۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

'سال ۲۰۰۹ مرگبارترین سال برای فلسطینیان' bbc

"بتسلم"، گروه حقوق بشری اسرائیل می گوید سال ۲۰۰۹ مرگبارترین سال برای فلسطینیان طی دو دهه گذشته در مناقشه خاورمیانه بوده است.

بتسلم در بیانیه ای که به مناسبت بیستمین سالگرد تشکیل این گروه حقوق بشری منتشر کرده گفته است که در سال جاری میلادی تا کنون بیش از هزار فلسطینی جان خود را از دست داده اند که یک سوم آنها را کودکان تشکیل می دهند.

مرگ اکثر فلسطینی ها در جریان تهاجم نظامی اسرائیل به غزه در ژانویه امسال اتفاق افتاده است.

بتسلم می گوید بدترین سال برای اسرائیلی ها سال ۲۰۰۲ بود. در اوج انتفاضه دوم (قیام فلسطینی ها) بیش از چهارصد اسرائیلی کشته شدند.

این گروه می گوید در حال حاضر بیش از سیصد فلسطینی بدون محاکمه در زندان های اسرائیل به سر می برند که این آمار نسبت به سال ۱۹۸۹ کاهش یافته است.

بتسلم همچنین می گوید که در جریان دو دهه خشونت های فلسطینیان و اسرائیل، نزدیک به نه هزار نفر کشته شدند که بیشتر کشته شدگان فلسطینی هستند.

طبق آمار بتسلم، نیروهای اسرائیلی در این مدت ۷۳۹۸ فلسطینی از جمله ۱۵۳۷ خرسال را کشته اند. در مقابل فلسطینی ها نیز ۱۴۸۳ اسرائیلی شامل ۱۳۹ خردسال را کشته اند.

این گروه حقوق بشری که اخبار مربوط به مناقشه خاورمیانه را به طور جدی دنبال می کند، گفته است که طی دو دهه اخیر، اسرائیل خانه ۴۳۰۰ فلسطینی را خراب کرده است.

اسرائیل می گوید این خانه ها مجوز ساخت نداشتند اما فلسطینی ها این ادعای اسرائیل را رد کرده و می گویند اسرائیل به فلسطینی ها برای ساخت خانه مجوز نمی دهد. گروه های حقوق بشری، این گفته فلسطینی ها را تائید می کنند.

به غیر از این خانه ها، بتسلم می گوید که در جریان عملیات نظامی اسرائیل در غزه، ۶۲۴۰ خانه ویران شده اند.

این گروه حقوق بشری در روزنامه هاآرتص در یک آگهی تمام صفحه گفته است "سازمان بتسلم، با ابراز تاسف بیست ساله شد".

این آگهی خاطرنشان می کند: "ما از دست کسانی که از دست ما خسته شده اند، خسته شده ایم اما چهار میلیون نفر در کرانه غربی و نوار غزه از حقوق مسلم انسانی خود محروم شده اند و آنها از ما هم خسته تر هستند."

هیچ نظری موجود نیست: