۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

احمدی نژاد به ابتذال جلسات کابینه اعتراف کرد/ محبوبه عباس‌قلی زاده

محبوبه عباسقلی زاده فعال حوزه زنان و جامعه مدنی در گفت وگو با روز با بررسی ویژگی‌های مخالفت‌هایی که با کاندیداهای زن کابینه احمدی‌نژاد شده به انتقاد شدید از ادبیات وی در توجیه حضور زنان پرداخته و می‌گوید که توجیهات عوامانه وی نشان می‌دهد كه فضاي كابينه احمدي‌نژاد حتي در جلسات رسمي تا چه با ديدگاه‌هاي مبتذل اداره مي‌شود. این فعال زنان امیدی به ایفای مثبت نقش زنان ندارد: "در يك ساز و كار ديكتاتوری هر اقدامي هم براي زنان صورت بگيرد جنبه شكلي و عوام فريبانه دارد. ‫زناني هم كه قدرت پيدا مي‌كنند به ابزاري براي كنترل بيشتر تبديل مي‌شوند. ‫چون از جنسيت خود براي توجيه تبعيض‌ها مي‌توانند سوء استفاده كنند. " این گفت وگو را می‌خوانید.


‫آیا نفس معرفی کردن وزیر زن اقدام مثبتی است؟

‫بستگي دارد توسط چه كسي باشد. ‫كسي كه با اراي قانوني مردم قدرت پيدا كرده باشد يا يك متقلب. در واقع در يك ساز و كار ديكتاتوری هر اقدامي هم براي زنان صورت بگيرد جنبه شكلي و عوام فريبانه دارد. ‫زناني هم كه قدرت پيدا مي كنند به ابزاري براي كنترل بيشتر تبديل مي شوند. ‫چون از جنسيت خود براي توجيه تبعيض ها مي توانند سوء استفاده كنند.‫ احمدي نژاد در دولت قبلي فرصت اين را داشته كه ‫براي رفع تبعيض زنان فعاليت كند ‫اما عملن همه اقدامات او بر عليه حقوق و ازادي هاي زنان بوده است. ‫از درج ماده 23 و 25 در لايجه خانواده كه در مورد چند همسري و صيغه است ‫تا گشت ارشاد و محدود كردن ساعت اشتغال زنان و جدا سازي هاي جنسيتي و سهميه بندي جنسيي در دانشگاهها.

آیا یک جریانی در حال شکل گیری است که به صورت شکلی مثلا به حضور زنان میدان بدهد اما در عمل مسیرحرکت زنان را به سمتی منحرف کند که مقامات حکومتی مایل هستند؟

واقعا براي من سخت است كه در شرايطي كه گورهاي دسته جمعي كشف مي شود و سركوب جامعه مدني هر روز ابعاد عميقتري به خود مي گيرد در مورد سياست هاي عوامفريبانه و انحراف افكار عمومي به سمت اين نوع مباحث ‫مصاحبه كنم. ‫بنابراين ضمن اينكه چنين تصمياتي صرفا جنبه نمايشي براي انحراف افكار عمومي دارد. ‫نوعي توهين به اراده زنان و دختران مبارز است. ‫شما در تصاوير و ويديوهاي مردمي مي توانيد مشاهده كنيد كه تا چه حد زنان و دخرتان در مبارزات خياباني مرزهايي كه در نقش هاي حنسيتي وجود داشته را شكسته اند. ‫آخر زناني كه كارنامه فعاليتشان بر عليه زنان بوده ‫و حاضر شده اند در شرايط فعلي خود را دستاويز و آلت واكنش هاي حساب نشده احمدی نژاد در برابر اراده ملت و زنان و دختران اين مرزو بوم بكنند ‫چه تاييدي بر مترقي شدن يك شبه احمدی نژاد است؟ آن هم ‫وقتي ديد احمدی نژاد در مورد مقام زن اين است كه درمعرفي كابينه خود مقام زنان كابينه را در حد كنترل جوك هاي سكسي مردان همان كابينه ‫ ‫تنزل مي دهد.

‫دلایلی که احمدی نژاد برای حضور زنان در کابینه اراپه داد و از جمله اینکه حضور زنان باعث می شود مردان در کابینه خود را جمع وجور کنند وحرف های خارج از موضوع نزنند چه اهمیتی داشت؟

اين نشان مي‌دهد كه سطح درك احمدی نژاد از حضور و مشاركت زنان در چه حدي است. اين توجيه عوامانه نشان می‌دهد كه هيچ برنامه جنسيتي و استراتژي مشخصي از حضور زنان در كابينه ندارد همچنين نشان می دهد كه فضاي كابينه احمدي نژاد حتي در جلسات رسمي تا چه با ديدگاههاي سكسيستي و مبتذل اداره مي‌شود.

‫اگر واقعا حضور زنان باعث می‌شود که جاهایی که ادبیات آلوده دارند - طبق گفته احمدی نژاد مثل جلسات کابینه- با حضور زنان وضعیت بهتر ومودب تری پیدا کنند، چرا از حضور زنان در استادیوم ها جلوگیری می شود؟‌ یا چرا دختران و پسران را دردانشگاه ها جدا می‌کنند؟

اين نكته بجايي است كه قبلا بارها مطرح كرده ايم. تناقضات آقای احمدی نژاد تمامی ندارد. اگر زنان و مردان می توانند در کابینه در کنار هم بنشینند ومشکلی هم نباشد- طبق استدلال های ایشان- به همین نسبت نباید از حضور دختران و پسران در دانشگاه ها که برای امر مقدسی - که همان تعلیم و آموزش است- جلوگیری شود. یا نباید جلوی حضور دختران وزنان در ورزشگاه ها گرفته شود. با توجه به شوخی های جنسی وجنسیتی که احمدی نژاد در مورد وزیر مرد کابینه خودش کرده است که نشان دهنده اوج ابتذال زبانی و خواستگاه فکری واقعی اوست، می توان گفت دختران وپسران ایرانی چندین مرتبه از وی در رعایت حریم های جنسیتی جلوتر هستند. اگر آقای احمدی نژاد نخواهد برخلاف سیاست های چهارسال گذشته اش - ازجمله طرح امنیت اجتماعی وجداسازی های جنسیتی - حرکت کند باید درکابینه بین زنان ومردان یک پرده بکشد.

چرا درمقایسه با مردان حملات زیادی به کاندیداهای زن کابینه شده است؟

حمله به زنان كانديدای وزارت دولت كودتا چند جنبه دارد. يك جنبه آن بر مي گردد به جامعه زنان و سخره گرفتن مبارزاتي کی جنبش زنان حتي تا پيش از انتخابات براي وزير شدن و ارتقاي مشاركت سياسي زنان داشته است. جنبه ديگر بر مي گردد به برخودرهاي جامعه سنتي و استفاده از كليشه هاي جنسي از طرف برخي از وبلاگ نويسها كه به نوعي مي خواهند احمدی نژاد را محكوم كنند ولي باز خودشان دارند به نوعي همان ادبيات ضد زن را بازتوليد م می کنند. كه گاهي خيلي تاسف بار است. جنبش سبز بايد همانطور كه ادبيات و هنر ش دارد در مسير حركتش خلق مي شود و رشد مي كند. زبان جنسيتي اش هم بايد متناسب با ارمان هاي دمكراتيكتش باشد. ولي متاسفانه اين زبان در اين نوع نوشته ها ديده نمي شود و اين نقد جنسيتي است كه متوجه جنبش سبز است ‫

استفاده واژه "هلو" برای وزیر بهداشت با توجه به بار جنسیتی که در فرهنگ عامه وکوچه بازاری دارد چه چیزی را در مورد رییس جمهوری بیان می کند؟

به نظرم نشانه عدم تمركز و فشار سياسي و دستپاچگي در برابر ببينده هايي است كه خود احمدی نژادمي داند چقدر با او مخالفند. معمولن در اين شرايط آدمها از ادبيات واقعی شان استفاده مي كنند. اينادبيات لمپني كه فقط يك نشانه كوچكي از ان در زبان سياسي احمدی نژاد بود به طور گسترده اي دربدنه پليسي و امنيتي رايج است. فحاشي هايي كه من بارها شاهد بودم ماموران يگان ويژه داشتندعريان شده همين ادبيات لمپني است.

هیچ نظری موجود نیست: