۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

نشست کشورهای حاشیه خزر بدون حضور ایران

چهار کشور حاشیه دریای خزر به زودی نشستی بدون حضور ایران برگزار خواهند کرد که واکنش منفی وزیر خارجه این کشور را به دنبال داشته است.

به گزارش منابع خبری ایران، منوچهر متکی وزیر خارجه این کشور در واکنش به برنامه نشست سران روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در روز پنجشنبه در شهر اکتائو در قزاقستان آن را برخلاف موافقتنامه های پیشین توصیف کرد.

آقای متکی در دیداری با سفیر جدید قزاقزستان در تهران گفت که "برگزاری اين اجلاس برخلاف توافقات پنج كشور حاشيه دريای خزر است كه كليه مسائل دريای خزر بايستی با حضور تمامی كشورهای ساحلی دريای خزر مطرح و تصميم‌گيری شود."

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که کشورش این دیدار را "عليه منافع خود تلقی می‌نمايد."

اما یک مقام وزارت خارجه قزاقستان به یک خبرگزاری جمهوری آذربایجان به نام "ترند" گفته است که این دیدار غیررسمی است و قرار نیست که در آن در مورد نحوه تقسیم بستر دریای خزر یا وضعیت حقوقی دریا تصمیم گیری شود.

کشورهای حاشیه دریای خزر از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیدایش کشورهای تازه در حاشیه این دریا درگیر مذاکرات در مورد نحوه تقسیم منابع آن از جمله ذخایر نفت و گاز بوده اند که به نتیجه نرسیده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز در مطلبی در باره اجلاس این چهار کشور می نویسد که ایرانی ها نگرانند که روسیه بکوشد سه کشور دیگر را علیه ایران متحد کند و تهران را از پروژه های آتی خطوط لوله این دریا کنار بگذارد.

بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: