۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

دادگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد

قاضی پرونده دانشجویان دانشگاه بابل: نیروی انتظامی از شما حفاظت می کرد که انصار به شما آسیب نرساند

امروز چهارشنبه 18 شهریور 9 دانشجو در شهرستان بابل در ساعت 9 صبح در دادگاه محاكمه شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر 7 تن از این دانشجویان از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و یك نفر دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد و عضو ستاد 88 شهرستان بابل هستند. محمد اسماعیل زاده دانشجوی دیگری بود كه به جرم توهین به رهبری از طریق وبلاگ نویسی محاكمه می شد.

این دادگاه قرار بود در دادگاه انقلاب و توسط قاضی طالبی برگزار شود كه قبل از شروع دادگاه ناگهان قاضی پرونده تغییر كرد و رییس دادگستری شهرستان بابل خود قضاوت پرونده را به عهده گفت كه در نتیجه آن، دانشجویان را از دادگاه انقلاب به دفتر رییس دادگستری شهرستان بابل منتقل كردند.

در ابتدای جلسه دادگاه نماینده دادستان بابل به قرائت كیفرخواست پرداخت و آقایان محسن برزگر، ایمان صدیقی، علی تقی پور، حمیدرضا جهان تیغ، سیاوش سلیمی نژاد، حسام باقری،سعید حسین پور و نیما نحوی را متهم به اقدام علیه نظام از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی و تحریك مردم به شورش و اغتشاش و تبلیغ علیه نظام خواند. در ادامه محمد اسماعیل زاده را متهم به اقدام علیه نظام و توهین به رهبری از طریق مقاله ای كه در وبلاگش نوشته بود كرد و در انتهای كیفرخواست از قاضی درخواست كرد كه این دانشجویان بر طبق قانون مجازات شوند.

سپس رییس دادگستری شهرستان بابل كه خود قاضی پرونده نیز بود با سوالاتی بی ربط از دانشجویان اقدام به تفتیش عقیده كرده و از دانشجویان می پرسید كه چه گرایش فكری دارند كه این كار او با اعتراض شدید آقای مجتهدزاده وكیل دانشجویان مواجه شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر قاضی پرونده دانشجویان را "برانداز" خواند ولی دانشجویان این موضوع را قبول نكردند. قاضی از دانشجویان پرسید چرا وقتی همه را گرفتیم كشور آرام شد؟ این موضوع نشان می دهد كه این چند نفر باعث تحریك مردم شده بودند.


شما به عنوان قاضی باید دفاعیات ما را بشنوید و بعد قضاوت كنید در حالی كه شما از همان ابتدا قضاوت خود را كرده اید و اصل بی طرفی را رعایت نمی كنید

ایمان صدیقی در جواب این سوال قاضی گفت شما مردم را با زور نیروی ویژه و انصار حزب ا... ساكت كردید و ما به این آرامش نمی گوییم. شما بیماری را درمان نكردید و فقط با استفاده از زور مثل یك مسكن عمل كردید. علی تقی پور نیز گفت بعد ازاین بازداشت ها كشور حالت آرامی نداشت و مردم هنوز اعتراض داشتند. حمیدرضا جهان تیغ گفت نیروهای انصار با چوب و چماق در خیابان ها بودند و طبیعی بود كه راهپیمایی ها مهار شود ولی قاضی با رد این موضوع گفت نیروی انتظامی از شما دفاع می كرد و نمی گذاشت نیروهای انصار و مردمی به شما آسیبی برسانند. این درحالی است كه نیروهای انصار تعدادی از دانشجویان را به شدت كتك زده بودند و درب خوابگاه را شكسته بودند!

آقای مجتهد زاده وكیل دانشجویان نیزبه دفاع از دانشجویان پرداخت و گفت: "ما نمی توانیم به این دانشجویان اتهام فعالیت ضدنظام و براندازی نظام را وارد كنیم زیرا همه این دانشجویان در انتخابات شركت كرده اند و روزها تلاش كردند كه نامزد مورد نظرشان كه مورد تایید شورای نگهبان نظام بوده است ر انتخابات موفق شوند. آنها مردم را تحریك كردند كه در انتخابات شركت كنند و سود این موضوع تنها به جیب نظام رفت."

مجتهد زاده افزود: "این دانشجویان از حق خود دفاع كرده اند و كار غیرقانونی انجام نداده اند و نمی توان همواره بر مبنای گزارشات وزارت اطلاعات تصمیم گرفت."

سپس قاضی گفت: "من اتهام براندازی نظام را بدون سند مطرح نكردم و اسناد زیادی در پرونده وجود دارد كه توسط وزارت اطلاعات برای ما فرستاده شده و نشان می دهد كه این دانشجویان علیه نظام اقدام كرده اند."

وی گفت: "من عضو شورای تامین شهرستان بابل هستم و در 5 سال اخیر شاهد بودم كه این دانشجویان بارها علیه نظام اقدام كرده اند."

این حرف قاضی مورد اعتراض حمیدرضا جهان تیغ قرار گرفت. وی در اعتراض به قاضی گفت: "شما به عنوان قاضی باید دفاعیات ما را بشنوید و بعد قضاوت كنید در حالی كه شما از همان ابتدا قضاوت خود را كرده اید و اصل بی طرفی را رعایت نمی كنید."

وی با اشاره به شكنجه ها و رفتار نامناسب مامورین وزارت اطلاعات اعلام كرد كه مامورین وزارت اطلاعات به نوامیس ما توهین كردند و با ما رفتار بدی داشتند. قاضی سعی كرد جلوی ادامه صحبت حمدرضا جهان تیغ را بگیرد و گفت این موضوعات صحت ندارد و ما به اداره اطلاعات دستور داده بودیم با شما خوش رفتار باشند كه این موضوع با اعتراض دانشجویان مواجه شد و زمانی كه قاضی اعلام كرد با كدامیك از متهمین بدرفتاری شد، اكثر دانشجویان دست خود را بلند كردند كه قاضی لبخند زنان از كنار این موضوع گذشت.

قاضی سپس به بررسی اتهامات دانشجویان پرداخت و رو به نفر اول محمد اسماعیل زاده گفت: "توهین های شما به رهبری در متنی كه در وبلاگتان گذاشتید بسیار شرم آور است و من نمی توانم این بیانیه را بخوانم." محمد اسماعیل زاده در دفاع از خود گفت من این بیانیه را ننوشتم و در وبلاگم هم نگذاشتم و پس از بازداشت بازجویان ساعت ها من را تحت فشار گذاشتند و من را زدند و هر چه من در برگه های بازجویی می نوشتم كه من این بیانیه را ننوشتم آنها آن را پاره می كردند و پس از ساعت ها شكنجه من را مجبور كردند كه مسئولیت آن را قبول كنم در حالی كه ساعت های ورود و خروج من وبلاگ ثبت شده و من تا 10 روز قبل از بازداشتم اصلا وارد وبلاگم نشده بودم و مطلبی را ثبت نكرده بودم.

سایر دانشجویان نیز اتهامات وارده را رد كردند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر محسن برزگر فعالیت های خود را قانونی و حق خود دانست و گفت اگر فعالیتی در دانشگاه داشته در چارچوب قانون بوده است. ایمان صدیقی در دفاعیاتش اعتراض به نتایج انتخابات را حق خود دانست و اعلام كرد فرماندار بابل و وزیر كشور به جرم ندادن مجوز به راهپیمایی ها و تخطی از اصل 27 قانون اساسی باید محاكمه شوند. وی گزارشات وزارت اطلاعات را مغرضانه و بی اساس خواند. حسام باقری و حمیدرضا جهان تیغ نیز كلیه اتهامات خودشان را رد كردند. سعید حسین پور اتهام خود را پوشیدن لباس سیاه برای كشته شدگان عنوان كرد و گفت این كار جرم نیست. علی تقی پور، نیما نحوی و سیاوش سلیمی نژاد نیز اتهامات را نپذیرفتند.

سپس قاضی گفت: "ما با تفكر و گرایشات افراد مشكلی نداریم و شما به خاطر رفتارتان در این دادگاه حاضر شده اید و نه به خاطر گرایشات فكری تان." وی با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات درباره سیاوش سلیمی نژاد گفت شما با تحریك دانشجویان می خواستید نیروی انتظامی را به قصد كشت بزنید. او گفت در این گزارش آمده است شما مقادیر زیادی سنگ و چوب آماده كرده بودید تا در صورت حمله نیروهای انصار به خوابگاه آنها را بزنید. شما دانشجویان را در خوبگاه صف كردید و آنها را تحریك می كردید كه اگر نیروهای انصار وارد خوابگاه شدند آنها را بزنند. در ضمن در اینجا ذكر شده كه شما با عناصر میهن فروشی نظیر علی تقی پور، ایمان صدیقی، معین اسلامی جم و احمد محمد نیا (از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشگاه) دوست بوده اید.

این اتهامات وارده در گزارش وزارت اطلاعات به حدی بی اساس بود كه باعث خنده دانشجویان و حاضرین در این جلسه شده بود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پایان این جلسه قاضی مربوطه از دانشجویان خواست آخرین دفاع خود را بنویسند و ختم جلسه را اعلام كرد.

وكالت این دانشجویان را آقایان فدایی و مجتهد زاده بر عهده داشتند. این دانشجویان پس از انتخابات به مدت 1 ماه در بازداشت به سر می بردند و با قرار وثیقه آزاد شدند.

هیچ نظری موجود نیست: