۱۳۹۸ مهر ۱, دوشنبه

روز تلخ توماس کوک؛ غول خدمات مسافرتی در بریتانیا بعد از ۱۷۸ سال ورشکسته شد


توماس کوکحق نشر عکسGETTY IMAGES
با شکست مذاکرات برای نجات شرکت خدمات مسافرتی 'توماس کوک ' بریتانیا، این شرکت بعد از ۱۷۸ سال فعالیت رسما ورشکسته شد.
سازمان هواپیمایی کشوری در بریتانیا با تائید این خبر اعلام کرده رسما فعالیت تجاری این شرکت پایان یافته است؛ این خبر در تابلوی اعلانات فرودگاه‌هایی نظیر "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان درج شده.
بحران مالی توماس کوک، باعث سرگردانی بسیاری از مسافران بریتانیایی شده است؛ حدود ۱۵۰ هزار مسافر باید به کشورشان بازگردانده شوند. بازگرداندن چنین جمعیتی با این تعداد، در زمان صلح بی‌سابقه بوده است.
در یک مورد گزارش شده بود تعدادی از مسافران در هتلی در تونس اقامت داشتند که از توماس کوک طلب دارد؛ به آنها گفته شده بود تا زمانی که این بدهی تسویه نشود آنها حق خروج از هتل ساحلی را ندارند.
بعضی مسافران این هتل گفته‌ بودند به دلیل "آینده نامشخص" این شرکت مسافرتی، از خروج مسافران جلوگیری می‌شود و برای خروج، باید آنها پول بیشتری بپردازند.
وزارت خارجه بریتانیا دیروز اعلام کرد دولت این کشور آماده است به مسافران کمک کند تا به کشورشان برگردند.
بر اساس اطلاعاتی که بی‌بی‌سی به دست آورده حدود ۱۶۰۰۰ مسافر قرار است امروز (دوشنبه اول مهر) به بریتانیا برگردند؛ دولت این کشور برای بازگرداندن مسافران از ۴۵ جت چارتر استفاده کرده است و شرکت‌های هواپیمایی بزرگی نظیر "ایزی جت" و "ویرجین" در این عملیات مشارکت دارند.

تابلوی اعلانات فرودگاه‌هاه "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان که خاتمه فعالیت تجاری شرکت توماس کوک بر روی آن نمایش داده شدهحق نشر عکسPA MEDIA
Image captionتابلوی اعلانات فرودگاه‌هاه "گتویک" در جنوب شرقی انگلستان که خاتمه فعالیت تجاری شرکت توماس کوک بر روی آن نمایش داده شده
پیتر فنکهاوزر، مدیر عامل شرکت توماس کوک خاتمه فعالیت این شرکت مسافرتی را مایه "تاسف بسیار" خوانده است.
شرکت توماس کوک از دولت بریتانیا تقاضای کمک ۲۵۰ میلیون پوندی برای ادامه فعالیت کرده بود که این درخواست رد شد.
گرنت شپس، وزیر حمل و نقل این کشور گفته: "ترس من از این است که با این کار (کمک مالی) این شرکت برای مدت کوتاهی به فعالیت خود ادامه دهد؛ ولی ممکن است به جایی برسیم که دوباره نیازمند بازگرداندن مردم شویم."
شرکت توماس کوک در شهرهای مختلف دفاتر فروش بسیاری داشت که از اواخر اسفند ماه سال پیش برای کاهش هزینه‌ها اقدام به بستن بعضی از این دفاتر کرد؛ اما در زمان فعالیت حدود ۵۰۰ شعبه فعال داشت.
توماس کوک، که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مسافرتی در دنیا بود که در سال ۱۸۴۱ میلادی با نام تجاری "توماس کوک و پسران" تاسیس شد؛ فروش سالانه این شرکت تا پیش از ورشکستگی به ۹ میلیارد پوند می‌رسید.
فعالیت این شرکت که ۹۴ هواپیما در اختیار داشت، با سفرهای یک روزه شروع شد و با گذر زمان خدمات آن گسترش یافت.
توماس کوک برای کاهش هزینه‌ها از فروردین ماه اقدام به بستن بعضی از دفاتر خود کردحق نشر عکسAFP
Image captionتوماس کوک برای کاهش هزینه‌ها از اواخر اسفند ماه سال پیش اقدام به بستن بعضی از دفاتر خود کرد
مشکلات مالی توماس کوک که به دلیل زیان‌های انباشته از پارسال تشدید شد، ریشه‌های مختلفی داشته است.
تابستان سال پیش (۲۰۱۸ میلادی) بریتانیا گرمای کم سابقه‌ای را تجربه کرد که این موج گرما به کاهش سفر شهروندان این کشور منجر شد و تعداد خریدها هم کاهش یافت.
از سوی دیگر، بی‌ثباتی سیاسی در بعضی کشورهای مقصد، نظیر ترکیه در سال پیش هم عاملی شد تا از تعداد سفر مشتریانی که قصد سفر به چنین کشورهایی را داشتند کاسته شود.
به همه اینها باید احتیاط در خرج پول‌های "غیر ضروری" توسط شهروندان بریتانیایی در شرایطی که خروج "بی‌توافق" بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از احتمال‌های قویست، را هم باید اضافه کرد.
سال پیش، این شرکت در توافقی با سهامدارانش (که بزرگترین آنها شرکت بین‌المللی فوسون است) برای نجات از بحران، یک برنامه تعریف کرد.
در این برنامه گفته شده بود به ۹۰۰ میلیون پوند ( یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار) نیاز است؛ منبع تامین کننده این اعتبار شرکت بین‌المللی "فوسون" اعلام شد که گروهی از سرمایه‌گذاران آن را تشکیل می‌دادند.
ارائه دهندگان وام و سرمایه‌گذاران، بعدا با انجام یک بررسی مستقل به این نتیجه رسیدند که به غیر از ۹۰۰ میلیون پوند گفته شده، توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر نیاز دارد که مجموعا پول مورد نیاز را به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار) می‌رساند.
در نهایت پس از کش و قوس فراوان تهیه ۲۰۰ میلیون پوند میسر نشد و این شرکت اعلام ورشکستگی کرد

هیچ نظری موجود نیست: