۱۳۹۶ مهر ۱۹, چهارشنبه

ساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان: ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید رقم دقیق اختلاس و تخلف مالی در این پرونده نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
رقم فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد.
جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عصر سه‌شنبه ۱۸ مهر گفت که گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان ۴۰۰۰ صفحه است.
فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان از دو سال قبل به محل کشمکش دو جناح سیاسی حامیان و منتقدان دولت حسن روحانی تبدیل شده است.
تابستان سال گذشته همزمان با افزایش رایزنی‌ها برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، خبرگزاری‌های ایران از بازداشت شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان خبر دادند.
همزمان با انتشار این خبر، امیر خجسته نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی رقم اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان را حدود هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که اسناد مربوط به این پرونده در اختیار نهادهای نظارتی و قضائی قرار گرفته و تعدادی از مدیران صندوق نیز بازداشت شده‌اند.
حسین مقصودی نماینده  سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز چند روز بعد از بازداشت مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه همسر و یکی از فرزندانش خبر داد و گفت که غندالی اختلاس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را پذیرفته است.
مقصودی همان زمان از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای بررسی تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه خبر داد.
حال با گذشت یک سال از اعلام تشکیل هیئت ویژه بررسی فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان، جبار کوچکی‌نژاد رقم اختلاس را حدود دو برابر مبلغ اولیه اعلام شده، اعلام کرده است.
به گفته او، ۱۳ هزار میلیارد تومان از این تخلف در بانک سرمایه و ۱۵۰۰ میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقماری صورت گرفته است.
صندوق ذخیره فرهنگیان دارای ۲۷ شرکت اقماری در حوزه‌های مختلف و سهامدار اصلی بانک سرمایه است.
پیش از این برخی از رسانه‌های ایران از «پرداخت وام بدون دریافت وثیقه» و «به نام کارتن خواب‌ها» به افراد ذی‌نفوذ در بانک سرمایه خبر داده بودند.
مدیرعامل پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان یک‌سال پیش گفته بود که ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک سرمایه در اختیار پنج نفر است. مطالبات معوق بانک سرمایه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران شهریور امسال اعلام کرد که مدیرعامل پیشین بانک سرمایه بازداشت شده است.
آبان سال گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر بازداشت هشت تن از مدیران و عوامل مرتبط با پرونده فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تائید کرد.
فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین به برکناری غیرمنتظره وزیر پیشین آموزش و پرورش انجامید. مهر سال گذشته علی اصغرفانی وزیر سابق آموزش و پرورش پیش از اینکه در جلسه رسیدگی به استیضاح خود در مجلس حاضر شود، برکنار شد.

این چهار کشور عبارت‌اند از ایران، چین، عربستان سعودی و عراق. آنتونیو گوترش خطاب به کشورهایی که همچنان مجازات اعدام را اعمال می‌کنند


دبیر کل سازمان ملل در سخنانی که به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام ایراد کرد، از کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را اعمال می‌کنند خواست که به ۱۷۰ کشوری که مجازات اعدام را متوقف کرده‌اند بپوندند. او گفت در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد
ماه گذشته ماداگاسکار و گامبیا مجازات اعدام را لغو کردند و به ۱۷۰ عضو دیگر سازمان ملل متحد پیوستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اجلاسی که سه‌شنبه ۱۰ اکتبر به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام در نیویورک برگزار شد اعلام کرد که تنها چهار کشور، مسئول ۸۷ درصد اعدام‌ها در سراسر جهان‌اند.
این چهار کشور عبارت‌اند از ایران، چین، عربستان سعودی و عراق.
آنتونیو گوترش خطاب به کشورهایی که همچنان مجازات اعدام را اعمال می‌کنند گفت:
«من می‌خواهم از تمام کشورهایی که به این اقدام وحشیانه ادامه می‌دهند بخواهم که اعدام‌ها را متوقف کنند. به نظرم اعدام کمک ناچیزی به قربانیان و یا بازدارندگی از جرایم می‌کند.»

Des Barcelonais attendent le discours du président catalan Carles Puigde...