۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

تقویت سیستم های ضدموشکی آمریکا در خلیج فارس bbc

ژنرال پترویس هفته پیش درباره این موضوع، بدون بیان جزئیات زیادی صحبت کرده بود

رسانه های گروهی آمریکا جزئیاتی از برنامه آمریکا برای استقرار سیستم های دفاع موشکی پیشرفته در خلیج فارس و چهار کشور عرب همسایه ایران منتشر کرده اند.

بر اساس گزارش ها، آمریکا دو کشتی مجهز به سیستم ضد موشک های بالستیک بنام "ایجیس" را به خلیج فارس اعزام کرده و همچنین در حال استقرار سیستم های ضد موشک "پاترویت" در چهار کشور عرب است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه نوشت، چهار کشور عرب عبارتند از: امارت متحده عربی، بحرین، کویت و قطر. دولت های این چهار کشور هنوز به خبر نیویورک تایمز واکنش نشان نداده اند.

به گفته نیویورک تایمز، در حال حاضر دو کشتی آمریکایی مجهز به سیستم دفاعی "اجیس" بطور شبانه-روز در حال گشت زنی در آب های خلیج فارس هستند.

ژنرال دیوید پترویس، فرمانده ارتش آمریکا درمناطق خاورمیانه و آسیای مرکزی، روز 22 ژانویه طی نطقی در موسسه مطالعات جنگ وابسته به وزارت دفاع (پنتاگون) به اعزام دو کشتی یاد شده اشاره کرده و گفته بود که در هر یک از چهار کشور عرب، دو سیستم دفاع موشکی "پاتریوت" مستقر می شود.

نیویورک تایمز به نقل از منبعی در داخل دولت آمریکا، هدف از این اقدام را "انصراف" ایران از افزایش احتمالی تنش ها، آرامش خاطر اسرائیل و اطمینان دادن به کشورهای عرب درباره پشتیبانی آمریکا از آنان دانسته است.

گفته می شود که روند این اقدام آمریکا از چند ماه پیش آغاز شده اما به دلیل حساسیت امر، آمریکا و چهار دولت عرب تمایلی به علنی شدن افزایش همکاری های نظامی ندارند.

نیویورک تایمز همچنین نوشته است، کویت پذیرفته است که برخی سیستم های دفاعی قدیمی خود را با تسلیحات پیشرفته تر آمریکای تعویض کند.

در همین رابطه، ژنرال دیوید پترویس پیشتر گفته بود، برنامه های اتمی و موشکی ایران کشورهای عرب را به سمت آمریکا سوق داده و به اجرای طرح های نظامی این کشور در خاورمیانه کمک کرده است.

ایران حضور نظامی آمریکا در منطقه را محکوم می کند و می گوید که فعالیت های اتمی این کشور غیرنظامی و برنامه موشکی اش جنبه دفاعی دارد.

این در حالیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اخیرا به ایران هشدار داده که در صورت تغییر ندادن خط مشی اتمی اش، با "پیامدهای فزاینده" روبرو خواهد شد.

ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز هشدار داده که افزایش فشارها بر ایران می تواند منجر به واکنش شدید ایران از طریق گروه هایی مانند حزب الله لبنان علیه اسرائیل شود.

هیچ نظری موجود نیست: