۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

بان: پاسخ اسرائیل و فلسطینی ها به گزارش گلدستون کامل نیست bbc

غزه

هر دو طرف جنگ غزه به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده اند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است اسرائیل و فلسطینی ها گزارش کاملی را به این سازمان درباره نتیجه بررسی وقایع جنگ غزه ارائه نکرده اند.

آقای بان در گزارشی اعلام کرد هنوز شواهد لازم را برای قضاوت درباره واکنش اسرائیل و فلسطینی ها به درخواست این سازمان برای بررسی جنگ غزه در دست ندارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دو طرف خواسته بود نتیجه بررسی های خود را درباره گزارش هیات ویژه حقیقت یاب این سازمان تا روز جمعه اعلام کنند.

به گفته آقای بان، اسرائیل در حال ادامه بررسی این گزارش است و فلسطینی ها نیز به تازگی کار ارزیابی آن را شروع کرده اند و به همین علت نمی تواند درباره اقدام آنها قضاوت کند.

گزارش هیات ویژه حقیقت یاب سازمان ملل متحد که به گزارش گلدستون معروف است، با بررسی جنگ بیست و دو روزه غزه، اسرائیل و فلسطینی ها را به ارتکاب مواردی از جنایت های جنگی متهم کرد.

این جنگ در دسامبر 2008 شروع شد.

اسرائیل می گوید دو افسر ارتش خود را به خاطر رخدادهای جنگ غزه مجازات کرده ولی موارد ارتکاب جنایت جنگی مانند هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد کرده است.

گزارش گلدستون همچنین اسرائیل را به کارگیری نامتناسب قوه قهریه متهم کرده است.

در این حال، آقای بان از اسرائیل به خاطر پیگیری دقیق اتهام های مطرح شده در گزارش گلدستون تقدیر کرده است.

هیات ویژه حقیقت یاب سازمان ملل متحد به سرپرستی ریچارد گلدستون، قاضی اهل آفریقای جنوبی هر دو طرف جنگ غزه را به اتهام جنایت های جنگی متهم کرده و خواستار برگزاری دادگاه بین المللی برای رسیدگی به اتهام ها شده است.

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند حدود ۱۴۰۰ غیرنظامی فلسطینی و ۱۳ غیرنظامی اسرائیلی در جنگ غزه کشته شدند.

مقام های اسرائیلی می گویند قصد پاسخگویی به اتهام های گزارش گلدستون را ندارند و ایهود باراک، وزیر دفاع این کشور گزارش گلدستون را "دروغ پردازی" دانسته است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز از آغاز به کار یک کمیسیون برای بررسی گزارش گلدستون خبر داده است.

هیچ نظری موجود نیست: