۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه

پیرزنی را داشتیم که در حسابش 90 میلیارد موجودی بود و یا یک قاچاقچی در حساب خودش 60 میلیارد پول داشت و حدود 500 دستگاه آپارتمان به نامش بود. شخص دیگری، بیش از 1000 میلیارد تومان در حساب وی بود، ولی هیچ ‌کس نمی‌توانست به این‌ها بگوید این پول را از کجا به دست آورده‌ای

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: متأسفانه در کشور ما، دررفت پول زیاد است و افراد زیادی هستند که پول هنگفتی را در جاهای مختلف انباشت می‌کنند که ممکن است گاه مرجع مجرمانه داشته باشد و گاهی نداشته باشد. ما تا به امروز از آنجایی‌ که قانونی در این ‌باره نداشتیم، کسی نمی‌توانست بگوید این مبالغ را از کجا به دست آورده است.
وی افزود: پیرزنی را داشتیم که در حسابش 90 میلیارد موجودی بود و یا یک قاچاقچی در حساب خودش 60 میلیارد پول داشت و حدود 500 دستگاه آپارتمان به نامش بود. شخص دیگری، بیش از 1000 میلیارد تومان در حساب وی بود، ولی هیچ ‌کس نمی‌توانست به این‌ها بگوید این پول را از کجا به دست آورده‌ای؛ بنابراین، اینکه حساب‌وکتابی باشد و بانک‌ها و مؤسسات مالی بدانند از کجا به دست آمده، خوب است و اصولاً نظم در حساب و ‌کتاب و پولشویی بسیار خوب است.
باید مشخص شود یک نماینده مجلس چقدر دارایی دارد و قبل و بعد از نمایندگی چقدر شده؛ این‌ها موضوعاتی است که در کل خوب هستند؛ حال می‌خواهد از سوی FATF نظارت شود یا هر نهاد دیگری.

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین یادآور شد: قانون مبارزه با تروریسم هم مانند این است. ما تاکنون قانونی دراین‌باره نداشتیم، ولی وقتی این قانون تصویب شد، اگر کسی پولی به عراق، سوریه و هر جای دیگر جهان برای کمک به تروریست‌هایی مانند داعش و هر کس دیگری بفرستد، محاکمه خواهد شد.
نوروزی گفت: قانون جرایم سازمان‌یافته فراملی هم یک قانون خوب است، چون ما می‌توانیم با استفاده از این قانون، تروریست‌هایی مانند داعش، النصره و یا گروه‌های دیگری که در کشور ما هستند و در کشورهای اطراف ما نیز فعالیت می‌کنند، از طریق همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی تعقیب کرده و از آن‌ها استرداد این افراد را بخواهیم؛ مانند موضوع سکه ثامن که ما از کشورهای دیگر خواستیم و اینترپل دخالت کرد و ما این مجرم را وارد کشور کردیم. ما می‌دانیم که این‌ها نمی‌توانند هیچ کاری علیه سپاه و شخصیت‌های ما انجام دهند
وی ادامه داد: حتی موضوع CFT هم موضوع جالبی است و می‌تواند منافع بسیاری برای ما داشته باشد؛ اما موضوعی که ما را نگران کرده، این است که عربستان و اسرائیل به ‌عنوان ناظر در FATF حضور دارند و ارتباط این کشورها با امریکا باعث شده که ما نگران شویم.
وی گفت: همه حرف‌هایی که درباره FATF و CFT گفته می‌شود، قبول داریم و می‌دانیم این‌ها هیچ کاری علیه سپاه پاسداران، شخصیت‌های ما که از سوی امریکا تحریم شده‌اند و مدال افتخار برای ما هستند، انجام نمی دهند. مشکل ما با این‌ها این است که این سازمان در جایی پخت‌وپز می‌شود که ما با آن‌ها مشکلات اساسی داریم. یک پای این قضیه اسرائیل و عربستان است و حتی خود فرانسه ـ که مرکز این سازمان است ـ بر سر مسائل تروریستی با ما مشکلات عدیده‌ای دارد که هیچ‌وقت حل‌ نشده‌اند. سران فرانسوی دوباره دیده‌ شده اند که در مراسم منافق‌ها شرکت کرده‌اند.
وی گفت: برای ما جای سؤال است، آیا فرانسه منافقین را تروریست می‌شناسد یا نمی‌شناسد؟ اگر می‌شناسد چرا مریم رجوی سال‌هاست در این کشور آزادانه به کار خود ادامه می‌دهد؟ این‌ها مطالبی است که ما را نگران کرده، در غیر این صورت این لوایح، قوانین بسیار خوبی بودند و ما نیز دنبال آن بودیم و جای آن‌ها نیز در قوانین ما خالی بود.
ما حتی در این قوانین تصویب کرده‌ایم، تروریست کسی است که شورای عالی امنیت ملی آن را اعلام کرده باشد، و طبیعتاً هیچ زمانی شورای عالی امنیت ملی ما حماس، حزب‌الله، شد الشعبی و غیره را تروریست اعلام نمی‌کند؛ بنابراین ما آن را قبول داریم، پولشویی هم که مشخص است و آن را تصویب کرده‌ایم و پای آن می‌ایستیم و سایر این لوایح هم همین‌طور هستند.

دولت اصرار دارد عضو FATF شود
نوروزی در پاسخ به این که یا راهکاری وجود دارد که ایران عضو FATFنشود، ولی مراودات مالی صورت گیرد با توجه به اینکه تصویب لوایح به‌خودی‌خود الزام‌آور است و حضور در FATF خیلی هم ضروری نیست، گفت: دولت اصرار دارد، این کار صورت گیرد؛ اما به نظر من ما در مسائل مالی خیلی تأخیر داریم.
این نماینده مجلس گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که درصد فساد مالی و پولی در آن بسیار بالاست و اتفاقاً یکی از دلایل آن نیز این است که قوانین ما فردی است و حکومتی نیست. اساس ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی که امام پیش‌بینی کرده بود این بود که حکومت اسلامی باید به همان میزان که به افراد نگاه می‌کند، به حاکمیت هم‌ نظر داشته باشد.
وی در توضیح این حرف خود یادآور شد: به ‌عبارت ‌دیگر، اقتصاد حاکمیتی اسلامی باید کامل برقرار شود. الآن بانک‌های ما چهل سال است از حاکمیت اسلامی عقب است. ما هم اکنون بانکداری بدون ربا نداریم و همه ربوی هستند، یا موضوع پولشویی از مسائل ولایت‌فقیه و حاکمیت اسلامی است اما ما قانون آن را نداشتیم و چهل سال از آن عقب ماندیم. در حوزه قاچاق کالا و ارز که از مسائل حاکمیتی است، یا در حوزه مدیریت شهری که کاملاً حاکمیتی است یا در حوزه مدیریتی که چه کسی مدیر شود و حوزه مفاسد اقتصادی عقب‌ مانده‌ایم. ما در حوزه مالکیت تاکنون مفهوم اصالت المالکیه را پذیرفته‌ایم و فقط از آن پیروی می‌کنیم؛ به‌ عبارت‌ دیگر اگر کسی 2000 میلیارد دارد، اصل بر مالکیت وی هست یا «اماره الید» یعنی هرکس هرچه در دست دارد اماره است و مال خودش است؛ اما این‌ یک بحث فردی است و در این چهل سال متأسفانه همه ‌چیز را فردی دیده‌ایم.
باید همه این لوایح را ما تصویب می‌کردیم و جهان از ما تبعیت می‌کرد
می‌خواهم بگویم در رابطه با FATF و CFT ما همه این لوایح را قبول داریم و با تروریسم مخالفیم و با پولششویی مبارزه می‌کنیم، و همه این‌ها را قبول داریم، اما باید همه این‌ها را ما تصویب می‌کردیم و جهان از ما تبعیت می‌کرد، ولی متأسفانه عقب ماندیم و دیگران امروز این کار را می‌کنند.
وی گفت: اما اینکه ما مخالفیم به این دلیل است، آیا کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند، انگیزه انسانی دارند؟ اگر این‌گونه است، چرا مقامات فرانسه در جلسه منافقان شرکت می‌کنند، چرا این‌ها را تحویل نمی‌دهند یا خودشان محاکمه نمی‌کنند؟ اگر این سازمان یک سازمان خوب اقتصادی است، چرا ناظر آن باید اسرائیل باشد؟ این‌ها مشکل ما هستند.

هیچ نظری موجود نیست: