۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

22 بهمن، آرایش مُوقتی "نرمش" را بر هم زد

منصور امان

کوتاه زمانی پس از ژست آشتی جویانه باند ولی فقیه برای به دام انداختن چهره های شناخته شُده مُنتقد و کشاندن آنها به موضع انفعالی یا حمایت از خود، شواهد از ناکامی این سیاست و نوسان دوباره آقای خامنه ای و همدستان بین پاندول تهدید و تطمیع حکایت می کُنند.

حمله شدید آیت الله یزدی به آقای رفسنجانی در ابتدای این هفته، نخُستین نشانه به جریان اُفتادن مرحله ی تازه کشمکشها و اصلاح کورس در پروژه "عُقلا" بود. واکُنش تُند رییس مجلس خُبرگان به سُخنان آقای یزدی و تهدید بی سابقه وی به "افشاگری" که در حقیقت مُتوجه رییس آقای یزدی، آیت الله خامنه ای بود، از بر هم زده شُدن آرایش مُوقتی و قرار گرفتن طرفها در صف آرایی ثابت خود خبر می داد. این تحوُل، توقُف نمایش تلویزیونی "نرمش" که در چارچوب یک دید و بازدید مُناظره ای به روی صحنه می رفت را درپی داشت.

رویدادهایی که مبنای شکل گیری آنها شکست طرح امنیتی آقای خامنه ای است، در روز گُذشته (یکشنبه) به گونه ی جهشی افزایش یافتند. نخُست، اعلام گردید که آقای رفسنجانی از سُخنرانی سُنتی خود در مراسم دولتی 12 بهمن، سالروز ورود آیت الله خُمینی از اروپا به ایران محروم شُده است و سپس یک نماینده مجلس بار دیگر به سُراغ اتهاماتی رفت که اعضای باند نظامی – امنیتی ولایت برای باجگیری از رییس مجمع تشخیص مصلحت به فرزندان وی نسبت می دهند.

از سوی دیگر، در همان حال که خبرگُزاریهای رسمی اطلاع می دادند که در مسجد مُتعلق به حُجت الاسلام هادی غفاری، یکی از اعضای باند رقیب، انبار اسلحه و مهمات کشف شُده است، 218 نماینده مجلس نیز نامه ای را امضا کردند که در آن خواسته های برآورده نشُده ای که آقای خامنه ای چند روز پیش تر مطرح ساخته بود، تکرار می شُد. آنها در این نامه تهدیدآمیز نوشتند: "خواص جامعه باید با اطاعت از رهبر انقلاب اسلامی، دست از سُخنان موهن و دو پهلو بردارند و مرز خود را با فتنه انگیزان و بیگانگان مُشخص کُنند."

با توجُه به اینکه یک محل مصرف فوری پروژه "آشتی" 22 بهمن بود، اتهام زنی و ناسزاگویی روز شنبه پاسدار همدانی و یکشنبه پاسدار نجار علیه مُخالفان و مُنتقدانی که در 22 بهمن به میدان می آیند، به گونه ی روشن شکست تدابیر سیاسی - امنیتی حکومت برای جلوگیری از شکل گرفتن تظاهُرات در این روز را به تصویر کشیده است.

هیچ نظری موجود نیست: