۱۳۹۸ مهر ۱, دوشنبه

ترامپ: قصد دیدار با ایرانی‌ها را ندارم


محدودیت‌های هیأت همراه روحانی در سفر به نیویورک

حسن روحانی در حالی رهسپار نیویورک می‌شود که حق تردد محدودی دارد و آمریکا به معاونان دفاتر و تیم‌ رسانه‌ای‌ دولت نیز ویزا نداده است. ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر گفت قصد ندارد با مقامات ایرانی در نیویورک ملاقات کند.

Bildkombo - Trump und Rohani
رئیس جمهور ایران قرار است دوشنبه اول مهر عازم نیویورک شود تا روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی داشته باشد. این بار، کسانی که روحانی را در سفرهای قبلی همراهی کرده‌اند، ویزا نگرفته‌اند. آمریکا برای معاونان دفتر و نهاد ریاست جمهوری و هم‌چنین تیم رسانه‌ای روحانی، روادید صادر نکرده است.
خبرگزاری ایسنا می‌نویسد ویزایی که برای روحانی صادر شده محدودیت تردد دارد و او صرفا می‌تواند بین محل اقامت و مقر سازمان ملل و نمایندگی ایران در این سازمان رفت و آمد کند. ایسنا افزوده که محدودیت یاد شده در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز که جمعه به نیویورک رفته، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته که مقامات آمریکایی به او گفته‌اند، ویزایش را با اغماض صادر کرده‌اند وگرنه واجد دریافت آن نبوده است.
نام ظریف در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. او در سفر قبلی به نیویورک نیز تنها حق رفت و آمد به مقر سازمان ملل و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی را داشت.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر گفته که دیپلمات‌های آمریکایی دور تهران نمی‌چرخند. برای همین هم ما دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در اطراف نیویورک پرسه بزنند.»
ایسنا ادعا کرده که تعداد درخواست‌هایی که "رهبران کشورهای مهم" برای ملاقات با روحانی داده‌اند، به نسبت شش دوره گذشته بی‌سابقه است. این خبرگزاری می‌نویسد: «همین موضوع شکست سناریوهای آمریکا برای انزوای سیاسی جمهوری اسلامی و سفیران دیپلماتیک‌اش را نشان می‌د‌هد.»
ترامپ: قصد دیدار با ایرانی‌ها را ندارم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر بار دیگر تاکید کرد که قصد دیدار با هیچ مقام ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را ندارد. او در عین حال گفت که هیچ گزینه‌ای درباره ایران، به طور کامل از روی میز برداشته نشده است.
ده روز قبل، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که ترامپ گرچه آماده ملاقات بدون پیش شرط با روحانی است اما عجالتا برنامه‌ای برای این دیدار ندارد.
در آن زمان، هنوز به تاسیسات آرامکو حمله نشده بود و اخراج جان بولتون، گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد نرم‌تر ترامپ در قبال ایران را تقویت کرده بود. اما تنش بین تهران و ریاض بر سر نقش احتمالی ایران در حمله به آرامکو، پایانی بر پیش‌بینی‌های خوشبینانه بود. وزیر خارجه آمریکا گفت نقش ایران در این حملات قابل تردید نیست. ترامپ نیز دستور داد تحریم‌ها علیه ایران افزایش قابل توجهی بیابند.
روحانی یک روز پیش از عزیمت به نیویورک، در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق اعلام کرد که با شعار "ائتلاف امید، هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز" به مجمع عمومی می‌رود. این در حالی است که تنش بین ایران و کشورهای عرب منطقه بیشتر از همیشه و مناسبات فیمابین تیره‌تر از سابق است.

هیچ نظری موجود نیست: