۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

ایران به اندازه كل مصرف تركیه گاز میسوزاند

هم اكنون روزانه حدود 44 میلیون متر مكعب گاز در مشعل پالایشگاه ها و میادین بدون كوچكترین استفاده ای می سوزد كه این میزان گاز معادل مصرف یك روز كشور تركیه است.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام یكی از مسئولان شركت ملی گاز ایران
هم اكنون حدود 10 میلیون متر مكعب گاز طبیعی در مشعلهای پالایشگاه های مجتمع گازی پارس جنوبی بدون هیچ گونه استفاده ای می سوزد.

در صورتی كه ارزش این میزان گاز همراه را با قیمت گاز وارداتی تركمنستان (170 دلار به ازای هر یكهزار متر مكعب) محاسبه كنیم قیمت این گازها حدود یك میلیون و 700 هزار دلار روز است.

در این رابطه به نظر می رسد با توجه سهم 36 درصدی پالایشگاههای پارس جنوبی به عنوان بزرگترین منبع تامین گاز مورد نیاز كشور از نظر هدر روی گازهای همراه این مجتمع نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

جدا از عدم النفعی كه از سوختن این میزان گاز همراه نفت به اقتصاد كلان كشور تحمیل می شود، قطعا سوختن گازهای همراه آثار زیست محیطی خود را به همراه خواهد داشت.

ایران به اندازه كل مصرف تركیه گاز در مشعل می سوزاند

هم اكنون یكی از مهمترین مشكلات موجود در صنعت نفت ایران بالا بودن حجم گازهای همراه نفت بوده كه میزان هدر روی این گازها در طی چهار سال نخست برنامه چهارم توسعه افزایش قابل توجه ای یافته است به طوری كه در طی چهار سال نخست برنامه چهارم توسعه بیش از 64 میلیارد متر مكعب گازهای همراه نفت بدون كوچكترین استفاده ای در مشعل های میادین و پالایشگاه ها سوزانده شده است.

آمارهای شركت ملی نفت ایران نشان می دهد در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود 44 میلیون متر مكعب گازهای همراه نفت (برابر با كل مصرف گاز تركیه) بدون استفاده سوخته شده كه با احتساب قیمت گاز وارداتی تركمنستان ارزش این گازها حدود هفت میلیون و 500 هزار دلار در روز برآورد می شود.

در چهار سال نخست برنامه چهارم توسعه (سال 84 تا 87) به ترتیب به طور متوسط روزانه 45 ، 43.4 ، 43 و 44 میلیون متر مكعب گاز طبیعی همراه نفت در مناطق نفت خیز جنوب، نفت فلات قاره، نفت و گاز اروندان و نفت مناطق مركزی ایران سوزانده شده است.

میزان دود شدن گازهای همراه نفت در سالهای 86 و 87 افزایش چشمگیری داشته به طوری كه در سال 86 حدود 116 درصد افزایش و در سال گذشته نزدیك به 145 درصد رشد یافته است.

ضرورت ساخت پالایشگاه های بدون مشعل گاز در ایران

به گزارش مهر، محمد باقربان مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شركت ملی گاز ایران اخیرا با تاكید بر ضرورت جمع آوری گازهای همراه در پالایشگاه های گازی، گفته است: در حال حاضر مبنای پالایشگاه های گازی دنیا تولید حداكثری بدون سوختن گازها از طریق مشعل است.

وی با اشاره به اجرای طرحهای پژوهشی برای ساخت پالایشگاه های گاز بدون مشعل در ایران، تاكید كرد: باید تمام توان خود را برای استفاده از كاهش آلودگی های زیست محیطی به كار بگیریم.

اما در حالی میزان هدر روی گازهای همراه در میادین مختلف نفت و گاز، سكوهای دریایی و پالایشگاه ها به طور روز افزون در حال افزایش بوده كه اجرای طرحهای مختلف جمع آوری گازهای همراه و ان جی ال ها در نقاط مختلف با بیشترین تاخیر ممكن همراه است.


هیچ نظری موجود نیست: