۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه





صدای آلمان:علي‌رغم تهديدهايی که از هفته‌ها قبل از سوی دادستانی تهران، نيروی انتظامی و سپاه پاسداران در مورد شرکت در مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته بود، در اين روز تمامی دانشگاه‌های بزرگ تهران و چند شهرستان، محل تجمع معترضان به دولت بود.

مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو در ايران، امسال از شب قبل از اين روز آغاز شد. به گزارش سايت‌های خبری داخلي، از ساعت ۹ شب ۱۵ آذر صدای الله اکبر از بيشتر نقاط شهر تهران شنيده مي‌شد.

در نخستين ساعات روز ۱۶ آذر تجمعات دانشجويان در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شريف و دانشگاه اميرکبير، دانشگاه هنر و چند دانشگاه ديگر آغاز شد.

مرتضی سيمياري، دبير اجتماعی دفتر تحکيم وحدت، در مورد جو امروز تهران چنين مي‌گويد: ,درحال حاضر ساعت نزديک به دو و نيم بعدازظهر است. من امروز از ميدان هفت تير به سمت دانشگاه تهران آمدم. فکر مي‌کنم تهران تبديل شده به يک دژ نظامی. تعداد قابل توجهی نيروهای امنيتی برای برخورد با اين جنبش مدنی با همديگر هماهنگ شده و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که برخورد بسيار شديدتری بکنند که فکر مي‌کنم برخوردی معادل با ۱۳ آبان و شايد هم بدتر از آن امروز در تهران صورت بگيرد?.

سيمياری مي‌گويد، ماموران انتظامی درهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجويان بسته و اجازه خروج به آنان نمي‌دادند: ,در حال حاضر چون يک ديوار امنيتی بين دانشگاه و مردم ايجاد شده، احتمال اينکه اين‌ها به همديگر متصل شوند وجود ندارد. دانشگاه هم علاقه ندارد تجمع به خيابان کشيده شود، دانشجوها تمرکزشان در درون دانشگاه است و مردم هم بيرون دانشگاه و اطراف دانشگاه تهران هستند. در حال حاضر فاصله‌ای بين اين‌ها بوجود آورده‌اند?.

يکی از دانشجويان دانشگاه سوره در خيابان آزادی نيز تاييد مي‌کند که نيروهای امنيتی درهای دانشگاه را به روی دانشجويان بسته و اجازه خروج از دانشگاه را به آنان نمي‌دادند. اين دانشجو از تجمع امروز دانشجويان دانشگاه سوره مي‌گويد: ,امروز تجمع از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تا ساعت ۱۲ و ربع بچه‌ها در دانشگاه بودند. از ۱۲ و ربع به بعد دانشجويان تصميم گرفتند به بيرون دانشگاه بروند. رفتند بيرون دانشگاه و روبه‌روی دانشگاه ايستاده‌اند. مردم همراهی کردند و به دانشجويان پيوستند تا اينکه ديگر نيروهای ويژه ريختند و دانشجويان مجبور شدند برگردند به داخل دانشگاه. وقتی به دانشگاه برگشتند، درها را بستند. نيروهای ويژه جلوی دانشگاه ايستادند و بچه‌ها از پشت نرده‌ها و شيشه‌های جلوی دانشگاه تا رفتن نيروهای ويژه شعار مي‌دادند?.

به گفته‌ی اين دانشجو، عمده شعارهای دانشجويان دانشگاه سوره، "مرگ بر ديکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" و "احمد زيدآبادی آزاد بايد گردد" بوده است.

اين شاهد عينی مي‌گويد، تا زمانی که دانشجويان با هم بودند، ضرب و شتمی از سوی نيروهای امنيتی صورت نمي‌گرفت، اما به محض اينکه دانشجويان تک تک به خيابان‌های اطراف مي‌رفتند، ضرب و شتم و حتی سوال و جواب آغاز مي‌شد: ,تعدادی از بچه‌ها که رفته بودند بيرون، توسط نيروهای اطلاعاتی جلوشان گرفته مي‌شد و حتی آمارهای بعضی از دانشجويان را خواسته بودند که مثلاً آمار فلانی يا بهمانی با اين شکل و قيافه را به ما بدهيد. به اين حد، يعنی تمام کوچه‌های اطراف پر از نيروهای امنيتی بود که دانشجويان را به نوعی محاصره کرده بودند و نمي‌گذاشتند بيرون بروند. حتی وقتی بچه‌ها رفته بودند ماشين‌هايشان را جابه جا کنند، با آن‌ها به شدت برخورد شده بود و حتا بچه‌ها را ضرب و شتم هم کرده بودند?.

مردم همراه با دانشجويان

شاهدان عينی از همراهی مردم با دانشجويان در روز ۱۶ آذر مي‌گويند. يک کارمند که محل کارش در خيابان ۱۶ آذر تهران است، از حضور گسترده مردم در خيابان و ميدان انقلاب مي‌گويد: ,شرکت ما مشرف به خيابان ۱۶ آذر است. وقتی من رفته بودم پايين‌تر برای انجام کاري، آنجا مردم اجازه‌ی ايستادن نداشتند. ولی تعداد خيلی زياد بود، ۴۰ هزار نفری بودند. ولی مجبور بودند حرکت کنند و نمي‌توانستند بايستند. به صورت خيلی غيرعادی شلوغ بود. تا الان زد و خوردی مشاهده نمي‌شود، ولی مأمور خيلی هست. مأمورها و لباس‌شخصي‌ها?.

دانشجوی دانشگاه سوره نيز از همراهی مردم با دانشجويان اين دانشگاه مي‌گويد: ,مردم تا آنجايی که مي‌توانستند همراهی مي‌کردند. مثلاً بغل دانشگاه سوره يک مدرسه است که مردم وقتی مي‌آمدند بچه‌هايشان را ببرند، ساعتی که مدرسه تعطيل شده بود، جنبش را هم همراهی مي‌کردند. ولی نيروهای امنيتی در پراکنده کردن مردم تأثير داشتند?.

مرتضی سيمياری نيز ضرب و شتم مردم توسط ماموران را به چشم ديده است. او مي‌گويد: ,ما از خيابان‌های مختلف که مي‌آمديم، برخورد بسيار خشونت‌آميز و قهرآميزی نسبت به مردم صورت مي‌گرفت. نيروهای نظامی و بخصوص طيف بسيج برخورد بسيار شديدی با مردم داشتند. دانشگاه تهران، دانشگاه پلي‌تکنيک و دانشگاه شريف، تا آنجايی که من اطلاع دارم و ديدم، فضاي‌شان بسيار فضايی امنيتی است. دانشجويان هم پشت در حضور دارند. البته هنوز بيرون نيامده‌اند و البته ما هم اميدواريم که اين اتفاق نيفتد?.

,شهرستان‌ها و دانشگاه آزاد هم ساکت نبودند?

تجمع مخالفان دولت در روز ۱۶ آذر مختص تهران نبود. به گزارش پايگاه اينترنتی اميرکبير، دانشگاه رازی کرمانشاه در اين روز محل تجمع و سر دادن شعار توسط دانشجويان عليه دولت احمدي‌نژاد بوده است.

اين سايت خبری همچنين از حمله نيروهای بسيج به دانشجويان دانشگاه بوعلی همدان خبر داده است.

مرتضی سيمياري، عضو دفتر تحکيم وحدت، همچنين مي‌گويد که دانشگاه تبريز، دانشگاه مشهد و نيز دانشگاه شيراز در اين روز محل تجمع دانشجويان معترض بوده است. البته وی تاکيد مي‌کند که با توجه به قطع بودن اينترنت و نيز تلفن‌های همراه، به دست آوردن جزئيات بيشتر از شهرستان‌ها ممکن نيست.

شاهدان عينی همچنين از اعتراضات دانشجويان دانشگاه آزاد نقل مي‌کنند. دانشجويان دانشکده زبان‌های خارجی واحد تهران شمال، امروز با تجمع در محوطه دانشکده و سر دادن شعار به حمايت از جنبش دانشجويی پرداختند.

به گزارش سايت موج سبز آزادي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات نيز روز ۱۶ آذر محل اعتراض دانشجويان به دولت احمدي‌نژاد بود.

دانشجوی دانشگاه سوره، مشخصه جنبش کنونی دانشجويی را پيوستن دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غيرانتفاعی به آن مي‌داند: ,چيزی که امروز در جنبش دانشجويی هست، که در گذشته اکثراً مختص دانشگاه‌های دولتی بود، در اين دوره که دوره‌ی بلوغ و رشدش است، الان کشيده شده به دانشگاه‌های آزاد و غيرانتفاعی که نشان از يک ترکيب جديد را مي‌دهد و اميدواريم که آينده‌ی بسيار خوبی در انتظار اين جنبش باشد?.

ميترا شجاعی

تحريريه: بابک بهمنش

هیچ نظری موجود نیست: