۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

اعتراف اسرائیل به استفاده از بمب های فسفری در غزه bbc

.

اسرائیل اعلام کرده که دو افسر ارشد ارتش این کشور به دلیل اقداماتشان در جنگ غزه و استفاده از بمب های فسفری تنبیه انضباطی شده اند.

اسرائیل در پاسخ به گزارش قاضی ریچارد گلدستون به استفاده از این بمب ها اذعان کرده است. گزارش گلدستون، اسرائیل و حماس را به انجام جرایم جنگی متهم می کرد.

این برای اولین بار است که اسرائیل می گوید از بمب های فسفری استفاده کرده است.

بشنوید

دستگیری یک خاخام به ظن اقدام تروریستی در اسرائیلمقامات اسرائیلی گفته اند یک سرتیپ و یک سرهنگ ارتش اسرائیل با شلیک بمب های "فسفر سفید" به سوی انبار اصلی سازمان ملل در غزه که منجر به آتش گرفتن آن شد، زندگی مردم را به خطر انداختند. در این حادثه، چند نفر زخمی شدند.

جزئیات این حادثه در گزارش اسرائیل به سازمان ملل در باره جنگ سال پیش غزه ذکر شده است. اسرائیل گفته است که هیچ مدرکی دال بر وقوع جنایت جنگی وجود ندارد.

خبرنگار بخش خاورمیانه بی بی سی می گوید این برای اولین بار است که اسرائیل به استفاده از چنین بمب هایی اذعان کرده است. هنوز مشخص نیست شدت تنبیه های در نظر گرفته شده از سوی اسرائیل برای این افراد تا چه حد است. نام این افراد نیز افشا نشده است.

پل وود، خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می گوید این اعتراف اسرائیل در گزارشی که این کشور به سازمان ملل ارائه داده، چندان به چشم نمی خورد.

در جنگ غزه، رسانه ها، تصاویری منتشر کردند که نشان می داد بمب های فسفری به سوی انبار سازمان ملل شلیک شده است.

در گزارش اسرائیل آمده است که چند گلوله توپ حاوی فسفر سفید که استفاده از آن، مغایر قوانین بین المللی است، در نزدیکی مناطق مسکونی شلیک شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل از اسرائیل و حماس خواسته بود تا تحقیقات مستقلی در باره عملکرد خود در حین جنگ غزه انجام دهند.

تهیه کنندگان گزارش گلدستون پیشنهاد کرده بودند که در صورت عدم انجام این تحقیقات، این موضوع به دادگاه بین المللی رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه ارجاع شود.

خبرنگار بی بی سی می گوید مجمع عمومی سازمان ملل احتمالا به این نتیجه خواهد رسید که هیچ یک از طرفین تحقیقات کافی و مستقلی در باره اتهامات گزارش گلدستون نداشته اند.

یک مقام اسرائیلی در باره پاسخ این کشور به گزارش گلدستون گفت که اسرائیل این هدف را نداشته که پاسخ مشروحی به ادعاهای مطرح شده در این گزارش بدهد و تنها خواسته نشان دهد که چرا سیستم قضایی این کشور "مستقل" و "قابل اعتماد" است.

حماس در زمان انتشار گزارش قاضی گلدستون این موضوع را که نیروهای این جنبش عمدا شهروندان غیرنظامی را با راکت هدف قرار داده اند، رد کرده بود.

در جریان تهاجم نظامی اسرائیل به غزه بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند اما اسرائیل آمار کشته ها را ۱۱۶۶ نفر اعلام کرد.

سه شهروند غیرنظامی اسرائیل و ۱۰ سرباز این کشور نیز در این جنگ کشته شدند.

در گزارش قاضی گلدستون آمده بود که شواهدی از "نقض جدی حقوق بشر بین المللی و قوانین بشردوستانه توسط اسرائیل در جریان مناقشه غزه" وجود دارد. طبق این گزارش، عملیات جنگی اسرائیل در غزه "در تمام مراحل برای حمله عمدی و بی تناسب به منظور مجازات، خوار و خفیف کردن و ترساندن غیرنظامیان" به دقت برنامه ریزی شده بود.

در این گزارش همچنین شواهدی از ارتکاب جنایات جنگی توسط گروه های فلسطینی و احتمالا جنایات علیه بشریت از طربق پرتاب مکرر راکت و خمپاره به داخل اسرائیل، ارائه شد.

هیچ نظری موجود نیست: