۱۳۸۶ اسفند ۱۷, جمعه

جنگ کسب و کار پر درآمدی است ترجمه زری طبائی


شرکت های جنگی خصوصی مثل بلک واتر ( آب سیاه) در عراق ارتش سایه بوش را تشکیل می دهند. سربازان آنان در چهار چوب هیچ قانونی عمل نمی کنند و اگر شهروند عراقی را به قتل برسانند دادگاهی برای رسیدگی به کار آنان تشکیل نمی شود.

جرمی اسکهیل سی و سه ساله روزنامه نگار امریکائی و نویسنده کتاب « بلک واتر. ظهور و رشد بزرگترین ارتش خصوصی جهان». کتابش به تازگی در آلمان منتشر شده است. او برای روزنامه :« ناسیون » کار می کند و گزارش هائی در رابطه با جنگ در عراق و یوگسلاوی نوشته و برنده جوایز متعددی شده است که یکی از آن جایزه جورج پولک برای گزارش های خارجی است.

سئوال: آقای اسکهیل چه فرقی بین ارتش خصوصی و ارتش امریکا است؟
جواب: برای افرادی که در آن استخدام هستند ، پول . کسانی کهدر استخدام ارتش امریکا هستند در سال چیزی در حدود چهل هزار دلار درآمد دارند درصورتی که بلاک واتر ها سه برابر این مبلغ را حقوق می گیرند. تازه مسئله اصلی این است که چه سازمانی آنان را کنترل می کند: بلک واتر تحت کنترل دولت آمریکا نیست، بلکه شرکت های خصوصی به آنان فرمان میدهند.

سئوال: برای دولت امریکا چه استفاده ای دارد که از بلک واتر استفاده می کند؟
جواب: خیلی زیاد. دولت بوش با این ارتش که دارای بیست و پنج هزار سرباز آماده و هواپیماهای جنگی خصوصی خود است می تواند در هر گوشه ائی از جهان بدون چون و چرا آنان را برای اهداف خود در خدمت گرفته و به جنگ اعزام کند. مجروح شدن و یا کشته شدن این سربازان در هیچ آماری خودش را نشان نمی دهد. این باعث می شود که اعتراض بر علیه جنگ عراق در امریکا کمتر گردد. استفاده از سربازان بلک واتر تعداد واقعی مرگ سربازان را در عراق می پوشاند و نشان نمی دهد که تعداد واقعی کشته شدگان چند نفر است.

سئوال: بلک واتر در طول چند سال اخیر رشد سرسام آوری کرده است . چرا؟
جواب: در یک کلمه بدلیل جنگ. با کمی توضیحات بیشتر : جنگ های تهاجمی مثل جنگ در عراق و افعانستان . دولت کلینتون بلک واتر را در سال های دهه نود با تخصیص بودجه ای در حدود صدهزار دلار ایجاد کرد. در حال حاضر بلک واتر مبلغی در حدود نیم میلیارد دلار برای شرکت در جنگ در عراق دریافت می کند. بنابراین باید اتفاقی در فاصله این سال ها افتاده باشد : حمله و ضربه یازده سپتامبر دوهزار و یک و عکس العمل دولت بوش به آن. توسعه و موفقیٌت بلک واتر مدیون جنگ و همه گیر شدن خشونت است. جنگ برای بلک واتر یعنی معامله و درآمد و هیچ وقت بهتر از الان برای آنان نبوده است.

سئوال: آیا ایالات متحده امریکا می توانست بدون ارتش خصوصی در افعانستان و عراق درگیر جنگ گردد؟
جواب: نه . خود بوش گفت که ارتش خصوصی خیلی بهتر از ارتش دولتی است و برای جنگ آمادگی بیشتری دارد. در امریکا افرادی که خود را برای سربازی معرفی کنند بسیار کم است و فقط چند کشور در دنیا حاضر شدند که در جنگ فعالانه شرکت کنند بنابراین وجود سربازان ارتش خصوصی بسیار ضروری است. بهمین جهت یا دولت امریکا باید سربازان را تحریک کند و به عراق بفرستد و یا باید
قبول کند که جنگ عراق را باخته است. این تنها راه حٌل است.


دنباله مقاله

هیچ نظری موجود نیست: