۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

جنگ مقلدها و آیت الله ها

جعفر پویه

به نظر می رسد مرگ آیت الله منتظری رژیم جمهوری اسلامی را با چالشی جدی روبرو کرده است. آیت الله منتظری خود از بنیانگذاران رژیم و واضع تئوری ولایت فقیه بود. منصب ولایت فقیه با سعی و کوشش فراوان او در اولین مجلس قانون اساسی رژیم به تصویب رسید. اما مدت کمی از اجرایی شدن آن نگذشت که منتظری به اشتباه خود پی برد و خطای صورت گرفته در جمع کردن قدرت در یک فرد را مشاهده کرد.
هرچند او از اولین شخصیتهای بلند مرتبه داخل رژیم بود که صابون شقاوت خمینی به تنش خورد اما شهامت او در دفاع از حقوق زندانیان و برملا کردن شکنجه در زندانها و تجاوز جنسی به دختران دستگیر شده و اعتراض به قتل عام زندانیان سیاسی بود که در نزد بسیاری مورد ستایش قرار گرفت. منتظری با نوشتن نامه به خمینی به او گفت: "ایادی تو روی ساواک شاه را سفید کردند" و همین باعث برکناری او از جانشینی رهبر رژیم گردید. گوشه نشینی او در این سالها و دفاع بی واهمه از حقوق شهروندی مردم در مقاطع مختلف از او آیت اللهی دیگری ساخت و طرفداران بسیاری پیدا کرد.
مرگ او در روز 29 آذر باعث گردید تا پیروان وی همراه با ستایش کنندگانش به عنوان یکی از مدافعان حقوق بشر و شهروندی دست به دست هم داده و آنچنان مراسم تشییع جنازه باشکوهی برای او ترتیب دهند که چشم بسیاری را خیره کرد. علی خامنه ای، ولی فقیه رژیمی که از سوی منتظری به حاکمیت جور متهم شده است و صلاحیت او برای مسند ولایت فقیه رد گردیده، این همه تجلیل را انتظار نداشت. دستگاه ولایت فقیه حاکم علیه هواداران آیت الله منتقد حکومت برآشفت و گزمه هایش سعی کردند تا آنان را متفرق کنند. اما این همه نه تنها باعث پراکنده شدن جمعیت نگردید بلکه، حضور دیگر آیت الله های گوشه نشین در مراسم و حمایت آنان از تجلیل کنندگان از منتظری، درگیریها را شکل دیگری بخشید. در قم آیت الله ها صانعی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی و محقق داماد به صف هواداران و سوگواران منتظری پیوستند و با حضور در خانه او و مراسم دفن، اوضاع را از نظر مذهبی به طور کامل به نفع آنان آرایش دادند. مقلدان و هواداران خامنه ای، ولی فقیه رژیم و دستگاه امنیتی و بسیج او در برابر سیل جمعیت ناکارآمد شده و روز اول را به طور کلی به هواداران آیت الله های معترض واگذار کردند. اما خیلی زود دست و پای خود را جمع کرده و یورشی همه جانبه را آغاز کردند. آنها خانه منتظری را آماج حملات وحشیانه قرار دادند، با حمله به خانه و دفتر صانعی خسارات زیادی به آنجا وارد کردند و در نهایت اجازه برگزاری مراسم مذهبی برای منتظری در مساجد قم را ندادند. دیروز (چهارشنبه) در اصفهان، آیت الله طاهری خرم آبادی در یکی از مساجد شهر مجلس سوگواری برپا کرد و به درخواست عوامل حکومت برای صرف نظر کردن از آن جواب منفی داد. مقلدان و هواداران آیت الله طاهری و منتظری به همراه جمعی از مردم به سوی مسجد مورد نظر روانه شدند. مقامهای امنیتی نه تنها دربهای مسجد را بروی حاضران بستند بلکه، با گاز اشک آور و ضربات باتوم و زنجیر سعی به متفرق کردن آنان نمودند. در شهر نجف آباد نیز اوضاع به همین منوال گزارش شده است و درگیری شدیدی بین مقلدان آیت الله ها و جمعی از مردم با مقلدان علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم ادامه دارد.
در روزهای گذشته به طور کامل مشخص شد که جمهوری اسلامی ادعایی علی خامنه ای و دار و دسته او حکومت باندی وابسته به شخص اوست و آیت الله های بسیاری نه تنها در آن شرکت ندارند بلکه، در صف مخالفین آن قرار دارند و مخالفت آنان شکل و صورتی دارد که دیگر قادر به مخفی کردن آن نیست. نه تنها در تهران بلکه، در بسیاری از شهرستانها و این بار نه تنها جوانان آزادیخواه بلکه، تعداد بسیاری از شهروندان میان سال، روستاییان مقلد آیت الله ها نیز به میدان آمده و علیه ولی فقیه و دم و دستگاه ستمگر او دست به اعتراض زده و اقدام به درگیری با آنها کردند.
جنگ ولی فقیه درمانده رژیم با جوانان آزادیخواه نه تنها پایان نیافت بلکه، مقلدان آیت الله ها را نیز به میدان کشانده است. حال این رژیم ولایت فقیه است و مشروعیت دینی آن که در هماوردی با آیت الله های دیگر به طور کامل دود شده و به هوا رفته است و دیگر با هیچ ضرب و شتمی نمی تواند آنرا به جای اول باز گرداند.

هیچ نظری موجود نیست: