۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

حقوق بشر، اولویت اصلی مخالفان احمدی نژاد در نیویورک bbc

احمدی نژاد یکی از آخرین سخنرانان روز چهارشنبه است

در آستانه سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا، طرفداران حقوق بشر و مخالفان او در نیویورک، برای چرخش توجه دولت ها از برنامه اتمی ایران به وضع حقوق بشر در این کشور، تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 روز چهارشنبه (23 سپتامبر) تقریبا هم زمان با نطق محمود احمدی نژاد، در مورد مذاکرات اتمی یک نوامبر با ایران، نشستی "مشورتی" برگزار خواهند کرد.

محمود احمدی نژاد که عصر سه شنبه وارد نیویورک شد، چهارشنبه ساعت 6 بعد از ظهر به وقت نیویورک در تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.

اما گروه های طرفدار حقوق بشر و مخالفان از حضور رئیس جمهوری ایران در نیویورک به عنوان فرصتی برای جلب توجه جهان به وضعیت به گفته آن ها وخیم حقوق بشر در ایران استفاده کرده اند.

عصر سه شنبه در بین افرادی که برای اعتراض به محمود احمدی نژاد در نزدیکی مقر سازمان ملل متحد جمع شده بودند، کسی در مورد برنامه اتمی ایران یا مذاکرات آتی گروه 1+5 با این کشور که قرار است روز یکم اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود، صحبت نمی کرد.

نوید حاذقی یکی از اعضای گروه Voices for Iran گفت که تمام تلاش او این است که بحث کنونی درباره ایران عوض شود و جامعه بین المللی معضل حقوق بشر در ایران را جدی بگیرند.

این پوسترها اطراف سازمان ملل متحد به گردش درآورده شده است

دولت ایران بارها اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده است و می گوید که در وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با افراد اغشاشگر برخورد قانونی کرده است.

عصر سه شنبه، برنامه ویژه ای در محوطه روبروی سازمان ملل متحد اجرا شد که شامل نمایش فیلمی از وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد امسال بود.

این فیلم توسط ویدئو پروژکتور بروی بدن جوانان سفید پوشی که در چند ردیف به صف ایستاده بودند پخش شد.

دقایقی پیش از نمایش این فیلم، تعدادی از دوچرخه سواران ایرانی پس از چهار روز رکاب زدن از شهر تورنتوی کانادا به روبروی مقر سازمان ملل رسیدند و جمعیت حاضر از آن ها استقبال کرد.

این افراد عضو گروه "دوچرخه سواری برای حقوق بشر در ایران" هستند که خود را غیرسیاسی می داند و خواهان این است که روسای کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی خواهان "بررسی مستقل و موثق در مورد نقض حقوق بشر در ایران شوند".

یکی از این دوچرخه سواران بنام پوریا گفت که هدف این سفر جلب توجه مردم به وضعیت حقوق بشر در ایران است.

به گفته این دوچرخه سواران، در مسیر نیویورک هر جا که با سربالایی دشواری روبرو می شدند شعار می دادند: "مردم ایران، زندان اوین، برو جلو، پابزن".

تعدادی از ایرانیان در حمایت از مردم معترض در ایران مراسمی برگزار کردند

آن ها به همراه جمعیت حاضر در روبروی سازمان ملل متحد هم چند مرتبه این شعار را تکرار کردند.

یکی دیگر از اقدام های گروه های طرفدار حقوق بشر به حرکت درآوردن کامیون های حامل پوسترهای بزرگی در مورد خشونت های اخیر در ایران است.

یکی از این پوسترها صحنه ضرب و شتم یکی از معترضان به نتیجه انتخابات توسط ماموران لباس شخصی را نشان می دهد.

پوستر متحرک دیگر حاوی تصویر محمود احمدی نژاد است که به انگلیستی بروی آن نوشته شده است، "قتل، شکنجه، تجاوز: احمدی نژاد را پاسخگو بدانید".

گروه کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران این پوسترها را در خیابان های اطراف سازمان ملل متحد به گردش درآورده شده است.

هادی قائمی، هماهنگ کننده این کمپین، گفت پوسترهای مذکور با هدف جلب توجه دیپلمات های حاضر در نشست مجمع عمومی به وضع حقوق بشر در ایران به گردش درآمده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه (21 سپتامبر) از مجمع عمومی خواستند که برای بررسی وضع به گفته آن ها بحرانی حقوق بشر در ایران نماینده ویژه ای تعیین کند.

هیچ نظری موجود نیست: