشیدی، به درخواست خودش بازنشسته شد.
نورعلی تابنده وکالت چهره‌های سیاسی مغضوب پیش و پس از انقلاب را به عهده داشته‌است. از جمله در دوران پهلوی وکالت آیت الله پسندیده، برادر آیت‌الله خمینی و آیت الله طاهری که بعدها امام جمعه اصفهان شد را بر عهده داشت و همچنین در حاکمیت جدید وکالت افرادی چون عباس امیر انتظام در کارنامه وکالتش دیده می‌شود. او همچنین عضو کمیته «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» بوده و مقاله‌های انتقادی می‌نوشته‌است، اما از این فعالیت‌های او در سالهای اخیر کمتر یاد می‌شود.
آقای تابنده سالها با نیروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی نزدیک بود و از جمله امضاءکنندگان نامه مشهور ۹۰ امضایی به اکبر هاشمی رفسنجانی بود که به دلیل امضای همین نامه بازداشت شد و ۸ ماه در زندان بود. همسر او در همین دوره درگذشت. نورعلی تابنده مطالبی نیز در نشریه «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» می‌نوشت که از جمله آن‌ها مطلبی در رد نظریه ولایت فقیه بود. این مقاله که از جمله موضوعاتی بود که در بازجویی‌هایش مطرح شده بود.
گروهی از ناظران فعالیت‌های سیاسی آقای تابنده را دلیلی بر آن دانسته‌اند که جایگاه «قطب دراویش گنابادی» با تأخیر به او منتقل شود. آقای تابنده پس از کسب عنوان «قطب دراویش گنابادی» نیز دربرخی از موضوعات سیاسی فعال بود و در مراسم بزرگداشت چهره‌های ملی-مذهبی شرکت می‌کرد.
او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد چرا که در میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، آقای کروبی تنها کسی بود که در نامه‌هایی به مقامات مسئول از جمله وزیر اطلاعات وقت و مراجع تقلید به تخریب حسینیه دراویش گنابادی و آزار آن‌ها انتقاد کرده بود.
روند تخریب حسینیه‌ها و بازداشت دراویش گنابادی از سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفته بود و سال ۸۷ تعدادی از دراویش گنابادی در مقابل مجلس تجمع کردند و نور علی تابنده آن روز را به عنوان روز درویش نامگذاری کرد.
آثار
کتاب
مبتنی بودن جرم و مجازات بر قانون و مسئله لوایح قانونی در ایران. (رساله دکتری به راهنمایی پروفسور استفانی ریاست مؤسسه جرم‌شناسی دانشکده حقوق پاریس، ۱۳۳۶.
بررسی جامعه‌شناسی یک انقلاب (سال پنجم انقلاب الجزایر)، تألیف فرانتس فانون، ترجمه از زبان فرانسه، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، تهران، ۱۳۶۱.
م‍ج‍م‍وع‍ه م‍ق‍الات ف‍ق‍ه‍ی و اج‍ت‍م‍اع‍ی. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۷۸. شابک: ‎‎۹۶۴-۷۰۴۰-۰۱-۶
مجموعه مقالات حقوقی و اجتماعی، انتشارات حقیقت، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۱.
س‍ف‍ر ح‍ج و ع‍ی‍د ق‍رب‍ان. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۸۰. شابک: ‎‎۹۶۴-۷۰۴۰-۱۶-۴
آش‍ن‍ای‍ی ب‍ا ع‍رف‍ان و ت‍ص‍وف. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۸۰. شابک: ‎۹۶۴-۷۰۴۰-۱۸-۰
بحران دموکراسی. تألیف روژه لاکومب، ت‍رج‍م‍ه ن‍ورع‍ل‍ی ت‍اب‍ن‍ده.[۱۲] تهران: نشر باغ نو، ۱۳۸۲.
ش‍ری‍ع‍ت، طری‍ق‍ت و ع‍ق‍ل. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۸۲. شابک: ‎۹۶۴-۷۰۴۰-۴۴-x
خ‍ان‍واده. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۸۳.
خ‍ان‍واده (۲): ازدواج. ت‍ه‍ران: ح‍ق‍ی‍ق‍ت، ۱۳۸۴. شابک: ‎‎۹۶۴-۷۰۴۰-۷۵-x
مجموعه رسائل گفتارهای عرفانی شماره‌های چهارم و پنجم.
رساله حقوق تطبیقی؛ حواشی و تعلیقات محمداسماعیل صلاحی. مشهد: سلسله‌الرضا (ع)، ۱۳۹۰. شابک: ‎۹۷۸-۶۰۰-۹۲۶-۶-۵
مقاله‌ها
اسوه حسنه، کتاب یاد نامه صالح، بمناسبت یکصدمین سال میلاد حضرت آقای حاج شیخ محمد حسن بیچاره بیدختی صالحعلی شاه قدس الله سره العزیز، تهران، ۱۳۶۷. (این مقاله بعداً نیز در نشریه عرفان، مجموعه مقالات(۵٬۶)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۷۹ به چاپ رسیده‌است).
خلف صالح، کتاب مستطاب خورشید تابنده تألیف و تدوین مولانا حضرت آقای حاج علی تابنده محبوب علیشاه اعلی الله مقامه الشریف، در شرح احوال و آثار عالم ربانی و عارف صمدانی حضرت آقای حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضا علیشاه طاب ثراه، تهران، ۱۳۷۳.(این مقاله سپس در نشریه عرفان، مجموعه مقالات(۱۶)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۲ به چاپ رسیده‌است).
ملاحظاتی دربارهٔ بیعت، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۷۸.
ایران فرهنگی- ایران سیاسی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۳)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۷۹.
سعادت نامه، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۴)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۷۹.
تشیع و تصوف و عرفان، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۷)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۷۹.(این مقاله بعداً نیزدر مجله فرهنگی و هنری بخارا، شماره هفدهم – فروردین و اردیبهشت، تهران، ۱۳۸۰به چاپ رسیده‌است).
مولود کعبه، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۸)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۰.
عاشورای حسینی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۹)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۰.
چند خاطره از پروفسور پیاتیه، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۰)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۰.
عید سعید فطر، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۱)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۰.
جمع عید و عزا، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۲)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۱.
جنبه‌های شریعتی و طریقتی دستورات قرآن، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۳)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۱.
عید رمضان، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۴)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۱.
حضرت سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۵)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۲.(این مقاله بعداً نیز در کتاب مجموعه مقالات دربارهٔ شاه نعمت‌الله ولی، تدوین شهرام پازوکی، تهران، ۱۳۸۳ به چاپ رسیده‌است).
عید مبعث، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۷)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۲.
یادی دیگر از حضرت سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۸)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۲.(ین مقاله بعداً نیز در کتاب مجموعه مقالات دربارهٔ شاه نعمت‌الله ولی، تدوین شهرام پازوکی، تهران، ۱۳۸۳ به چاپ رسیده‌است).
معرفی کتاب ذوالفقار، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۸)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۲.
برده داری در اسلام، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۱۹)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۳.
نکاتی دربارهٔ حسن بصری، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۰)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۳.
شاه نعمت‌الله ولی در سرزمین ابن عربی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۱)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۳.
صلح ادیان، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۲)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۳.
خطاب دائمی قرآن:لاتمّم مکارم الاخلاق، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۳)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۴.
پیام به چهارمین همایش شاه نعمت‌الله ولی، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۴)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۴.
میلاد حضرت مسیح (ع)، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۵ و ۲۶)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۴.
عرفان: اتفاق و اتحاد، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۷ و ۲۸)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۵.
اسلام دین شمشیر نیست، نشریه عرفان ایران، مجموعه مقالات(۲۹ و ۳۰)، تدوین دکتر سید مصطفی آزمایش، تهران، ۱۳۸۵.

نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای، دراویش و خشونت، سقوط هواپیما، مخملباف چریک،...

از ماجرای جنجالی رفراندوم ومحسن چریک تا حمله به دراویش بروایت حشمت رئیسی