۱۳۹۸ فروردین ۵, دوشنبه

از زمان وقوع سیل و آب گرفتگی‌های شدید در بیش از ۲۰ استان ایران بعضی از مقام‌های ایرانی بطور پراکنده به ارائه برآوردهایی درباره میزان خسارت

درباره خسارات سیل اخیر چه می‌دانیم؟


سیل در شیرازحق نشر عکسMIZAN
Image captionسیل در شیراز

از زمان وقوع سیل و آب گرفتگی‌های شدید در بیش از ۲۰ استان ایران بعضی از مقام‌های ایرانی بطور پراکنده به ارائه برآوردهایی درباره میزان خسارت پرداخته‌اند که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره می‌شود.
این برآوردها اولیه است و فقط درباره خسارات برخی از مناطق سیل‌زده است که تاکنون مقامات ایران به نوعی درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.
جاده‌های استان گلستانحق نشر عکسTASNIM
  • جاده‌های استان گلستان
بگفته عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در محور‌های استان گلستان بیش از صد میلیارد تومان بوده است.
بر این اساس، از ۲۸ اسفند و با آغاز سفرهای نوروزی رانش زمین به طول بیش از ۱۱ کیلومتر موجب بسته شدن بعضی محورهای مواصلاتی شد که با ریزش سنگ بعضی محورها بطور کامل بسته شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: "بررسی های میدانی، حاکی از آن است، به ۵۰ کیلومتر از محورهای درگیر در سیل و رانش زمین با برآورد اولیه حدود ۱,۰۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده."
  • دام و طیور
بنابر اعلام سازمان دامپزشکی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در استان گلستان حدود ۶۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
علیرضا رفیعی پور، رئیس این سازمان گفته است: "در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبک و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است."
بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی در استان مازندران ۷۶ هزار قطعه مرغ مادر، ۸۷ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۸ هزار قطعه مرغ بومی، ۲۵ راس دام سنگین، ۵۴۰ راس دام سبک و ۲۰۰۰ کلنی زنبور عسل از بین رفته است.
در واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل بودندحق نشر عکسIRNA
Image captionدر واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل هستند
  • خسارت به صنایع استان گلستان
طبق برآوردهای اولیه، خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرک های صنعتی استان گلستان به ویژه در شهرستان آق قلا بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان است.
حجت‌الله خلیل زاده، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفته است: از این میزان (۱۶۰ میلیارد تومان)، ۱۳۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و ۳۰ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، سیستم های تأسیسات برق، مخابرات و آب رسانی وارد شده است.
شهرک صنعتی آق قلا ۱۶۸ هکتار وسعت دارد که در آن ۱۵۸ واحد فعال هستند؛ سیلاب و آبگرفتگی اخیر خسارت زیادی به این واحدها تحمیل کرده است.
در واحدهای فعال شهرک صنعتی آق قلا حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر شاغل هستند که با این خسارت وضعیت شغلی این افراد روشن نیست.
  • تاسیسات آبرسانی استان گلستان
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ البته این ارزیابی اولیه برای روستا‌های قابل دسترسی بوده است.
عاشورمحمد مرگان‌پور، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفته است: "تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است."
  • خسارت به زیر ساخت‌های استان خراسان‌شمالی
بگفته استاندار خراسان شمالی سیل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و حوزه کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
مازندرانحق نشر عکسTASNIM
Image captionوزیر راه وشهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است
  • خسارت به بخش کشاورزی استان مازندران
وزیر جهاد کشاورزی خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
محمود حجتی گفته: "در بخش زراعی ۱۰۷ میلیارد تومان، باغبانی ۲۶۶ میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی ۱۱۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی مازندران وارد شد."
سیل اخیر در مازندران به استخرهای آبزی‌پروری، خزانه‌های برنج آماده نشاکاری خسارت وارد کرد و محصولاتی از قبیل گندم، جو، کلزا و باغات مرکبات دچار آسیب جدی شدند.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفته: "دو هزار و ۳۳۱ راس دام، ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد پرورش ماهی در استان مازندران دچار خسارت شدند."
این وزارتخانه برآورد کرده در استان گلستان بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا خسارت دیده‌اند.
این ارقام در حالی اعلام شده که وزیر راه وشهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص ده میلیارد تومان تنخواه برای هریک از 

سیل ویرانگر در ایران؛ غافل‌گیری یا پیامد سوء مدیریت؟

گفتگو با کاوه مدنی، کارشناس مدیریت آب و محیط زیست در دانشگاه ییل در تورنتوی کانادا

Social embed from twitter


سیل در ایران؛ در دروازه قرآن شیراز چه رخ داد؟

سیل درکنار دروازه قرآن شیراز ده‌ها خودرو را با خود برد
Image captionسیل درکنار دروازه قرآن شیراز ده‌ها خودرو را با خود برد
با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان ایران، تصاویر زیادی از سیل و آب‌گرفتگی از ده‌ها شهر و روستا در ایران منتشر شده است. اما هولناک‌ترین آنها مربوط به سیلابی است که از کنار دروازه قرآن شیراز می‌گذرد و ده‌ها خودرو را با خود می‎برد.
در این تصاویر دیده می‌شود که تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش‌اند که جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز بر روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سهمگین سپرده‌اند.
شیرازی‌های قدیمی می‌گویند که به یاد دارند که تا چند سال پیش در کنار دروازه قرآن، ورودی اصلی به شهر و درمیان این بنای قدیمی و تپه نزدیکش همیشه خندقی یا دره‌‌ای بوده که مسیر سیلاب‌های فصلی بوده، مسیلی که بین شیرازی‌ها قدیمی به "تنگِ الله اکبر" مشهور بوده است.
اما چند سالی است که دیگر خبری از آن دره یا مسیل نیست و تبدیل به مسیر عبور و مرور خودروها شده است.
یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار حوزه شهرسازی در توییتر خود نوشته است که حدود ۱۵سال پیش شهرداری شیراز این دره را "با پر کردن نخاله و ریخت آسفالت" پر و عملا مسیر عبور سیلاب را مسدود کرد.
پس از بسته شدن این مسیل دست‌کم دو بار دیگر پیش از این -البته نه با این شدت- بارندگی شدید منجر به سیل در کنار دروازه قرآن شیراز شده است.
به گفته کارشناسان شهرسازی علاوه بر اینکه پوشاندن مسیل برای شهرها دردسرساز است، آسفالت و سیمان کردن زمین‌های اطراف آن نیز مشکلی مضاعف در هنگام بازندگی‌های شدید است. سفت شدن زمین باعث می‌شود که زمین حالت آبکشی خود را از دست دهد و آب بجای فرو رفتن در زمین به اطراف سرازیر شود.
علی مدنی‌پور، استاد شهرسازی در دانشگاه نیوکاسل به بی‌بی‎سی گفت که پس از جنگ جهانی دوم و همز‌مان با رشد و توسعه شهرهای ایران، بسیاری از مسیل‌های طبیعی و ساخت بشر بدون توجه و مطالعه پوشانده شدند که به گفته او می‌توانست از بسیاری از سیلاب‌های مخرب جلوگیری کند.
آقای مدنی‌پور دلیل دیگر پوشانده شدن مسیل‌ها را سودجویی می‌داند که در سال‌های گذشته بدون آنکه نظارتی بر آن باشد، مسیل‌ها برای ساختن ساختمان‌های مسکونی پر می‌شدند یا خانه‌ها را در مسیر سیلاب‌ها می‌ساختند.
به گفته آقای مدنی‌پور هر دو دلیل ناشی از عدم مدیریت منابع آبی بوده که در هنگام بارش شدید نه تنها از آن استفاده صحیح نشده، بلکه به دلیل درست هدایت نشدن آن حتی تبدیل به عاملی فاجعه‌ساز نیز شده است.
عده‌ای از شهروندان شیرازی می‌گویند که با وجودیکه بارش‌هایی از این شدیدتر در این شهر دیده‌اند، اما چنین سانحه‌ای برای‌شان بی‎سابقه بوده است.
محسن از شهروندان شیرازی به بی‌بی‌سی گفت که تاکنون چنین سیلی ندیده است و این سانحه بسیار "غافلگیرکننده" و معلوم نیست که منبع این سیل چه بوده، چون به گفته او سد یا مخزن آبی در نزدیکی دروازه قرآن نبوده که سرریز شدن و یا شکسته‌شدنش بر شدت سیل بیفزاید.
هنوز علت اصلی شدت گرفتن این سیل سهمگین مشخص نیست.
دادستان شیراز گفته است که تلفات سیلاب شیراز ناشی از سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی است و پرونده‌ای در این خصوص در دادستانی گشوده شده است.
از زمان وقوع سیل از هفته گذشته تاکنون در استان‌های مختلف ایران، شهر شیراز بیشترین قربانی را داده است.
تاکنون در شیراز ۱۷ نفر کشته‌ و بیش از ۷۰ نفر مصدوم شده‌اند که احتمالا بخشی زیادی از قربانیان گرفتار سیلاب نزدیک به دروازه قرآن شده اند.
زمانی این خیابان میان کوه و دروازه شیراز مسیل بوده استحق نشر عکسIRNA
Image captionزمانی این خیابان میان کوه و دروازه قرآن شیراز مسیل بوده است
عکسی قدیمی از دروازه قرآن و دره کنارش
Image captionعکسی قدیمی از دروازه قرآن و دره کنارش
استانداری های مازندران و را ابلاغ کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: