۱۳۹۶ آذر ۷, سه‌شنبه

رضا ضراب به جای متهم روی صندلی شاهد می‌نشیند


رضا ضرابحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionرضا ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ در آمریکا بازداشت شد

رضا ضراب تاجر طلای ایرانی-ترکیه‌ای که بازداشت و اعلام اتهام علیه او در آمریکا باعث تنش سیاسی میان ترکیه و ایالات متحده شده، اتهامات خود را پذیرفته و در حال همکاری با دادستان‌های پرونده است.
آقای ضراب و مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک ترکیه، که در آمریکا در بازداشت هستند به تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده‌اند.
اکنون انتظار می‌رود آقای ضراب در جریان همکاری با دادستانی و توافقی که وکلای او برای تخفیف در مجازات کرده‌اند، علیه آقای آتیلا، متهم دیگر پرونده شهادت دهد. گفته می‌شود که او احتمالا فردا در دادگاه روی صندلی شاهد - و نه متهم - خواهد نشست.
همین توافق احتمالا دلیل آغاز نشدن روند محاکمه آقای ضراب با وجود تعیین تاریخ آن در هفته گذشته بود. پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که نام آقای ضراب در فهرست شاهدان پرونده منتشر شده است. نام بابک زنجانی هم که در ایران به دلیل فساد مالی در پرونده دور زدن تحریم‌های ایران به اعدام محکوم شده، در این فهرست دیده شده است.
پرونده آقای ضراب و اعلام اتهام علیه او در آمریکا با اعتراض و انتقاد شدید رهبران ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور همراه شد که این پرونده را ادامه توطئه‌ها برای براندازی حکومت خود بعد از کودتای نافرجام سال گذشته عنوان کرد.

*************************************************************
هالک بانکحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionهالک بانک ترکیه نقشی محوری در پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارد
نیویورک تایمز پیش‌بینی کرده است که همکاری آقای ضراب با دادستانی در این پرونده ممکن است به تنش بیشتر میان دو کشور منجر شود، چون احتمال دارد او در جایگاه شاهد مدارک و مستنداتی از فساد در دولت و حلقه‌های بانکی ترکیه ارائه دهد.
پیامدهای تنش میان آمریکا و ترکیه در این پرونده تنها به دنیای سیاست محدود نبوده و باعث افت تاریخی ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار شده است.
آقای ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی در میامی آمریکا دستگیر شد. او و مهمت آتیلا هاکان تنها متهمان پرونده هستند که بازداشت شده‌اند.
این دو نفر به همراه شش متهم دیگر از جمله محمد ظفر چالایان، وزیر سابق اقتصاد و سلیمان اصلان مدیر سابق هالک بانک به انجام معامله با دولت ایران و نهادهای ایرانی برای دور زدن تحریم های ایران متهم هستند.
در کیفرخواست دادستانی آمده است که این برنامه به هالک بانک ترکیه اجازه داد به دولت ایران میلیاردها دلار خدمات بدهد بدون آنکه با خطر تحریم روبرو شود.

در کیفرخواست همچنین آمده است که مقام‌های بلندپایه ایران و ترکیه به صورت پنهانی در این فعالیت‌ها دست داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: