۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

درخواست عفو بین الملل برای توقف اجرای حکم اعدام یک کرد ایرانی

عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته که حکم اعدام شیرکوه معارفی جوان کرد ایرانی را متوقف کنند.

آقای معارفی به دلیل عضویت در یک گروه "غیرقانونی"از سوی دادگاهی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و قرار است حکم اعدام وی به زودی اجرا شود.

بنابر این بیانیه، آقای معارفی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان سقز در کردستان منتقل شده است.

آقای معارفی 30 ساله است و آبان ماه سال گذشته به اتهام عضویت در گروه کرد که از نظر دولت ایران غیرقانونی است، دستگیر شد.

عفو بین الملل همچنین در بیانیه خود اضافه کرده که یک کرد ایرانی دیگر به نام حبیب الله لطیفی نیز در معرض اعدام قرار دارد.

روز چهارشنبه 20 آبان احسان فتاحیان، جوان کرد ایرانی در سنندج به دار آویخته شد. عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام، از مقامات ایرانی خواسته بود که حکم اعدام این دو نفر را متوقف کنند.

آقای فتاحیان ابتدا توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما دادگاه تجدید نظر مجازات آقای فتاحیان را به اعدام تغییر داد.

عفو بین الملل در بیانیه خود اعدام آقای فتاحیان و دو حکم اعدام دیگر را به انتقام از ترورها و تلاش ها برای ترور مقامات استان کردستان مربوط دانسته که بین روزهای ۱۸ تا ۲۸ شهریور (۹ تا ۱۹ سپتامبر) انجام شده و در رسانه های ایران بازتابی گسترده یافته بود.

این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت تروهای شهریورماه در کردستان ایران را به عهده نگرفته است.

مقامات ایران، گروه پژاک و "بنیادگرایان تندروی سنی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی بیگانه" را مسئول این ترورها معرفی می کنند که عمدتا چهره های مذهبی و قضات هدف آنها بودند.

رئیس شورای شهر سنندج، یک روحانی سنی مذهب که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از محمود احمدی نژاد حمایت کرده بود و نماینده کردستان در مجلس خبرگان در جریان این ترورها کشته و دو قاضی هم مجروح شدند.

در این بیانیه آمده است که گفته می شود دست کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز قرار است به دلیل عضویت در سازمان های ممنوعه کرد یا حمایت از آنها در ایران اعدام شوند.

هیچ نظری موجود نیست: