۱۳۹۷ خرداد ۱۲, شنبه

شرکت هزاران نفر در تشییع جنازه پرستار فلسطینی

شرکت هزاران نفر در تشییع جنازه پرستار فلسطینی


تشییع جنازه رزان نجارحق نشر عکسEPA
Image captionدر مراسم تشییع جنازه رزان نجار، پدر این پرستار روپوش پزشکی خون آلود او را روی دست گرفته بود و جمعیت شعار انتقام سر می‌دادند
هزاران فلسطینی در مراسم تشییع جنازه یک زن پرستار که دیروز با شلیک نیروهای اسرائیلی کشته شد شرکت کردند.
این پرستار ۲۱ ساله فلسطینی، رزان نجار نام داشت و پیش از کشته شدن در نزدیکی مرز اسرائیل، به افرادی کمک می‌کرد که هدف اصابت گلوله اسرائیلی ها قرار گرفته بودند.
به گفته مقام های وزارت بهداشت دولت خودگردان فلسطینی، وی پس از آن تیر خورد که برای کمک به یک مصدوم، به سمت حصار مرزی واقع در مرز میان غزه و اسرائیل دوید.
ارتش اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرده که در مورد مرگ رزان نجار به انجام تحقیقات خواهد پرداخت.

امروز شنبه ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) جسد خانم نجار، در حالی که در پرچم فلسطین پیچیده شده بود، روی دست جمعیت تشییع کننده از خیابان های غزه عبور داده شد.
در مراسم تشییع جنازه، پدر این پرستار روپوش پزشکی خون آلود او را روی دست گرفته بود و جمعیت شعار انتقام سر می‌دادند.
انجمن امداد پزشکی فلسطین با تاکید بر اینکه رزان نجار در حال تلاش برای کمک به یک مجروح هدف قرار گرفته اعلام کرده: "شلیک به پرسنل پزشکی، مطابق معاهده ژنو جنایت جنگی است."
تشییع جنازه رزان نجارحق نشر عکسAFP
Image captionروپوش پزشکی خون آلود رزان نجار در دست تشییع کنندگان

افزایش تنش در غزه

روز یکشنبه ۲۷ مه نیروهای اسرائیلی گفتند بسته‌ای انفجاری را در نزدیکی حصار مرزی پیدا کرده‌اند. ارتش اسرائیل به تلافی، یک پاسگاه را هدف قرار داد و سه عضو گروه جهاد اسلامی را کشت.
در اقدامی متقابل، چهار روز پیش گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه ده‌ها خمپاره به سمت اسرائیل پرتاب کردند. به گفته ارتش اسرائیل بیشتر این راکت‌ها و خمپاره‌ها با پدافند هوایی منهدم شد اما تعداد زیادی در شهرک‌های اسرائیلی فرود آمد و ترکش‌های آنها سه سرباز را زخمی کرد.
در واکنش، اسرائیل با حملات هوایی به مواضع گروه‌های مسلح فلسطینی درغزه پاسخ داد. از تلفات احتمالی این حملات گزارش کاملی منتشر نشده اما مقام‌ها در غزه کشته شدن دست کم دو نفر را تایید کرده اند.
این درگیری‌ها در پی افزایش تنش در غزه میان اسرائیل و فلسطینی ها در دو ماه پیش صورت گرفت که بیش از۱۲۰ کشته فلسطینی به‌جا گذاشت.

اعتراض های شش هفته‌ای فلسطینیان که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل و افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس بود، از همان روزهای نخست با پاسخ سنگین اسرائیل روبه‌رو شد و تک تیراندازهای ارتش این کشور به روی معترضان فلسطینی که در مرز غزه و اسرائیل گرد آمده بودند، آتش گشودند.
معترضان ساکن غزه این سلسله اعتراض‌ها را با عنوان "دفاع از حق بازگشت به سرزمین" برگزار می‌کردند.
اسرائیل می‌گوید تک‌تیراندازها، فلسطینی‌هایی را هدف قرار دادند که تلاش می‌کردند تحت پوشش معترض به اسرائیل نفوذ کنند، اما سازمان ملل تاکید دارد که اسرائیل "واکنش نامتناسب" نشان داده است.

روزی که ترور در آلمان از چپ وارد شد

به آتش‌کشیدن دو مرکز خرید در آلمان در آوریل ۱۹۶۸ نقطه آغاز ترور ار.آ.اف (RAF) در سال‌های بعد خوانده می‌شود. "فراکسیون ارتش سرخ" در سال ۱۹۹۸ رسما اعلام انحلال کرد، اما پیامدهای آن هنوز در جامعه آلمان در جریان است.
    
 
01:36
03:20
سه سارق مسلح که آخرین بازمانده‌های "فراکسیون ارتش سرخ" (RAF) در آلمان شناخته می‌شوند، دو دهه است که مخفیانه زندگی می‌کنند. با توجه به این‌که این تشکیلات تروریستی اواخر دهه ۱۹۹۰ رسما اعلام انحلال کرد و با توجه به شرایط سیاسی سال‌های پس از آن، به نظر می‌رسد فعالیت‌های غیر قانونی بازماندگان ار.آ.اف بیش از این‌که سیاسی باشد، برای تأمین معاش است.
جامعه آلمان با این پدیده تاریخی چه برخوردی کرده و می‌کند؟ آیا با پایان‌پذیرفتن افسانه ار.آ.اف، می‌توان از پایان یافتن ترور گروه‌های چپگرا سخن به میان آورد؟ کارشناسان چه می‌گویند؟