۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

'سرسنگینی' میان ترکیه و اسرائیل عمیق تر شد bbc

یک روزنامه چاپ اسرائیل میزان تفاوت قد مقام های ترکیه و اسرائیل را نشان داده است

ترکیه گفته است سفیر خود در تل آویو را فرا خواهد خواند مگر این که جدل بر سر رفتار معاون وزیر امور خارجه اسرائیل سریعا حل شود.

اختلاف نظر میان دو کشور زمانی بالا گرفت که دنی آیالون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، از اوگوز چلیک کل، سفیر ترکیه در تل آویو خواست به دفترش برود و در باره پخش یک سریال تلویزیونی در ترکیه، توضیح دهد.

او ترتیبی داده بود که سفیر مذکور در جایی بنشیند که پایین تر از او قرار بگیرد و همچنین پرچم ترکیه را از روی میز برداشته بود.

آقای آیالون در تلاش برای آرام کردن اوضاع گفت بی احترامی "روشی نیست که من به کار ببرم".

او گفت در آینده به گونه ای رفتار خواهد کرد که "به لحاظ دیپلماتیک رفتاری قابل قبول تر باشد".

اما ترکیه خواستار عذرخواهی رسمی از طرف اسرائیل شده است.

شبکه خبری "ان تی وی"، به نقل از عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه گفت: "اگر امروز اسرائیل رسما عذرخواهی نکند سفیر ما با اولین پرواز فردا صبح به آنکارا بازخواهد گشت".

رسانه های اسرائیل به طور گسترده فیلم ویدیویی را پخش کرده اند که در آن آقای آیالون از خبرنگاران مصرانه می خواهد در گزارش های خود روشن کنند که دفتر او سفیر ترکیه را عمدا در جایگاهی نامناسب قرارد نداده است و او صرفا روی مبلی نشسته بوده که به لحاظ ارتفاع پایین تر از مقام های اسرائیلی قرار می گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین به عبری می گوید در اتاقش "فقط یک پرچم بوده است".

اما آقای آیالون در گفتگویی که با رادیوی ارتش اسرائیل داشته، ابراز ندامت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز او گفته است: "به لحاظ ترفندهای دیپلماتیک موجود و با توجه به آن که بازیگران سیاسی و غیره در ترکیه بارها رفتاری حساسیت برانگیز داشته اند، کمترین واکنش ما این بوده است".

یکی از روزنامه های چاپ اسرائیل میزان تفاوت قد میان دو مقام را روی تصویر نشان داده و در زیرنویس آن آورده است: "اندازه توهین."

ملاقات معاون وزیر امور خارجه اسرائیل با سفیر ترکیه به خاطر سریال تلویزیونی به نام "دره گرگ ها" بوده است.

داستان این سریال تلویزیونی که در ترکیه بیننده زیادی دارد، درباره عملیات سازمان جاسوسی اسرائیل است که نوزادان را می دزدد و آنها را یهودی می کند.

جاناتان مارکوس، تحلیلگر بی بی سی در امور دیپلماتیک، می گوید که اسرائیل بر این تصور است که ترکیه تلاش های خود را برای نزدیک تر شدن به جهان عرب افزایش داده و این وضعیت باعث شده است که تردیدهایی در باره رابطه دوستانه و دراز مدت میان ترکیه و اسرائیل ایجاد شود.

ترکیه از مدت ها پیش متحد اسرائیل بوده است، اما پس از آن که دولت این کشور چند بار از اسرائیل به خاطر حمله سه هفته ای به نوار غزه انتقاد کرد، روابط دو کشور رو به سردی گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست: